Surin P3 Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Jag lyckas t.ex inte få tag på nån byggare för under 300 Baht. Och de som kan jobba, räknar numera på jobbet och det blir garanterat dyrare än 300 Baht om dagen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Att du blir förvånad över livet i Thailand förvånar väl ingen, det är ju bara ett par år sedan du skrev här första gången och undrade i en massa trådar om hur det var i Thailand då du planerade att åka dit för första gången!!! du har blivit EXPERT! med rekordfart En så kallad klassiker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Horst Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Sen när spelade jobbinkomsten någon roll? Man lånar förstås! Även de som jobbar på seven eller tops kan blir rika. Funkar det inte att låna på banken så finns svarta marknaden. Alla kan köpa en Bangkok låda på 25m2 numera, priserna går ju upp så mycket så det är knappt lönt att jobba. Eller köp en plätt jord i mukdahan, värdet dubblevas väl varanan månad? Sen finns det ju flera tv kanaler på thai med börstips numera, så där ska man absolut skynda sig in så man inte missar tåget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 (ändrad) Tja, I vår by så håller de ganska bra på 300 baht, tyvärr har de lagt in lite egna anställningsvillkor. 5 dgr vecka lägre dagslön. Arbeta från öppning till stängning. Avdrag ifall man som t.ex snickare ej har egna maskiner. Ingen arbetslivserfarenhet. Kontentan är ändå att många har fått det avsevärt bättre, även de lägst betalda har ökat i lön. Man får givetvis räkna med att när man arbetar inom jordbruket och då oftast åt familj/släktingar så sätter de vilken lön de vill. Puss Erkki Hej Samma hos oss, vuxna får 300 baht men unga lärlingar kan gå lite billigare. Så reformen innebar ett lyft även hos oss. Med vänlig hälsning isan lover Ändrades Mars 16, 2015 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Hultgren Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 I vår by i Ampoe Phen, Udon är det 300 som gäller för daglönare även på farmerna, och byggfirman som byggde vårt hus hade fastpris på hela bygget, Men gubbarna som hjälpte till fick de lagstadgade 300baht/dag. Jag var själv med på löneutbetalningarna och såg det med egna ögon. //Peter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Apropå vad man tjänar och rikedom https://www.youtube.com/watch?v=e9btclETiZM "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 (ändrad) En sån god pepparbiff har du inte smakat på i Thailand är jag säker på. Bara sett på bild. Släng in lite bilder på din "hyttmat" som fattig chaufför som du äter till rumänlöner. Det här kallar jag pepparbiff imp oxfilé Ja förra veckan blev det kalvlever i lådan bla denna idag och i morgon blir det chili con carne gjorde ett storkok i helgen på 1,7 kg nötfärs [emoji1] Ändrades Mars 16, 2015 av Sam sip sam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Det här kallar jag pepparbiff imp oxfilé Ja förra veckan blev det kalvlever i lådan bla denna idag och i morgon blir det chili con carne gjorde ett storkok i helgen på 1,7 kg nötfärs [emoji1] De (Beefan) har fått ett litet tillskott på menyn - stekt spätta med bea. Har du ätit bea till spätta nån gång? Jag har det inte och vågade inte prova (denna gången iaf). Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 De (Beefan) har fått ett litet tillskott på menyn - stekt spätta med bea. Har du ätit bea till spätta nån gång? Jag har det inte och vågade inte prova (denna gången iaf). nä det har jag inte men med hollandisesås har jag ätit och den är ju lite besläktad med bea ,prova får du se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 nä det har jag inte men med hollandisesås har jag ätit och den är ju lite besläktad med bea ,prova får du se Ja jag måste ju göra det nästa gång. Återkommer med rapport. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Det här kallar jag pepparbiff imp oxfilé Ja förra veckan blev det kalvlever i lådan bla denna idag och i morgon blir det chili con carne gjorde ett storkok i helgen på 1,7 kg nötfärs [emoji1] Inälvor är hundmat och chili gör man på högrev. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 (ändrad) Tja, I vår by så håller de ganska bra på 300 baht, tyvärr har de lagt in lite egna anställningsvillkor. 