Jump to content
IGNORERAD

Buri Rams polis tillsagd att inte bara ägna sig åt trafikkontroller


MPR Nyheter

Recommended Posts

Om man bromsar för hårt i tex 250km med båge så åker man upp på framhjulet, och blir åkandes på 1 hjul ganska lång sträcka.

En lite obehaglig känsla i dom hastigheterna.

Man släpper givetvis bromsen omgående då, bara för att se att det fortfarande går i 200.

Sportbil bromsar förmodligen på mer eller mindre samma sträcka som en sporthoj.

Skillnaden är att dom flesta har råd att köpa en extrem sporthoj men inte en extrem sportbil.

Skillnad nummer två är väl att den levande kraften har en viss betydelse, då kommer ju en 1,2 tons bil i lä, men om man ser till renheten på de Thailändska vägytorna gissar jag att det inte räknas som speedtrack direkt och då föredrar jag nog 4 hjuls anläggningsyta mot moder jord, sen tycker jag att diskutionen egentligen är ointressant, för det är väl ingen som på allvar använder sig av dessa hastigheter, i så fall är det bara att beklaga vacuumet innanför pannbenet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    84

  • Jive

    24

  • leifen

    19

  • Baa

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det sköna med att åka MC är friheten,att kunna se sig om i ca.80-120(beroende på väg)känna dofterna och vinddraget.Att köra i höga hastigheter på allmän väg är inget jag rekommenderar(bör ske på bana)Men visst hände det i ungdomen att man gasade på så mycket det gick men förhoppningsvis har jag blivit förståndigare med åldern.En MC är ju ett outstanding sätt att ta sig mellan 2 punkter snabbt och smidigt.Mvh gubben Måne Mc-kort sen 1969

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör alltid på dagen då dom flesta byrackor ligger och sover i skuggan. Samt anpassar farten efter sikten. Många raksträckor med god sikt åt sidorna. Har hittils inte varit något problem.

En motorcykel har dessutom en 3e dels stoppsträcka jämfört med en bil.

 

En tredjedel är knappast korrekt ens under optimala förhållande.

En MC har problemet vid snabba stopp att det bara finns två hjul att balansera på, bilen har fyra och ett i de flesta fall väl avstämt ABS-system.

På en bana där alla kör åt samma håll, det är rent och det finns avåkningszoner så hade jag köpt ditt resonemang.

 

Även om du hinner stanna på en femöring så kommer pickisen som racar med dej att köra över dej...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara synd att de inte får en däckexplosion och far i gatan innan någon oskyldig drabbas av deras idi*tiska framfart.

Jag önskar alla pitbulls bet sina ägare och att alla vapeninnehavare skjuter sig själva.

Många dårar finns det på olika sätt.

Inget jag kan göra för att ändra på det.

Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Bromssträckan på pappret är inte helt relevant då reaktionstiden tillkommer och den kan vara väldigt olika

 

För övrigt så är det inte bara hundar som kan dyka upp som barn och andra fordon

 

 

Sprang upp en ko en gång bakom en buske och det var en jävla tur att man inte körde mer än 70 den gången Annars hade man fått en ny kofångare.

 

Tur den gången var att jag av en reflex så slängde jag upp vänsterarmen och fångade upp Jittra som kom farande från baksätet. (Ja det var i Thailand och på den tiden fanns det inga bälten i baksätet)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bromssträckan på pappret är inte helt relevant då reaktionstiden tillkommer och den kan vara väldigt olika

 

För övrigt så är det inte bara hundar som kan dyka upp som barn och andra fordon

 

 

Sprang upp en ko en gång bakom en buske och det var en jävla tur att man inte körde mer än 70 den gången Annars hade man fått en ny kofångare.

 

Tur den gången var att jag av en reflex så slängde jag upp vänsterarmen och fångade upp Jittra som kom farande från baksätet. (Ja det var i Thailand och på den tiden fanns det inga bälten i baksätet)

 

Samma upplevelse med en ko i Thailand.

Kom skenade från sidan i fullt språng i nedförsbacke, bra fart på den.

 

Jag hade blivit ombedd (tvingad) att köra svägerskans bil då hon måde dåligt,

Jag kunde inte tvärnita för då hade hennes ungar kommit farande från baksätet.

 

Så jag försökte hinna före kon.

 

Gick nästan, den sprang in från sidan i bilens baklampa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågoda!

 

 

Den som tvivlat på att det kan vara farligt att köra fort på MC kan ju för övrigt läsa här!

