Jump to content
IGNORERAD

Thaidamer och svensk mat.


Baxarn

Recommended Posts

Vad gillar era thaidamer för svensk/falangmat bäst?

Vad jag vet så kommer thaimat som nr: 1,2 och 3 men kanske kan man hitta er "röd tråd" angående svensk mat.

Jag får snart besök så lite tips vore bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kalas

    7

  • acarls

    4

  • svampen

    3

  • S m i l e 1

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Janssons Frestelse är nog frugans favorit

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

När hon var här så prövade hon det mesta jag lagade, men pyttipanna med rödbetor och stekt ägg minns jag att hon slafsade i sig med välbehag flertalet gånger :)

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

När hon var här så prövade hon det mesta jag lagade, men pyttipanna med rödbetor och stekt ägg minns jag att hon slafsade i sig med välbehag flertalet gånger :)

Vad tyckte hon om pulvermoset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vad tyckte hon om pulvermoset?

 

Minns inte om hon fick smaka på denna delikatess :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fiskgratäng funkar fint

Kräftor naturligtvis :good:

Stekt strömming med potatismos går också ner

Kan du få tag i viltkött (rådjur, älg etc.) så blir det nog populärt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Fiskgratäng funkar fint

Kräftor naturligtvis :good:

Stekt strömming med potatismos går också ner

Kan du få tag i viltkött (rådjur, älg etc.) så blir det nog populärt

Hur i helsike kunde jag glömma Kräftor för det äter frugan lätt 2 kg helt själv :good:

samt min hemlagade kantarellsås med något grillat när hon kommer hem från svampskogen

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter fyra år så är det lite mer arbetade alternativ som gäller. 

Hemburgare med hemfrittar.

Kasslergratäng. 

Kyckling eller gris kokt länge med sås och potäter. 

Revbensspjäll. (Iofs har de något liknande)

Köttfärssås och spagetti.
Allt som kan serveras med champinjonsås! :) 

Köttfärslimpa med ost och paprika i magen. 

Köttbullesås och spagetti. (Kvartade köttbullar med lök och brunsås)

fläsklägg, bara som det är, nykokt. 

Rostade grönsaker, speciellt rödbeta. 

Schnitzel, bankad gris med dubbelpanering. Uj vad många "ton" jag fått banka... :)

 

Men det tar tid. Som med en hel del thai/issanmat. Man måste vänja sig... :) För någon månad sen valde hennes dotter att äta fläsklägg med rotmos hellre än mammas thaislafs! 

 

Men sen är det väl upp till person. En del vill inte ändra sin "smak". Se bara alla dessa falanger som envisas med att bara äta europeisk mat på sin semester... 

 

Thread lightly, my friend... Första gången jag serverade kalops så sa min fru att morötterna var "döda" :)

 

Var ingen främling utan bjud in henne i köket och berätta vad du gör... :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pommes frites eller egna klyft potatisar vad gäller potatis i början ska jag tillägga. Kyckling i ugnen går ner med hull och hår, samt fisk i olika former har heller hittills inte ratats. Tror dock att min donna skiljer sig lite från mängden för hon äter idag gärna potatis med och helst  med gräddsås. Men det tog tid innan hon övergav chilin och äter och använder det sparsamt idag.

 

Grabben har det dock mycket svårare och vill fortfarande ha ris och chili tre gånger om dagen och äter mycket ogärna potatis. Bröd går fetbort för grabben men donnan min vill ha det till frukost. Men som jag redan nämnt så är hon är inte som de andra brudarna och kanske en dålig referens  :good:  

När hon träffar sina thai kompisar så är det givetvis Som tam på menyn och Papaya är dyrt här i swedala den gör den ibland på gurka och även kålrot används.

 

Lycka till med Tiraken

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nämna att det där med fisk är ett utmärkt förslag.

Min fru tycker att mört är en jättegod fisk.

Hon kunde inte förstå varför min far kastade mörten till katten när han fiskade.

Hon tog den ock stekte den i pannan och åt med god aptit

Link to comment
Dela på andra sajter

Stekt strömming med potatismos, skirat smör o lingon.

Räksmörgås XXL. [emoji4]

Link to comment
Dela på andra sajter

Båtpotatis med majo.

Rostbiff, hemgjord helst.

Rödbetor, inlagda eller rostade. Hon kan överge riset och bara äta rödbetor...

Micromackor och toast. 

Hasiphasip makrill med thaikryddor. 

Lax. Inte för att min fru älskar det, hon äter hellre skräpfisken som hon fångar själv vid stranden i Sverige. (Tips, om din tirak är en "bondjänta") ta med henne till en sjö och låt henne meta upp sin egen mat! Vi har flera kg/l död fisksås(pla ra) på gång nu, tack vare det... :)  

Allt med bacon fungerar, både på min fru och hennes dotter, med baconsmörgåsar, typ BLT, som favvo... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stekt strömming med potatismos, skirat smör o lingon.

Räksmörgås XXL. [emoji4]

Ja färska räkor är populärt liksom blåmusslor kokta i vitt vin kryddat med chili vitlök och persilja

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, och jag säger men! Absolut viktigast är att du tar med henne till en butik med asiatiskt utbud så att hon får köpa det hon vill ha så att hon kan laga sin mat! A och O!
Ett kylskåp fyllt med hemlandsmat och ett skafferi med såser och torrvaror får de flesta att känna sig mer hemma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, och jag säger men! Absolut viktigast är att du tar med henne till en butik med asiatiskt utbud så att hon får köpa det hon vill ha så att hon kan laga sin mat! A och O!

Ett kylskåp fyllt med hemlandsmat och ett skafferi med såser och torrvaror får de flesta att känna sig mer hemma!

Detta är nog den viktigaste synpunkten när det gäller hur TGF kommer att trivas med maten under sitt besök här. Naturligtvis beror det på hur duktig hon är att laga mat hur stor del av det totala ätandet detta besök kommer att lösa. En riskokare och en mortel vill jag nog påstå är ett måste.

I övrigt har jag ungefär samma syn på vad som är gångbart för en thai i Sverige. De absolut flesta thailändarna gillar fisk. När det gäller de svenska specialliteerna inlagd sill och surströmming är thailändarna dock inte eniga. Frugan tycker också om potatisgratäng och pommfrites. Fast det är väldigt olika hur 

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Isterband, dock med ris vilket inte faller mig i smaken.

Kanske for att isterband är något liknande sai gog

post-3132-0-83683500-1425520584.jpg

 

Frugan tycker bra om min mammas kroppkakor, kräftor, Jansson´s frestelse, knäckebrod med kaviar om mina ugnstekta revben.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tjejen gillar pastarätter och mexikanskt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Tjejen gillar pastarätter och mexikanskt

Hmmm, svensk mat. :wink:, kunde inte låta bli.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

stekt strömming är en favorit hos frugan

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Köttsoppa som någon annan skrev, all sorts fisk, skaldjur, musslor, pannkakor och allt grillat förstås.

 

Sen går ju saker som Svensk frukt, bär och svamp hem. 

 

Men hon föredrar alltid Thaimat om detta finns, men äter det mesta numera om inget annat alternativ finns t.o.m inlagd sill.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Grillspett med klyftpotatis och en vitlökscremefraiche till är mycket poppis hos tjejen, hos mig också för den delen :rolleyes:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grillspett med klyftpotatis och en vitlökscremefraiche till är mycket poppis hos tjejen, hos mig också för den delen :rolleyes:

Hehe, just det åker jag ofta på att göra här hemma, familj o vänner gillar det, gärna med tzatziki till.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...