Jump to content
IGNORERAD

Kraftig minskning av antalet turister 2014.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Ja ha , nu är statistiken felaktig igen. Övervärderad Bath , berätta istället att Grekland har sabbat Europa och dollarn 

betals bra därför att USA har repat sig. Sverige vill ha låg ränta och svag valuta  för att export industrin skall få fart.

Där jag befinner mig är det som i många platser i Thailand lågsäsong för turismen. Men kineser väller in,

ok de fyller inte barerna men väl utflyktsbussarna.och köpcentran

Sen allt snack om hur bra västerländska och i synnerhet svenska turister är ,  värre snåljåpar och prutare finns inte

Man skäms när dessa svenska brorduktig prutar och inte förstår att det skall bli åtminstone till vad råvaran kostar

Det kan inte bli billigt nog och sedan skall man ju berätta hur billigt man köpt så andra står där med svarte Petter

OK tourismen står för ca 10% av BNP , jordbruk står för ung 10 % också  , medan tillverkningsindustrin inom vilken 10% av 

befolkningen arbetar står för 40 % ( inom detta innefattas också fiske ) Så en stark bath får störst negativt inverkan på exporten ( innefattat risexporten )

Så det där med tourism är endast viktig för en liten del medan industrin är den motor som Thailand behöver ha igång och helst på fullvarv

Betr. tourismen så slog det mig en sak 2007 anlände ca 379 000 svenskar till Thaialnd men år 2014 bara 324 00 och det har varit en sluttande kurva hela tiden . Kan det bero på att Alliansen tvingade många långtidssjuka att söka jobb ???

Tendensen i en del andra länder har varit den motsatta

Persistant

Persistant

 

 

 

Ändrades av Persistant
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    17

  • MaiChai

    15

  • Baa

    14

  • leifen

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Antalet turister som reste till Thailand blev betydligt mindre än väntat, antalet turister minskade ifrån 26.54 miljoner 2013 till 24.77 miljoner 2014.

Den största anledningen till den stora minskningen tros vara militärkuppen i maj 2014.

Thailand witnessed a dip in tourist arrivals in 2014

By akshaykumar on March 9, 2015

Thailand-small.jpg
 

Thailand Tourism & Sports Minister Kobkarn Wattanavrangkul with Thai performers

The Kingdom of Thailand has marked a drop of six to nine per cent in tourist footfall in 2014. Around 24.77 million travelers visited the country in 2014 as compared to 26.54 million in 2013. One of the major reason for the decrease in tourism was the coup d’état in the Kingdom from May 2014.

 

Speaking about the new developments, Kobkarn Wattanavrangkul, minister of tourism and sports, Thailand said, “In the year 2014 we saw a downfall of tourist footfall by six to nine per cent. This year we expect tourism to grow by 16 per cent, which is achievable. The Royal Thai Government has declared 2015 as the Discover Thainess Year.”

 

http://www.financialexpress.com/article/travel/latest-updates-travel/Thailand-witnessed-a-dip-in-tourist-arrivals-in-2014/51637/

 

Med vänlig hälsning isan lover

Käre vän 

Kraftig minskning ??? 6,6 % , det kan inte bero på valutan , nej DEN FÖRBANNADE MILITÄREN

Som jag skrivit tidigare tourismen står för ca 10 % av BNP lika stor som jordbruket medan den del som står för 40 % av BNP dvs industrin,

har också minskat men beroende på höga omkostnader ( bla löner utan produktivitets höjning ) och en stark bath.  Se på Sverige låg, ränta ,svag krona , bra för industrin

Jag vet att du letar med ljus och lykta efter fel och brister som en militärkupp orsakat. , det kan jag också hitta. Men glöm inte historien från demokratins glansdagar

Till sist vad kommer du att säga den dag tourismen når all time high. Jo jag vet , Lögnaktig statistik

Vi hörs

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

E n stilla undran , vem är ansvarig utgivare av MP ???

Har vedrbörande en signatur ???

Vem väljer ut ämne ??

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

E n stilla undran , vem är ansvarig utgivare av MP ???

Har vedrbörande en signatur ???

Vem väljer ut ämne ??

Persistant

Det får du väl fråga MP om!

Kanske Åsa kan ge svar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har frågat men inget svar

Men du verkar insatt

Nä, flyr allt som har med MP att göra!

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Käre Isan lover

Militärkuppen ägde rum i maj 2014 och då stod

THB i sin lägsta kurs mot , SVKR , Dollarn och kinesiska yun det går att kolla

Sedan stärktes THB , Dollarn och Yun i stgande kurva till ung mars 2014. En viss nedgång för

thb och Yun har skett men liten

TROR DU ATT DETTA KAN HA HAFT INVERKAN PÅ THAILÄNDSK EKONOMI ?????

OM du inte tror detta så är jag benägen att låta tomten komma till din julafton

 

MVH

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Riktigt så är det nog inte, enligt dom Thailändska Turistmyndigheterna så upplevde man en klar minskning av turister under oroligheterna och kuppen 2014, många hotell, restauranger och andra beroende av turism bekräftade ju denna minskning och klagade på dålig beläggning.

