Jump to content
IGNORERAD

Dagsböter beroende på inkomst?

Oregistrerad

Slutlig skatt 2014  

28 röster

1. 1. Hur gick det med skatten 2014

• Jämnt ut varken kvarskatt eller återbäring
      0
    • Kvarskatt
      14
    • Återbäring
      26
    • Betalar ingen skatt till Sverige.
      7

Recommended Posts

:)

OK, jag ska försöka sammanfatta dina något motsägelsefulla inlägg. Du eftersträvar inte exakt rättvisa då det inte går att uppnå. Samtidigt kan man inte uppnå lite rättvisa utan milliimeterrättvisa. Detta innebär ju onekligen att ens det minsta uns av rättvisa är omöjligt så då återstår väl egentligen bara två alternativ:

1) Allt är tillåtet eftersom inga rättvisa straff kan utdelas.

2) Alla brott skola med döden bestraffas ty inför Herren äro vi alla lika

Inte alls. Och jag undanber mig att bli tillskriver saker jag vare sig haft i tanke eller skrivit.

Du kan helt enkelt inte uppnå rättvisa på ekonomiska grunder.

Möjligtvis att du skulle få medhåll om du frågade Lenin eller branting. Vad som bör utmätas i straffsats är naturligtvis upp till rättsstaten.

Dock blir det något skevt om en person kan få en bot på 500 000 kronor för att ha kört 23 kilometer för fort. Samtidigt som skadeståndet för en misshandel ligger på en bråkdel.

Och ligger personen hos fogden så slipper han undan och kan så småningom kanske få skuldsanering.

Då ekonomisk skuld inte är något brott. Vad är den ekonomiska rättvisan i detta. Vi kan bara konstatera att rättsamhället är inte och kommer aldrig att vara rättvist.

Motsvarande i Thailand om man ej kan betala är väl att man får sitta inne tills man ansetts betalat sin ekonomiska skuld.

Känns lite som ni vill jaga mygg med hagelbössa?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

• Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Krille

11

• khun-petch

7

• janne_h

6

Mest aktiva i denna tråd

Oregistrerad

Ser inte riktigt hur det ska fungera basera boten, efter inkomst..

För hur ska man sätta boten om personen i fråga har större utgifter än inkomster?

Då spelar det ingen roll om man tjänar 1 miljon i månaden om utgifterna ligger på 1000.001kr

Bara en lite fundering. :)

Rock on!

Jag citerar en ytterst bakfull österrikisk chefsingenjör på ett kick-off möte i kinesiska obyggden för ett par månader sedan när frågorna blev alltför detaljerade:

Daz eet say in ze contraact det I have too teach you evree fucking zing, heh?

Dela på andra sajter

khun-petch

.

Nej inte när man gjort bort sig,då ska man straffas med så lika straffvärde som möjligt.Tack för skatteinbetalningarna  

men jag har betalat en hel del skatt också

Dela på andra sajter

Jag citerar en ytterst bakfull österrikisk chefsingenjör på ett kick-off möte i kinesiska obyggden för ett par månader sedan när frågorna blev alltför detaljerade:

:D :D :D

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Kanske bättre att helt enkelt bara hålla hastigheten, så slipper vi denna typ av diskussioner..

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Inte alls. Och jag undanber mig att bli tillskriver saker jag vare sig haft i tanke eller skrivit.

Du kan helt enkelt inte uppnå rättvisa på ekonomiska grunder.

Möjligtvis att du skulle få medhåll om du frågade Lenin eller branting. Vad som bör utmätas i straffsats är naturligtvis upp till rättsstaten.

Dock blir det något skevt om en person kan få en bot på 500 000 kronor för att ha kört 23 kilometer för fort. Samtidigt som skadeståndet för en misshandel ligger på en bråkdel.

Och ligger personen hos fogden så slipper han undan och kan så småningom kanske få skuldsanering.

Då ekonomisk skuld inte är något brott. Vad är den ekonomiska rättvisan i detta. Vi kan bara konstatera att rättsamhället är inte och kommer aldrig att vara rättvist.

Motsvarande i Thailand om man ej kan betala är väl att man får sitta inne tills man ansetts betalat sin ekonomiska skuld.

Känns lite som ni vill jaga mygg med hagelbössa?

Jag har redan skrivit att det aldrig kan bli rättvist på ekonomiska grunder. Tycker dock inte det argumentet ska hindra oss från att göra det något mera rättvist då mer trots allt är mer än mindre.

