Jump to content
IGNORERAD

Vad tjänar en Thai?


leifen

Recommended Posts

Blir förvånad när man hör att de som jobbar på en bensinstation eller affär i det röda fästena endast får 150bath för en dags jobb. 

 

Massor av yrken kommer inte upp i lagstadgade 300bath per dag även i Isaan utan Burmeser och Kambodjaner tar de sämre jobben.

 

Nu vill få i "vår" by ta ett lönejobb utan odlar hellre lite grönsaker som säljs på den lokala marknaden.

 

Få tjänar mer 1000bath per vecka.

 

Många kan/vill inte ha en chef/arbetsgivare som ställer krav och därför kör man sitt eget race för 1000bath per vecka.

 

Att minimiinkomsten skulle vara lagstadgade 300bath per dag är bara en myt

 

Få på 7Eleven, Lotus eller BigC får den lönen så då blir frågeställningen varför dom inte får sin lagstadgade lön på 300bath.

 

Vad tjänar dom i era regioner?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    19

  • leifen

    13

  • Kim

    11

  • Cavemannen

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja,

Thai 300 bath om de jobbar 6 dgr/vecka.

Lao/Burma/Kambodja 250 vid 6 dgr/ vecka.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde jag också,till vad fick veta sanningen.

 

300bath per dag är bara en myt för en Thai som anställd.

Många Thai har inte mer än 4000bath per månad i lön som anställd

 

Burmeser/ Lao/ Kambodja jobbar för 100bath som lägst.

 

Synd att inte "glittret" kan fixa det gamla vallöftet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Trodde jag också,till vad fick veta sanningen.

 

300bath per dag är bara en myt för en Thai som anställd.

Många Thai har inte mer än 4000bath per månad i lön som anställd

 

Burmeser/ Lao/ Kambodja jobbar för 100bath som lägst.

 

Synd att inte "glittret" kan fixa det gamla vallöftet.

det heter baht

Link to comment
Dela på andra sajter

det heter baht

Då är det bara att börja om från början i tråden.

 

Shit happeens all the time

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske någon av modsen kan redigera och rätta till den fruktansvärda felstavningen.

 

Mest för att få sova gott utan mardrömmar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Trodde jag också,till vad fick veta sanningen.

 

300bath per dag är bara en myt för en Thai som anställd.

Många Thai har inte mer än 4000bath per månad i lön som anställd

 

Burmeser/ Lao/ Kambodja jobbar för 100bath som lägst.

 

Synd att inte "glittret" kan fixa det gamla vallöftet.

Vems sanning har du fått höra ,stenbordsanningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vems sanning har du fått höra ,stenbordsanningen?

Nej, från riktiga thai och inte stenbordsturister från farangland,

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Risbondejäntorna i Pattis kan tjäna sig en bra hacka/dag, om de ligger i.

 

 

Har jag hört...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Nej, från riktiga thai och inte stenbordsturister från farangland,

ja du är väl ett riktigt exempel på stenbordsturist från farangland billig öl med is i från billigaste butik he he tror inte mkt på att Tesco  lotus och big c  inte skulle betala avtalsenliga löner

Link to comment
Dela på andra sajter

ja du är väl ett riktigt exempel på stenbordsturist från farangland billig öl med is i från billigaste butik he he tror inte mkt på att Tesco  lotus och big c  inte skulle betala avtalsenliga löner

Just det, du har ingen aning vad Lotus och BigC betalar i lön runt om i landet.

 

Ölen kostar samma här som för dig i fiskebyn, men jag har så pass med stålar att jag inte fraktar fusksylt och ketchup från Sverige.

 

Här finns det så mycket lokalproducerat bra och god mat till rimliga priser.

 

Dagens pepparbiff med valfri potatis 160baht satt bra, men det sved i plånboken för en stor LEO för 80baht. Farang ocker.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Just det, du har ingen aning vad Lotus och BigC betalar i lön runt om i landet.

