Jump to content
IGNORERAD

Prayut varnar journalister – har makt att avrätta


MPR Nyheter

Recommended Posts

Efter http://www.maipenrai.se/forum/topic/32653-prayuth-f%C3%B6r-mycket-demokrati-orsakade-thailands-kris/från Thailands premiärminister Prayut Chan-ocha så fortsatte han under onsdagen på samma spår och varnade media att han troligen "bara kommer avrätta" de som inte "rapporterar sanningen".

"Vi kommer troligen bara avrätta dem," svarade Prayut utan antydan till att skämta på frågan om hur regeringen kommer hantera journalister som inte följer den officiella linjen. "Du behöver inte stödja regeringen, men du bör rapportera sanningen," sade den före detta arméchefen, och uppmanade journalister att skriva på ett sätt som främjar den nationella försoningen.

Förra månaden sade Prayut även att han har makt att stänga ner nyhetsförmedlare.

Källa: http://www.reuters.com/article/2015/03/25/us-Thailand-junta-media-idUSKBN0ML0RV20150325

 

attachicon.gifs2.reutersmedia.net.jpg

Enligt BKK Post skulle följande konversation ha utspelats:

 

When he was asked how he would shut up the media, Gen Prayut said: “Execution perhaps? Don’t ask silly questions. The media only needs to be careful and stick to ethics.” 

 

Helt uppenbart en stor skillnad i innebörd jämfört med tidigare rapporterat citat.  Vore intressant att veta om det finns någon inspelning av vad som faktiskt sagts?

 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/518419/it-time-for-action-not-words-on-trafficking

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    13

  • UglyFarang

    12

  • MaiChai

    11

  • leifen

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hur blev det normala priset fel???

 

Hej

 

Du odlar inte heller ris förstår jag?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang har väl aldrig postat ett eget inlägg vad jag sett leifen..bara inne o käftar i alla andras inlägg....

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt BKK Post skulle följande konversation ha utspelats:

 

When he was asked how he would shut up the media, Gen Prayut said: “Execution perhaps? Don’t ask silly questions. The media only needs to be careful and stick to ethics.” 

 

Helt uppenbart en stor skillnad i innebörd jämfört med tidigare rapporterat citat.  Vore intressant att veta om det finns någon inspelning av vad som faktiskt sagts?

 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/518419/it-time-for-action-not-words-on-trafficking

 

 

Det blir inte lika häftigt då om man ska rapportera vad som egentligen sägs. ;)

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En tanke som slår mig är att de som gillade "röda byar" är dom som flyttar nu.

 

Om så är fallet så är det sunt för Thailand och demokratin!

Hej

 

Att det skulle vara sunt att fattiga familjer att tvingas lämna sin mark, släkt och vänner för ett liv i slummen, utan pengar, bostad och jobb får du nog utveckla lite?

 

Det är nog ett rent helvete som väntar många av dom familjer som tvingas iväg, men barerna lär ju inte lida någon brist på unga tjejer som måste dansa nakna runt en stång eller massera feta utlänningar för att deras familjer ska få mat i magen och tak över huvudet dom närmaste åren.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du odlar inte heller ris förstår jag?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du har ju även själv sagt att ni sålt ert ris utanför risprogrammet direkt  till halvkineser och förlorat flera tusen baht per ton.

 

Skrev du fel den gången?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang har väl aldrig postat ett eget inlägg vad jag sett leifen..bara inne o käftar i alla andras inlägg.

Gör inte så mycket då han är rätt balanserad i svaren.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har ju även själv sagt att ni sålt ert ris utanför risprogrammet direkt  till halvkineser och förlorat flera tusen baht per ton.

 

Skrev du fel den gången?

Hej

 

Vart man än säljer så måste man odla riset innan man kan sälja det och påstår man att ett halverat pris är rätt pris är man garanterat inte beroende av inkomster ifrån risodling.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att det skulle vara sunt för fattiga familjer att tvingas lämna sin mark, släkt och vänner för ett liv i slummen, utan pengar, bostad och jobb får du nog utveckla lite?