Jag har redan skrivit att det ska finnas en maxbot och en minbot så dina 500,000 och skuldsanering håller inte. En maxbot runt 10,000 låter väl rimligt om syftet nu ska vara att avskräcka och en minbot som ligger på dagens nivå så skuldsaneringen är väl isåfall redan ett problem idag.

Vem har sagt något om att böterna för fortkörning skulle vara högre än skadeståndet för misshandel? Jag har inte gjort någon jämförelse mot andra brott och straff då det inte varit en del av diskussionen. Jag kör själv ofta för fort och utanför tätbebyggt område ser jag det som ett väldigt lindrigt brott.

Dela på andra sajter

Jag har redan skrivit att det aldrig kan bli rättvist på ekonomiska grunder. Tycker dock inte det argumentet ska hindra oss från att göra det något mera rättvist då mer trots allt är mer än mindre.

Jag har redan skrivit att det ska finnas en maxbot och en minbot så dina 500,000 och skuldsanering håller inte. En maxbot runt 10,000 låter väl rimligt om syftet nu ska vara att avskräcka och en minbot som ligger på dagens nivå så skuldsaneringen är väl isåfall redan ett problem idag.

Vem har sagt något om att böterna för fortkörning skulle vara högre än skadeståndet för misshandel? Jag har inte gjort någon jämförelse mot andra brott och straff då det inte varit en del av diskussionen. Jag kör själv ofta för fort och utanför tätbebyggt område ser jag det som ett väldigt lindrigt brott.

Nu är jag knappast expert vare sig på finsk lagstiftning. Men har svårt att tänka mig att deras system för utförande av skadestånd är högre än det svenska. I Norge däremot så åker man ju i kurran för hastighetsöverträdelser. Och vill man uppnå rättvisa på det området om man tror att hastighersbrott är ett allvarligt brott. Så är det nog dit vi borde snegla mot. Thailand 2-400 bath på plats mot utskrivet kvitto som gäller hela dagen är en annan femma.

Finns ju kanske anledningar till att både du och jag har våra bostäder i Thailand (fast jag fortfarande klamrar fast i Sverige på halvtid). :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

khun-petch

Avundsjuka bitterhögar med offerkoftor göra sig icke besvär. Det finns en anledning till att vissa har mer pengar än andra och det är inte p ga att de stulit dom av någon fattig som vänsterpöbeln vill ge sken av.

Och därför tycker att man i princip ska slippa straff.Jag är långt ifrån fattig men ser det som självklart att om man bryter

mot lagen så ska man ha ett så rättvist straff som möjligt

Dela på andra sajter

khun-petch

Skattesystemet i Sverige är helt befängt. Progressiv skatt... har man redan betalat in mycket i skatt ska man betala en större andel skatt på det man eventuellt tjänar utöver detta.

Skattesystemet borde enligt min mening vara regressivt, dvs har man redan betalat mycket i skatt ska man betala mindre procentuellt på det man eventuellt tjänar ytterligare.

Det är rättvist tycker jag.

Herr Chang har talat.

Det kan jag hålla med om men om man gör sig skyldig till allmänfarliga trafikbrott så ska man betala högre böter

ju mera skatt man betalat.

Dela på andra sajter

Ser inte riktigt hur det ska fungera basera boten, efter inkomst..

För hur ska man sätta boten om personen i fråga har större utgifter än inkomster?

Då spelar det ingen roll om man tjänar 1 miljon i månaden om utgifterna ligger på 1000.001kr

Bara en lite fundering. :)

Rock on!

Slösar man en miljon i månaden så lär han inte bry sig om böter och parkerar på din uppfart.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Superrik är jag absolut inte men vi har det relativt gott ställt. Om jag är väldigt korkad eller inte får nog någon annan svara på; jag har dock en ödmjuk förhoppning om att inte ligga alltför illa till i den intellektuella konkurrensen på MPR. 

1,000 SEK per dag, med dagens växlingskurs räcker det inte riktigt, blir runt 200,000 SEK per år; klart dyrt och vår överlägset största utgiftspost. För oss är det en prioriteringsfråga; vi har inga höga krav på kläder, elektronik och statusprylar men vi skulle aldrig kompromissa om kvaliteten på vår dotters skolgång. Du nämnde att vi träffades i Bkk för ett år sedan; det var senaste gången jag var ute i vimlet i Thailand, så där sparas en hel del slantar.

Det finns givetvis bra skolgång i Thailand för en lägre summa men jag anser inte att något universitet i Thailand håller acceptabel internationell nivå och ska man plugga vidare utomlands så är det klart tuffare, om än inte omöjligt, om man gått i thailändsk skola.

Håller med dig men du undvik ändå min kärnfråga.

Lägger du av pengar tillräckligt för din pension.

Ditt eget nuvarande liv och din framtida pension borde väl betyda väldigt mycket.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Håller med dig men du undvik ändå min kärnfråga.

Lägger du av pengar tillräckligt för din pension.

Ditt eget nuvarande liv och din framtida pension borde väl betyda väldigt mycket.

Undvek inte, missade den. Eftersom varken jag eller frugan kommer få någon pension så är avsättningar för framtiden prioritet nummer två efter dotterns utbildning. Vad som är tillräckligt är alltid svårt att avgöra men jag är säker på att jag har betydligt mer avsatt än genomsnittssvensken i min ålder har fått det avsatt för sig i Sverige. Hur mycket som är nog är intressant nog för en egen tråd men min avsikt är att jobba tills jag har avsatt så mycket att vi kan leva på samma standard som nu resten av livet även om investeringar inte går klockrent, växelkurser går fel och diverse oförutsedda händelser inträffar.

Dela på andra sajter

a för att krille tagit studielån
Jag tror inte krille har några studieskulder  :haha:  

Måne

Dela på andra sajter

Jag tror inte krille har några studieskulder  :haha:  

Jag vet att du inte har några :D

/Krille

Dela på andra sajter

Jag vet att du inte har några :D

/Krille

Stämmer bra det  :give_rose: jag tillhör den skaran som betalar sina skulder  :haha:

Måne

Dela på andra sajter

Stämmer bra det  :give_rose: jag tillhör den skaran som betalar sina skulder  :haha:

Tyvärr är jag för ung och betalar för mycket i skatt för att ha betalat av mina redan :wink: Blir det dessutom dagsböter på fortkörningar lär jag aldrig kunna betala tillbaka :D

/Krille

Dela på andra sajter

Sam sip sam

tur man tjänar så dåligt att man aldrig behöver betala böter bara att gasa på :fan: 

Dela på andra sajter

Helt fel att införa även i Sverige - vi har redan ett skattesystem som "straffar" alla som satsar på sin utbildning och karriär.

/Krille

Väljer man att köra för fort så är det väl lämpligt att betala efter förmåga.

Är man karl nog att köra för fort är man också karl nog att betala för sig.

Det är bara kärringar som gnäller över att man straffas för brott man begått.

Dela på andra sajter

Jag tycker att man borde betala efter bilens värde. Lyckas man köra för fort med en Nissan Micra så borde det bli höga böter då man verkligen får kämpa för att komma upp i den hastigheten, medan det inte krävs mer än att man sätter sig i sätet på en Ferrari för att komma upp i 170, och därmed låga böter...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Guest Go east

Ja böter är ju inte kul,men det har ju ett syfte.

Så här är det..(Ja det är ett klipp från ett börje inlägg) Jag är lite mera ödmjuk,och startar så här istället.

Jag har inte läst hela tråden för så rolig är den inte,men med väldigt lätt matematik så blir ju detta rätt..

En person som tjänar 20000 betalar 2000,tjänar man 50000 betalar man 5000 osv

Väldigt rättvist i mina ögon

Dela på andra sajter

Väljer man att köra för fort så är det väl lämpligt att betala efter förmåga.

Är man karl nog att köra för fort är man också karl nog att betala för sig.

Det är bara kärringar som gnäller över att man straffas för brott man begått.

Det är bara kärringar som gnäller och tycker att andra borde betala mer än de gör själva  :wink:  Detta gäller såväl böter som skatt.

/Krille

Dela på andra sajter

Herr Chang

Det kan jag hålla med om men om man gör sig skyldig till allmänfarliga trafikbrott så ska man betala högre böter

ju mera skatt man betalat.

Visst, gäller det böter så får det väl anpassas så att det blir ungefär lika kännbart oavsett vilken inkomst man har.

Skatter är en helt annan sak. Eller ska man se skatten som ett straff ;)

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Dela på andra sajter

Har man så hög inkomst att man får flera hundra tusen i böter så är det en fjäder i hatten.

Tänk att kunna bräcka av sin "rikemanskollegor" som gnäller över höga skatter mm. med ett leende och, -Äh vad fan, jag fick en en halv miljon i böter för en fortkörning, det kostar att ligga på topp.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...