Jump to content
IGNORERAD

PTP protesterar mot införandet av mark och fastighetsskatt.


Khun Ken

Recommended Posts

Hej

 

Jag ser faktiskt ingen lösning på hur man ska kunna beskatta dom flesta Thailändarna när det ser ut och fungerar som det gör.

 

En skatt på fastigheter och mark just nu när jordbruksmarken har fallit med 50% i pris efter kuppen, när det läggs mark i träda och folk inte vet vad dom ska odla p.g.a indragna stöd och dålig lönsamhet, många har det väldigt svårt nu och en extra utgift som en skatt skulle nog få ännu fler att lägga ned, sälja och flytta. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ja, det är på tiden att förstå att bruka jord i litet format (dessutom på ett totalt omodernt och ineffektivt sätt) inte ger tillräckligt med pengar.

 

Sälja allt utom ett par rai och låt stora aktörer odla det som odlas kan på bästa möjliga sätt, det är modellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    13

  • leifen

    10

  • GreenValley

    9

  • MaiChai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Ja, det är på tiden att förstå att bruka jord i litet format (dessutom på ett totalt omodernt och ineffektivt sätt) inte ger tillräckligt med pengar.

 

Sälja allt utom ett par rai och låt stora aktörer odla det som odlas kan på bästa möjliga sätt, det är modellen.

Hej

 

Det lär väl bli så i framtiden, men vart ska 40% av befolkningen ta vägen och vad ska dom leva på?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hej

 

Jag ser faktiskt ingen lösning på hur man ska kunna beskatta dom flesta Thailändarna när det ser ut och fungerar som det gör.

 

En skatt på fastigheter och mark just nu när jordbruksmarken har fallit med 50% i pris efter kuppen, när det läggs mark i träda och folk inte vet vad dom ska odla p.g.a indragna stöd och dålig lönsamhet, många har det väldigt svårt nu och en extra utgift som en skatt skulle nog få ännu fler att lägga ned, sälja och flytta. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Varifrån ska pengarna till jordbruksstödet komma om staten inte får in skattepengar?

Nu vet jag, man kan ju alltid ta ett banklån! :crazy:

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det lär väl bli så i framtiden, men vart ska 40% av befolkningen ta vägen och vad ska dom leva på?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

De får göra på samma sätt som alla industrialiserade länder gjort nån gång i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag ser faktiskt ingen lösning på hur man ska kunna beskatta dom flesta Thailändarna när det ser ut och fungerar som det gör.

 

En skatt på fastigheter och mark just nu när jordbruksmarken har fallit med 50% i pris efter kuppen, när det läggs mark i träda och folk inte vet vad dom ska odla p.g.a indragna stöd och dålig lönsamhet, många har det väldigt svårt nu och en extra utgift som en skatt skulle nog få ännu fler att lägga ned, sälja och flytta. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Mycket intressant att få höra att jordbruksmark fallit med 50% i pris.

 

Var kommer dom uppgifterna ifrån?

 

Har nyligen varit med damen och tittat på en markbit som dom var intresserad av att köpa till och som gränsar till deras mark.

Enligt henne så ångrar sig familjen att dom inte köpte marken i fjol, för nu begär dom ett rejält högre pris än då.

 

Sjunkande markpriser ger väl köpläge för de som vill investera.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De får göra på samma sätt som alla industrialiserade länder gjort nån gång i tiden.

Hej

 

OK men är det inte bättre att utföra denna omvandling under ordnade, planerade och kontrollerade former?

 

Man borde ju skaffa jobb och bostäder först innan man medvetet tar beslut som riskerar att drabba 40% av befolkningen, blir massor av folk arbetslösa och utfattiga på kort tid väntar ju ett liv i städernas slum i förnedring under bedrövliga förhållanden för miljoner familjer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mycket intressant att få höra att jordbruksmark fallit med 50% i pris.

 

Var kommer dom uppgifterna ifrån?

 

Har nyligen varit med damen och tittat på en markbit som dom var intresserad av att köpa till och som gränsar till deras mark.

Enligt henne så ångrar sig familjen att dom inte köpte marken i fjol, för nu begär dom ett rejält högre pris än då.

 

Sjunkande markpriser ger väl köpläge för de som vill investera.

Hej

 

Ja visst kan det vara köpläge när priset har fallit med 50% men om juntan sitter kvar kanske det faller med 50% till, nu det finns massor av mark till salu men inga köpare, folk avvaktar utvecklingen alternativt saknar pengar och ingen vågar köpa.

