Jump to content
IGNORERAD

PTP protesterar mot införandet av mark och fastighetsskatt.


Khun Ken

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Varför skulle det bli ett problem för dem? Varken deras hur eller mark hade värderats så mycket att de skulle beskattats i alla fall. Den thailändska överklassen äger en oförsvarligt stor del av landets mark och byggnader och många av dem gör inget annat och har ändå inkomster på många miljoner varje månad. I ett land där rikedomarna är så skevt fördelade som i Thailand så är just skatt på dyra fastigheter, större markområden och arv en av de enda möjligheterna att åtminstone något minska klyftorna. Märkligt nog är de enda som vågat föreslå detta Demokraterna och Militärjuntan, två grupper vars största stöd kommer från folk som har det rätt bra, medans det största motståndet kommer från partiet som låtsas stå på de fattigas sida. Outgrundliga äro Herrens vägar.

Hej

 

Själv är jag för både inkomstskatt och fastighetsskatt men jag vet däremot inte hur man skulle få det att fungera i ett land som Thailand.

 

Jag tror att fattiga skräms av alla ev. nya kostnader och inte tänker att en skatt kanske skulle gynna dom själva, med små marginaler eller minus varje månad ses en ny utgift som ett hot.

 

Om det var PT som drev frågan i norr och nordost skulle det kunna bli annorlunda eftersom dom fattiga i dessa områden har förtroende för dessa, kommer förslaget ifrån Juntan eller Demokraterna är det tvärstopp här uppe.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    13

  • leifen

    10

  • GreenValley

    9

  • MaiChai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Hej

 

Vet inte var du läste in detta i mitt inlägg.

 

Jag uttalade mig om vårt område och region, men jag tror säkert att ett prisras på gummi ifrån drygt 100 baht per kg till ca 20 baht per kg har påverkat fler än våra lokala odlares ekonomi och därmed priset på deras odlingar.

 

Sen var det ju ingen större överraskning att ett halverat pris på riset också skulle få samma effekt, detta i kombination med osäkerhet om framtiden har lett till halverade priser även här, många vill sälja sin mark, många bommar igen husen och flyttar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Vad fick det dubblerade, uppblåsta priset på ris för effekt då?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad fick det dubblerade, uppblåsta priset på ris för effekt då?

Hej

 

Det fick negativa ekonomiska effekter.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv är jag för både inkomstskatt och fastighetsskatt men jag vet däremot inte hur man skulle få det att fungera i ett land som Thailand.

 

Jag tror att fattiga skräms av alla ev. nya kostnader och inte tänker att en skatt kanske skulle gynna dom själva, med små marginaler eller minus varje månad ses en ny utgift som ett hot.

 

Om det var PT som drev frågan i norr och nordost skulle det kunna bli annorlunda eftersom dom fattiga i dessa områden har förtroende för dessa, kommer förslaget ifrån Juntan eller Demokraterna är det tvärstopp här uppe.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Men du förväntar dig att vår form av demokrati skall fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det fick negativa ekonomiska effekter.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tack för den!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men du förväntar dig att vår form av demokrati skall fungera.

Hej

 

"Eran" form av demokrati fungerar ingenstans eftersom ni förordar militär inblandning i politiken och tror att militärkupper, diktatur och juntor kommer är för demokrati.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

"Eran" form av demokrati fungerar ingenstans eftersom ni förordar militär inblandning i politiken och tror att militärkupper, diktatur och juntor kommer är för demokrati.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Har visat sig i ett flertal fall att militärkupper har varit gynnsamt för en demokratisk utveckling. Det finns t.o.m forskning som visar att detta har blivit relativt vanligt under senare år. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har visat sig i ett flertal fall att militärkupper har varit gynnsamt för en demokratisk utveckling. Det finns t.o.m forskning som visar att detta har blivit relativt vanligt under senare år. 

Hej

 

Visst finns det några undantag historiskt sett men i dom allra flesta fall leder militärkupper till diktatur, förtryck, politisk förföljelse, ökad censur, slopad yttrandefrihet och brott mot mänskliga rättigheter, detta ser inte alla som något positivt.

 

Att tala om positiva effekter för demokratin i ett land som Thailand med minst 20 kupper och kuppförsök verkar föga trovärdigt tycker jag, i själva verket är nog Thailand ett bra exempel på att kupper vare sig utvecklar demokratin eller stärker den.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Visst finns det några undantag historiskt sett men i dom allra flesta fall leder militärkupper till diktatur, förtryck, politisk förföljelse, ökad censur, slopad yttrandefrihet och brott mot mänskliga rättigheter, detta ser inte alla som något positivt.

 

Att tala om positiva effekter för demokratin i ett land som Thailand med minst 20 kupper och kuppförsök verkar föga trovärdigt tycker jag, i själva verket är nog Thailand ett bra exempel på att kupper vare sig utvecklar demokratin eller stärker den.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Faktiskt talar man om en trend snarare än undantag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Visst finns det några undantag historiskt sett men i dom allra flesta fall leder militärkupper till diktatur, förtryck, politisk förföljelse, ökad censur, slopad yttrandefrihet och brott mot mänskliga rättigheter, detta ser inte alla som något positivt.