 

Det är nog ett rent helvete som väntar många av dom familjer som tvingas iväg, men barerna lär ju inte lida någon brist på unga tjejer som måste dansa nakna runt en stång eller massera feta utlänningar för att deras familjer ska få mat i magen och tak över huvudet dom närmaste åren.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tjeena.

 

Det är en fruktansvärd utveckling som kan vara i antågande. Jag skrev för några år sedan att jag tyckte det är hemskt med att folk överbelånar sig. Som vanligt är det dom fattiga som råkar mest illa ut.

Men detta var något du hyllade då. Det var såååååå fantastiskt. Nya bensinmackar, caféer, restauranger med mera ploppade upp i risbyn med omnejd. Sedan kom det fram att allt var byggt med lånade pengar. Bylån, mickrolån, leasing och sånt. Tycker du fortfarande det är lika bra? Det verkar som om du har ändrat uppfattning. Tänk på att det var ju trots allt den "folkvalda" röda regeringen som ligger bakom. Och dom ville ju bara dom fattiga väl. Eller?

 

Tjeena.

Ändrades av NiceBeaver

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vart man än säljer så måste man odla riset innan man kan sälja det och påstår man att ett halverat pris är rätt pris är man garanterat inte beroende av inkomster ifrån risodling.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Skulle påstå att världsmarknadspriset är det rätta som norm.

 

Det är det priset det går att sälja för som export.

 

Får man ett världsmarknadspris så har man även då fått ett överpris då tröskning, säckning, transporter kostar pengar.

Rimligt i en ekonomi är att man får kanske 60% av en råvara som både skall förädlas, lagras och transporteras till slutkund.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang har väl aldrig postat ett eget inlägg vad jag sett leifen..bara inne o käftar i alla andras inlägg.

 

Du läser sannolikt inte allt som skrivs på detta forum.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstod du inte symboliken och andemeningen?

 

Besserwisser eller språkpolis hoppas jag att du inte är?

 

Producerar du bara citat eller har du egna inlägg?

 

Jag känner folk från 5-6 olika länder som flyttat till Thailand och pensionerat sej, ingen av dessa har hävdat den nergång du kommer med därför undrar jag vilken valuta du pratar om.

En av vännerna har pengar placerade i tre olika valutor(Schweisiska Franc, EUR och AUD) för att i princip alltid hae en vinnande valuta på ett konto, han har inte klagat på att någon av valutorna ligger så illa till.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt BKK Post skulle följande konversation ha utspelats:

 

When he was asked how he would shut up the media, Gen Prayut said: “Execution perhaps? Don’t ask silly questions. The media only needs to be careful and stick to ethics.” 

 

Helt uppenbart en stor skillnad i innebörd jämfört med tidigare rapporterat citat.  Vore intressant att veta om det finns någon inspelning av vad som faktiskt sagts?

 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/518419/it-time-for-action-not-words-on-trafficking

 

 

Ingen video, men det finns en ordagrann översättning här som bekräftar vad BKK-post återger

http://www.khaosodenglish.com/detail.php?newsid=1427277031&section

 

Inte fullt så illa som det rapporterats om i utländsk media alltså.

 

Det var dock andra gången på några dagar som han pratat/skämtat (?)om att avrätta journalister. Mer om det finns att läsa här

 

 

http://asiancorrespondent.com/131650/no-laughing-matter-anymore-prayuths-renewed-threat-to-media/

 

Han har ju uppenbarligen ett rätt hetsigt humör, envåldshärskare Prayuth. Den här gången verkar det som han varit sur på en tidning som han tycker är Pro-Thaksin, samt en journalist som rapporterat om trafficking i fiskeindustrin. Den senare journalisten hade därmed förstört Thailands "image" och blev också inkallad för "samtal" med militären.