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

ag medger att en 3e del var slarvigt skrivet Enligt denna site så har en bil körandes i 100 kilometer 50 meter bromsträcka medans en MC som min har 37 meter bromsträcka. http://www.kalkylera...ch-bromsstracka

 

Just nu uppfyller jag inte riktigt kraven på att framöra vare sig MC eller bil pga onykterhet men frågar ändå lite försynt om var i länken du bifogar man hittar den jämförelse mellan bil och MC som du gör ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu uppfyller jag inte riktigt kraven på att framöra vare sig MC eller bil pga onykterhet men frågar ändå lite försynt om var i länken du bifogar man hittar den jämförelse mellan bil och MC som du gör ?

 

Fritz..

Titta i nästa länk. Samt det som Erkii skrev. Den länken är MC folk som testat själv. Den datan som Erki angav var sämre en dessa. Så jag utgick utifrån det han sa vilket var den minst gynsamma datan för MC,n. För att inte överdriva.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar alla pitbulls bet sina ägare och att alla vapeninnehavare skjuter sig själva.

Många dårar finns det på olika sätt.

Inget jag kan göra för att ändra på det.

Tyvärr.

Håller med till 100 procent i det jag rodmärkt for då utsätter de inte andra for någon fara men biter hundägarens hund eller att vapenägaren skjuter någon oskyldig håller jag inte alls med.

 

Du och Janne verkar ju forsvara dessa dårars framfart vilket jag inte forstår, de utsätter både människor och djur for fara, om de själva blir drabbade av dod eller invalidisering bryr jag mig inte om det minsta, om de kor på något så hoppas jag att det blir en betongpelare eller att de krockar med varandra.

 

Tänk om alla raceputtar med sina jättemaskiner hade lite hjärna  trafikvett och holl hastigheter vad mycket färre olyckor/dodsolyckor det skulle vara.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med till 100 procent i det jag rodmärkt for då utsätter de inte andra for någon fara men biter hundägarens hund eller att vapenägaren skjuter någon oskyldig håller jag inte alls med.

 

Du och Janne verkar ju forsvara dessa dårars framfart vilket jag inte forstår, de utsätter både människor och djur for fara, om de själva blir drabbade av dod eller invalidisering bryr jag mig inte om det minsta, om de kor på något så hoppas jag att det blir en betongpelare eller att de krockar med varandra.

 

Tänk om alla raceputtar med sina jättemaskiner hade lite hjärna  trafikvett och holl hastigheter vad mycket färre olyckor/dodsolyckor det skulle vara.

Tänk vad enkelt allt skulle vara om folk såg till att sköta sina egna liv istället för att leka internetpoliser.

Om du själv kör utan hjälm och faller i 40 kilometer så är detta större fara. Eller puttrar hem med moppen eller bilen efter att ha druckit några öl.

Finns ju folk som bor i Pattaya och tycker att dom behöver moppen för att ta sig till och från barer dryckes kompisar mm.  

Finns ju dom som aldrig kört motorcykel i hela sitt liv. Och utan utbildning betalar för sitt körkort under bordet.

Det blir nästan groteskt då nog dom flesta medlemmar säkert har kört utan hjälm och efter att dom druckit några öl i Thailand, för att sen komma med pekpinnar hur farligt det är att köra för fort.

Personligen tycker jag hela diskussionen är larvig. Då dessa pekpinnar näppeligen inte hjälper ett dugg i verkligheten annat än att skapa osämja.

Jag pekar inte ut någon speciell eller dig för att köra utan hjälm eller köra moppe alkoholberusad, eller köra moppe utan kunskaper eller utbildning.

Men jag har varit tillräckligt länge för att veta att vanligt bland faranger så är detta minst lika vanligt som för thailändare.

Och skulle då MPR stå utanför den vanligheten så vore saker väldigt konstigt.

Att tillägga är att jag respekterar verkligen det du säger och dig. Då du åtminstone har den goda smaken att inte kalla mig för saker bara för att du tycker annorlunda, vilket du ska ha kredit för.

Och jag på inget sätt åsyftar dig specifikt i det jag skriver ovan. Även om jag citerar dig. 

Dock håller jag inte med dig i att  önska livet ur någon.  

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vad enkelt allt skulle vara om folk såg till att sköta sina egna liv istället för att leka internetpoliser.

Om du själv kör utan hjälm och faller i 40 kilometer så är detta större fara. Eller puttrar hem med moppen eller bilen efter att ha druckit några öl.

Finns ju folk som bor i Pattaya och tycker att dom behöver moppen för att ta sig till och från barer dryckes kompisar mm.  

Finns ju dom som aldrig kört motorcykel i hela sitt liv. Och utan utbildning betalar för sitt körkort under bordet.

Det blir nästan groteskt då nog dom flesta medlemmar säkert har kört utan hjälm och efter att dom druckit några öl i Thailand, för att sen komma med pekpinnar hur farligt det är att köra för fort.

