Jump to content
IGNORERAD

Dagsböter beroende på inkomst?

Oregistrerad

Slutlig skatt 2014  

28 röster

1. 1. Hur gick det med skatten 2014

• Jämnt ut varken kvarskatt eller återbäring
      0
    • Kvarskatt
      14
    • Återbäring
      26
    • Betalar ingen skatt till Sverige.
      7

Recommended Posts

Oregistrerad

I Finland har man diskuterat minst sagt livligt om Reima Kuisla´s böter för fortkörning.

Systemet bygger på inkomsten om fortkörningen överskrider ett visst nivå, i hans fall körde

Han 23 km/h för fort på 80 vägen och gränsen för att det straffas med inkomstbunden bot är 20 km/h.

Hade han kört 20 km/h för fort hade han kommit undan med 100 € i straffavgift (vet inte motsvarighet för rikemaksu)

Borde man införa en likadant botsystem även i Sverige eller tycker folk här på MPR att här straffas

framgångsrika personer extra?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20422981.ab

Ändrades av Loikkari
Dela på andra sajter

• Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Krille

11

• khun-petch

7

• janne_h

6

Mest aktiva i denna tråd

Hur ska det gå med alla nolltaxerare! Staten skulle inte få in mycket pengar då va?

Dela på andra sajter

GreenValley

Dagsböter beroende på inkomst finns redan i Sverige, dock ej för fortkörning.

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tror inte att en bot på tex. 5 000 SEK hade samma påverkan i hans situation, dessutom med en årsinkomst på 60 miljoner SEK

gör att han tjänr in 500 000 SEK på tre dagar. Måste han låta bli att köpa nåt nödvändigt för de skull? Nej, tror inte det.

Däremot om jag skulle åka på en böt motsvarande tre dagars bruttolön, skulle få tänka lite vad jag ska handla närmaste tiden.

Han påstår ju att boten blev till att straffa honom för framgång, verkar vara lite "utanför boxen" så att säga om tanken.

Dela på andra sajter

Helt fel att införa även i Sverige - vi har redan ett skattesystem som "straffar" alla som satsar på sin utbildning och karriär.

/Krille

Dela på andra sajter

khun-petch

Självklart ska det ändras även i Sverige.Därför att det är straff det är frågan om.Annars får man ändra om böterna

till 14 dagar i buren.En som får ut 50000 eller mer i månaden skiter väl i 2000 som straff.

Dela på andra sajter

Självklart ska det ändras även i Sverige.Därför att det är straff det är frågan om.Annars får man ändra om böterna

till 14 dagar i buren.En som får ut 50000 eller mer i månaden skiter väl i 2000 som straff.

Varför det? Tjänar man mer har man redan betala mer i skatt så då borde väl boten bli lägre? :wink:

/Krille

Dela på andra sajter

Ja, och skattesystemet straffar alla småföretagare också jävligt hårt....verkar som dom vill ta död på alla småföretagare med alla jävla skatter o avgifter.

Dela på andra sajter

Varför det? Tjänar man mer har man redan betala mer i skatt så då borde väl boten bli lägre? :wink:

/Krille

Riktig tankevurpa när det gäller vänsterfolk. Den som har kan betala. Mera. "Det drabbar ändå ingen fattig"  :fool:

Dela på andra sajter

De rike kan strunta i parkerings och fortkörningböter idag.

Såg igår en jättedyr audi helt sonika parkera vid parkeringsförbud  utanför IGA MAXI.

Inga pengar för han medans vi normala får promenera ut till parkeringslandet.

Som tur var hade vi barn i bilen så vi tog familjeparkering.

Införa inkomsgrundade böter skulle göra oss mer jämlika och alla skulle tänka sig för.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

khun-petch

Ni grabbar har inte fattat vad böter är till för.Fer att straffa en dålig handling.Då kan man ju inte straffa

en höginkomsttagare med samma böter som en fattigpensionär med 6000 kr i mån

.Båda gör sig skyldiga till fortkörning som jag tycker är ett allvarligt brott i vissa lägen.