Ölen kostar samma här som för dig i fiskebyn, men jag har så pass med stålar att jag inte fraktar fusksylt och ketchup från Sverige.

Här finns det så mycket lokalproducerat bra och god mat till rimliga priser.

Dagens pepparbiff med valfri potatis 160baht satt bra, men det sved i plånboken för en stor LEO för 80baht. Farang ocker.

Här fan inte fraktat ngn ketchup från Sverige och Ang fusksylt så var det en beställning till goda vänner och du åt ju av den också då då dög det åt dig ,ja den pepparbiffen är nog inte mkt att hänga i julgran stor Leo snåljåpsdricka ha ha
Link to comment
Dela på andra sajter

En sån god pepparbiff har du inte smakat på i Thailand är jag säker på.

 

Bara sett på bild.

 

Släng in lite bilder på din "hyttmat"  som fattig chaufför som du äter  till rumänlöner.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

En sån god pepparbiff har du inte smakat på i Thailand är jag säker på.

Bara sett på bild.

Släng in lite bilder på din "hyttmat" som fattig chaufför som du äter till rumänlöner.

Har lagt in massor bilder på den ,pepparbiff ,vad var det för kött?
Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

En sån god pepparbiff har du inte smakat på i Thailand är jag säker på.

 

Bara sett på bild.

 

Släng in lite bilder på din "hyttmat"  som fattig chaufför som du äter  till rumänlöner.

Oj det var tjurigt värre! Det är för sjutton en av de bästa söndagarna på länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Just det, du har ingen aning vad Lotus och BigC betalar i lön runt om i landet.

Ölen kostar samma här som för dig i fiskebyn, men jag har så pass med stålar att jag inte fraktar fusksylt och ketchup från Sverige.

Här finns det så mycket lokalproducerat bra och god mat till rimliga priser.

Dagens pepparbiff med valfri potatis 160baht satt bra, men det sved i plånboken för en stor LEO för 80baht. Farang ocker.

Fraktade faktiskt hem några flaskor Heinz pga att dom säljs inte i glasflaskor hemma längre och den är betydligt godare i glasflaska en plastflaska och priset har jag ingen aning om
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Oj det var tjurigt värre! Det är för sjutton en av de bästa söndagarna på länge!

Jo det är kul när överlevarna ska försvara sin snålhet[emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde jag också,till vad fick veta sanningen.

 

300bath per dag är bara en myt för en Thai som anställd.

Många Thai har inte mer än 4000bath per månad i lön som anställd

 

Burmeser/ Lao/ Kambodja jobbar för 100bath som lägst.

 

Synd att inte "glittret" kan fixa det gamla vallöftet.

Tja,

I vår by så håller de ganska bra på 300 baht, tyvärr har de lagt in lite egna anställningsvillkor.

5 dgr vecka lägre dagslön.

Arbeta från öppning till stängning.

Avdrag ifall man som t.ex snickare ej har egna maskiner.

Ingen arbetslivserfarenhet.

Kontentan är ändå att många har fått det avsevärt bättre, även de lägst betalda har ökat i lön.

Man får givetvis räkna med att när man arbetar inom jordbruket och då oftast åt familj/släktingar så sätter de vilken lön de vill.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir förvånad när man hör att de som jobbar på en bensinstation eller affär i det röda fästena endast får 150bath för en dags jobb. 

 

Massor av yrken kommer inte upp i lagstadgade 300bath per dag även i Isaan utan Burmeser och Kambodjaner tar de sämre jobben.

 

Nu vill få i "vår" by ta ett lönejobb utan odlar hellre lite grönsaker som säljs på den lokala marknaden.

 

Få tjänar mer 1000bath per vecka.

 

Många kan/vill inte ha en chef/arbetsgivare som ställer krav och därför kör man sitt eget race för 1000bath per vecka.

 

Att minimiinkomsten skulle vara lagstadgade 300bath per dag är bara en myt

 

Få på 7Eleven, Lotus eller BigC får den lönen så då blir frågeställningen varför dom inte får sin lagstadgade lön på 300bath.

