Jump to content
IGNORERAD

Kraftig minskning av antalet turister 2014.

Guest Isan Lover

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Att många passerar och gör korta stopp i landet via flyget är nog en klen tröst för alla hotell som gapar tomma och restauranger utan gäster, inom turistnäringen har man fått sparka folk och dra ned på sin verksamhet, även landets Turist myndighet medger ju att turismen har minskat.

Att bygga upp hela sitt resonemang om en ökning bara p.g.a antalet ankommande på flygplatsen blir nog lätt lite missvisande, man bör även ta hänsyn faktorer som antalet hotellnätter i landet, den tid som turisterna spenderar i landet, vilken beläggning och försäljning företag som lever av turismen har och hur dessa uppfattar situationen.

Med vänlig hälsning isan lover

Vet inte var du får dina "fakta" ifrån men här kommer lite motsägande fakta om dessa "hotell som gapar tomma"

Om nu hotellbeläggningsgraden är den högsta sedan 1995 och antalet hotell sannolikt har ökat kraftigt sedan dess, så torde väl antalet hotellnätter ha ökat en aning kan man tycka? Var har du fått dina uppgifter om "hotell som gapar tomma" etc. ifrån?

Thailand closed the year with an overall occupancy of 73.4%, an increase of 13.6% over 2014, as arrivals soared to near the 30 million mark, driven by the demand from the mainland China market. December was a particularly strong month as occupancy levels reached 77.4%, the highest levels since 1995.

http://www.eturbonews.com/67883/Thailand-s-hotel-occupancy-hits-20-year-high

Dela på andra sajter

• Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• turisten

17

• MaiChai

15

• Baa

14

• leifen

11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
13 timmar sedan, skrev turisten:

Vet inte var du får dina "fakta" ifrån men här kommer lite motsägande fakta om dessa "hotell som gapar tomma"

Om nu hotellbeläggningsgraden är den högsta sedan 1995 och antalet hotell sannolikt har ökat kraftigt sedan dess, så torde väl antalet hotellnätter ha ökat en aning kan man tycka? Var har du fått dina uppgifter om "hotell som gapar tomma" etc. ifrån?

Thailand closed the year with an overall occupancy of 73.4%, an increase of 13.6% over 2014, as arrivals soared to near the 30 million mark, driven by the demand from the mainland China market. December was a particularly strong month as occupancy levels reached 77.4%, the highest levels since 1995.

http://www.eturbonews.com/67883/Thailand-s-hotel-occupancy-hits-20-year-high

13 timmar sedan, skrev MaiChai:

Det skulle vara intressant att veta var landets turistmyndigheter, jag antar att du menat Ministry of Tourism and Sports hävdar att turismen till Thailand har minskat?

För inget av de uppgifter jag har talar för att den har minskat och varken TAT´s guvenör eller turistministern hävdade det vid ATF så sent som i januari. Så det skulle vara intressant att veta var du fått dessa uppgifter ifrån.

När man landar och gör ett kort stopp på flygplatsen är man normalt "In Transit" och syns då inte på immigrations statistik eftersom man inte passerar igenom immigration, men du menar att hela ökningen på flera miljoner turister består av folk som är i transit men väljer att först köa sig igenom immigration för att spendera ett par timmar utanför  vid en flygplats innan de ska köa sig igenom immigration igen för sin vidare flight?

Nu har jag bifogat svart på vitt att antalet turister till Thailand har ökat, det skulle vara intressant om du kunde länka till några uppgifter - gärna ministerns medgivande att turismen har minskat - eller annnan statistik som enligt dig bevisar att turismen har minskat.

Hej

Det är Thailändska Turistmyndigheter som påstår att branschen befinner sig i en mindre kris och att både hotell, restauranger och annan verksamhet inriktat på turism har haft problem sedan 2014, sen kan ju dom flesta på forumet själva se detta med egna ögon om dom besöker turistorter, vi har ju även många bekanta i branschen som klagar, sen har ju många Thailändare blivit av med sina jobb i branschen (även släktingar till oss) så allt sammantaget tyder faktiskt på en minskning 2014 och framåt men en viss återhämtning i vintras.

