Jump to content
IGNORERAD

Thaidamer och svensk mat.


Baxarn

Recommended Posts

Fan va hungrig man blir av att läsa denna tråd!

 

Frugan älskar nog all mat och har ett stort intresse och vill prova att laga & baka allt Svenskt. 

Hon lyckas inte alltid (läsa receptet !!!!). Men jag har alltid uppmuntrat henne och vi hjälps åt (dvs jag kollar receptet!)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kalas

    7

  • acarls

    4

  • svampen

    3

  • S m i l e 1

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Clementiner åker ner i en ständigt hög takt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen av er som provat med att smaksätta maten med "LITE" chili ?

 

Smaksätt köttfärs med det

 

Prova att göra olika inläggningar där Chilin är huvudingrediensen.

 

Gurka med Chili Exempelvis

 

 

TESTA

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Chilli fungerar alltid. Gott till det mesta. Niknoi pet. Aroy mak mak[emoji39]

Link to comment
Dela på andra sajter

Havregrynsgröt med lingonsylt har blivit en stor favorit!

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Kräftor slinker ner hela tiden. Ibland en halv portion spageti med köttfärssås. Som alla andra fisk och svamp i alla former.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähh vaddå Jordgubbar med salt är väl svenskt så det förslår?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fermenterad mört är ju en annan favorit

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Grillad surströmming, skumt men faktiskt riktigt gott

Sarv/mört som läggs in i vatten, ris, chili mm (blä)

Det var avarter, "Svensk" mat:
Inlagd sill i alla former

Stekt/inlagd strömming, dock med ris

Gravad lax med hovmästarsås och färsk potatis

All form av viltkött, hargryta är en favorit

Tjälknöl på kronhjort med potatisgratäng och rödvinssky, en av hennes favoriter. (en nyskjuten kronhjort har i princip bara pälsen kvar på slaktplatsen när hon är klar, allt tas till vara)

Dessutom gör hon en helt fantastisk laab på unga gäss och gräsänder

Kräftor, vi har en sommarstuga vid en sjö som kryllar av kräftor, hon kan lätt sätta i sig ett kilo kräftor själv!

Som dessert passar jordgubbar doppade i salt, socker och chili utmärkt!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fermenterad mört är ju en annan favorit

japp, läggs i en burk med div tillbehör för att ruttna!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Detta blev dagens frukost i Thailand aven i Sverige startar dagen med en nyttig frukost.

Tirak kan inte vara utan detta nu nar hon smakat engang.

Puman

post-11234-0-46268800-1425596571_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Baxarn... Som du antagligen kunnat sluta dig till så är inte "en thailändska" en homogen grupp! Alla gillar och äter inte allt. 

 

Mitt råd blir att låta henne få sköta handlandet, gärna både i asiatiska affärer och svenska till en början. Till slut får du nog en uppfattning om vad hon vill äta, om du inte redan fått det när du träffat henne på hemmaplan. 

 

Laga lite svensk mat och bjud henne på. Låt henne laga. Mixa. Ät det hon lagar. Om hon är öppen lär hon äta det du lagar, eller ivf smaka. Så har det varit här, inte alltid det smakat första gången, men andra tredje osv. Ha alltid ris som back-up. 

 

Samma sak när du är i byn, om hon nu kommer från en by. Jag har sagt att jag äter det som serveras. Ibland har det varit alldeles för avigt, sett med mina ögon, men isf finns alltid ris att tillgå...! Och det går ju inga längre stunder mellan målen i Thailand! :)

 

Jag tror nog inte att hon kommer svälta ihjäl! :) Kanske har du någon eller några kompisar med thai? 

 

Edit... Sen att min fru oftast frågar mig om vad jag vill äta när vi är i byn, eftersom hon vet att en hel del av deras skunkiga fiskröror inte tilltalar mig... :)

Ändrades av Kalas
Link to comment
Dela på andra sajter

Ähh vaddå Jordgubbar med salt är väl svenskt så det förslår?

