Jump to content
IGNORERAD

Är Thailand ett utvecklingsland


bob

Recommended Posts

En fråga, dottern vill göra ett "arbete" i Thailand. Kravet för att detta skall bli finansierat är att landet är ett utvecklingsland, går TH fortsatt under utvecklingsland?

 

"Minor Fields Studies, MFS, är ett SIDA-finansierat stipendium som kan sökas av studenter som vill göra examensarbete på grund- eller avancerad nivå i ett utvecklingsland. Stipendiet är på 27 000 kr och är till för att stödfinansiera resan till landet samt uppehälle under insamling av material till sin uppsats. För att vara behörig sökande ska man bedriva fältstudier i ett utvecklingsland under minst åtta veckor."

 

Bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaeä, nu håller jag inte med riktigt. Ordet " utvecklingsland " verkar vara en ny benämning på det man förr kallade U-land och har alltså inget med landets i dag ekonomiska utveckling att göra. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/industriland.

 

Själv anser jag väl att Thailand är ungefär hasip hasip ( 50/50) mellan att vara ett så kallat I-land och utvecklingsland men att kalla det för ett U-land  ( utvecklingsland ) ställer jag inte upp på.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Invecklat är det iallafall... Som Mackan sa en gång "Thailand är underbart, men thaiarna är dumma i huvet!"

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaeä, nu håller jag inte med riktigt. Ordet " utvecklingsland " verkar vara en ny benämning på det man förr kallade U-land och har alltså inget med landets i dag ekonomiska utveckling att göra. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/industriland.

 

Själv anser jag väl att Thailand är ungefär hasip hasip ( 50/50) mellan att vara ett så kallat I-land och utvecklingsland men att kalla det för ett U-land  ( utvecklingsland ) ställer jag inte upp på.

 

Fritz..

 

Håller med dig Fritz, när jag fick reda på vad dottern skulle göra så tänkte jag mig mer ty Zimbabwe, Cambodja, Bangladesh... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig Fritz, när jag fick reda på vad dottern skulle göra så tänkte jag mig mer ty Zimbabwe, Cambodja, Bangladesh... 

Myanmar! (Burma)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Myanmar! (Burma)

 

Instämmer, men när nu TH ingår ibland u-länderna så tyckte dottern att det kändes lite bekvämare att vara i ett land som hon känner till lite iallafall... tycker om den sista i hennes mening, sa till henne att formulera om det lite :)

 

"vår studie kommer vara inriktat på att skapa primära riktlinjer för tillämpning av informationsteknologi för att gynna turistnäring och på det sättet hjälpa thailändarna med att utvecklas"

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer, men när nu TH ingår ibland u-länderna så tyckte dottern att det kändes lite bekvämare att vara i ett land som hon känner till lite iallafall... tycker om den sista i hennes mening, sa till henne att formulera om det lite :)

 

"vår studie kommer vara inriktat på att skapa primära riktlinjer för tillämpning av informationsteknologi för att gynna turistnäring och på det sättet hjälpa thailändarna med att utvecklas"

Säg inte detta till guvenören på Phuket bara, den mannen har redan allt klart för sig. (och sitt konto)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...