Jump to content
IGNORERAD

Kraftig minskning av antalet turister 2014.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Antalet turister som reste till Thailand blev betydligt mindre än väntat, antalet turister minskade ifrån 26.54 miljoner 2013 till 24.77 miljoner 2014.

Den största anledningen till den stora minskningen tros vara militärkuppen i maj 2014.

Thailand witnessed a dip in tourist arrivals in 2014

By akshaykumar on March 9, 2015

Thailand-small.jpg
 

Thailand Tourism & Sports Minister Kobkarn Wattanavrangkul with Thai performers

The Kingdom of Thailand has marked a drop of six to nine per cent in tourist footfall in 2014. Around 24.77 million travelers visited the country in 2014 as compared to 26.54 million in 2013. One of the major reason for the decrease in tourism was the coup d’état in the Kingdom from May 2014.

 

Speaking about the new developments, Kobkarn Wattanavrangkul, minister of tourism and sports, Thailand said, “In the year 2014 we saw a downfall of tourist footfall by six to nine per cent. This year we expect tourism to grow by 16 per cent, which is achievable. The Royal Thai Government has declared 2015 as the Discover Thainess Year.”

 

http://www.financialexpress.com/article/travel/latest-updates-travel/Thailand-witnessed-a-dip-in-tourist-arrivals-in-2014/51637/

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    17

  • MaiChai

    15

  • Baa

    14

  • leifen

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

det blir bara krånligare med visa är det långstay som minskar 

offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

det blir bara krånligare med visa är det långstay som minskar 

offe

Hej

 

Detta framgår tyvärr inte i artikeln, men sen tidigare var det ju enligt uppgifter i media turister ifrån EU, USA och Ryssland som minskade mest, ifrån Asien ökade turismen samtidigt ex. vis ifrån Kina.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Detta framgår tyvärr inte i artikeln, men sen tidigare var det ju enligt uppgifter i media turister ifrån EU, USA och Ryssland som minskade mest, ifrån Asien ökade turismen samtidigt ex. vis ifrån Kina.

 

Med vänlig hälsning isan lover

IL, jag förstår att du gärna vill skylla på militärjuntan. Men nu är det så att Ryssarna har inte råd att åka längre på grund att Ruben har minskat kraftigt i värde samt att det har blivit svårare för dem att få utresevisa från ryssland. Samma för svenska resenärer när Kronan minskat i värde. Och priserna har höjts så mycket i Thailand. Gäller nog många andra från Europa också. Då söker man sig till billigare länder och närmare avstånd. Spanien har fått ett stort uppsving. Själv åker jag dit numera. 

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Antalet turister som reste till Thailand blev betydligt mindre än väntat, antalet turister minskade ifrån 26.54 miljoner 2013 till 24.77 miljoner 2014.

Den största anledningen till den stora minskningen tros vara militärkuppen i maj 2014.

Thailand witnessed a dip in tourist arrivals in 2014

By akshaykumar on March 9, 2015

Thailand-small.jpg
 

Thailand Tourism & Sports Minister Kobkarn Wattanavrangkul with Thai performers

The Kingdom of Thailand has marked a drop of six to nine per cent in tourist footfall in 2014. Around 24.77 million travelers visited the country in 2014 as compared to 26.54 million in 2013. One of the major reason for the decrease in tourism was the coup d’état in the Kingdom from May 2014.

 

Speaking about the new developments, Kobkarn Wattanavrangkul, minister of tourism and sports, Thailand said, “In the year 2014 we saw a downfall of tourist footfall by six to nine per cent. This year we expect tourism to grow by 16 per cent, which is achievable. The Royal Thai Government has declared 2015 as the Discover Thainess Year.”

 

http://www.financialexpress.com/article/travel/latest-updates-travel/Thailand-witnessed-a-dip-in-tourist-arrivals-in-2014/51637/

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Är det då också kuppmakarnas förtjänst att det räknas med en 16% ökning detta år?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det då också kuppmakarnas förtjänst att det räknas med en 16% ökning detta år?

 

/ SatanG

Dom kan säkert presentera något som ger dem rätt ända in på decimalen!

Hur det är i verkligheten vetefan, Inte sådär knökfullt vad jag kan förstå!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det då också kuppmakarnas förtjänst att det räknas med en 16% ökning detta år?

 

/ SatanG

Nä,det är säkert LM-lagarnas förtjänst

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det då också kuppmakarnas förtjänst att det räknas med en 16% ökning detta år?

/ SatanG

Det lär bli minskning även i år och nästa.