Ja eller surströmming med Bath?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baxarn... Som du antagligen kunnat sluta dig till så är inte "en thailändska" en homogen grupp! Alla gillar och äter inte allt. 

 

Mitt råd blir att låta henne få sköta handlandet, gärna både i asiatiska affärer och svenska till en början. Till slut får du nog en uppfattning om vad hon vill äta, om du inte redan fått det när du träffat henne på hemmaplan. 

 

Laga lite svensk mat och bjud henne på. Låt henne laga. Mixa. Ät det hon lagar. Om hon är öppen lär hon äta det du lagar, eller ivf smaka. Så har det varit här, inte alltid det smakat första gången, men andra tredje osv. Ha alltid ris som back-up. 

 

Samma sak när du är i byn, om hon nu kommer från en by. Jag har sagt att jag äter det som serveras. Ibland har det varit alldeles för avigt, sett med mina ögon, men isf finns alltid ris att tillgå...! Och det går ju inga längre stunder mellan målen i Thailand! :)

 

Jag tror nog inte att hon kommer svälta ihjäl! :) Kanske har du någon eller några kompisar med thai? 

1011 Thaikrogar i Svergie?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till alla som har givit mig tips på svensk mat till en thailändska. Fisk verkar vara en "röd tråd" och det anade mig efter x antal resor ner till LOS.

Grillad surströmming var en ny variant, kanske ska  jag prova den i sommar :nono: .

Nja, jag ska nog prova att bjuda på leverpalt med smör och lingonsylt eller bruna bönor med fläsk innan jag testar att grilla surströmming. Först blir det nog köttsoppa med klimp, pizza, köttbullar/biffar "på svenska, jansons  frestelse och vanlig surströmming innan jag tar ut svängarna så långt som till grillad surströmming.

Tar gärna emot fler tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isterband, dock med ris vilket inte faller mig i smaken.

Isterband, stekta tills brandvarnaren börjar ljuda... Och serverade med birddroppings och spetskål. Detta får frun att gå igång... :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Clementiner åker ner i en ständigt hög takt !

Kan bero på underlivs inflammation?C Vitamin Du vet!?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

MR Baxer! Jag känner att du är fullärd! Raaap! Ta hand om din dam så tar hon hand om dig. Utan att generalisera, det finns väl knappast en människa som inte vet vad den vill och kan äta? Är hon en "vanlig" thailändska så kommer hon att klädsamt äta det du bjuder på och sen koka ihop lite "riktig mat" :) Vi, eller de flesta här, har råkat ut för det... :) 

 

Sen beroende på dina kockkunskaper så kommer du troligen att ge henne smakinfluenser från det skandinaviska köket. Tacomys finns numera i vårt vokabulär. Likaså fredagsmys då det mumsas alla möjliga snacks och mat. Hempizza kan inte misslyckas om hon får välja sitt pålägg. (Stekt bacon, musslor, sparris och ananas är favoriterna här för tillfället)

 

Jag tror att du övertänker och gör det till ett problem... En sak jag lärde mig som småbarnsförälder... Det finns inga barn som svälter ihjäl bara för att de vägrar äta. Förr eller senare äter de! :) Alltså, om du serverar något som inte passar så kommer "de" att äta ivf något... 

 

Sorry för OT... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur i helsike kunde jag glömma Kräftor för det äter frugan lätt 2 kg helt själv :good:

samt min hemlagade kantarellsås med något grillat när hon kommer hem från svampskogen

Samma här kräftor och kantareller går år som smör ;)

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite konstigt här hemma.

Självplockat svamp jättegott.

Köpt i affär går inte.

Pulverpotatismos gick ändo fram tills hon skulle presentera rätten i Thailand.

Många år sedan vi åt sådant nu.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

I morgon ska jag göra fläskpannkaka för andra gången. Förra gången fick den ett minst sagt ljummet mottagande. Kanske två år sen... Återkommer med rapport... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I morgon ska jag göra fläskpannkaka för andra gången. Förra gången fick den ett minst sagt ljummet mottagande. Kanske två år sen... Återkommer med rapport... :)

 

Hur gick det?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...