Jump to content
IGNORERAD

Phukets immigrationschef tvivlar på anklagelser om korruption


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Jo, det stämmer att bara "Department of Land Transport" kan utfärda körkort.

Hej

 

Men du får väl ändå hålla med om att några intyg behövs t.ex adressbekräftelse eller gula boken och ett non Tourist Visa, har man inte allt det här så öppnar det ju för att muta sig till även dessa redan innan "Department of Land Transport" kan utfärda ett körkort, så jag vidhåller att fler myndigheter kan komma att mutas när en obehörig ska få ett körkort.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    13

  • leifen

    12

  • Surin P3

    11

  • Sam sip sam

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Var på Immigration i Khon Kaen igår, förlängde turistvisat, 1900 baht, gick kanonbra och fort. Fick givetvis kvitto. 

 

Det är även dags att förnya mina tillfälliga ettårskörkort, så jag behövde 2 sk "adressbekräftelser". De skulle kosta 500 baht styck.

Då vi påpekade att det är en gratistjänst som ingår i deras arbetsuppgifter så sänktes priset till 300 baht styck. Vi fick givetvis inget kvitto, men iallafall ett fint leende :)

 

Har tidigare gjort förnyelsen i Phuket och alltid betalat 300 baht styck.

 

Har förövrigt bara positivt att säga om immigration i Khon Kaen, snabba och trevliga, tog max 10 minuter.

Hej

 

Stämmer med mina erfarenheter, i Nong Khai har man också krav på adressbekräftelse men jag behövde inte betala för att få den, sen gäller inte turistvisum för att få körkort första gången eller förnya detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har fått rätt att genomföra såväl teori som körlektioner samt godkänna dessa, fotoutrustning har dom också men själva KK utfärdas fysiskt på transportmyndigheten men utdelas av körskolan till den fullt utbildade eleven! :heat:

Åfan, kan det vara därför Thailändarna (också) kör så illa, får KK bara genom att visa sin husbok! :haha:

 

För att en thailändare skall få körkort behövs inte ens det ibland. Några baht extra så är kortet klappat och klart !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Men du får väl ändå hålla med om att några intyg behövs t.ex adressbekräftelse eller gula boken och ett non Tourist Visa, har man inte allt det här så öppnar det ju för att muta sig till även dessa redan innan "Department of Land Transport" kan utfärda ett körkort, så jag vidhåller att fler myndigheter kan komma att mutas när en obehörig ska få ett körkort.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nu har väl de flesta som besöker Thailand behörighet från sitt hemland att köra olika typer av fordon.

Så utan sitt lands kk samt det internationella blir det inget kk heller i Thailand.

 

Har en vän som bott i Thailand i åtta år på vintrarna, har thaifru, har hus, bil, MC och gula boken.

 

Han kör som jag bara med turistvisa double-entry.

 

Är han obehörig då?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Suck ,hur ska konsulatet kunna ge en afressbekräftelse åt en turist ?

Dom jag känner har fått adressbekräftelse från sina hyresvärdar i Thailand [emoji1] och det har fungerat

Hej

 

I vårt fall intygade kommunkontoret (amphoe) i Phonohisai att jag var skriven på vår adress, jag fick ett stämplat och signerat dokument som styrkte detta, för min del var detta ett villkor för att kunna få ett körkort.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu har väl de flesta som besöker Thailand behörighet från sitt hemland att köra olika typer av fordon.

Så utan sitt lands kk samt det internationella blir det inget kk heller i Thailand.

 

Har en vän som bott i Thailand i åtta år på vintrarna, har thaifru, har hus, bil, MC och gula boken.

 

Han kör som jag bara med turistvisa double-entry.

 

Är han obehörig då?

Hej

 

Enligt körkortsmyndigheten i Nong Khai är han obehörig, enligt dom direktiv myndigheterna har fått ska turister absolut inte få ett Thailändskt körkort, jag och frugan pratade med chefen där första gången jag tog körkort och hon visade upp reglerna och allt var väldigt tydligt.

 

Det är därför jag tror att många Svenskar egentlige har "olagliga" eller åtminstone körkort som är utfärdade på felaktiga grunder och förmodligen ligger även mutor eller s.k "avgifter" bakom att många av dessa har utfärdats.

 

Men enligt chefen på Nong Khais körkortsmyndighet har det blivit besvärligare sen det nya datasystemet togs i bruk, här läggs alla uppgifter in och intyg kopieras in, detta ska enligt chefen förebygga och försvåra korruption och mutor hos myndigheten, så jag antar att ett körkort som är utfärdat på felaktiga grunder har brister i systemet om någon får för sig att kolla detta.

 

Men chansen är kanske inte så stor.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Du svamlar som vanligt. ( vad har du för typ av visum när du åker som turist några månader varje år)

 

Att det skall vara ett intyg om adress är bra, för den trycks på baksidan av körkortet.

