Jump to content
IGNORERAD

Phukets immigrationschef tvivlar på anklagelser om korruption


MPR Nyheter

Recommended Posts

Jag tror nog att det handlar om att klara teoriprovet. Frugan fick göra provet 4 gånger innan hon klarade det.     :P

 

Mutade hon till sig körkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    13

  • leifen

    12

  • Surin P3

    11

  • Sam sip sam

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dialogen har *som vanligt"gått överstyr på grund av personliga åsikter, men om någon skulle hålla sig till fakta för en gång skull vore det faktiskt ganska intressant att få ta del av olika regioners tolkningar!

 Min erfafrenhet!

 Gul bok, eller adressintyg från mig. polisen  som jag har!

Svenskt KK, översatt av översättningsbyrå i Udon

Läkarintyg

Pass 

Reaktionstest, färgtest.

betala, fotograferas och ett års KK på bil, resp. MC. OBS man ska ha två kopior av varje.

 

 

ett år senare

 

Läkarintyg, de gamla KK, pass och pengar. 5 år! OK

 

För mej gällde första gången:

Gul bok

Kopia av pass

läkarintyg

Svenskt kk och IKK (kanske inte nödvändigt med båda, men jag hade)

färgtest

pengar och 1 år

alltihop gånger 2 bil/mc

 

efter 1 år och nästa o nästa o...

gul bok

gamla kk

läkarintyg

stålar  och återigen 1 år dom har sagt varje gång här att det krävs workpermit för att få 5 år

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

För mej gällde första gången:

Gul bok

Kopia av pass

läkarintyg

Svenskt kk och IKK (kanske inte nödvändigt med båda, men jag hade)

färgtest

pengar och 1 år

alltihop gånger 2 bil/mc

 

efter 1 år och nästa o nästa o...

gul bok

gamla kk

läkarintyg

stålar  och återigen 1 år dom har sagt varje gång här att det krävs workpermit för att få 5 år

 

Du borde få 5-årigt.

http://www.dlt.go.th/th/index.php?option=com_content&id=3471:renew&Itemid=88

 

Adressintyg eller arbetstillstånd är det som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde få 5-årigt.

http://www.dlt.go.th/th/index.php?option=com_content&id=3471:renew&Itemid=88

 

Adressintyg eller arbetstillstånd är det som gäller.

 

Japp jag vet, och som jag sa till dej nästa år skall jag förnya på annan ort, jag iddes inte iår. Det vart så jädrans

mycket åkande direkt vi  kom ner så jag/vi ville softa lite o fixa hemma innan vidare utflykter.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt, så är det väl udda att behöva muta sig till ett körkort i ett land där man endast i princip behöver kunna parkera högst en meter ifrån trottoaren och bara kostar nån hundring.

 

För mig var det en bekvämlighetsfråga. KK-myndigheten i Loei ligger ganska långt från frugans hemby och när vi kom dit nån gång vid 11-tiden så fick vi beskedet att vi var för sent ute och ombads återkomma tidigt på morgonen nästa dag för att hinna med allt på samma dag. Innan vi styrde kosan hemåt igen så tog frugan ett snack med en "konsult" utanför byggnaden och där fick vi tipset att mot en liten gåva på 1000 baht så skulle det kunna fixa sig på samma dag.

Därefter fick jag lyssna på ett föredrag på thailändska, göra ett reaktions- samt färgtest så var saken Oskar. Detta var några år sen och jag har bara kört bil en gång sen dess. Efter den resan sa jag bestämt ifrån att det var både första och sista gången jag körde bil i Thailand och jag har inga problem med att hålla det löftet. Varför ska jag göra saker själv som jag kan delegera till andra som kan göra det bättre ? :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går inte i CM.

 

Det är det jag menar. Varför ens försöka muta, när alla kan få körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig var det en bekvämlighetsfråga. KK-myndigheten i Loei ligger ganska långt från frugans hemby och när vi kom dit nån gång vid 11-tiden så fick vi beskedet att vi var för sent ute och ombads återkomma tidigt på morgonen nästa dag för att hinna med allt på samma dag. Innan vi styrde kosan hemåt igen så tog frugan ett snack med en "konsult" utanför byggnaden och där fick vi tipset att mot en liten gåva på 1000 baht så skulle det kunna fixa sig på samma dag.

Därefter fick jag lyssna på ett föredrag på thailändska, göra ett reaktions- samt färgtest så var saken Oskar. Detta var några år sen och jag har bara kört bil en gång sen dess. Efter den resan sa jag bestämt ifrån att det var både första och sista gången jag körde bil i Thailand och jag har inga problem med att hålla det löftet. Varför ska jag göra saker själv som jag kan delegera till andra som kan göra det bättre ? :)

 

Fritz..

 

Låter inte riktigt som en "bra" muta.

Betala 4 ggr mer för nåt och ändå vara tvungen att lyssna på föredraget. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte riktigt som en "bra" muta.

Betala 4 ggr mer för nåt och ändå vara tvungen att lyssna på föredraget. :D

Har för mig att jag slapp både teoriprov och uppkörning tack vare min " lilla gåva ". Men hur som helst så länge som jag inte blir blåst på större belopp än 1000 baht nån gång emellanåt så klagar jag inte. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag slapp både teoriprov och uppkörning tack vare min " lilla gåva ". Men hur som helst så länge som jag inte blir blåst på större belopp än 1000 baht nån gång emellanåt så klagar jag inte. :)

 

Fritz..