Så här uttryckte sig ex.vis Thailand Tourism & Sports Minister Kobkarn Wattanavrangkul with Thai performers, The Kingdom of Thailand has marked a drop of six to nine per cent in tourist footfall in 2014. Around 24.77 million travelers visited the country in 2014 as compared to 26.54 million in 2013. One of the major reason for the decrease in tourism was the coup d’état in the Kingdom from May 2014.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev leifen:

Statistik rörande hotell-nätter är nog en omöjlighet då många skiter i att registrera uppgifter om sina gäster. Jag har bott mycket på hotell och resorter denna vinter och det bara ett fåtal som tagit mina uppgifter från passet. 

När jag haft sällskap har de flesta gångerna hon bokat och checkat in med sitt thai-ID kort för att få bättre pris enligt henne.

Men även när jag kommit själv har ibland varken ID eller Pass efterfrågats vid kontantbetalning. Här är mörkertalet stort. 

Även om det fuskas med redovisningen borde man väl ändå se åt vilket håll det går, fler eller färre hotellnätter alltså.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är Thailändska Turistmyndigheter som påstår att branschen befinner sig i en mindre kris och att både hotell, restauranger och annan verksamhet inriktat på turism har haft problem sedan 2014, sen kan ju dom flesta på forumet själva se detta med egna ögon om dom besöker turistorter, vi har ju även många bekanta i branschen som klagar, sen har ju många Thailändare blivit av med sina jobb i branschen (även släktingar till oss) så allt sammantaget tyder faktiskt på en minskning 2014 och framåt men en viss återhämtning i vintras.

Så här uttryckte sig ex.vis Thailand Tourism & Sports Minister Kobkarn Wattanavrangkul with Thai performers, The Kingdom of Thailand has marked a drop of six to nine per cent in tourist footfall in 2014. Around 24.77 million travelers visited the country in 2014 as compared to 26.54 million in 2013. One of the major reason for the decrease in tourism was the coup d’état in the Kingdom from May 2014.

Mvh isan lover

Så du menar att det är 2014 nu?

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev turisten:

Så du menar att det är 2014 nu?

Hej

Har du inte läst trådens titel?

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Har du inte läst trådens titel?

Har du inte läst trådens innehåll?

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev turisten:

Har du inte läst trådens innehåll?

Hej

Jodå, det började med 2014 och sen har det burit iväg till nutid, men visst har Thailändska Turistmyndigheter påvisat en minskning, det var därför tråden startades.

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jodå, det började med 2014 och sen har det burit iväg till nutid, men visst har Thailändska Turistmyndigheter påvisat en minskning, det var därför tråden startades.

Fast den minskningen skedde just 2014.  Dåtid diskuterar man inte i presensform.

Dela på andra sajter

Hej

Mvh isan lover

Att turismen störtdök under våren 2014 är det väl ingen tvekan om med den politiska oro och undantagstillstånd som klanen skapat i landet skrämde bort många besökare. Men så snart  klanens marionett var avsatt så vände siffrorna uppåt - det finns statsistik på tourism arrivals månad för månad också och de visar att efter kuppen så ökade turismen igen. Du vill försöka antyda att det pågår någon sorts bojkott från turisternas sida ala Spanien under Francos tid. Jag och ett par andra har bevisat att det inte är fallet.

Du borde be SurinP3 ändra rubriken till "Kraftig ökning av antalet turister efter kuppen" då all tillgängligt fakta talar för det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

broder tuk tuk
22 timmar sedan, skrev spooncreek:

555, ja det har du väl helt rätt i, jämför man 2006 med nu är det fortfarande en ökning.

Det var längesen jag var på någon av de "ryska" a go go barerna, som måhända är ryskägda, men då var kunderna mest araber, och tjejerna som jobbade där mest från Ukraina och Kazakstan tror jag. Men du kanske har nyliga erfarenheter som säger något annat?