Personligen tycker jag hela diskussionen är larvig. Då dessa pekpinnar näppeligen inte hjälper ett dugg i verkligheten annat än att skapa osämja.

Jag pekar inte ut någon speciell eller dig för att köra utan hjälm eller köra moppe alkoholberusad, eller köra moppe utan kunskaper eller utbildning.

Men jag har varit tillräckligt länge för att veta att vanligt bland faranger så är detta minst lika vanligt som för thailändare.

Och skulle då MPR stå utanför den vanligheten så vore saker väldigt konstigt.

Att tillägga är att jag respekterar verkligen det du säger och dig. Då du åtminstone har den goda smaken att inte kalla mig för saker bara för att du tycker annorlunda, vilket du ska ha kredit för.

Och jag på inget sätt åsyftar dig specifikt i det jag skriver ovan. Även om jag citerar dig. 

Dock håller jag inte med dig i att  önska livet ur någon.  

 

Alkohol och andra droger i trafiken är en stor orsak till olyckor, men en minst lika stor orsak är den stora skillnaden i hastighet mellan fordonen på vägarna och just hastighetsskillnaderna är groteska i Thailand med mobila thaikök och t ex snabba hojar på samma vägar.

 

Hur lätt är det för en annan trafikant att upptäcka en liten svart prick (Mc)som närmar sej med 200 knyck.

 

Inse, Janne, att du talar för en sjuk sak.

Sporthojarna hör hemma på särskilda vägar/banor utan annan trafik!

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alkohol och andra droger i trafiken är en stor orsak till olyckor, men en minst lika stor orsak är den stora skillnaden i hastighet mellan fordonen på vägarna och just hastighetsskillnaderna är groteska i Thailand med mobila thaikök och t ex snabba hojar på samma vägar.

 

Hur lätt är det för en annan trafikant att upptäcka en liten svart prick (Mc)som närmar sej med 200 knyck.

 

Inse, Janne, att du talar för en sjuk sak.

Sporthojarna hör hemma på särskilda vägar/banor utan annan trafik!

Så du menar på fullt allvar att alkohol och snabbgående fordon har samma statistik vad gäller olyckor i Thailand?

Jag skulle nog påstå att dom flesta fartrelaterade olyckor i Thailand är i samma grad för att föraren druckit alkohol. Det vill säga föraren kör för fort på grund av alkoholintaget.

Det ena förminskar inte det andra. Men det finns nog många skribenter som borde sopa rent framför egen dörr innan man kritiserar andra.

Den höga olycksstatistiken som stiger vid nyår och songkran trodde jag var fastslagen att den är alkoholrelaterad? Har du några andra siffror som styrker att förhållandena skulle vara annorlunda?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar på fullt allvar att alkohol och snabbgående fordon har samma statistik vad gäller olyckor i Thailand?

Jag skulle nog påstå att dom flesta fartrelaterade olyckor i Thailand är i samma grad för att föraren druckit alkohol. Det vill säga föraren kör för fort på grund av alkoholintaget.

Det ena förminskar inte det andra. Men det finns nog många skribenter som borde sopa rent framför egen dörr innan man kritiserar andra.

Den höga olycksstatistiken som stiger vid nyår och songkran trodde jag var fastslagen att den är alkoholrelaterad? Har du några andra siffror som styrker att förhållandena skulle vara annorlunda?

 

Nä, jag har inga siffror som stödjer varken det ena eller det andra, bara det sunda förnuftet och alla mina mil på vägarna.

 

Jag förringar inte alkoholen som en olycksorsak och jag förringar inte heller de stora skillnaderna i hastighet som olycksorsak. Gör du?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag har inga siffror som stödjer varken det ena eller det andra, bara det sunda förnuftet och alla mina mil på vägarna.

 

Jag förringar inte alkoholen som en olycksorsak och jag förringar inte heller de stora skillnaderna i hastighet som olycksorsak. Gör du?

Inte alls. Jag kan ju endast svara för mig själv.

Dock har jag 34 års körning bakom mig utan olyckor eller incidenter.

Sen kan du tolka det som du vill. Jag känner i alla fall inte att jag under dessa år varit en plump i statistiken.

Vad säger du om medlemmar som tar moppen eller bilen till baren?

Finns ju till och med gamla trådar där man gnällt om att Pattayapolisen börjat utföra nykterhetskontroller.

Och bor man i Pattayas utkanter måste man tydligen ha bil (till baren)...

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls. Jag kan ju endast svara för mig själv.

Dock har jag 34 års körning bakom mig utan olyckor eller incidenter.