Mvh isan lover

Och efter kuppen ökade det vad kan det bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och efter kuppen ökade det vad kan det bero på?

Statistikfel och propaganda från regeringen

 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som man nu har justerat upp siffrorna för juli. En ökning på hela 49%. Och 2015 dessutom på väg att bli ett nytt rekordår för turismen. 

http://www.bangkokpost.com/news/general/653148/arrivals-likely-to-exceed-28-8m-target

Just kom hem från en ett par veckors vistelse i Chiang Mai.

Det är tomt ganska så överallt. Mängder med ställe är till salu och turistberoende verksamheter går på knäna.

Så tomma turiststråk har jag aldrig upplevt tidigare i Chiang Mai.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det är ju kul för Thailand att turismen ökar. Bra jobbat av de som leder marknadsföringen av Thailand!!

Där jag har varit när vi rest omkring (Rayong, Ban Phe etc) har det varit ovanligt mycket turister.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Just kom hem från en ett par veckors vistelse i Chiang Mai.

Det är tomt ganska så överallt. Mängder med ställe är till salu och turistberoende verksamheter går på knäna.

Så tomma turiststråk har jag aldrig upplevt tidigare i Chiang Mai.

Kan det vara så att många räds att besöka rödskjortornas hemvist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där med turismen och dess ökning eller minskning beror tydligen hur vi vill se det

Nu kan det emellertid bli så att,pga kinesernas devalvering av sin valuta ,så kommer deras utlandsturism att dämpas

Så nu får vi plocka fram militärkupps skynket för att hitta anledning till den befarade nedgången i Thailand 

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där med turismen och dess ökning eller minskning beror tydligen hur vi vill se det

Nu kan det emellertid bli så att,pga kinesernas devalvering av sin valuta ,så kommer deras utlandsturism att dämpas

Så nu får vi plocka fram militärkupps skynket för att hitta anledning till den befarade nedgången i Thailand 

Persistant

Det underliga i kråksången är ju att så gott som samtliga, både på MPR och andra sociala medier tydligt uttrycker sig att det är mycket färre turister lite varstans, fast det är väl kanske inte så att dessa kinesiska paraplyturister befinner sig på dessa s.k. badturistorterna! Vem vet, klokare blir man ju inte på alla olika uppfattningar i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det underliga i kråksången är ju att så gott som samtliga, både på MPR och andra sociala medier tydligt uttrycker sig att det är mycket färre turister lite varstans, fast det är väl kanske inte så att dessa kinesiska paraplyturister befinner sig på dessa s.k. badturistorterna! Vem vet, klokare blir man ju inte på alla olika uppfattningar i alla fall!

De som gör statistiken läser inte MPR, enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som gör statistiken läser inte MPR, enkelt.

Det är ju ett klart handicap, så mycket klokhet finns det här.........................Boxar Bosses Anita!

Det finns naturligtvis statistisk underlag via arrivelcards men hur officiell den är vet man ju inte!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det underliga i kråksången är ju att så gott som samtliga, både på MPR och andra sociala medier tydligt uttrycker sig att det är mycket färre turister lite varstans, fast det är väl kanske inte så att dessa kinesiska paraplyturister befinner sig på dessa s.k. badturistorterna! Vem vet, klokare blir man ju inte på alla olika uppfattningar i alla fall!

Ja, där jag brukar röra mej är det väldigt glest med turister, men på vägarna i och runt Pattis har jag aldrig sett så många kinesbussar som nu, så nånstans bör det finnas en drös med kineser.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

los har varit på nergång länge nu och att det är mycket snack om cambodja Vietnam och burma som nya ställen mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det underliga i kråksången är ju att så gott som samtliga, både på MPR och andra sociala medier tydligt uttrycker sig att det är mycket färre turister lite varstans, fast det är väl kanske inte så att dessa kinesiska paraplyturister befinner sig på dessa s.k. badturistorterna! Vem vet, klokare blir man ju inte på alla olika uppfattningar i alla fall!

Kineser och indier finns det utan tvekan gott om i Pattaya även om jag inte har några siffror. De gör bara andra saker, vilket kanske gör dem lite anonyma om man hänger på typ NID, Harrys och Beefeater med omgivningar.

På Koh Larn har man tydligen problem med för många turister och har diskuterat att införa begränsningar. Ger man sig ut på sevärdheter som  Nong Nooch, Pattaya Floatiing market etc, etc är det säkert gott om kineser och andra asiater.

Går man ner tidigt på kvällen till Walking Street kan man också se de kinesiska turisterna paradera igen om, annars har de enligt uppgift också sina "egna" sexshower som de bussas till.

Indierna ser man lite mer av i farangstråken,  tex grupper av män på jakt efter "full body massage". Tyckte mig se att det öppnat en ny indisk dansklubb mitt på walking street med.. Indierna är även just nu världsbäst i att utsättas för jet ski scams.

http://www.pattayamail.com/news/Pattaya-faces-indian-boycott-over-failure-to-end-jet-ski-scams-50208

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

los har varit på nergång länge nu och att det är mycket snack om cambodja Vietnam och burma som nya ställen mvh

Njaeä, ska man tro på statistiken som redovisas i denna länk https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Thailand  så var det en ökning på 50% av turister till Thailand mellan åren 2009 och 2013. Att det kommer en dipp efter en sån dramatisk ökning tycker inte jag är det minsta konstigt.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade just med Jomtien Soi 2 via LINE, (inte mait) och det är i princip dött nu. I pattis fanns det mer faranger men i Jomtien är det inte många.

