Jump to content
IGNORERAD

Phukets immigrationschef tvivlar på anklagelser om korruption


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Phukets immigrationschef har bett utlänningar som tror sig ha bevittnat hans tjänstemän kräva betalning för adressbekräftelser och andra tjänster som ska vara gratis att rapportera sådana händelser direkt till honom.
"Det finns ingen avgift för denna tjänst eller 90-dagarsrapportering. Om någon utlänning ombes betala för tjänsten av en av våra tjänstemän så bör han eller hon komma till mitt kontor för att rapportera händelsen," sade Sunchai Chokkajaykij. Hans uttalande kommer efter rapporter om att tjänstemän öppet har krävt 300 baht per person för adressbekräftelse vid immigrationskontoret i Phuket Town.
"Jag tvivlar på att detta verkligen hände, men om det gjorde det, eller gör det, var snäll och ge mig namnet på exakt den tjänstemannen så att jag kan ta itu med det," sade Sunchai. Förra året kom liknande anklagelser mot Patongs immigrationskontor, som också faller under Sunchais auktoritet. Fallet uppmärksammades då av guvernör Nisit Jansomwong och resulterade i att tjänstemannen ifråga avskedades.

Källa: http://www.phuketgazette.net/phuket-news/Phuket-Immigration-extortion-allegations-denied/51532

 

post-8073-0-62732400-1426051103.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    13

  • leifen

    12

  • Surin P3

    11

  • Sam sip sam

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag gör mina adressbekräftelser via ambassaden numera pga dyrt och krångligt på immigration på just Phuket.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en vanlig svensk verkstads-chef.

 

"nej mina grabbar dom skulle aldrig .."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Självklart går olika myndigheter att muta, hur skulle t.ex annars turister kunna få körkort ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart går olika myndigheter att muta, hur skulle t.ex annars turister kunna få körkort ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Fast det är bara en myndighet man kan få körkort av. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Självklart går olika myndigheter att muta, hur skulle t.ex annars turister kunna få körkort ?

Med vänlig hälsning isan lover

För att inte tala om alla korkade bondläppar!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fast det är bara en myndighet man kan få körkort av. :D

Hej

 

Stämmer inte helt eftersom chefen tog t.ex "adressbekräftelser" som ett exempel, adressbekräftelse får man i hem kommunen och behövs när man ska ta körkort, jag vet många Svenskar som har fått körkort utan att vara berättigade till detta, att muta sig till en adressbekräftelse innebär väl att körkortsmyndigheten blir förd bakom ljuset?

 

Sen ska man ju t.ex ha ett annat visum än turistvisum och då kanske en muta till körkortsmyndigheten kommer på tal.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Stämmer inte helt eftersom chefen tog t.ex "adressbekräftelser" som ett exempel, adressbekräftelse får man i hem kommunen och behövs när man ska ta körkort, jag vet många Svenskar som har fått körkort utan att vara berättigade till detta, att muta sig till en adressbekräftelse innebär väl att körkortsmyndigheten blir förd bakom ljuset?

 

Sen ska man ju t.ex ha ett annat visum än turistvisum och då kanske en muta till körkortsmyndigheten kommer på tal.

 

Med vänlig hälsning isan lover

I Pattaya behöver du inte ha Adressbekräftelse bara intyg från Svenska konsulatet. Inga mutor där inte + att det gäller även som ID kort. Du kan även annvända det när du går till Naturparker och liknade,då betalar du Thai pris. Nu vet jag inte om det gäller överallt men på många ställen gäller det. Och vist man vet ju inte vem som sitter i Luckan kan ju vara en girig Thai. Då gäller npg Farang pris. Som vanligt Svamel från dig när du inte är innsatt i frågan.

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pattaya behöver du inte ha Adressbekräftelse bara intyg från Svenska konsulatet. Inga mutor där inte + att det gäller även som ID kort. Du kan även annvända det när du går till Naturparker och liknade,då betalar du Thai pris. Nu vet jag inte om det gäller överallt men på många ställen gäller det. Och vist man vet ju inte vem som sitter i Luckan kan ju vara en girig Thai. Då gäller npg Farang pris. Som vanligt Svamel från dig när du inte är innsatt i frågan.

Sakaeo

Att det gäller vi tex djurparker är pga okunskap av personalen där, ig är det att man ska vara bofast som gäller, alltså ett nonim visum.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Stämmer inte helt eftersom chefen tog t.ex "adressbekräftelser" som ett exempel, adressbekräftelse får man i hem kommunen och behövs när man ska ta körkort, jag vet många Svenskar som har fått körkort utan att vara berättigade till detta, att muta sig till en adressbekräftelse innebär väl att körkortsmyndigheten blir förd bakom ljuset?

