Jump to content
IGNORERAD

Moppe/MC


Esspe

Recommended Posts

Jag har fått förlängt till 5 år på turistvisa i BKK.

 

För mig i Nakhon Sawan påpekades det uttryckligen att det behövdes ett Non-Imm-Visa för 5-årigt.

Det var ett litet fel på stämpeln från Imm på Suvan, så det vart ett väldigt palaver och högre makter kallades in för att utreda.

Dom ville bara ge ett ettårigt igen. :heat:

Jag hade ett giltigt tydligt Non-Imm-Visa klistrat i passet, men det var inresestämpeln som diskuterades, då Imm hade glömt det lilla krysset i Non-Imm-rutan.

Jag fick i alla fall mina 5-åriga KK till slut :im_happy:

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    5

  • Mankan

    5

  • frogfish

    5

  • Chan2014

    5

Mest aktiva i denna tråd

För mig i Nakhon Sawan påpekades det uttryckligen att det behövdes ett Non-Imm-Visa för 5-årigt.

Det var ett litet fel på stämpeln från Imm på Suvan, så det vart ett väldigt palaver och högre makter kallades in för att utreda.

Dom ville bara ge ett ettårigt igen. :heat:

Jag hade ett giltigt tydligt Non-Imm-Visa klistrat i passet, men det var inresestämpeln som diskuterades, då Imm hade glömt det lilla krysset i Non-Imm-rutan.

Jag fick i alla fall mina 5-åriga KK till slut :im_happy:

 

Ja hos mej ges det enbart 1-årigt utan "work-permit" jag hadde plan att iår förnya på annan ort men iddes inte, får bli nästa år.

Datumet för första utfärdandet står på både mc och bilkörkortet, men som sagt "temporary" år efter år. Ingen stor kostnad eller

besvär men irriterande för min lillla hjärna.

För ordnings skull, jag åker alltid med Non O visa och har gul bok.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Möjligen i Thailand med Pattaya undantaget, tro mej, har en viss erfarenhet.

Hälsningar

Chan2014

Just därför borde du veta bättre.

Och jag är tämligen säker på att du har mer erfarenhet än Pattaya.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något som är solklart på ett forum..

 

Samma som med thailagar, solklart? Jo det står ju där, men det tolkas olika överallt.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Hej

 

Det finns väl "moppar" motorcyklar/skotrar från 100cc till 135cc som mest hyrsut i Thailand och då gäller det att ha ett i sitt Svenska / Internationella körkort.

 

(A gäller för alla motorcyklar i Sverige om man är 18år elller äldre, är du mella 16-18år då för du max köra 125cc med ett A körkort.)

 

 

Försäkringbolagen godkänner nog INTE ett Thai MC-körkort vid ev. olycka, om du bara har B i ditt Svenska körkort.

 

 

Puman

 

 

Hej!

 

Har mottagit din fråga från min kollega Sara.

 

Din reseförsäkring ersätter kostnader som har samband med olycksfall eller akut sjukdom på resa, vi kan enligt våra villkor inte avböja dina kostnader för att du inte har körkort på det fordon du kör.

 

Vi hänvisar till polisen i Sverige (hur det eventuellt kan påverka om du har körkort på tex bil i Sverige) samt myndigheter i Thailand när det gäller att köra utan körkort – vilket vi självklart inte rekommenderar. Kan tänka mig att du inte ens får hyra motorcykel utan rätt körkort…

 

Som sagt, hur du kan ordna rätt körkort eller hur myndigheterna i Thailand ställer sig kan vi inte svara på men får du kostnader i samband med en trafikolycka så gäller din reseförsäkring (men inte kostnader för själva fordonet utan enbart för dig själv och heller inte eventuella böter eller liknande).

 

Med vänlig hälsning

Ann-Christine Johansson

Skadeavdelningen

Länsförsäkringar Södermanland

Tfn/fax: 0155-48 41 79

Besök: Västra Storgatan 4 | Box 147, 611 24 Nyköping

www.lfs.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Just därför borde du veta bättre.

Och jag är tämligen säker på att du har mer erfarenhet än Pattaya.

Det där får du allt utveckla så vi inte hamnar i en ny sköldpadds diskution.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har mottagit din fråga från min kollega Sara.

Din reseförsäkring ersätter kostnader som har samband med olycksfall eller akut sjukdom på resa, vi kan enligt våra villkor inte avböja dina kostnader för att du inte har körkort på det fordon du kör.

Vi hänvisar till polisen i Sverige (hur det eventuellt kan påverka om du har körkort på tex bil i Sverige) samt myndigheter i Thailand när det gäller att köra utan körkort – vilket vi självklart inte rekommenderar. Kan tänka mig att du inte ens får hyra motorcykel utan rätt körkort…

Som sagt, hur du kan ordna rätt körkort eller hur myndigheterna i Thailand ställer sig kan vi inte svara på men får du kostnader i samband med en trafikolycka så gäller din reseförsäkring (men inte kostnader för själva fordonet utan enbart för dig själv och heller inte eventuella böter eller liknande).