 

Vad tjänar dom i era regioner?

Så har det varit så länge jag minns, dvs från 80-talet. Inte ens busschaufförerna anställda av Bangkok stad nåde upp till minimilönerna på 80-talet.

Många i Pitsanulok har också börjat odla mer och mer grönsaker som de säljer själva eller på småmarknader.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Min bekant som arbetar i Khonkehn på banglampo market är 42 år och har arbetat åt samma boss i 8 år

och hon får 300 Baht/dag och arbetar vanligtvis varje dag i månaden.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag höll på att starta nån facklig kris senast när jag var i byn. Vi (eller några thaiare) har byggt en changveranda till huset och vi har haft 4-5 st personer som jobbat med det. 2 av dem var (och är) kvinnor och det var tydligen av större betydelse än jag trodde.

 

När arbetet var klart och det skulle betalas lön så var det tydligen så att män fick 350/dag och kvinnor 200/dag. Jag hade ju suttit och sett på när de jobbat, och kvinnorna slet minst lika mycket som männen (alla arbetade dock bra). Så jag tog ett enväldigt beslut att ge alla 350 baht/dag, men det ställde till lite rabalder. Männen tog tydligen illa vid sig om de fick betalt lika som kvinnor....

 

Men skit samma, farangen tyckte att de får säga vad de vill, rätt ska vara rätt. Kvinnorna blev iaf glada. Och är det nåt jag har lärt mig så är det att håller man kvinnorna i sin närhet glada är det större chans att man själv blir glad :good:

 

Men som svar på TS fråga, i Buriramtrakten är farangpriset för en dags arbete 350 baht :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir förvånad när man hör att de som jobbar på en bensinstation eller affär i det röda fästena endast får 150bath för en dags jobb. 

 

Massor av yrken kommer inte upp i lagstadgade 300bath per dag även i Isaan utan Burmeser och Kambodjaner tar de sämre jobben.

 

Nu vill få i "vår" by ta ett lönejobb utan odlar hellre lite grönsaker som säljs på den lokala marknaden.

 

Få tjänar mer 1000bath per vecka.

 

Många kan/vill inte ha en chef/arbetsgivare som ställer krav och därför kör man sitt eget race för 1000bath per vecka.

 

Att minimiinkomsten skulle vara lagstadgade 300bath per dag är bara en myt

 

Få på 7Eleven, Lotus eller BigC får den lönen så då blir frågeställningen varför dom inte får sin lagstadgade lön på 300bath.

 

Vad tjänar dom i era regioner?

Att du blir förvånad över livet i Thailand förvånar väl ingen, det är ju bara ett par år sedan du skrev här första gången och undrade i en massa trådar om hur det var i Thailand då du planerade att åka dit för första gången!!! du har blivit EXPERT! med rekordfart :D

Ändrades av MRZ
Link to comment
Dela på andra sajter

Att du blir förvånad över livet i Thailand förvånar väl ingen, det är ju bara ett par år sedan du skrev här första gången och undrade i en massa trådar om hur det var i Thailand då du planerade att åka dit för första gången!!! du har blivit EXPERT! med rekordfart :D

Har i alla fall lyckats att inte bli avstängd/bannad under tiden och måste starta om med nya nick som du MRZ.

 

Jag har förstått att du har varit med längre trots nyregistrerad.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du blir förvånad över livet i Thailand förvånar väl ingen, det är ju bara ett par år sedan du skrev här första gången och undrade i en massa trådar om hur det var i Thailand då du planerade att åka dit för första gången!!! du har blivit EXPERT! med rekordfart :D

Nog finns det många här på MPR som blivit experter ( enligt dom själva alltså ) på betydligt kortare tid, ibland t.o.m på nolltid. Det finns tex några som ena dan " skryter " med att dom aldrig eller knappt satt sin fot i Pattaya för att nästa dag ändå tvärsäkert påstå sig veta allt om stan. :dance1:

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...