 

Sen ska man ju t.ex ha ett annat visum än turistvisum och då kanske en muta till körkortsmyndigheten kommer på tal.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jo, det stämmer att bara "Department of Land Transport" kan utfärda körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jo, det stämmer att bara "Department of Land Transport" kan utfärda körkort.

Hur är det med körskolorna med körgårdar får de utfärda körkort ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att jag nu läst kraven för körkort, så står det inget om att man måste ha ett Non Immigrantvisum om man ansöker om tillfälligt (1-årigt) körkort.

http://www.dlt.go.th/th/index.php?option=com_content&view=article&id=3470:in-case-of-foreigner&catid=131:2011-09-08-02-09-23&Itemid=88

 

Men förlängningen (det 5-åriga körkortet), så är NON Immigrantvisum ett  krav.

http://www.dlt.go.th/th/index.php?option=com_content&id=3471:renew&Itemid=88

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Då det internationella körkortet bara gäller i 30 dagar kan inte Thailand neka turister som stannar mer än 30 dagar ett "Temporary KK" för att framföra körkortsklassade fordon.

 

Man kan stanna i 270 dagar på ett trippel turistvisa och det skall räcka med ett hotell som adressintyg enligt föreskrifterna men i Thailand är det upp till många lokala tjänstemän att bedöma.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det internationella körkortet bara gäller i 30 dagar kan inte Thailand neka turister som stannar mer än 30 dagar ett "Temporary KK" för att framföra körkortsklassade fordon.

Man kan stanna i 270 dagar på ett trippel turistvisa och det skall räcka med ett hotell som adressintyg enligt föreskrifterna men i Thailand är det upp till många lokala tjänstemän att bedöma.

90 dagar på ikk väl.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

90 dagar på ikk väl.

Stämmer, tankevurpa.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer, tankevurpa.

Anade så, men vad du syftade på var att det går att få ett temporary körkort på turistvisum. Vet tom flera som fått det utan visum.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Anade så, men vad du syftade på var att det går att få ett temporary körkort på turistvisum. Vet tom flera som fått det utan visum.

Jag också vet flera samt helt utan mutor.

 

Första thai kk kräver det Internationella för att slippa hela teoridelen (50 frågor varav 45 rätt) och en uppkörning.

 

Vid förlängning är det läkarintyg och lite reaktionstester samt färgseende.

Bara ett års kk på turistvisum enligt reglerna.

 

Går bra att förnya på en tvåveckors charterresa också.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det stämmer att bara "Department of Land Transport" kan utfärda körkort.

 

Det stämmer säkert, men i Loei fixade jag mina första körkort genom en "gåva" på 1000 Thb till en "konsultfirma" utanför denna myndighet.

Inget jag är stolt över men så gick det till när jag fick mina första kk både för MC och bil som jag sedan enkelt förnyat utan avancerade tester.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer säkert, men i Loei fixade jag mina första körkort genom en "gåva" på 1000 Thb till en "konsultfirma" utanför denna myndighet.

Inget jag är stolt över men så gick det till när jag fick mina första kk både för MC och bil som jag sedan enkelt förnyat utan avancerade tester.

 

Fritz..

 

Du glömde att signera "Den korrupte Fritz" ;)

 

Mvh en som aldrig har betalat en muta i Thailand hitintills :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde att signera "Den korrupte Fritz" :wink:

 

Mvh en som aldrig har betalat en muta i Thailand hitintills :)

Jasså det säger du ?

Det var alltså jag som betalade en muta och du vill kalla mig korrupt ? Ja hej och hå..

 

Synonymer till ordet korrupt..  mutad , korrumperad , köpt , fal , ohederlig , besticklig , skrupelfri , fördärvad , vanställd , förvanskad

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså det säger du ?

Det var alltså jag som betalade en muta och du vill kalla mig korrupt ? Ja hej och hå..

 

Synonymer till ordet korrupt..  mutad , korrumperad , köpt , fal , ohederlig , besticklig , skrupelfri , fördärvad , vanställd , förvanskad

 

Fritz..

Hmmm

 

Nu skulle herrn ha signerat med "Ordmärkare Fritz.." :wink:

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

 

Nu skulle herrn ha signerat med "Ordmärkare Fritz.." :wink:

Googla på synonymer till Fritz..., 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla på synonymer till Fritz..., 

"Shower go to bed, do dät" och sitt inte här och svamla :6:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...