Sen kan du tolka det som du vill. Jag känner i alla fall inte att jag under dessa år varit en plump i statistiken.

Vad säger du om medlemmar som tar moppen eller bilen till baren?

Finns ju till och med gamla trådar där man gnällt om att Pattayapolisen börjat utföra nykterhetskontroller.

Och bor man i Pattayas utkanter måste man tydligen ha bil (till baren)...

 

 

Ja jag har också en massa år bakom mej i trafiken, men kan tyvärr inte påstå att jag har varit lika duktig som du.

Det har faktiskt hänt att jag brustit i uppmärksamhet och varit medskyldig till några mindre incidenter/olyckor och jag tror jag att jag tillhör en ganska vanlig skara trafikanter.

Med oss, ibland lite mindre uppmärksamma, i trafiken så skulle det vara en fördel med lite jämnare hastigheter mellan fordonen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men med tanke på den kritik som du och andra riktat till mig angående trafiksäkerhet. Så skulle det vara intressant om du ville svara på min fråga hur du ser på medlemmar som kör bil på fyllan?

Du erkänner ju själv i tråden jag bifogade att du är en av dessa.

Hur tänker man då när man kritiserar andra medlemmar för bristande ansvar för trafiksäkerhet.

Är fyllkörning mindre flaggrant? Och ok bara för att man skaffat sig en bostad utanför stan där inga taxi finns?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Der är dåligt med folk som kör sporthoj för fort.

Odidkutabelt.

Men om man vill rädda liv finns det enklare ställen att rädda långt fler.

Man ska inte sila mygg och svälja elefanter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men med tanke på den kritik som du och andra riktat till mig angående trafiksäkerhet. Så skulle det vara intressant om du ville svara på min fråga hur du ser på medlemmar som kör bil på fyllan?

Du erkänner ju själv i tråden jag bifogade att du är en av dessa.

Hur tänker man då när man kritiserar andra medlemmar för bristande ansvar för trafiksäkerhet.

Är fyllkörning mindre flaggrant? Och ok bara för att man skaffat sig en bostad utanför stan där inga taxi finns?

 

Min kritik har varit riktat över företeelsen stora hastighetsskillnader som du försvarar och det är just ditt försvar som jag är kritisk över.

Jag försvarar absolut inte beteendet att köra med några öl innanför västen även om jag någon gång förfaller i detta här nere.

 

I Europa skulle det aldrig falla mej in att köra med alkohol i blodet. Märkligt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kritik har varit riktat över företeelsen stora hastighetsskillnader som du försvarar och det är just ditt försvar som jag är kritisk över.

Jag försvarar absolut inte beteendet att köra med några öl innanför västen även om jag någon gång förfaller i detta här nere.

 

I Europa skulle det aldrig falla mej in att köra med alkohol i blodet. Märkligt.

Är det sånt man kallar sila mygg och svälja elefanter.

Du försvarar det inte men ändå gör du det ändå.

Tycker du inte själv att din kritik angående trafiksäkerhet fick sig en ganska kraftig törn nu?

Du kanske borde städa upp framför din egen dörr innan du kritserar hur det ser ut hos andra?

Om du inte förstår att det är mycket farligare att fyllstyra än fortkörning så är det bara att beklaga.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sånt man kallar sila mygg och svälja elefanter.

Du försvarar det inte men ändå gör du det ändå.

Tycker du inte själv att din kritik angående trafiksäkerhet fick sig en ganska kraftig törn nu?

Du kanske borde städa upp framför din egen dörr innan du kritserar hur det ser ut hos andra?

Om du inte förstår att det är mycket farligare att fyllstyra än fortkörning så är det bara att beklaga.

 

Ja, jag anser det vara betydligt farligare med extrem fortkörning på båge i Thailand än snigelkörning med 0,4-0,5 promille i kroppen (ett par öl under ett par timmar).

 

Att jag ibland förfaller i denna mänskliga svaghet betyder inte att jag försvarar beteendet - jag inser att det är fel. Att du någon gång kör fort på bågen kan jag förstå, men att du inte inser att det egentligen är farligt och fel är ju bedrövligt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte förstår att det är mycket farligare att fyllstyra än fortkörning så är det bara att beklaga.

 

Varför inte låta bli båda? Både extrem fortkörning och ratt(styr)fylla är ett gissel som förstör enormt många liv (jag har tyvärr inga länkar innehållande decimaler hit och dit, men jag står för mitt uttalande ändå).

 

GE F*N I DET, HELT ENKELT!

 

PS. Gäller givetvis inte bara den citerade, det är väl mer en allmän åsikt riktad till de som håller på med sånt.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Eftersom det är många andra som bryter mot lagen i trafiken så är det helt ok för mig att göra det samma ;-)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...