Jag anser att det är en helt sjuk tanke att bara för att krille tagit studielån ska han slippa

ansvar.Och kalla mig inte kommunist för då är ni långt borta från verkligheten.

Dela på andra sajter

khun-petch

Såg igår en jättedyr audi helt sonika parkera vid parkeringsförbud  utanför IGA MAXI.

Införa inkomsgrundade böter skulle göra oss mer jämlika och alla skulle tänka sig för.

Ja så här enkelt är det och det borde ni rikemansfjantar också begripa.
Dela på andra sajter

Det var ägaren till butiken och han parkerar var tusan han vill på sitt område. :crazy:

Parkeringsvakten Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

GreenValley

Jag har förstått att ni driver med mig era små rikemanssöner.

Behövs inte!

Du gör dig tillräckligt löjlig på egen hand! :crazy:

Dela på andra sajter

Ni grabbar har inte fattat vad böter är till för.Fer att straffa en dålig handling.Då kan man ju inte straffa

en höginkomsttagare med samma böter som en fattigpensionär med 6000 kr i mån

.Båda gör sig skyldiga till fortkörning som jag tycker är ett allvarligt brott i vissa lägen.

Jag anser att det är en helt sjuk tanke att bara för att krille tagit studielån ska han slippa

ansvar.Och kalla mig inte kommunist för då är ni långt borta från verkligheten.

Du är ju typexemplet för en kommunist - "inför gärna skatter och diverse avgifter så länge det inte drabbar mig" :wink:

/Krille

Dela på andra sajter

UglyFarang

Helt fel att införa även i Sverige - vi har redan ett skattesystem som "straffar" alla som satsar på sin utbildning och karriär.

/Krille

Det "straffar" inte alla som satsar på utbildning, det låter dem som är bättre bemedlade hjälpa till lite mer med finansieringen av våra gemensamma kostnader som staten betalar för.

Blanda inte ihop att betala skatt med att straffas för lagbrott!!

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

En som får ut 50000 eller mer i månaden skiter väl i 2000 som straff.

Det gör en arbetslös bidragstagare också...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Varför skulle någon som får ut +50k skita i om de får böter på 2k. Skiter folk med +25k i om de får böter på 1k? Visst svider det säkert mindre i förhållande till rörelsekapital men det är ju fortfarande hyfsat stort belopp i förhållande till nettoinkomst.

Dela på andra sajter

Avundsjuka bitterhögar med offerkoftor göra sig icke besvär. Det finns en anledning till att vissa har mer pengar än andra och det är inte p ga att de stulit dom av någon fattig som vänsterpöbeln vill ge sken av.

Dela på andra sajter

Det "straffar" inte alla som satsar på utbildning, det låter dem som är bättre bemedlade hjälpa till lite mer med finansieringen av våra gemensamma kostnader som staten betalar för.

Blanda inte ihop att betala skatt med att straffas för lagbrott!!

Nä just det ja - det är ju en förmån att utöver kommunalskatt betala 20 eller 25% extra i marginalskatt om man tjänar lite över snittet. Dessutom slipper man ju pension på en del av lönen som väl också är någon form av belöning?  Vad är nästa steg - att de som har hög förmögenhet får sitta längre i fängelse eftersom de ändå har pengar så att de klarar sig?

/Krille

Dela på andra sajter

UglyFarang

Nä just det ja - det är ju en förmån att utöver kommunalskatt betala 20 eller 25% extra i marginalskatt om man tjänar lite över snittet. Dessutom slipper man ju pension på en del av lönen som väl också är någon form av belöning?  Vad är nästa steg - att de som har hög förmögenhet får sitta längre i fängelse eftersom de ändå har pengar så att de klarar sig?

/Krille

Precis så har jag det, ändå så är jag FÖR att ha inkomstrelaterade böter.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Och brott med tidsbestämda straff, skall de som lever ett trist liv med mello och all inclusive få längre än de som lever ett aktivt stekarliv eller tvärt om? 

Dela på andra sajter

stefantaby

Om nu syftet med straffet är att avskräcka är det logiska att införa det finska systemet, nolltaxerare kan nog kronofogden komma åt ,

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...