Med vänlig hälsning

Ann-Christine Johansson

Skadeavdelningen

Länsförsäkringar Södermanland

Tfn/fax: 0155-48 41 79

Besök: Västra Storgatan 4 | Box 147, 611 24 Nyköping

www.lfs.se

Problemet är skada på 3 part, fråga om dom betalar för att du har kört ihjäl nån.

I Thailand anses du vållande oavsett just för att du inte har kk.

Gäller naturligtvis bara falang.

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu brukar det ju heta att inga försäkringar gäller då man inte har rätt körkort. Jag har slutat att protestera eftersom det verkar vara en myt som blivit sanning i forumvärden och det finns alltid de som "vet" oavsett vad man säger. I samband med annan diskussion frågade jag även mitt försäkringsbolag, som även dem bekräftat att reseförsäkringen visst gäller oavsett körkort. Men då hade jag ju förstås fattat fel.

 

Och det där med att man alltid är skyldig som falang ska man nog ta med en stor nypa salt.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu brukar det ju heta att inga försäkringar gäller då man inte har rätt körkort. Jag har slutat att protestera eftersom det verkar vara en myt som blivit sanning i forumvärden och det finns alltid de som "vet" oavsett vad man säger. I samband med annan diskussion frågade jag även mitt försäkringsbolag, som även dem bekräftat att reseförsäkringen visst gäller oavsett körkort. Men då hade jag ju förstås fattat fel.

 

Och det där med att man alltid är skyldig som falang ska man nog ta med en stor nypa salt.

Nu är det säkert så att dom som hävdar att inga försäkringar gäller egentligen syftar på fordonets försäkring som mycket väl kan vara ogiltig då.

Reseförsäkringen har dock inget med det att göra och den gäller vilket jag vet av egen erfarenhet.

Så folk ar nog lite slarviga i sina påståenden. Inte minst på det här forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det säkert så att dom som hävdar att inga försäkringar gäller egentligen syftar på fordonets försäkring som mycket väl kan vara ogiltig då.

Reseförsäkringen har dock inget med det att göra och den gäller vilket jag vet av egen erfarenhet.

Så folk ar nog lite slarviga i sina påståenden. Inte minst på det här forumet.

Nja det var reseförsäkringen som åsyftades för sina egna skador. Har haft ett antal diskussioner företrädesvis på annat forum. Hur det är med fordonets försäkring vet jag inte. Men jag skulle inte förutsätta att den inte gäller bara för att det påstås så på olika forum.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Uppe i 37100 just nu

Slutpriset blev 63500:-

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det var reseförsäkringen som åsyftades för sina egna skador. Har haft ett antal diskussioner företrädesvis på annat forum. Hur det är med fordonets försäkring vet jag inte. Men jag skulle inte förutsätta att den inte gäller bara för att det påstås så på olika forum.

som jag skrev så talar jag av egen erfarenhet. Reseförsäkringen gällde för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du dra 4 "Härliga exempel" på det där?

Jag blev påkörd bakifrån i Bkk, inga problem med polisen, de konstaterade att de var den andre förarens fel (en Thaiman), så hans försäkring betalade en ny plastkofångare på vår bil, original från Cheva, inga plåtskador.

 

 

MVH Tommy

 

Jag har också varit förare vid 2 olyckor i Bkk. Båda gångerna ansågs den andre (Thaimän) vara skyldig.

Det kan säkert hända på sina ställen att det är "enklast" att låta farangen ta smällen då han troligen har mer pengar än den andra men som en del är inne på så ringer man bara sitt försäkringsbolag så har man snart sin representant på plats som gör vad han kan för att minimera din skuld i det hela.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag skrev så talar jag av egen erfarenhet. Reseförsäkringen gällde för mig.

Ja där är vi överens

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Slutpriset blev 63500:-

 

Den kunde blivit mycket dyrare:

 

"– Jag skulle köpa den, oavsett vad den kostade, säger köparen Svante Andersson."

 

"Köparen är entreprenören Svante Andersson. Förutom att driva ett miljardimperium äger han också en imponerande fordonssamling med totalt 80 bilar och 200 mopeder och motorcyklar av världsklass.

– Jag tyckte det var en kul grej och tänkte att den här ska jag köpa oavsett vad den kostade, säger Svante som också avslöjar att han med tiden planerar att öppna ett museum där Dakotan får en hedersplats"

 

http://www.aftonbladet.se/bil/article20411351.ab

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tips Var man kan införskaffa hjälm i Pattis ?

Storleken på hjälm man fick vid köp moppen e för liten.

Sen känns dom inte så säkra.

Har för mig det ska finnas någon bra shop i Naklua ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips Var man kan införskaffa hjälm i Pattis ?

Storleken på hjälm man fick vid köp moppen e för liten.

Sen känns dom inte så säkra.

Har för mig det ska finnas någon bra shop i Naklua ?

 

Det finns en affär på Pattaya thai med ett brett sortiment, bl a storlekar för farang. Om du kommer från Sukkan och kör in på Thai, så ligger affären på höger sida strax före Soi 12.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en affär på Pattaya thai med ett brett sortiment, bl a storlekar för farang. Om du kommer från Sukkan och kör in på Thai, så ligger affären på höger sida strax före Soi 12.

Thanks Jive.

Dit hittar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...