Därav uttalandena om avrättningar av journalister som inte rapporterar "sanningen". Gör man bara det, dvs rapporterar Prayuths sanning, är allting frid och fröjd

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du odlar inte heller ris förstår jag?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nix, det växer nog inget vidare i Skåne så jag har inga planer på att försöka speciellt som mitt arbete tar mycket av min tid och lönar sej bra.

Fruns släkt däremot odlar ris och troligen allt annat som kan växa i Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner folk från 5-6 olika länder som flyttat till Thailand och pensionerat sej, ingen av dessa har hävdat den nergång du kommer med därför undrar jag vilken valuta du pratar om.

En av vännerna har pengar placerade i tre olika valutor(Schveisiska Frang, EUR och AUD) för att i princip alltid hae en vinnande valuta på ett konto, han har inte klagat på att någon av valutorna ligger så illa till.

Hur många har bara sin pension från hemlandet? (de flesta tror jag)

 

Bara att jämföra valutakurserna det senaste åren. Gå in och se vad som hänt

 

Enligt en engelsman jag var på fest med  nu i fredags, hävdade att är kravet är numera  68.000baht per månad efter skatt för att få behålla sitt visum.

Många pensionärer faller på detta.

 

18.500SEK efter skatt. (Thaiambassadens nya krav)

 

Det kan få många att flytta hem eller att inte flytta till LOS.

 

Lite siffror som är bara ungefär.

 

SEK från 5,1 till 3,7.

 

NOK från 5,6 till 3,9

 

EUR från 46 till 33

 

Är det inte ett rejält fall?

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många har bara sin pension från hemlandet? (de flesta tror jag)

 

Bara att jämföra valutakurserna det senaste åren. Gå in och se vad som hänt

 

Enligt en engelsman jag var på fest med  nu i fredags, hävdade att är kravet är numera  68.000baht per månad efter skatt för att få behålla sitt visum.

Många pensionärer faller på detta.

 

18.500SEK efter skatt. (Thaiambassadens nya krav)

 

Det kan få många att flytta hem eller att inte flytta till LOS

 

Jo, detta är jag helt på det klara med, vi plockade hem en hel del pengar i februari som jag tjänat på såld mark, sen köpte jag en liten gård här hemma som dessa pengar hjälpte till att finansiera...

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen video, men det finns en ordagrann översättning här som bekräftar vad BKK-post återger

http://www.khaosodenglish.com/detail.php?newsid=1427277031&section

 

Inte fullt så illa som det rapporterats om i utländsk media alltså.

 

Det var dock andra gången på några dagar som han pratat/skämtat (?)om att avrätta journalister. Mer om det finns att läsa här

 

 

http://asiancorrespondent.com/131650/no-laughing-matter-anymore-prayuths-renewed-threat-to-media/

 

Han har ju uppenbarligen ett rätt hetsigt humör, envåldshärskare Prayuth. Den här gången verkar det som han varit sur på en tidning som han tycker är Pro-Thaksin, samt en journalist som rapporterat om trafficking i fiskeindustrin. Den senare journalisten hade därmed förstört Thailands "image" och blev också inkallad för "samtal" med militären.

Därav uttalandena om avrättningar av journalister som inte rapporterar "sanningen". Gör man bara det, dvs rapporterar Prayuths sanning, är allting frid och fröjd

 

Hm, som jag läser det andra uttalandet så använder han det faktum att han vare sig skickat någon journalist i fängelse eller låtit arkebusera någon som ett argument för att han inte har absolut makt.  Vet inte hur tillförlitliga dessa två översättningar är, men om dom skulle vara korrekta så tycker jag snarare diskussionen borde handlat om pressens etik och tvivelaktiga rapportering snarare än något hot mot journalister. Dock kan man givetvis diskutera huruvida det är smart att använda sig av hypoteser och sarkasmer av dessa slag när han rimligtvis borde veta att stora delar av presskåren med förtjusning kastar sig över läckra fjädrar av denna sort och gladeligen tillverkar stora präktiga höns. 