Mycket pga solstolar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL, jag förstår att du gärna vill skylla på militärjuntan. Men nu är det så att Ryssarna har inte råd att åka längre på grund att Ruben har minskat kraftigt i värde samt att det har blivit svårare för dem att få utresevisa från ryssland. Samma för svenska resenärer när Kronan minskat i värde. Och priserna har höjts så mycket i Thailand. Gäller nog många andra från Europa också. Då söker man sig till billigare länder och närmare avstånd. Spanien har fått ett stort uppsving. Själv åker jag dit numera. 

 

Sakaeo

Hej

 

Det är inte jag utan artikelförfattaren och Thailands turist myndighet som påstår att den minskade turismen förmodligen till största delen på kuppen i maj 2014.

 

Men jag delar naturligtvis deras antagande, militärkupper, diktatur och juntor är inte så populära överallt som på detta forum. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det då också kuppmakarnas förtjänst att det räknas med en 16% ökning detta år?

 

/ SatanG

Hej

 

I en diktatur med en junta vid rodret kan man säkert få en minskning på nästan 2 miljoner turister till en ökning på 16%, men hur trovärdigt är det?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Nyss hem kommen kan jag bidra med en del åsikter och tankar angående den minskade turistnäringen.

 

Det som syns av det militära är att en del stränder blir mer tillgängliga och vackrare när en del av parasoll maffian avlägsnades. Det finns fortfarande parasoller för de som vill ha det.

 

Precis som tidigare talare nämner så är säkert den ryska rubelns fall orsaken till det minskade antalet ryssar.

 

Vad gäller minskningen av västerlänningar och japaner så tror jag att den höga värderingen av thai bahten, gör att många drar sig för att åka så långt och sedan upptäcka att Thailand har blivit så dyrt.

 

Många tomma lägenheter i Pattaya och Jomtien.

 

Thailändarna är så giriga, för varje år så trissar man upp priserna långt över vad pris index för Thailand visar.

 

Kan nämna att en pizza i Thailand kostar idag cirka 320-340 baht. Det är mer än vad en pizza kostar i Sverige.

 

Thailand kan liknas vid en orm som börjar äta på sin egen svans och sedan fortsätter att äta mer och mer av sin egen kropp, till sist har man bitit huvudet av sig själv.

 

Det finns alldeles utmärkta alternativ till Thailand, med kortare restid, trevligare bemötande, god mat och bra boende.

 

Är det däremot för att supa och jaga horor så är det inte mycket som slår Thailand. Här säljer man ut sina mödrar, systrar, döttrar och söner till hyfsade priser.

 

Mvh

Lasse M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är inte jag utan artikelförfattaren och Thailands turist myndighet som påstår att den minskade turismen förmodligen till största delen på kuppen i maj 2014.

 

Men jag delar naturligtvis deras antagande, militärkupper, diktatur och juntor är inte så populära överallt som på detta forum. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 Under Diktaturen i Spainien så ökade turismen för att det var billigt att åka dit. Sen fanns det en Transport chef Från Sverige där under diktaturen Som var Fackboss. Så sluta Svamla och se verkligheten istället. 

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

 Under Diktaturen i Spainien så ökade turismen för att det var billigt att åka dit. Sen fanns det en Transport chef Från Sverige där under diktaturen Som var Fackboss. Så sluta Svamla och se verkligheten istället. 

 

Sakaeo

Precis, de där fackombudsmännen inom LO är bland det falskaste individer som existerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Under Diktaturen i Spainien så ökade turismen för att det var billigt att åka dit. Sen fanns det en Transport chef Från Sverige där under diktaturen Som var Fackboss. Så sluta Svamla och se verkligheten istället. 

 

Sakaeo

 − Hans Ericson hamnade i rejält blåsväder då han nyåret 1975-76 semestrade på Kanarieöarna, trots att LO:s styrelse hade uppmanat till bojkott av diktaturen i Spanien. Ericson bodde dessutom på Rocas Rojas, en anläggning ägd av Svenska Arbetsgivareföreningen.

 

http://petterssonsblogg.se/2011/04/26/hans-ericson-%E2%88%92-en-riktig-fackbas/

 

post-9848-0-39463200-1425931422.jpg

 

Hans ”Hoffa” Ericson var sinnesbilden av en fackpamp i Sverige. Mellan 1968 och 1980 var han förbundsordförande för Svenska transportarbetareförbundet. Han dog 1987.