 

Att tala om positiva effekter för demokratin i ett land som Thailand med minst 20 kupper och kuppförsök verkar föga trovärdigt tycker jag, i själva verket är nog Thailand ett bra exempel på att kupper vare sig utvecklar demokratin eller stärker den.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Tyvärr har det ju visat sig att det civila styren som tagit över efter militärjuntorna (åtminstone på 2000-talet) har varit helt ointresserade av demokrati och mänskliga rättigheter, vilket vi ju har kunnat konstatera genom diverse mätningar, typ pressfrihets- demokrati- och korruptionsindex och naturligtvis också genom det övervåld och totala sammanbrott av rättsäkerhet vi alla kunnat följa i media. Juntan kan koncentrera sig på att bekämpa korruption, reformera polisväsendet, spåra up och sätta diverse mördare och våldsverkare i fängelse och sedan lämna över till civilt styre igen. Därefter är det upp till detta civila styre att ta sitt ansvar för utveckla ett demokratiskt Thailand. Förhoppningsvis kommer det en dag när dom inte sviker detta ansvar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

"Eran" form av demokrati fungerar ingenstans eftersom ni förordar militär inblandning i politiken och tror att militärkupper, diktatur och juntor kommer är för demokrati.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Eran? Du menar väl er? Med vår menar jag Sverige! Det kanske du inte förstod? Jag skall försöka att uttrycka mig tydligare fortsättningsvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eran? Du menar väl er? Med vår menar jag Sverige! Det kanske du inte förstod? Jag skall försöka att uttrycka mig tydligare fortsättningsvis.

Vad bra att IL erkänner att det skiljer på det han kallar demokrati jämfört med alla andra.

Lite roligt när han påstod att "hans form" finns i Skandinavien. Dock har vi ännu inte sett något bevis på det. Jag väntar med spänning.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu kommer bara dom rika att rösta på PTP?

Det har dom alltid gjort.

Det finns väl inga som tjänar så mycket på Pju Takkis politik som eliten?

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Faktiskt talar man om en trend snarare än undantag. 

Hej

 

Det tror jag inte vare sig FN, HRW, Amnesty eller någon annan organisation håller med om, möjligtvis Fascist klubben om den existerar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det 20 nu?Har för mig det var 19? 

Hej

 

Svar nej, i media så varierar antalet kuppförsök nu mellan 20-21.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det tror jag inte vare sig FN, HRW, Amnesty eller någon annan organisation håller med om, möjligtvis Fascist klubben om den existerar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hm, intressant... Harvard, Yale, University of Central Florida och Cambridge kan ju förefalla välrenomerade vetenskapliga institutioner bland oss vanliga okunniga människor. Du däremot känner ju minsann till att dessa i själva verket är fascistiska organisationer. Det skall bli intressant att ta del av vad FN, HRW och Amnesty har skrivit om dessa publikationer. För jag antar att dom har gjort uttalanden om dessa? Du skulle väl aldrig själv uttala dig å dessa organisationers vägnar utan ha ha täckning för det du säger? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Svar nej, i media så varierar antalet kuppförsök nu mellan 20-21.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hur menar du nu????

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Svar nej, i media så varierar antalet kuppförsök nu mellan 20-21.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Plus de 12 kupperna då eller?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_coups_d'état_and_coup_attempts_by_country#T

 

Summa 12 kuppper. Två av kupperna var mot generalernas egen regim och de satt kvar. Ett par mot andra diktatorer eller personer som själv kuppat till sig makten

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Plus de 12 kupperna då eller?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_coups_d'état_and_coup_attempts_by_country#T

 

Summa 12 kuppper. Två av kupperna var mot generalernas egen regim och de sagla inte titt kvar. Ett par mot andra diktatorer eller personer som själv kuppat till sig makten.

 

 

IL har sagt att han har problem med matten så krångla inte till det nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL har sagt att han har problem med matten så krångla inte till det nu!

Hej

 

Det är uppenbarligen MaiChai som har problem att räkna, alla seriösa medier uppger antalet genomförda och misslyckade kupper till 20-21.

 

Men MaiChai försöker som militärt fans och kuppivrare att minska antalet genom att räkna bort dom kupper som inte lyckades, han tycker väl att detta ser bättre ut statistiskt sett för idolerna i grönt

 

Men det är ju knappast militärens förtjänst att dessa inte alltid lyckas med sina ideligen återkommande kuppförsök.

 

För att få en riktig bild av hur ofta militären verkligen försöker ta makten via kupper i Thailand måste naturligtvis både lyckade och misslyckade kupper räknas.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

För dom medlemmar som fortfarande inte vet hur många kupper och kuppförsök Thailands militär har genomfört trots alla tidigare trådar i ämnet lägger jag in en länk i ämnet.

 

Kopiera den så ni inte drabbas av nya minnesförluster och ånyo förnekar fakta om några månader igen.

 

http://asiapacific.anu.edu.au/newmandala/2011/03/08/counting-thailands-coups/

Counting Thailand’s coups
– 8 March 2011Posted in: Coup, Thailand

 

As it stands I have 11 “successful” and 9 “unsuccessful” coup efforts in the 20th century for a total of 20.

 

Med vänlig hälsning isan lover

PS. detta var 2011 så ni får lägga till kuppen 2014 och då blir antalet kupper och kuppförsök totalt 21.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dessa 21 kupp/kuppförsök är samtliga mot folkvalda regeringar?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...