Jump to content
IGNORERAD

Världsekonomi


John Khonken

Recommended Posts

John Khonken

Ang minusränta.

 

Glöm Japan nu och titta på europa, där både Danmark och Schweiz haft minusränta en en tid nu,och deras valutor har klarat sig bättre mot dollarn, än tex Euro, SEK, NOK etc.

 

Varför?

helt underbar fråga. Tyvärr har jag inget svar.  Men väldigt intressant. Kanske någon annan som har en tanke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    9

  • Soengsang

    4

  • Thaiger

    2

  • Tallviking

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Än värre med bittra surkukar som inte får sitta vid annat bord än sin mammas kökbord!

Hoppas man får sitta vid frugans och även mossans köksbord ett antal år till ! Mina 2 viktigaste kvinnor i mitt liv ! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Oregistrerad

Ang minusränta.

 

Glöm Japan nu och titta på europa, där både Danmark och Schweiz haft minusränta en en tid nu,och deras valutor har klarat sig bättre mot dollarn, än tex Euro, SEK, NOK etc.

 

Varför?

Därför att schweizerfrangen var peggad med Euron men dom var tvungna att bryta.

 

USA dollarn stärks inte för att ekonomin skulle gå bättre för det gör den inte.Skulle man räkna arbetslösa där som man gjorde på 90-talet så blir det

23% arbetslöshet.

Många derivat och skulder av alla möjliga slag likvideras och måste betalas, de flesta är i dollar vilket ökar efterfrågan radikalt.Hög efterfrågan, högt pris.

Råvaror handlas oftast i dollar och kontrakten är marginalbelånade (sk dollar curry trading) får det enorma konsekvenser när allt fler länder kringgår dollarn.

Dollarn har vid oroliga tider alltid varit en sk safe haven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att schweizerfrangen var peggad med Euron men dom var tvungna att bryta.

 

USA dollarn stärks inte för att ekonomin skulle gå bättre för det gör den inte.Skulle man räkna arbetslösa där som man gjorde på 90-talet så blir det

23% arbetslöshet.

Många derivat och skulder av alla möjliga slag likvideras och måste betalas, de flesta är i dollar vilket ökar efterfrågan radikalt.Hög efterfrågan, högt pris.

Råvaror handlas oftast i dollar och kontrakten är marginalbelånade (sk dollar curry trading) får det enorma konsekvenser när allt fler länder kringgår dollarn.

Dollarn har vid oroliga tider alltid varit en sk safe haven.

Hela systemet är så komplext, så man kan inte greppa det...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Hela systemet är så komplext, så man kan inte greppa det...

Rock on!

Det är därför jag tycker det är viktigt. Att utbyta ideer och tankar. Men dom flesta här verkar göra som våra politiker. Stoppar huvudet I sanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hela systemet är så komplext, så man kan inte greppa det...

Rock on!

Ha ett öppet sinne, så tycker jag att Jeff förklarar på ett enkelt och bra sätt.

www.youtube.com   Jeff Berwick on wall street for main street

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför jag tycker det är viktigt. Att utbyta ideer och tankar. Men dom flesta här verkar göra som våra politiker. Stoppar huvudet I sanden.

Du får väl vänta tills proffsen på forumet träder in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får väl vänta tills proffsen på forumet träder in.

Det där är en ganska tråkig och destruktiv komentar, det är rätt intressant att läsa mångas tankar och åsikter.

Inget är skrivet i sten vad gäller detta, hade det varit så så hade det ju varit enkelt.

Tyvärr visar din komentar bara din inskränkta trångsynthet och okunnighet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är en ganska tråkig och, det är rätt intressant att läsa mångas tankar och åsikter.

Inget är skrivet i sten vad gäller detta, hade det varit så så hade det ju varit enkelt.

Tyvärr visar din komentar bara din inskränkta trångsynthet och okunnighet.

Men det var väl detta jag sa, även om det fans en del ironi i det hela.

Men vad jag menade var ju att de som har åsikter i det mesta, inte med verkar i tråden.

 

Ps nu var det inte meningen att jag skulle ta bort delar av citatet, så ber om ursäkt bara blev så, försökte rätta till. 

Ändrades av carpenter
Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Det där är en ganska tråkig och destruktiv komentar, det är rätt intressant att läsa mångas tankar och åsikter.

Inget är skrivet i sten vad gäller detta, hade det varit så så hade det ju varit enkelt.

Tyvärr visar din komentar bara din inskränkta trångsynthet och okunnighet.

Grundproblemet är att du inte lever i "värkligheten"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundproblemet är att du inte lever i "värkligheten"!

Vad menar du, om jag nu inte lever i vÄrkligheten som du skriver vad skulle det ha för inverkan på världsekonomin menar du?

Edit: Nu ramlade slanten ner, vÄrkligheten är bister i bland, särskilt i KoraTT enl vissa ;)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundproblemet är att du inte lever i "värkligheten"!

 

Börjar inte den kommentaren bli lite väl urvattnad nu?

Om nu snickaren har dyslexi, och du vet om det, så blir kommentaren än värre.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...