Jump to content
IGNORERAD

Buri Rams polis tillsagd att inte bara ägna sig åt trafikkontroller


MPR Nyheter

Recommended Posts

Eftersom det är många andra som bryter mot lagen i trafiken så är det helt ok för mig att göra det samma ;-)

 

Ungefär så. :)

Skillnaden här nere är bara den att jag, i motsats till thailändarna, förstår att och när jag gör fel och kan därmed bedöma risknivån lite bättre och hålla den inom rimliga gränser.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    84

  • Jive

    24

  • leifen

    19

  • Baa

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja Jag är en idi*t körde 193 km mellan Surin o Pearam  i dag på en raka var bara kor o hundar efter vägen oså jag.

 

MVH FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag anser det vara betydligt farligare med extrem fortkörning på båge i Thailand än snigelkörning med 0,4-0,5 promille i kroppen (ett par öl under ett par timmar).

 

Att jag ibland förfaller i denna mänskliga svaghet betyder inte att jag försvarar beteendet - jag inser att det är fel. Att du någon gång kör fort på bågen kan jag förstå, men att du inte inser att det egentligen är farligt och fel är ju bedrövligt.

Tja,

Fyllekörning är farligare är fortkörning, Garanterat.

Är man till på köpet i pensionärsäldern så gissar jag att man då har en reaktionstid som man får börja räkna i minuter..

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Fyllekörning är farligare är fortkörning, Garanterat.

Är man till på köpet i pensionärsäldern så gissar jag att man då har en reaktionstid som man får börja räkna i minuter..

Puss

Erkki

 

Där fick du med gubbkortet också - duktigt! :wink:

 

Jag håller med, men tycker inte att 0,4-0,5 promille kan kallas för fyllekörning - är ju t o m lagligt i Thailand.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag anser det vara betydligt farligare med extrem fortkörning på båge i Thailand än snigelkörning med 0,4-0,5 promille i kroppen (ett par öl under ett par timmar).

Att jag ibland förfaller i denna mänskliga svaghet betyder inte att jag försvarar beteendet - jag inser att det är fel. Att du någon gång kör fort på bågen kan jag förstå, men att du inte inser att det egentligen är farligt och fel är ju bedrövligt.

Kanske inte farligare men i absoluta dödstal i trafik, så leder väll alkohol före fortkörning på sporthoj med en faktor 100000 cirkus.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte farligare men i absoluta dödstal i trafik, så leder väll alkohol före fortkörning på sporthoj med en faktor 100000 cirkus.

 

Att sätta sej dyngrak på en MC eller i en bil och köra, så ligger nog den faktorn nära verkligheten, men jag snackar inte om dyngrak utan om ett par öl i Pattayas snigeltrafik.

Fattar du skillnaden?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sätta sej dyngrak på en MC eller i en bil och köra, så ligger nog den faktorn nära verkligheten, men jag snackar inte om dyngrak utan om ett par öl i Pattayas snigeltrafik.

Fattar du skillnaden?

Jag pratar inte om ditt fall.

Jag pratar om läget i allmänhet.

Att jämföra just dig med just mig ger inte så mycket.

Jag lever trots alldeles för mycket höga hastigheter i mitt liv och du lever uppenbarligen du med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar inte om ditt fall.

Jag pratar om läget i allmänhet.

Att jämföra just dig med just mig ger inte så mycket.

Jag lever trots alldeles för mycket höga hastigheter i mitt liv och du lever uppenbarligen du med.

 

Ok, men jag läste nyligen nånstans att du har börjat bli rädd för din båge.

 

Kan det möjligtvis ha nåt att göra med hastighetsresurserna och din erfarenhet kombinerat med självbevarelsedrift?

Hastighet dödar, eller?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vad enkelt allt skulle vara om folk såg till att sköta sina egna liv istället för att leka internetpoliser.

Om du själv kör utan hjälm och faller i 40 kilometer så är detta större fara. Eller puttrar hem med moppen eller bilen efter att ha druckit några öl.

Finns ju folk som bor i Pattaya och tycker att dom behöver moppen för att ta sig till och från barer dryckes kompisar mm.  

Finns ju dom som aldrig kört motorcykel i hela sitt liv. Och utan utbildning betalar för sitt körkort under bordet.

Det blir nästan groteskt då nog dom flesta medlemmar säkert har kört utan hjälm och efter att dom druckit några öl i Thailand, för att sen komma med pekpinnar hur farligt det är att köra för fort.

Personligen tycker jag hela diskussionen är larvig. Då dessa pekpinnar näppeligen inte hjälper ett dugg i verkligheten annat än att skapa osämja.