 

Jag och frugan funderade inte ens på att köpa mark i vintras trots pris raset, vi försökte istället sälja två bitar mark innan priset sjunker ändå mer, vi behöver inte dessa just nu.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hej

 

OK men är det inte bättre att utföra denna omvandling under ordnade, planerade och kontrollerade former?

 

Man borde ju skaffa jobb och bostäder först innan man medvetet tar beslut som riskerar att drabba 40% av befolkningen, blir massor av folk arbetslösa och utfattiga på kort tid väntar ju ett liv i städernas slum i förnedring under bedrövliga förhållanden för miljoner familjer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ingen tvekan om att du är kommunist!

Bara en kommunist kan anse att individen ska inte ta eget initiativ för sin försörjning, han ska ha det serverat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ingen tvekan om att du är kommunist!

Bara en kommunist kan anse att individen ska inte ta eget initiativ för sin försörjning, han ska ha det serverat.

Hej

 

Jag har redan förstått att du tycker att alla som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och värnar sämre ställda är kommunister. 

 

Själv minns jag ju denna omvandling i Sverige och i hyfsat modern tid så byggdes ju stora bostadsområden upp i nästan hela landet, fabriker byggdes och folk lockades dit med bättre bostäder, högre inkomster och levnadsvillkor.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja visst kan det vara köpläge när priset har fallit med 50% men om juntan sitter kvar kanske det faller med 50% till, nu det finns massor av mark till salu men inga köpare, folk avvaktar utvecklingen alternativt saknar pengar och ingen vågar köpa.

 

Jag och frugan funderade inte ens på att köpa mark i vintras trots pris raset, vi försökte istället sälja två bitar mark innan priset sjunker ändå mer, vi behöver inte dessa just nu.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Vill gärna ta del av uppgifterna om prisras för att visa familjen, det går bra på thailändska.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hej

 

Jag har redan förstått att du tycker att alla som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och värnar sämre ställda är kommunister. 

 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jag anser att det är skillnad mellan de som gillar demokrati, mänskliga rättigheter och värnar om sämre ställda och hycklare som PÅSTÅR gillar samma sak!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vill gärna ta del av uppgifterna om prisras för att visa familjen, det går bra på thailändska.

Hej

 

Hur mycket mark vill din familj ha och vilken gröda vill dom odla?

 

Jag kan förmedla mark för Cassava, Euca, Ris och Gummiodlingar (som nu tappas) i stor skala till halva priset mot för ett år sedan.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Hur mycket mark vill din familj ha och vilken gröda vill dom odla?

 

Jag kan förmedla mark för Cassava, Euca, Ris och Gummiodlingar (som nu tappas) i stor skala till halva priset mot för ett år sedan.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Kom med uppgifterna jag bad om.

För du måste väl täckning för påståendet om prisras på 50% eller är det bara ett påhittat prisras.

 

Vet att det skall gränsa mot byn Ban Muang Noi i Chaiyaphum så det inte blir så långt hemifrån.

 

Ska höra med dom vad dom är ute efter? och deras uppfattning om prisraset?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kom med uppgifterna jag bad om.

För du måste väl täckning för påståendet om prisras på 50% eller är det bara ett påhittat prisras.

 

Vet att det skall gränsa mot byn Ban Muang Noi i Chaiyaphum så det inte blir så långt hemifrån.

 

Ska höra med dom vad dom är ute efter? och deras uppfattning om prisraset?

Hej

 

Hur mycket täckning som helst och hur mycket mark som helst till halva priset.

 

Gummiodlingar som förr kostade 100 000 baht och uppåt för mellan 40 000 och 70 000 Baht per rai.

 

Ris, Cassava och Euca för 30 000 - 40 000 baht per rai.

 

Med vänlig hälsning isan lover.

 

,  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Hur mycket täckning som helst och hur mycket mark som helst till halva priset.

 

Gummiodlingar som förr kostade 100 000 baht och uppåt för mellan 40 000 och 70 000 Baht per rai.

 

Ris, Cassava och Euca för 30 000 - 40 000 baht per rai.

 

Med vänlig hälsning isan lover.

 

,  

Detta stämmer för hela landet?

 

Prisras överallt?

 

En länk? en artikel?

För mycket begärt kanske?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Detta stämmer för hela landet?

 

Prisras överallt?

 

En länk? en artikel?

För mycket begärt kanske?

Hej

 

Vet inte var du läste in detta i mitt inlägg.