Inte inside information däremot raglade jag förbi en bar på walking street där det vimlade av blonda öststatstjejer.

Behöver ju inte nödvändigtvis vara ryskor.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

Även om det fuskas med redovisningen borde man väl ändå se åt vilket håll det går, fler eller färre hotellnätter alltså.

Fritz..

De flesta hotellnätter görs av thailändare och vet inte om man ska kalla dom turister. Bästa underlagen för statistik borde finnas hos Immigration då många kommer till Thailand landvägen också.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
17 timmar sedan, skrev leifen:

De flesta hotellnätter görs av thailändare och vet inte om man ska kalla dom turister. Bästa underlagen för statistik borde finnas hos Immigration då många kommer till Thailand landvägen också.

Hej

Håller med och här kan man ju också ta reda på hur länge dom stannar, att bara räkna antalet ankommande via flyget är en högst osäker metod som inte säger så mycket egentligen.

Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med och här kan man ju också ta reda på hur länge dom stannar, att bara räkna antalet ankommande via flyget är en högst osäker metod som inte säger så mycket egentligen.

Det görs det också, det är därför man kan räkna fram en "Average lenght of stay" för olika nationaliteter. Sen förs inte ststistiken bara vid flygplatser utan vid alla gränspasseringar. Det verkar väldigt långsökt att nästan 6 miljoner persone väljer att passera gränsen till Thailand för att röka en cigg där och sedan ta sig ut igen genom immigration. Men jag väntar fortfarande på att du ska visa på att turismen i Thailand minskar.

Hur som helst är ststistiken mer tillförlitlig än barstolsanalyser från Soi 6 i Pattaya...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
13 minuter sedan, skrev MaiChai:

Det görs det också, det är därför man kan räkna fram en "Average lenght of stay" för olika nationaliteter. Sen förs inte ststistiken bara vid flygplatser utan vid alla gränspasseringar. Det verkar väldigt långsökt att nästan 6 miljoner persone väljer att passera gränsen till Thailand för att röka en cigg där och sedan ta sig ut igen genom immigration. Men jag väntar fortfarande på att du ska visa på att turismen i Thailand minskar.

Hur som helst är ststistiken mer tillförlitlig än barstolsanalyser från Soi 6 i Pattaya...

Hej

Jag tillhör ju dom som har rest mycket i jobbet under 38 år och för mig framstår det inte alls som speciellt långsökt att resande tar ett kort stopp i Bangkok om dom har chansen, det var ganska vanligt förekommande och det av flera anledningar, shopping, nöjen och en weekend på beachen lockade många, speciellt om dom fick hela eller nästan hela stoppet betalt av sin arbetsgivare.

Vad det gäller minskningen så får jag väl rekommendera även dig att gå tillbaka till trådens första inlägg.

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tillhör ju dom som har rest mycket i jobbet under 38 år och för mig framstår det inte alls som speciellt långsökt att resande tar ett kort stopp i Bangkok om dom har chansen, det var ganska vanligt förekommande och det av flera anledningar, shopping, nöjen och en weekend på beachen lockade många, speciellt om dom fick hela eller nästan hela stoppet betalt av sin arbetsgivare.

Vad det gäller den av Turismyndigheterna statistiskt säkerställda minskningen så får jag väl rekommendera även dig att gå tillbaka till trådens första inlägg.

Dela på andra sajter

Hej

Vad det gäller minskningen så får jag väl rekommendera även dig att gå tillbaka till trådens första inlägg.

Jag skulle ju när jag kommer hem till datorn därhemma plocka fram statistiken för 2014 "arrivals month by month" som visar på ett kratigt fall under de första fem månaderna och sedan en ökning efter att militären tog över och det blev lugnt i landet. Men det kommer inte att löna sig eftersom du inte kommer att kunna ta till dig den statistiken eftersom den strider mot det som du redan bestämt dig för nämligen att tursiterna bojkottar Thailand för att det är militären som styr.