5 dgr vecka lägre dagslön. Arbeta från öppning till stängning. Avdrag ifall man som t.ex snickare ej har egna maskiner. Ingen arbetslivserfarenhet. Kontentan är ändå att många har fått det avsevärt bättre, även de lägst betalda har ökat i lön. Man får givetvis räkna med att när man arbetar inom jordbruket och då oftast åt familj/släktingar så sätter de vilken lön de vill. Puss Erkki Tydligen bara stenbordsexperterna i Leifens by som hört annat då ,jo det såg ganska dött och fattigt ut i Leifens by när jag var där så kanske stämmer som han säger får väl tillägga att industriarbetarna i rayongområdet hade över 10000 i mån för 5 år sedan Ändrades Mars 16, 2015 av Sam sip sam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Inälvor är hundmat och chili gör man på högrev. texas chili gör man på högrev helt riktigt ,men den försvenskade versionen görs på köttfärs , Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Tydligen bara stenbordsexperterna i Leifens by som hört annat då ,jo det såg ganska dött och fattigt ut i Leifens by när jag var där så kanske stämmer som han säger får väl tillägga att industriarbetarna i rayongområdet hade över 10000 i mån för 5 år sedan Allt kanske inte är svart eller vitt. Jag vet flera som jobbar i butik och på restaurang som definitivt inte får 300 baht/dag (eller mer) i lön. Dock så är det väl en grå sektor som glider lite under radarn, men de är ju (de flesta iaf) oxå människor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Mars 16, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16, 2015 Unga tjejer/grabbar på Esso-macken här bredvid får 150bath som ingångslön och hur länge man är nybörjare finns nog inte reglerat. Skulle tro att de som jobbar på Tesco Lotus och bär skylten "student" inte heller får så mycket mer. Butiker, restauranger är nog jobb som många gånger inte klarar minimilön till sina anställda. Hantverkare går inte att få med skitlöner. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Unga tjejer/grabbar på Esso-macken här bredvid får 150bath som ingångslön Helt säkert från Kambodja eller Laos. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thai412 Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Anlitade 2 gubbar i Kumphawapi för o fixa till en ny köksdel åt svägerskan,,,,,,,,,dom tog 300 baht pr dag för jobbet.....o det blev riktigt bra i slutändan....har lagt in bilder på detta tidigare... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 texas chili gör man på högrev helt riktigt ,men den försvenskade versionen görs på köttfärs , Jag kallar den bråttom-chili och gör den själv ibland. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Mars 16, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16, 2015 Helt säkert från Kambodja eller Laos. Nej, grannarnas barn, thai. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
carpenter Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Nej, grannarnas barn, thai. Du säger barn. Är dom under 18 så förstår jag att de inte har 300 bht. Arbetar du under skolloven så är det nog inte ofta du får 300 bht, finns undan tag. Om du nu utbildar dig till elektriker, så är det väl helt klart att du inte får samma betalt som en som är utbildad. Samma för de som går utbildningar som skall rendera i et kontors arb, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Nej, grannarnas barn, thai. Ok. Där ser man. Kan ha att göra med att arbetare ifrån grannländerna jobbar för 150 Baht om dagen och vill man, så får man jobba för dessa belopp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Mars 16, 2015 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16, 2015 Du säger barn. Är dom under 18 så förstår jag att de inte har 300 bht. Arbetar du under skolloven så är det nog inte ofta du får 300 bht, finns undan tag. Om du nu utbildar dig till elektriker, så är det väl helt klart att du inte får samma betalt som en som är utbildad. Samma för de som går utbildningar som skall rendera i et kontors arb, Dom är fyllda 20 år, Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Jag är ändå positiv då det tar lite tid i ett land som Thailand.Dom har att göra 40 år innan dom är ikapp Sverige och om 40 år befinner vi oss där Thailand är nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 Ok. Där ser man. Kan ha att göra med att arbetare ifrån grannländerna jobbar för 150 Baht om dagen och vill man, så får man jobba för dessa belopp. En del är nog så illa tvungna att jobba för den svältlönen, tror jag i alla fall. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Mars 16, 2015 Dela Inlagd Mars 16, 2015 450 Baht har en Thai vän till mig i dax lön när han jobbar som vakt på något industriområde i Ayutthaya provincen Men så jobbar han 12 timmars skift med. Vet ej vad dom får i lön nu som jobbar med huset,har frågat tjejen men hon är för blyg och fråga dom För 4 år sen hade dom 250:- Baht per dag vet jag Mvh.Dolle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu