Jump to content
IGNORERAD

Moppe/MC


Esspe

Recommended Posts

Har ju kört en hel del moppe/mc i Thailand och det är ju aldrig någon som bryr sig om körkort eller inte när man hyr men hur är det egentligen? Behöver man körkort för att köra moppe/mc?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    5

  • Mankan

    5

  • frogfish

    5

  • Chan2014

    5

Mest aktiva i denna tråd

yep, thai eller internationellt

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uthyraren bryr sej bara ibland, och ibland bryr de sej inte alls, de bryr sej inte ens om att försäkra eller ens att regga in sina små motorcyklar...

Hyrde en sån av misstag på Koh Samui för några år sedan, tur att inget hände.

 

Polisen bryr sej på de flesta orter.

Tror säkert ditt eventuella försäkringsbolag bryr sej, speciellt när du råkar ut för nåt.

 

Så skaffa minst internationellt körkort.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

A-kort eller thai mc o tänk på ni som kör utan körkort att ingen försäkring gäller då menar skit samma om du betalar 200 baht till farbror brun men krockar du ja ja då är det problem

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Oavsätt körkort eller försäkring, om olyckan är framme är det till 100% alltid utlänningens fel i Pattaya, finns många härliga exempel på det.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Oavsätt körkort eller försäkring, om olyckan är framme är det till 100% alltid utlänningens fel i Pattaya, finns många härliga exempel på det.

Hälsningar

Chan2014

 

Finns många härliga exempel på att du har fel!

 

Jag (min bil) har blivit påkörd av en thailändare på mc och fått full ersättning för skador han åsamkat.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Oavsätt körkort eller försäkring, om olyckan är framme är det till 100% alltid utlänningens fel i Pattaya, finns många härliga exempel på det.

Hälsningar

Chan2014

En myt i Thailand skulle jag vilja påstå.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många härliga exempel på att du har fel!

 

Jag (min bil) har blivit påkörd av en thailändare på mc och fått full ersättning för skador han åsamkat.

Du hade tur, självklart finns det några få undantag, men efter många års boende i Pattaya har jag massor av exempel bland vänner som har helt andra erfarenheter.

Har haft tur själv, bara en insident, blev påkörd i sidan av en bilist som gjorde en usväng när jag passerade, blev självklart beskyld för att orsakat till att börja med, hade inte frun varit med hade det garanterat blivit mitt fel, dom har ju en förmåga att samla på sig en jäkla massa vittnen vid förhandling med polisen, vittnen behöver inte ens vara på plats vid händelsen, vidare får polisen självklart del av den oftast horibla summan som man lyckas avkräva den stackars utlänningen, man använder div. hot osv.

Trots att du som boende i Pattaya i ett 10 tals år verkar inte ha något hum om vad som förekommer bakom kulliserna, det är ganska förvånande, men har på senaste tid märkt en viss gnällighet från din sida, det kanske är åldern, vad vet jag?

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

En myt i Thailand skulle jag vilja påstå.

Hej,

Möjligen i Thailand med Pattaya undantaget, tro mej, har en viss erfarenhet.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade tur, självklart finns det några få undantag, men efter många års boende i Pattaya har jag massor av exempel bland vänner som har helt andra erfarenheter.

Har haft tur själv, bara en insident, blev påkörd i sidan av en bilist som gjorde en usväng när jag passerade, blev självklart beskyld för att orsakat till att börja med, hade inte frun varit med hade det garanterat blivit mitt fel, dom har ju en förmåga att samla på sig en jäkla massa vittnen vid förhandling med polisen, vittnen behöver inte ens vara på plats vid händelsen, vidare får polisen självklart del av den oftast horibla summan som man lyckas avkräva den stackars utlänningen, man använder div. hot osv.

Trots att du som boende i Pattaya i ett 10 tals år verkar inte ha något hum om vad som förekommer bakom kulliserna, det är ganska förvånande, men har på senaste tid märkt en viss gnällighet från din sida, det kanske är åldern, vad vet jag?

Hälsningar

Chan2014

 

He he he, sicket påhopp!

 

I rest my case.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Oavsätt körkort eller försäkring, om olyckan är framme är det till 100% alltid utlänningens fel i Pattaya, finns många härliga exempel på det.

Hälsningar

Chan2014

Detta har jag berättat om tidigare. Men kör det en vända till.

 

Jag och frugan var inne i stan för några år sedan. På kvällen samt att det regnade. Stannade på vänstersidan för att släppa av frugan...hon skulle bara gå över gatan till

7-eleven. Polisen har en liten kur precis jämte 7-eleven. Jag gör en u-turn för att hämta upp frugan. Kollar bakåt med huvudet,kollar i backspegel.

Svänger och hör en jävla smäll. En snubbe utan ljus på moppen hade dykt upp...han lyckas att bromsa så han och moppen ramlade om kull och gled på asfalten in under min bil.

Han klarade sig med skrubbsår men moppen såg inte så kul ut. Nu går det åt helvete tänkte jag. Snuten på andra sidan såg rubbet.

Moppesnubben börjar gapa och en snut kommer fram. Jag börjar leta efter körkort och ursäkter men snuten pekar på moppens lampa och skäller ut Thaiaren

efter noter. Frugan kommer. Snuten frågar om jag vill ha någon ersättning eller något från Thaiaren. Då det endast blev en liten skada på mitt fotsteg så svarade

jag att det är lugnt. Snuten tvingade Thaiaren att vaila och tacka Falangen flera ggr.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har jag berättat om tidigare. Men kör det en vända till.

 

Jag och frugan var inne i stan för några år sedan. På kvällen samt att det regnade. Stannade på vänstersidan för att släppa av frugan...hon skulle bara gå över gatan till

7-eleven. Polisen har en liten kur precis jämte 7-eleven. Jag gör en u-turn för att hämta upp frugan. Kollar bakåt med huvudet,kollar i backspegel.

Svänger och hör en jävla smäll. En snubbe utan ljus på moppen hade dykt upp...han lyckas att bromsa så han och moppen ramlade om kull och gled på asfalten in under min bil.

Han klarade sig med skrubbsår men moppen såg inte så kul ut. Nu går det åt helvete tänkte jag. Snuten på andra sidan såg rubbet.

Moppesnubben börjar gapa och en snut kommer fram. Jag börjar leta efter körkort och ursäkter men snuten pekar på moppens lampa och skäller ut Thaiaren

efter noter. Frugan kommer. Snuten frågar om jag vill ha någon ersättning eller något från Thaiaren. Då det endast blev en liten skada på mitt fotsteg så svarade

jag att det är lugnt. Snuten tvingade Thaiaren att vaila och tacka Falangen flera ggr.

Visst, men det var inte i Pattaya.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men det var inte i Pattaya.

Hälsningar

Chan2014

Det vet jag! Men många har en jävligt konstig uppfattning om allt som händer här i Thailand. Jag blir mörkrädd ibland när jag läser vissa inlägg här på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade tur, självklart finns det några få undantag, men efter många års boende i Pattaya har jag massor av exempel bland vänner som har helt andra erfarenheter.

Har haft tur själv, bara en insident, blev påkörd i sidan av en bilist som gjorde en usväng när jag passerade, blev självklart beskyld för att orsakat till att börja med, hade inte frun varit med hade det garanterat blivit mitt fel, dom har ju en förmåga att samla på sig en jäkla massa vittnen vid förhandling med polisen, vittnen behöver inte ens vara på plats vid händelsen, vidare får polisen självklart del av den oftast horibla summan som man lyckas avkräva den stackars utlänningen, man använder div. hot osv.

Trots att du som boende i Pattaya i ett 10 tals år verkar inte ha något hum om vad som förekommer bakom kulliserna, det är ganska förvånande, men har på senaste tid märkt en viss gnällighet från din sida, det kanske är åldern, vad vet jag?

Hälsningar

Chan2014[/

Om man är försäkrad så ringer man ju sitt försäkringsbolag. Sedan dyker det upp en representant från det bolaget och sedan tar han hand om alla förhandlingar.

Att ha en kamera i vindrutan är också bra att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju kört en hel del moppe/mc i Thailand och det är ju aldrig någon som bryr sig om körkort eller inte när man hyr men hur är det egentligen? Behöver man körkort för att köra moppe/mc?

 

Alla behöver körkort för MC i Thailand. Det finns inga "moppar" utan oavsett storlek så är allt att betrakta som motorcyklar.

 

Det är bara svenskarna som kallar 125:orna för "moppar" Kanske för att döva egna samvetet att köra utan körkort...

 

Så svenskt körkort med A (inte A1-"moppe") behörighet för att reseförsäkringe ska gälla. Men kolla noga i det finstilta om det finns undantag för MC!!

 

För att köra MC i Thaliand lagligt så måste det till ett ettårigt internationellt KK enligt 1949 års konvektion, eller allra helst ett thailändskt motorcyckel-körkort. Det går att ta för turister också.

 

Vid en olycka där du/andra skadas, gäller vanligen inte reseförsäkringen om du inte har behörighet att köra fordonet. Samma om du har behörighet men är onykter vid olyckstillfället.

Det kan bli fruktansvärt dyrt (miljontals Baht) och hela familjen drabbas ekonomiskt av både sjukhusräkningar/ev.hemtransport & skadestånd mm.

 

Så ta det här på allvar!!

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört mycke moppe nu i en vecka i Phuket Rawai. Då jag äter frukust på ett visst ställe på viss tid så står det naturligtvis poliskontroll precis innan detta ställe . Blivit stopad nu fem gånger visat svenskt körkort, de kollar bara om det finns a b på körkortet , då man blivit lite kompis med en av dom så lämnade jag fram mitt internationella på skoj ihopa med det svenska . No god fick jag som svar o kollade bara det svenska. I morse blev jag bara framskickad som svar hello friend. Men helt övertygad att det är annorlunda på andra ställen i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört mycke moppe nu i en vecka i Phuket Rawai. Då jag äter frukust på ett visst ställe på viss tid så står det naturligtvis poliskontroll precis innan detta ställe . Blivit stopad nu fem gånger visat svenskt körkort, de kollar bara om det finns a b på körkortet , då man blivit lite kompis med en av dom så lämnade jag fram mitt internationella på skoj ihopa med det svenska . No god fick jag som svar o kollade bara det svenska. I morse blev jag bara framskickad som svar hello friend. Men helt övertygad att det är annorlunda på andra ställen i Thailand.

Käkar du på Chao Khun?

Suttit där många gånger och kollat spektaklet :haha:

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla behöver körkort för MC i Thailand. