Jump to content
IGNORERAD

Världsekonomi


John Khonken

Recommended Posts

John Khonken

Finns det några som är intresserad av att förstå vad som händer med världens ekonomier.

 

T.ex. Varför är det farligt för oss med deflation. Om det är deflation blir produkterna billigare. Borde vara bra för alla vanliga människor.

 

Varför har vi minusränta i sverige. När japan prövat detta i 20 år med noll succe.

 

Varför går dollarn upp. Den frågan är helt underbar. I vanliga fall är det så att en valuta sjunker när man har stora lån. Men tvärtom i USA. Vad tror ni det beror på.

 

Varför har vi valutakrig

 

Räntan kommer absolut inte att höjas. Eller vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    9

  • Soengsang

    4

  • Thaiger

    2

  • Tallviking

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Den som har svaren på dom frågorna har nobelpriset i ekonomi säkrat !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

T.ex. Varför är det farligt för oss med deflation. Om det är deflation blir produkterna billigare. Borde vara bra för alla vanliga människor.

 

 

Om något blir billigare hela tiden, hur länge väntar du med att köpa? Om många gör så är det då bra eller dåligt för företag och därmed samhällsekonomin inklusive alla vanliga människor? 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Om något blir billigare hela tiden, hur länge väntar du med att köpa? Om många gör så är det då bra eller dåligt för företag och därmed samhällsekonomin inklusive alla vanliga människor? 

Bra fråga som jag inte kan svara på. Jag försöker få rättsida med problemen med deflation. Jag vill  veta varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

T.ex. Varför är det farligt för oss med deflation. Om det är deflation blir produkterna billigare. Borde vara bra för alla vanliga människor.

 

Helt riktigt, det är bara det att lönerna måste även de sänkas om vi får långvarig deflation annars går alla företag i putten, alla andra "bidrag"/ ersättningar och pensioner kommer att sjunka automatiskt eftersom basbeloppet sjunker, du kan ju räkna ut hur lätt det kommer bli i ett land som Sverige, går företagen i konkurs kommer hela systemet kollapsa, det gör det kanske ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Helt riktigt, det är bara det att lönerna måste även de sänkas om vi får långvarig deflation annars går alla företag i putten, alla andra "bidrag"/ ersättningar och pensioner kommer att sjunka automatiskt eftersom basbeloppet sjunker, du kan ju räkna ut hur lätt det kommer bli i ett land som Sverige, går företagen i konkurs kommer hela systemet kollapsa, det gör det kanske ändå...

Så det är vad Ingves ser framför sig. Det är därför han kör samma som Japan gjort  i 20 år utan att det hjälpt. Nästa fråga är. Har vi verkligen deflation. Enligt mig har vi för hög inflation.  Om jag har rätt. Vad utgår Ingves ifrån. Jag utgår från priserna på mat. Även boendet  utgör en större del.

Nästa fråga som är berättigad är. Varför gör alla centralbanker exakt samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Nu ska vi se sa den blinde till den döve, när de lama ska slåss... :mda:

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Kul att du är så intresserad Fredman. Du kan tillföra väldigt mycket info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer inte med sverige enligt mig. Vi trycker mer och mer pengar.

Enligt wikipedia: 

 

"Deflation kan motverkas genom att centralbanken ökar penningmängden, såsom genom att med nyskapade pengar köpa nyutgivna statsobligationer, som regeringen kan stimulera ekonomin med (kallas ofta "trycka pengar"). En annan vanlig metod är att sänka räntenivån, vilket ger bättre ekonomi för låntagare."

 

Det är ju det som görs just nu. Huruvida det hjälper eller ej återstår att se. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är vad Ingves ser framför sig. Det är därför han kör samma som Japan gjort  i 20 år utan att det hjälpt. Nästa fråga är. Har vi verkligen deflation. Enligt mig har vi för hög inflation.  Om jag har rätt. Vad utgår Ingves ifrån. Jag utgår från priserna på mat. Även boendet  utgör en större del.

Nästa fråga som är berättigad är. Varför gör alla centralbanker exakt samma sak.

 

På boende har vi en sjuhelsikes inflation, men den räknas ju inte i de inflations siffror som man hör om på nyheterna, att maten stiger beror ju på att den prissätts på den globala marknaden, om kronan "sjunker" blir den dyrare direkt.

 

Man kan verkligen fråga sig vad i helvete centralbankerna sysslar med, alla pengar man matar in i systemet bygger ju upp en massa bubblor som förr eller senare spricker, vill man skapa inflation vore det mycket smartare att dela ut pengar till alla och envar istället..

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

På boende har vi en sjuhelsikes inflation, men den räknas ju inte i de inflations siffror som man hör om på nyheterna, att maten stiger beror ju på att den prissätts på den globala marknaden, om kronan "sjunker" blir den dyrare direkt.

 

Man kan verkligen fråga sig vad i helvete centralbankerna sysslar med, alla pengar man matar in i systemet bygger ju upp en massa bubblor som förr eller senare spricker, vill man skapa inflation vore det mycket smartare att dela ut pengar till alla och envar istället..

Helt enig. Vi skapar bubblor. Till vilken nytta. Och framförallt varför

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Skiter mest i vilket, så länge man haur mad för dan å tak over hued ! :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt enig. Vi skapar bubblor. Till vilken nytta. Och framförallt varför

Det finns ett fåtal människor i världen som sitter på större delen av allt kapital som existerar. Beroende på hur de agerar och manipulerar kan de nog trixa med hela världsekonomin för att bli ännu rikare. Det är ju inga naturlagar som styr ekonomin, inte heller några slumartade företelser som tex vädersystem. Cykler skapas på något finnurligt sätt där folk lockas in i spekulationer och de som sitter kvar när raset kommer blir fattiga och de smarta kan dra åt sig lite mer stålar.

 

Att tro att man är smartare än alla andra och kan köpa i botten och sälja i toppen är bara naivt. Men en sak är klar och förefaller nästan fungera som naturlagar: allt går i cykler och allt som går upp går förr eller senare ner.

 

Just nu har vi sannolikt en massiv bostadsbubbla och samtidigt en börsbubbla(i såväl sverige som Thailand). Kommer det att gå upp upp upp förevigt denna gången?

Ändrades av Horst
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi se sa den blinde till den döve, när de lama ska slåss... :mda:

 

Kom att tänka på denna smått otroliga historia :giggle:

 

 

Blind i vilt slags- mål – med döv Slog ner sin granne när han inte fick något svar

 

MALMÖ

Den blinde mannen uppfattade inte att den andre mannen var döv.

Och tvärtom.

Det resulterade i ett våldsamt slagsmål - om hur mycket klockan var.

 

Båda männen är i 60-årsåldern och bor nära varandra utanför Malmö.

Den blinde mannen hade festat till och på kvällen ringde han på hos den döve för att fråga hur mycket klockan var.

 

Höll fram sin klocka

Men mannen som öppnade dörren uppfattade inte frågan och kunde inte svara.

Den blinde besökaren började gestikulera och slutligen förstod den döve vad han ville. Han höll fram sin klocka för att besökaren själv skulle se hur mycket den var.

Men den blinde mannen kunde av naturliga skäl inte se klockan.

I stället blev han irriterad över den långa tystnaden, kände sig provocerad - och slog till.

- Den blinde tog sedan tag om den döves nacke och drog ner honom på golvet, säger kommissarie Mikael Holmström till Sydsvenskan.

- Båda föll och bråket fortsatte.

 

Anmälde misshandeln

Den döve mannen lyckades slutligen slå sig fri och fick ut den andre ur lägenheten. Sedan låste han in sig i sin bostad.

Dagen efter hjälpte en personlig assistent den döve mannen att göra en polisanmälan om misshandel.

Inga vittnen till händelsen

Några vittnen till händelsen finns inte och det är ännu okänt om männen kände varandra.

-Eftersom de bor i samma kvarter är det ju ändå inte orimligt att tro att de kände till varandras handikapp, säger polisen.

Ändrades av Bananen

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett fåtal människor i världen som sitter på större delen av allt kapital som existerar. Beroende på hur de agerar och manipulerar kan de nog trixa med hela världsekonomin för att bli ännu rikare. Det är ju inga naturlagar som styr ekonomin, inte heller några slumartade företelser som tex vädersystem. Cykler skapas på något finnurligt sätt där folk lockas in i spekulationer och de som sitter kvar när raset kommer blir fattiga och de smarta kan dra åt sig lite mer stålar.

 

Att tro att man är smartare än alla andra och kan köpa i botten och sälja i toppen är bara naivt. Men en sak är klar och förefaller nästan fungera som naturlagar: allt går i cykler och allt som går upp går förr eller senare ner.

 

Just nu har vi sannolikt en massiv bostadsbubbla och samtidigt en börsbubbla(i såväl sverige som Thailand). Kommer det att gå upp upp upp förevigt denna gången?

85 rikare än halva jordens befolkning tillsammans

 

http://www.dn.se/ekonomi/85-rikare-an-halva-jordens-befolkning-tillsammans/

Link to comment
Dela på andra sajter

Av alla experter omkring stenborden.

 

Än värre med bittra surkukar som inte får sitta vid annat bord än sin mammas kökbord!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang minusränta.

 

Glöm Japan nu och titta på europa, där både Danmark och Schweiz haft minusränta en en tid nu,och deras valutor har klarat sig bättre mot dollarn, än tex Euro, SEK, NOK etc.

 

Varför?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många hänvisar till Japan o deras 0 ränta Japan har flyttat många jobb till Kina Thailand o flera diktaturländer Då lär inte arbetstillfällena öka Sverige är på väg åt samma håll Även om en del flyttar hem igen 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Än värre med bittra surkukar som inte får sitta vid annat bord än sin mammas kökbord!

Vad trevligt med glada possitiva givande inlägg som detta,absolut karma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...