Smeknamnet Hoffa fick Hans Ericson av pressen efter den amerikanska gangstern och fackföreningsmannen Jimmy Hoffa. Han försvann spårlöst 1975 på väg till ett möte med Detroit-maffian och dödförklarades 1982. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Antalet turister som reste till Thailand blev betydligt mindre än väntat, antalet turister minskade ifrån 26.54 miljoner 2013 till 24.77 miljoner 2014.

Den största anledningen till den stora minskningen tros vara militärkuppen i maj 2014.

Thailand witnessed a dip in tourist arrivals in 2014

By akshaykumar on March 9, 2015

Thailand-small.jpg
 

Thailand Tourism & Sports Minister Kobkarn Wattanavrangkul with Thai performers

The Kingdom of Thailand has marked a drop of six to nine per cent in tourist footfall in 2014. Around 24.77 million travelers visited the country in 2014 as compared to 26.54 million in 2013. One of the major reason for the decrease in tourism was the coup d’état in the Kingdom from May 2014.

 

Speaking about the new developments, Kobkarn Wattanavrangkul, minister of tourism and sports, Thailand said, “In the year 2014 we saw a downfall of tourist footfall by six to nine per cent. This year we expect tourism to grow by 16 per cent, which is achievable. The Royal Thai Government has declared 2015 as the Discover Thainess Year.”

 

http://www.financialexpress.com/article/travel/latest-updates-travel/Thailand-witnessed-a-dip-in-tourist-arrivals-in-2014/51637/

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

Jo, det är du som påstår att den minskade turismen beror på militärkuppen, Du påstår det i först inlägget i den här tråden. I artikeln du länkar till som du förmodligen inte läste står det "One of the major reason for the decrease in tourism was the coup d’état in the Kingdom from May 2014.

 
Alltså räknas kuppen som EN av de stora anledningarna-inte den största som du påstår. Andra orsaker är till exempelvis säkerhetsläget i Bangkok mellan Januari-maj månad med tillhörande undantagstillstånd, den ryska rubelns kollaps, den starka thailändska bahten, osv, osv.
 
Går man sedan in lite mer specifikt under siffrorna för 2014 så ser man att under Q4 så återhämtade sig turismen-trots att militären fortfarande styr.
 
Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej

Nyss hem kommen kan jag bidra med en del åsikter och tankar angående den minskade turistnäringen.

Det som syns av det militära är att en del stränder blir mer tillgängliga och vackrare när en del av parasoll maffian avlägsnades. Det finns fortfarande parasoller för de som vill ha det.

Precis som tidigare talare nämner så är säkert den ryska rubelns fall orsaken till det minskade antalet ryssar.

Vad gäller minskningen av västerlänningar och japaner så tror jag att den höga värderingen av thai bahten, gör att många drar sig för att åka så långt och sedan upptäcka att Thailand har blivit så dyrt.

Många tomma lägenheter i Pattaya och Jomtien.

Thailändarna är så giriga, för varje år så trissar man upp priserna långt över vad pris index för Thailand visar.

Kan nämna att en pizza i Thailand kostar idag cirka 320-340 baht. Det är mer än vad en pizza kostar i Sverige.

Thailand kan liknas vid en orm som börjar äta på sin egen svans och sedan fortsätter att äta mer och mer av sin egen kropp, till sist har man bitit huvudet av sig själv.

Det finns alldeles utmärkta alternativ till Thailand, med kortare restid, trevligare bemötande, god mat och bra boende.

Är det däremot för att supa och jaga horor så är det inte mycket som slår Thailand. Här säljer man ut sina mödrar, systrar, döttrar och söner till hyfsade priser.

Mvh

Lasse M

Exakt själv tror ja det blir min sista resa när.man inte ens har lust med en bar dam har det gått långt Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

det blir bara krånligare med visa är det långstay som minskar 

offe

 

Ok?

 

Vad är det som har blivit krångligare med visum de sista åren??

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever att det blivit lugnare i hela Thailand efter att militären tog över röran, här i Chiang Mai finns det många militärposteringar bemannade dygnet runt. Detta ser jag inte alls som någon nackdel, tvärtom, militären har en naturlig koppling till det thailändska folket och samhället och har uppenbarligen en positiv effekt ¨på både säkerhetsläget och ordning och reda på gator och torg. Demokrati är inget självändamål, så hellre ett fungerande militärstyrt samhälle än en sk demokrati i upplösning som vi för närvarande har i Sverige.  Tyvärr har det blivit dyrare i Thailand mest beroende på att den svenska kronan tappat ca 25% mot den thailändska bahten på ett år. Enligt boende i Pattaya har hotellbokningarna minskat med 70% under högsäsongen, varav det är mest ryssar som inte har kommit, tråkigt för thailändarna men en klar fördel för alla andra att få slippa dessa diktaturens kreatur. Jag hoppas den svenska kronan stärks så att fler svenskar har råd att åka till Thailand, det finns mycket som är trevligt och fint i detta landet förutom en befolkning som jag upplever som väldigt positiv och serviceminded.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett fenomen som jag sett under åren är det thailändska(kinesiska fenomenet att när kunderna minskar så höjer man priserna för att få in samma pengar på ett mindre antal kunder..