Jag pekar inte ut någon speciell eller dig för att köra utan hjälm eller köra moppe alkoholberusad, eller köra moppe utan kunskaper eller utbildning.

Men jag har varit tillräckligt länge för att veta att vanligt bland faranger så är detta minst lika vanligt som för thailändare.

Och skulle då MPR stå utanför den vanligheten så vore saker väldigt konstigt.

Att tillägga är att jag respekterar verkligen det du säger och dig. Då du åtminstone har den goda smaken att inte kalla mig för saker bara för att du tycker annorlunda, vilket du ska ha kredit för.

Och jag på inget sätt åsyftar dig specifikt i det jag skriver ovan. Även om jag citerar dig. 

Dock håller jag inte med dig i att  önska livet ur någon.  

Har jag heller inte skrivit att jag gor, dock bryr jag mig inte.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men jag läste nyligen nånstans att du har börjat bli rädd för din båge.

 

Kan det möjligtvis ha nåt att göra med hastighetsresurserna och din erfarenhet kombinerat med självbevarelsedrift?

Hastighet dödar, eller?

 

ja

 

precis som gamla gruvarbetare som inte vill gå ner i gruvor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte farligare men i absoluta dödstal i trafik, så leder väll alkohol före fortkörning på sporthoj med en faktor 100000 cirkus.

Naturligtvis har du rätt i det, men om nu t.ex Jive skulle göra ett inlägg där han i skrytsamma ordalag berättade om en lyckad fyllekörning som han gjort och därefter " ge fingret " mot dom som tycker att han betett sig oerhört ansvarslöst åt så skulle han säkert få sina fiskar varma i massvis med inlägg här på MPR, den saken är klar.  :police:

 

Trafikkonstapeln Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis har du rätt i det, men om nu t.ex Jive skulle göra ett inlägg där han i skrytsamma ordalag berättade om en lyckad fyllekörning som han gjort och därefter " ge fingret " mot dom som tycker att han betett sig oerhört ansvarslöst åt så skulle han säkert få sina fiskar varma i massvis med inlägg här på MPR, den saken är klar.  :police:

 

Trafikkonstapeln Fritz..

 

farliga beteenden är oförsvarliga.

 

men om man vill rädda liv ska man fokusera på det som ger effekt.

 

Speciellt i Thailand så dör inte folk på sporthoj, för det finns knappt några, dom dör på små pytte-moppar, och dom dör som flugor, drivvis av dom.

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag anser det vara betydligt farligare med extrem fortkörning på båge i Thailand än snigelkörning med 0,4-0,5 promille i kroppen (ett par öl under ett par timmar).

 

Att jag ibland förfaller i denna mänskliga svaghet betyder inte att jag försvarar beteendet - jag inser att det är fel. Att du någon gång kör fort på bågen kan jag förstå, men att du inte inser att det egentligen är farligt och fel är ju bedrövligt.

Då kan jag bara beklaga sorgen att du inte har förstått all statistik som talar om att fyllkörning har stora dödstal. Blir sen lite konstigt när du säger att du inte försvarar din rattfylla samtidigt som du anser att det inte är någon fara i just ditt fall?

Att du sen vill ha det till att fortkörning är farligare än rattfylla har du ingen som helst belägg för i statistiken.

Om du druckit 2 öl så ökar naturligtvis risken att du backar på någon eller något annat farligt. Då är det tyngden på din bil. Inte farten som dödar.

Du gör ju naturligtvis som du vill där du är. Men din kritik mot mig är inte värt ett dugg och larvig med tanke på hur du beter dig själv och inte inser vilken som är den största orsaken till trafikolyckor i Thailand.

Kan för övrigt upplysa om att jag undviker att köra efter mörkrets inbrott för att slippa träffa på fyllskallar som dig i trafiken!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan jag bara beklaga sorgen att du inte har förstått all statistik som talar om att fyllkörning har stora dödstal. Blir sen lite konstigt när du säger att du inte försvarar din rattfylla samtidigt som du anser att det inte är någon fara i just ditt fall?

Att du sen vill ha det till att fortkörning är farligare än rattfylla har du ingen som helst belägg för i statistiken.

Om du druckit 2 öl så ökar naturligtvis risken att du backar på någon eller något annat farligt. Då är det tyngden på din bil. Inte farten som dödar.

Du gör ju naturligtvis som du vill där du är. Men din kritik mot mig är inte värt ett dugg och larvig med tanke på hur du beter dig själv och inte inser vilken som är den största orsaken till trafikolyckor i Thailand.

Kan för övrigt upplysa om att jag undviker att köra efter mörkrets inbrott för att slippa träffa på fyllskallar som dig i trafiken!