 

“I can’t even stop people from opposing me at this moment. If I genuinely had complete power, I would have imprisoned [critics] or handed them to a firing squad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vart man än säljer så måste man odla riset innan man kan sälja det och påstår man att ett halverat pris är rätt pris är man garanterat inte beroende av inkomster ifrån risodling.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 Hej

Hur kommer jag i kontakt med dej, snacka om bambu, bananer och sånt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att det skulle vara sunt att fattiga familjer att tvingas lämna sin mark, släkt och vänner för ett liv i slummen, utan pengar, bostad och jobb får du nog utveckla lite?

 

Det är nog ett rent helvete som väntar många av dom familjer som tvingas iväg, men barerna lär ju inte lida någon brist på unga tjejer som måste dansa nakna runt en stång eller massera feta utlänningar för att deras familjer ska få mat i magen och tak över huvudet dom närmaste åren.da

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Så din tolkning är att "röda byar" är lösningen på fattigdomen?!

 

Gå och lägg dig Che Guevara!

 

Kommunismen har aldrig löst några problem, möjligen satt några problem på kartan! 

 

Med vänlig hälsning

 

En demokratianhängare

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att det skulle vara sunt att fattiga familjer att tvingas lämna sin mark, släkt och vänner för ett liv i slummen, utan pengar, bostad och jobb får du nog utveckla lite?

 

Det är nog ett rent helvete som väntar många av dom familjer som tvingas iväg, men barerna lär ju inte lida någon brist på unga tjejer som måste dansa nakna runt en stång eller massera feta utlänningar för att deras familjer ska få mat i magen och tak över huvudet dom närmaste åren.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Verkligheten är brutal och "röda byar" är inte lösningen. 

 

Vill man att det ska gå bra för sina barn är det utbildning som gäller, inte "röda byar" som du förespråkar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tjeena.

 

Det är en fruktansvärd utveckling som kan vara i antågande. Jag skrev för några år sedan att jag tyckte det är hemskt med att folk överbelånar sig. Som vanligt är det dom fattiga som råkar mest illa ut.

Men detta var något du hyllade då. Det var såååååå fantastiskt. Nya bensinmackar, caféer, restauranger med mera ploppade upp i risbyn med omnejd. Sedan kom det fram att allt var byggt med lånade pengar. Bylån, mickrolån, leasing och sånt. Tycker du fortfarande det är lika bra? Det verkar som om du har ändrat uppfattning. Tänk på att det var ju trots allt den "folkvalda" röda regeringen som ligger bakom. Och dom ville ju bara dom fattiga väl. Eller?

 

Tjeena.

Hej

 

För mig är det självklart att alla ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett härkomst, utbildning och social status, att fattiga inte skulle få låna pengar är ren diskriminering, se bara på Bylånen där återbetalningen ligger på ca 90-95%.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skulle påstå att världsmarknadspriset är det rätta som norm.

 

Det är det priset det går att sälja för som export.

 

Får man ett världsmarknadspris så har man även då fått ett överpris då tröskning, säckning, transporter kostar pengar.

Rimligt i en ekonomi är att man får kanske 60% av en råvara som både skall förädlas, lagras och transporteras till slutkund.

Hej

 

Det är för stora kast i priset på ex.vis ris beroende på vem som styr och nivån på stödet, något slags lägsta garantipris behövs.

 

Bönderna får ingen rimlig chans att ställa om till andra grödor i tid vid snabba förändringar.

 

Sen kan inte staten ena året uppmana bönder att plantera ris och gummi, ge bidrag för sådd och plantering (gummi tar 7 år) och nästa år uppmana dom att plantera något annat eller sluta tappa gummi som Juntaledaren General Prayuth gjorde. 

 

Bönder behöver långsiktighet och stabilitet för att veta vad dom ska välja att göra, just nu har dom en stor osäkerhet om framtiden, låga priser på det dom odlar och slopade stöd över en natt vilket har lett till halverade priser på jordbruksmark och utflyttning. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är för stora kast i priset på ex.vis ris beroende på vem som styr och nivån på stödet, något slags lägsta garantipris behövs.