 

Så händer det i trafiken så kan dom lätt och snabbt spåra innehavaren till adressen och anhöriga/vänner. 

 

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i ett flertal år haft körkort på bil och mc och förnyar detta varje år då jag har tripple entry turistvisa, aldrig några problem adressintyg har jag skaffat hos immigration varje år dock sista gången på Svenska ambassaden i Bangkok, Sept.-15  något dyrare 560 baht mot 300 hos im.i Khon Kaen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du svamlar som vanligt.

 

Att det skall vara ett intyg om adress är bra, för den trycks på baksidan av körkortet.

 

Så händer det i trafiken så kan dom lätt och snabbt spåra innehavaren till adressen och anhöriga/vänner. 

Hej

 

Ja du är ju forumets självutnämnde expert (redan efter några år) så du har säkert rätt och chefen på körkortsmyndigheten fel, det har nog inte kommit något nytt datasystem och inga åtgärder mot korruption och mutor på myndigheten har vidtagits.

 

Själv tror jag absolut att chefen hade rätt i att det finns regler för vilka som ska få ett körkort, att dom fick ett nytt datasystem och att åtgärder mot mutor och korruption har tagits redan för åtskilliga år sedan.

 

Jag har inte varit turist i Thailand på dom senaste 15 åren och har ett multiple entry års Non Immigrant  O-visa, men jag förstår inte vad du har med det att göra.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Du svarar på något annat än det du citerar.

 

Jag förstår att du inte visste om detta med att adressen trycks på baksidan.

 

Expert eller inte, så har jag lärt mig en del fakta på 5 års tid.

 

Som expert vet jag också att det internationella gäller bara i 90 dagar, sen måste alla ta ett Thailandskt temporärt som gäller i ett år för att få fortsätta köra lagligt i trafiken.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du svarar på något annat än det du citerar.

 

Jag förstår att du inte visste om detta med att adressen trycks på baksidan.

 

Expert eller inte, så har jag lärt mig en del fakta på 5 års tid.

 

Som expert vet jag också att det internationella gäller bara i 90 dagar, sen måste alla ta ett Thailandskt temporärt som gäller i ett år för att få fortsätta köra lagligt i trafiken.

Hej

 

Temporära körkort är ju något annat, jag antog att vi talade om riktiga ett års och 5 års körkort?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Temporära körkort är ju något annat, jag antog att vi talade om riktiga ett års och 5 års körkort?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Temporära är det riktiga ett årskörkortet som alla får första gången.

 

Står även tryckt (Temporary) på körkortet.

 

Något mer du inte känner till om körkort i Thailand?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Temporära är det riktiga ett årskörkortet som alla får första gången.

 

Står även tryckt (Temporary) på körkortet.

 

Något mer du inte känner till om körkort i Thailand?

Hej

 

Även för dessa ett års (temporära) körkort ska innehavaren egentligen uppfylla dom krav som regelverket ställer.  

 

Uppfyller man inte ställda krav är körkortet egentligen utfärdat på felaktiga grunder.

 

Men i Thailand är ju ingenting omöjligt, inte heller att få ett körkort utan att vara berättigad till det.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Hultgren

Har just varit och förnyat mina två körkort, det som de ville ha var läkarintyg, kopia på workpermit, kopia på pass och mitt B visum. Inget adress intyg krävdes, men de frågade var jag bodde.

Detta gjordes på  land and transport office i Bang Na, Bangkok.

 

//Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Även för dessa ett års (temporära) körkort ska innehavaren egentligen uppfylla dom krav som regelverket ställer.  

 

Uppfyller man inte ställda krav är körkortet egentligen utfärdat på felaktiga grunder.

 

Men i Thailand är ju ingenting omöjligt, inte heller att få ett körkort utan att vara berättigad till det.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Redovisa dom kvaven då?

 

Ett års (temporary) körkort får även alla thailändare som första körkort, inte bara utlänningar.

 

En olycka, eller förseelse så kanske det inte går att förnya alls.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Stämmer med mina erfarenheter, i Nong Khai har man också krav på adressbekräftelse men jag behövde inte betala för att få den, sen gäller inte turistvisum för att få körkort första gången eller förnya detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jag har varit förnyat mina temporära ettårs körkort 6 gånger nu, både i Khon Kaen och i Phuket, det enda de säger är att jag tyvärr bara kan få ett års förlängning på dem, hade jag haft ett annat visa så hade jag fått 5 års körkortet. Vet inget om vad som står i lagen men jag förutsätter att de som jobbar med körkorten kan reglerna. Ser fram emot då jag kan förlänga dem med 5 år.

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Men du får väl ändå hålla med om att några intyg behövs t.ex adressbekräftelse eller gula boken och ett non Tourist Visa, har man inte allt det här så öppnar det ju för att muta sig till även dessa redan innan "Department of Land Transport" kan utfärda ett körkort, så jag vidhåller att fler myndigheter kan komma att mutas när en obehörig ska få ett körkort.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Varför muta flera myndigheter om man ska muta sig till ett körkort?