Någon förklaring från din sida att turismen har ökat med nästan 6 miljoner mellan 2014 och 2015 lär jag inte kunna få mer än att 6 miljoner turister väljer att landa i Thailand, ta sig igenom immigration, röka en cigg och sedan ta sig igenom immigration igen för att åka vidare ut ur Thailand....

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nu är ju det faktiskt tämligen ointressant hur statistiken samlas in så länge den sammanställs på ett konsistent sätt. Ökningar och minskningar lär ju bli dom samma i vilket fall som helst.

Beträffande korta stopp i Bangkok med shopping, nöjen, stränder etc, så finns det ju faktiskt ett ord för den sortens aktiviteter, nämligen "turism" och självklart skall ju detta räknas in i statistiken även om den sannolikt är ganska minimal.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Statistik kan vara användbar.

Om det nu visar sig att det är fler som turistar i Thailand så kommer Isaan Lover att peka på att fler reser ut från Thailand (vilket sker per automatik om inte folk flyttar dit permanent).

Å andra sidan så kan man lugnt konstatera att det är goda tider om färre turister väljer att lämna Thailand.

Ja, statistik är ju kul

Ändrades av andrejsdenruskige
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Bojkotten hårdnar...

Russian arrivals apt to rebound 

Russian tourism in Thailand is expected to recover this year as the rouble has made gains on the back of rising oil prices. The Tourism Authority of Thailand (TAT) forecasts Russian tourist arrivals will reach 1 million this year. The rouble, buoyed by a surge in oil prices, buys 60 satang at current rates, up from an average of 50 satang last year. The number of Russian visitors began to rise in February and kept growing in March said Tanes Petsuwan, TAT's executive director for Europe, Africa and the Middle East. That momentum is expected to continue throughout the year, he added. The 13% increase in  Russian visitors forecast by the TAT would be prominent relative to visitors from Europe as a whole, whose numbers are expected to increase by 6% to 5.66 million.  

http://www.bangkokpost.com/business/tourism-and-transport/966145/russian-arrivals-apt-to-rebound

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev turisten:

Bojkotten hårdnar...

Russian arrivals apt to rebound 

Russian tourism in Thailand is expected to recover this year as the rouble has made gains on the back of rising oil prices. The Tourism Authority of Thailand (TAT) forecasts Russian tourist arrivals will reach 1 million this year. The rouble, buoyed by a surge in oil prices, buys 60 satang at current rates, up from an average of 50 satang last year. The number of Russian visitors began to rise in February and kept growing in March said Tanes Petsuwan, TAT's executive director for Europe, Africa and the Middle East. That momentum is expected to continue throughout the year, he added. The 13% increase in  Russian visitors forecast by the TAT would be prominent relative to visitors from Europe as a whole, whose numbers are expected to increase by 6% to 5.66 million.  

http://www.bangkokpost.com/business/tourism-and-transport/966145/russian-arrivals-apt-to-rebound

Lungt på gatorna överväger politisk övertygelse för ryssar, araber, indier, afrikaner och kineser som är van demokrati.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev leifen:

Lungt på gatorna överväger politisk övertygelse för ryssar, araber, indier, afrikaner och kineser som är van demokrati.

:rotfl::great:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Jag tro att de ryska turisterna till Thailand kommer att öka mycket i år och nästa år. Inte pågrund av  att den ryska rubel har gått upp lite mot THB, utan pågrund av att de ej får besöka Turkiet och Egypten. 

Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Imperiale:

Jag tro att de ryska turisterna till Thailand kommer att öka mycket i år och nästa år. Inte pågrund av  att den ryska rubel har gått upp lite mot THB, utan pågrund av att de ej får besöka Turkiet och Egypten. 

Åker dom inte inrikes numera till Krim ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Tallviking:

Åker dom inte inrikes numera till Krim ?

Börjar bli fullbelagt.

Dela på andra sajter

Krim är deras High Chaparral,  och då är de bara de ryska männen som åker ditt för att leka cowboy.

När de vill semestra med familjen-  fru,svärmor och barn -så tro jag att de åker någon annanstans tex Thailand 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...