 

vilket gör att det går åt h-vete i slutändan...

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt själv tror ja det blir min sista resa när.man inte ens har lust med en bar dam har det gått långt

 

Och vems fel är det?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever att det blivit lugnare i hela Thailand efter att militären tog över röran, här i Chiang Mai finns det många militärposteringar bemannade dygnet runt. Detta ser jag inte alls som någon nackdel, tvärtom, militären har en naturlig koppling till det thailändska folket och samhället och har uppenbarligen en positiv effekt ¨på både säkerhetsläget och ordning och reda på gator och torg. Demokrati är inget självändamål, så hellre ett fungerande militärstyrt samhälle än en sk demokrati i upplösning som vi för närvarande har i Sverige.  Tyvärr har det blivit dyrare i Thailand mest beroende på att den svenska kronan tappat ca 25% mot den thailändska bahten på ett år. Enligt boende i Pattaya har hotellbokningarna minskat med 70% under högsäsongen, varav det är mest ryssar som inte har kommit, tråkigt för thailändarna men en klar fördel för alla andra att få slippa dessa diktaturens kreatur. Jag hoppas den svenska kronan stärks så att fler svenskar har råd att åka till Thailand, det finns mycket som är trevligt och fint i detta landet förutom en befolkning som jag upplever som väldigt positiv och serviceminded.

Ursäkta, men att det blivit dyrare i Thailand är vi överens om, men hur sjuttsingen påverkas detta av svenska kronans fall, om man har sin inkomst annan valuta är det likförbannat dyrare i Thailand!

Dessutom, militären skall sköta landets skydd mot utifrån kommande hot, det är polisen som skall upprätthålla ordningen i landet, nu klarar dom uppenbarligen inte det, men militärposteringar?

Har inte sett en enda postering utanför förläggningarna i Udon sedan kuppen och ett par veckor efter den, måste vara ett tufft klientel uppe i Chiang Mai! :good:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok?

 

Vad är det som har blivit krångligare med visum de sista åren??

Ambassaden tar ej emot ansökan per post samma konsulatet i Gbg Visaruns tidigare 30 vid passerande av landgräns nu 15 Nu fiinns det ju Alavisa.nu mfl Jag tycker att Amb o konsulat kunde åtminstone sända tillbaka Passet i Rek Brev som man gjorde förr 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett fenomen som jag sett under åren är det thailändska(kinesiska fenomenet att när kunderna minskar så höjer man priserna för att få in samma pengar på ett mindre antal kunder..

 

vilket gör att det går åt h-vete i slutändan...

Den berömda thailogiken har tydligen sprit sig till Kina

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden tar ej emot ansökan per post samma konsulatet i Gbg Visaruns tidigare 30 vid passerande av landgräns nu 15 Nu fiinns det ju Alavisa.nu mfl Jag tycker att Amb o konsulat kunde åtminstone sända tillbaka Passet i Rek Brev som man gjorde förr 

Offe

 

Det med att ambassaden ej tar emot ansökan via post kan jag hålla med om, men det gör ju inte den Svenska heller så det är inget vi kan gnälla om.

 

Det med "visa run" har du blandat ihop, man har aldrig fått något visum genom att korsa gränsen, du får tillstånd att vistas i landet och inget annat, har du visum så är det som vanligt 2 månader du får på ett turistvisum, eller ex 3 mån på ett nonim visa.

 

Det har ju faktiskt blivit lättare för de som reser utan visum iom att de idag kan förlänga 30 dagar för 1900bth på im.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hasse Hoffa var trots allt en bra förhandlare Men resten av dessa "förhandlare" har jag inget som helst förtroende Se bara på Löfven tidigare boss för metall Metallarbetare. lönerna har tappat mot Tyskland ända sedam´n Metallare. strejken 1945 Tror mig ha läst en artikel omk. 1970 Mercedesanställda hade 300.000 SEK Volvo 100.000 sek ( En bra lön i Sverige då ) 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...