 

Håller med du, på dom sista 10 åren (det är allt jag kommer ihåg) har jag bötfällts en gång 100 eller 200 baht till en "hungrig"

 

"Highway police". Att det var fel var solklart men vad göra och det var ett antal år sedan idag hade jag dragit det vidare för

 

det var inom "vårat distrikt" och Pok säger "ring mej om du får problem med polisen i Khemmarat district" Kanske därför det inte sker

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det jag menar. Varför ens försöka muta, när alla kan få körkort.

Inte när du har defekt färgseende

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte när du har defekt färgseende

 

Hos oss i Surin, så testas färgblindhet med en "kopia" av ett trafikljus med färgerna i rätt ordning, så det ska nog inte vara nåt större problem att gissa sig till vilken färg som lyser. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tänk att ni efter alla dessa år inte lärt er att det finns inget rätt eller fel svar när det gäller myndigheter i Thailand :wink:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos oss i Surin, så testas färgblindhet med en "kopia" av ett trafikljus med färgerna i rätt ordning, så det ska nog inte vara nåt större problem att gissa sig till vilken färg som lyser. :)

Undvik Korat (Chok Chai)för där inte färgerna i rätt ordning på "trafikljuset" utan slumpas fram och byter plats.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik Korat (Chok Chai)för där inte färgerna i rätt ordning på "trafikljuset" utan slumpas fram och byter plats.

 

Ganska fånigt egentligen, för det sker liksom inte i trafiken. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som är imponerad av den Thailändska sjukvården?

Varje gång jag behövt läkarintyg till körkortet så har det räckt med att gå in i lokalen. De måste ju ha någon slags helkroppsskanning direkt då man kommer in eftersom någon läkare aldrig undersökt mej.

Idag så märkte jag att utvecklingen gått framåt ändå mer sedan sist, då jag satt kvar ute i bilen och ändå fick mitt läkarintyg, verkligen imponerande :)

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska fånigt egentligen, för det sker liksom inte i trafiken. :)

Kan väl plocka bort några utan färgseende från trafiken, men håller med dig.

 

Nu möter man mc med blått eller grönt  framlyse och samma färgsättning där bak.

 

Lastbilar med gröna positionsljus är också märkligt.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

dag så märkte jag att utvecklingen gått framåt ändå mer sedan sist, då jag satt kvar ute i bilen och ändå fick mitt läkarintyg, verkligen imponerande

 

Då har det äntligen kommit till din läkare med, jag har aldrig visat upp mej för läkaren. Det räcker att jag  parkerar utanför

och frugan betalar typ 70 Baht så är det scannat o klart  och två läkarintyg finns

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Visst kan Ambassaden göra det och gör så, om man tex har fru eller sambo och visar upp hennes husbok.

Ja nu hade dom turisterna inga sambos eller fruar eller husböcker ,vet inte om det är vanligt att 4-8 veckors turister står inskrivna i andras husböcker[emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu hade dom turisterna inga sambos eller fruar eller husböcker ,vet inte om det är vanligt att 4-8 veckors turister står inskrivna i andras husböcker[emoji1]

 

Du behöver inte vara inskriven i husboken.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan Ambassaden göra det och gör så, om man tex har fru eller sambo och visar upp hennes husbok.

Du behöver inte visa upp husbok. Ange bara adressen på en papperslapp så skriver ambassaden in den i intyget. Har hämtat flera intyg under årens lopp.

Husboken gör det bara enklare för ambassaden att läsa innantill.

I övrigt gör Husboken ingen funktion för intyget.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i ett flertal år haft körkort på bil och mc och förnyar detta varje år då jag har tripple entry turistvisa, aldrig några problem adressintyg har jag skaffat hos immigration varje år dock sista gången på Svenska ambassaden i Bangkok, Sept.-15  något dyrare 560 baht mot 300 hos im.i Khon Kaen.

 

 

Det gäller att vara ut i god tid och det verkar du vara!   :im_happy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför muta flera myndigheter om man ska muta sig till ett körkort?

Räcker det inte att muta lite på körkortsmyndigheten?

 

 

 

Nej, det räcker idag med turistvisum enligt huvudmyndigheten "Department of Land Transportation" för att få tillfälligt, alltså 1-årigt, körkort.

Om sen nån mindre duktig myndighetsanställd, inte vet detta, så är det beklagligt.

 

För övrigt, så är det väl udda att behöva muta sig till ett körkort i ett land där man endast i princip behöver kunna parkera högst en meter ifrån trottoaren och bara kostar nån hundring.

Hej

 

Detta var ju några år sedan så förmodligen har reglerna ändrats nu, tidigare skulle turister inte ges Thailändska körkort, sen är det väl som vanligt i Thailand att det varierar ifrån plats till plats, det är ju inte helt ovanligt.

 

Går det även att få ett 5 årigt körkort som turist numera?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det gäller att vara ut i god tid och det verkar du vara!   :im_happy:

 

Hej

 

Samma här var aldrig inne hos någon läkare.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckan är total, efter 2 timmar och fyrtio minuter så fick jag till min stora förvåning 5 årskörkort till både bil och mc, på Turistvisa. Givetvis så måste de gjort fel men jag valde att inte upplysa dem om det :) 

Kanske de tyckte jag verkade bofast då jag gick och bar min 5 månaders son eller kanske de hade bråttom hem då det är fredag, blev dessutom bara färgtest inget reaktionstest.

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...