 

Jag uttalade mig om vårt område och region, men jag tror säkert att ett prisras på gummi ifrån drygt 100 baht per kg till ca 20 baht per kg har påverkat fler än våra lokala odlares ekonomi och därmed priset på deras odlingar.

 

Sen var det ju ingen större överraskning att ett halverat pris på riset också skulle få samma effekt, detta i kombination med osäkerhet om framtiden har lett till halverade priser även här, många vill sälja sin mark, många bommar igen husen och flyttar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle just skriva vad IL uttryckte ang gröder o gummi, så ligger det väl i sakens natur att priser faller på mark.

 

Det borde väl även du Leifen förstå.

 

Kallas väl för marknads ekonomi .

 

Jag skall inte klart säga hur priserna är i Koratt området, men de borde ju falla på grund av dålig lönsamhet, även här.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hej

 

Jag ser faktiskt ingen lösning på hur man ska kunna beskatta dom flesta Thailändarna när det ser ut och fungerar som det gör.

 

En skatt på fastigheter och mark just nu när jordbruksmarken har fallit med 50% i pris efter kuppen, när det läggs mark i träda och folk inte vet vad dom ska odla p.g.a indragna stöd och dålig lönsamhet, många har det väldigt svårt nu och en extra utgift som en skatt skulle nog få ännu fler att lägga ned, sälja och flytta. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Bor de flesta thailändarna i din region?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor de flesta thailändarna i din region?

Samma förutsättningarna är väl i de flesta regioner.

 

Eller är det högre priser på grödor o gummi i andra regioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Samma förutsättningarna är väl i de flesta regioner.

 

Eller är det högre priser på grödor o gummi i andra regioner?

I så fall borde väl prisutvecklingen på jordbruksmark vara ungefär samma i alla regioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett påstående utan länkar. Den gruppen som just nu har det sjukt svårt är dom som har satsat på gummiträdsodlingar då priset har tokrasat. Många gummiodlare har ju självklart belånat för bil och husköp. Beskattningen är väl nästan som sista spiken i kistan.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall borde väl prisutvecklingen på jordbruksmark vara ungefär samma i alla regioner?

Naturligt vis inte, finns ju många parametrar som på verkar priset.

 

Men beroende på om du betalat ett högt pris eller lågt så kommer det att falla med rådande värdmarknads priser.

 

Sedan tillkommer väl samma utveckling på husmarknaden, ute i regionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Inte för att jag vet men kan priserna i vissa regioner hållas uppe pga att faranger är sugna på att köpa marken för att fylla upp  den och bygga en kåk där nära familjen enligt hustruns önskemål. Bara  en  tanke.

 

Tidigare var ju strandnära mark  nåt som ynsta sonen fick ärva för den var dålig odlingsmark (om jag nu fattat det rätt) och nu är den värd mer för den köps upp och bebyggs med hotell/condos/hus att hyra ut.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligt vis inte, finns ju många parametrar som på verkar priset.

 

Men beroende på om du betalat ett högt pris eller lågt så kommer det att falla med rådande värdmarknads priser.

 

Sedan tillkommer väl samma utveckling på husmarknaden, ute i regionerna.

I och med att juntan tog makten så minskade väl världsmarknadspriset? Enligt IL var det ju juntan som var roten till det onda.

 

Sedan hade vi ju en hjälte som skulle lägga ris på lager så att risbristen som då uppstod skulle höja världsmarknadspriset och folket skulle bli rika. Även den iden förstörde väl juntan?

Tråkigt att en del inte begriper hur det ligger till!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

OK men är det inte bättre att utföra denna omvandling under ordnade, planerade och kontrollerade former?

 

Man borde ju skaffa jobb och bostäder först innan man medvetet tar beslut som riskerar att drabba 40% av befolkningen, blir massor av folk arbetslösa och utfattiga på kort tid väntar ju ett liv i städernas slum i förnedring under bedrövliga förhållanden för miljoner familjer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är ju inte så det fungerar.

Folk måste väl själva förstå att deras tillvaro ändras med tiden och de har sett förändringar ske i säkert ett par decennier nu.

Och de har inte gjort nåt i större skala.

 

Men när de som förstått och flyttat ifrån bondesamhället till andra försörjningssätt, kanske flyttat till nån stad, så växer staden i takt med att befolkningen ökar.

Det är alltså inte tvärtom (i normala marknadsekonomiska samhällen), att städer blir större först (byggs kanske av staten?) och sen flyttar folk in i nybyggda hus och lägenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...