 

Bönderna får ingen rimlig chans att ställa om till andra grödor i tid vid snabba förändringar.

 

Sen kan inte staten ena året uppmana bönder att plantera ris och gummi, ge bidrag för sådd och plantering (gummi tar 7 år) och nästa år uppmana dom att plantera något annat eller sluta tappa gummi som Juntaledaren General Prayuth gjorde. 

 

Bönder behöver långsiktighet och stabilitet för att veta vad dom ska välja att göra, just nu har dom en stor osäkerhet om framtiden, låga priser på det dom odlar och slopade stöd över en natt vilket har lett till halverade priser på jordbruksmark och utflyttning. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du får en karma för ett hyfsat bra inlägg, men din analys om halverade priser på jordbruksmark är bara fabler.

Möjligen faranager som köpt till överpriser tycker så.

 

Här i övriga Isaan faller eller stiger priserna på jordbruksmark av andra orsaker än ett regimskifte.

50% upp i ödebygden Chaiyaphum på mark.

 

Utflyttning kan bero på att kraven för visa ändras.

 

Tror inte ens att du som förtidspensionär klarar av de nya kraven på månadsinkomst efter skatt.

 

Finns dock genvägar runt detta

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du får en karma för ett hyfsat bra inlägg, men din analys om halverade priser på jordbruksmark är bara fabler.

Möjligen faranager som köpt till överpriser tycker så.

 

Här i övriga Isaan faller eller stiger priserna på jordbruksmark av andra orsaker än ett regimskifte.

50% upp i ödebygden Chaiyaphum på mark.

 

Utflyttning kan bero på att kraven för visa ändras.

 

Tror inte ens att du som förtidspensionär klarar av de nya kraven på månadsinkomst efter skatt.

 

Finns dock genvägar runt detta

Hej

 

Köper till överpris gör åtminstone inte min fru, våra markköp ligger på mellan 7000 och 23 000 baht per rai och även nu med halverade priser så gör vi en rejäl vinst på minst 100% i snitt.

 

Stigande priser på ren jordbruksmark långt ifrån städer, större samhällen och byar finns nog bara i din fantasi eller din by, vad odlar dom som betalar stigande priser i din by när priset på ris har halverats och gummit betalas med ca 20 baht per kg?

 

Är väldigt intresserad av vad dom odlar, det skulle bli ett lyft för vår region där priset på jordbruksmark faller kraftigt samtidigt som det stiger hos dig, hos oss är det bara mark nära städer, samhällen och byar som stiger men då inte för odling utan exploatering och byggen.

 

Varför byborna skulle flytta ifrån byarna p.g.a ändrade visumregler får du allt utveckla?

 

Min ekonomi, inkomst, pension och förmögenhet behöver du inte oroa dig för alls, men tack för omtanken.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är för stora kast i priset på ex.vis ris beroende på vem som styr och nivån på stödet, något slags lägsta garantipris behövs.

 

Bönderna får ingen rimlig chans att ställa om till andra grödor i tid vid snabba förändringar.

 

Sen kan inte staten ena året uppmana bönder att plantera ris och gummi, ge bidrag för sådd och plantering (gummi tar 7 år) och nästa år uppmana dom att plantera något annat eller sluta tappa gummi som Juntaledaren General Prayuth gjorde. 

 

Bönder behöver långsiktighet och stabilitet för att veta vad dom ska välja att göra, just nu har dom en stor osäkerhet om framtiden, låga priser på det dom odlar och slopade stöd över en natt vilket har lett till halverade priser på jordbruksmark och utflyttning. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Inget garantipris behövs om mark brukas på effektivt sätt.

Effektivare än det gjorts under decennier.

 

Markbrukarna måste börja effektivisera och förbättra metoderna.

 

Varför kan grannländer producera grödor till mindre än halva kostnaden, utan liknande stöd?

Nåt är galet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...