Sen sken hon upp, en skoförsäljare passerade, tja hon är inte riktigt klok (som gillar skor mer än allt annat).

Kan vara så att dom faranger som varit i Jomtien hade barn i skolåldern och nu måste dom hem igen. Dom i Pattaya kanhända inte har barn alls.

Men finns det fler skoförsäljare än faranger så är det nog lite knapert med faranger i alla fall.

Totalen är ju lite svår att sia om ifall man inte kan lita på offentliga siffror, men nån som sitter på plats borde ju säga en del om verkligheten i alla fall.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kineser och indier finns det utan tvekan gott om i Pattaya även om jag inte har några siffror. De gör bara andra saker, vilket kanske gör dem lite anonyma om man hänger på typ NID, Harrys och Beefeater med omgivningar.

På Koh Larn har man tydligen problem med för många turister och har diskuterat att införa begränsningar. Ger man sig ut på sevärdheter som  Nong Nooch, Pattaya Floatiing market etc, etc är det säkert gott om kineser och andra asiater.

Går man ner tidigt på kvällen till Walking Street kan man också se de kinesiska turisterna paradera igen om, annars har de enligt uppgift också sina "egna" sexshower som de bussas till.

Indierna ser man lite mer av i farangstråken,  tex grupper av män på jakt efter "full body massage". Tyckte mig se att det öppnat en ny indisk dansklubb mitt på walking street med.. Indierna är även just nu världsbäst i att utsättas för jet ski scams.

http://www.pattayamail.com/news/Pattaya-faces-indian-boycott-over-failure-to-end-jet-ski-scams-50208

 

Vi fastnar lätt i ett västerländskt tänkande, kinerserna gör oftast helt andra saker än vad västerlänningar gör-det är därför västerländskt inriktade ställen kan verka tomma medan turismen går upp ändå.

Språkbarriären är ett stort hinder, den absoluta majoriteten kineser partar bara mandarin och absolut inget annat-då följer de i tourleaderns utstakade spår och avviker inte gärna från rutten som hon/han lagt upp.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det underliga i kråksången är ju att så gott som samtliga, både på MPR och andra sociala medier tydligt uttrycker sig att det är mycket färre turister lite varstans, fast det är väl kanske inte så att dessa kinesiska paraplyturister befinner sig på dessa s.k. badturistorterna! Vem vet, klokare blir man ju inte på alla olika uppfattningar i alla fall!

Jag pratade med en taxichaufför i Pitsanulok nu i juli. Han sa att kineserna och även koreanerna hyr in sig på hela hotell runt om i hela landet. Ibland räcker inte t.ex. 200 rum i ett hotell utan de hyr in flera hotell. Han nämnde några hotell i Pitsanulok som var uthyrda lång tid bara till kineser. Det var inte bra för taxi för de åkte bara buss. 

Han sa att det var stora företag som gjorde på det viset. Nu i efterhand så blir jag fundersam om det kunde vara stora resebyråer han menade. Men just då fattade jag det som om det var stora privata industriföretag och liknande. Vi kom in på det området för att jag funderade på om turismen i Pitsanulok hade minskat. Pitsanulok har ju aldrig varit någon turiststad som lockat utländska turister i någon omfattning. Ändå byggs det en hel del nya hotell och de hotell som finns verkar klara sig. Enligt honom var det pga kineserna och koreanerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi fastnar lätt i ett västerländskt tänkande, kinerserna gör oftast helt andra saker än vad västerlänningar gör-det är därför västerländskt inriktade ställen kan verka tomma medan turismen går upp ändå.

Språkbarriären är ett stort hinder, den absoluta majoriteten kineser partar bara mandarin och absolut inget annat-då följer de i tourleaderns utstakade spår och avviker inte gärna från rutten som hon/han lagt upp.

Frun till en systerson till frugan jobbar på en resebyrå som specialicerat sig på indiska och kinesiska kunder. Dottern och jag var ute och åkte med dom en vecka när de var ute och letade efter nya besöksmål och hotell/resorts i Rayong och Pattaya området. Med var också en jobbarkompis som skötte kinesernas resor. 

Indierna åkte ju oftast i mycket små grupper eller familjevis. Kineserna åkte ju busslastvis så det var normalt sett andra företag som tog hand om dessa resor. Den här resebyrån hjälpte dock dessa företag när de hade speciella behov för små grupper av kineser. Det kunde vara en grupp av chefer som ofta följde den stora gruppen men ibland avvek från den vanliga resruten och gjorde mera speciella saker. Ibland kunde det vara att kineserna hade bjudit viktiga kunder på speciella utflykter osv. 

Vi fick under den resan en inblick i hur olika resandet var för västerläningar vs indierna vs kineserna vs specialkineserna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...