Räcker det inte att muta lite på körkortsmyndigheten?

 

 

 

Nej, det räcker idag med turistvisum enligt huvudmyndigheten "Department of Land Transportation" för att få tillfälligt, alltså 1-årigt, körkort.

Om sen nån mindre duktig myndighetsanställd, inte vet detta, så är det beklagligt.

 

För övrigt, så är det väl udda att behöva muta sig till ett körkort i ett land där man endast i princip behöver kunna parkera högst en meter ifrån trottoaren och bara kostar nån hundring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Stämmer inte helt eftersom chefen tog t.ex "adressbekräftelser" som ett exempel, adressbekräftelse får man i hem kommunen och behövs när man ska ta körkort, jag vet många Svenskar som har fått körkort utan att vara berättigade till detta, att muta sig till en adressbekräftelse innebär väl att körkortsmyndigheten blir förd bakom ljuset?

 

Sen ska man ju t.ex ha ett annat visum än turistvisum och då kanske en muta till körkortsmyndigheten kommer på tal.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ett adressintyg har du rätt att få om du har ett intyg på var du bor från din hyresvärd och dennes ID-kort eller kopia på dennes ID-kort.

Varför skulle det behövas att muta för att få ut de du har rätt till?

Behöver Thaksin pengar?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja du är ju forumets självutnämnde expert (redan efter några år) så du har säkert rätt och chefen på körkortsmyndigheten fel, det har nog inte kommit något nytt datasystem och inga åtgärder mot korruption och mutor på myndigheten har vidtagits.

 

Själv tror jag absolut att chefen hade rätt i att det finns regler för vilka som ska få ett körkort, att dom fick ett nytt datasystem och att åtgärder mot mutor och korruption har tagits redan för åtskilliga år sedan.

 

Jag har inte varit turist i Thailand på dom senaste 15 åren och har ett multiple entry års Non Immigrant  O-visa, men jag förstår inte vad du har med det att göra.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Och jag har haft Thaikörkort i 15 år. När jag skaffade detta 2000 i Pattaya så var det omöjligt att få detta på annat än om man har Non-o. Dock har transportmyndigheten mjukat upp reglerna och tillåter numera 1 åriga till turister.

Och jag har nu mitt 3e 5 åriga som snart byts ut mot ett 4e. Jag har non im-O och arbetstillstånd. Vad nu det har med saken att göra.

Non im visa startar med 1 årigt som kan omvandlas till 5 årigt efter 1 år. Turistvisa 1 årsvisum.

På den tiden jag fick mitt första körkort så fick man den som ett papper som man fick gå till fotobutiken och klippa till och plasta själv.

Dom godkänner adressintyg från ambassad konsulat eller hos imigration. Har stått adress på baksidan på körkortet under alla år som jag haft ett. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt, så är det väl udda att behöva muta sig till ett körkort i ett land där man endast i princip behöver kunna parkera högst en meter ifrån trottoaren och bara kostar nån hundring.

 

Jag tror nog att det handlar om att klara teoriprovet. Frugan fick göra provet 4 gånger innan hon klarade det.     :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Stämmer med mina erfarenheter, i Nong Khai har man också krav på adressbekräftelse men jag behövde inte betala för att få den, sen gäller inte turistvisum för att få körkort första gången eller förnya detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Varför skulle inte turistvisum räcka första gången?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Men du får väl ändå hålla med om att några intyg behövs t.ex adressbekräftelse eller gula boken och ett non Tourist Visa, har man inte allt det här så öppnar det ju för att muta sig till även dessa redan innan "Department of Land Transport" kan utfärda ett körkort, så jag vidhåller att fler myndigheter kan komma att mutas när en obehörig ska få ett körkort.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Varför skulle någon vara "obehörig"?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan en turist få adressbekräftelse från svenska konsulatet?

 

 

 

Visst kan Ambassaden göra det och gör så, om man tex har fru eller sambo och visar upp hennes husbok.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle inte turistvisum räcka första gången?

Visar väl bara hur lite han kan om Thailand utanför sitt distrikt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dialogen har *som vanligt"gått överstyr på grund av personliga åsikter, men om någon skulle hålla sig till fakta för en gång skull vore det faktiskt ganska intressant att få ta del av olika regioners tolkningar!

 Min erfafrenhet!

 Gul bok, eller adressintyg från mig. polisen  som jag har!

Svenskt KK, översatt av översättningsbyrå i Udon

Läkarintyg

Pass 

Reaktionstest, färgtest.

betala, fotograferas och ett års KK på bil, resp. MC. OBS man ska ha två kopior av varje.

 

 

ett år senare

 

Läkarintyg, de gamla KK, pass och pengar. 5 år! OK

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...