 

Fegis! :D

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden här nere är bara den att jag, i motsats till thailändarna, förstår att och när jag gör fel och kan därmed bedöma risknivån lite bättre och hålla den inom rimliga gränser.

 

Så du menar att när jag har fri sikt mitt på dagen spiknykter och drar på en raksträclka omgiven av fält eller på en motorväg så kan inte jag bedöma risknivån. Men du kan bedöma risknivån efter några öl.

Nu får du ta och ge dig!!! :rotfl:  :whoco5:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Fegis! :D

Ja det var ju det där med att bedöma risknivån..

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att när jag har fri sikt mitt på dagen spiknykter och drar på en raksträclka omgiven av fält eller på en motorväg så kan inte jag bedöma risknivån. Men du kan bedöma risknivån efter några öl.

Nu får du ta och ge dig!!! :rotfl:  :whoco5:

 

Självklart kan du bedöma risken om du hinner se faran (t ex hål i vägen eller utspringande djur) och det är väl det som kan vara problemet i höga hastigheter.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där fick du med gubbkortet också - duktigt! :wink:

 

Jag håller med, men tycker inte att 0,4-0,5 promille kan kallas för fyllekörning - är ju t o m lagligt i Thailand.

Är du normalviktig så kan du efter 2 stora chang hamna runt 08 promille i utandningsluften. Vilket verkar stämma ganska bra. Har provat hemma i Sverige då jag införskaffade en likadan alkomätare som polisen har i samband med en anställd som hade problem med spriten.

Jag blåste i den efter 2 norrlandsguld på en fredag och hade runt 06-07 i utandningsluften. En Thailändsk öl är ofta starkare och några cl mer. Och vi kan nog även tänka oss att det inte statiskt alltid hamnar på 2 öl.

Här kan du läsa själv. Varje drink i tabellen motsvarar 33 cl öl. 2  stora chang = 4 drinkar i den tabellen vilket säger att du efter det ligger på 0,76 promille om du dricker 2 stora chang på en timme.

https://www.kau.se/sites/default/files/Dokument/subpage/2009/02/ber_kning_av_promillehalt_13691.pdf

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kan du bedöma risken om du hinner se faran (t ex hål i vägen eller utspringande djur) och det är väl det som kan vara problemet i höga hastigheter.

Ja eftersom jag efter många års körande av MC (har ägt MC på bilden i början av tråden i 13 år) utan olyckor så kan jag nog det statistiskt.

Men jag upplever det ganska meningslöst att fortsätta diskussionen med någon som anser att man på kvällen utan problem kan sätta sig i bilen efter några öl utan att skämmas.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Fyllekörning är farligare är fortkörning, Garanterat.

Är man till på köpet i pensionärsäldern så gissar jag att man då har en reaktionstid som man får börja räkna i minuter..

Puss

Erkki

Bevittnade några yngre förmågor i Udon på annandagen och där låg reaktionstiden på timmar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt statistik ifrån England (om jag inte missminner mig) är de farligaste fordonsförarna hastighetsmässigt, de som kör för sakta.

Inte de som kör för fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt statistik ifrån England (om jag inte missminner mig) är de farligaste fordonsförarna hastighetsmässigt, de som kör för sakta.

Inte de som kör för fort.

 

Lagom är bäst - en gammal god regel.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bromssträckan på pappret är inte helt relevant då reaktionstiden tillkommer och den kan vara väldigt olika

 

För övrigt så är det inte bara hundar som kan dyka upp som barn och andra fordon

 

 

Sprang upp en ko en gång bakom en buske och det var en jävla tur att man inte körde mer än 70 den gången Annars hade man fått en ny kofångare.

 

Tur den gången var att jag av en reflex så slängde jag upp vänsterarmen och fångade upp Jittra som kom farande från baksätet. (Ja det var i Thailand och på den tiden fanns det inga bälten i baksätet)

 

Glöm inte att alla bromsprov utför på ett optimalt underlag, inte på smutsiga vägar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt statistik ifrån England (om jag inte missminner mig) är de farligaste fordonsförarna hastighetsmässigt, de som kör för sakta.

Inte de som kör för fort.

Den statistiken värmer en fartdåres hjärta! Dvs mitt! Så det inte blir några missförstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var en sväng till Korat i går över dagen och de som jag upplever som farligaste inslagen en sån tripp är alla dessa jordbruks-lastbilar med en tvärställd encylindrig Kubotadiesel fullastade med kassava och som har på en hastighet på max 20km/t.

 

Väldigt många sådana på vägarna nu och även då de kör ut från fälten eller vid U-turn.

 

En blandad trafikrytm av fordon från 20 km/t till + 100 km/t

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...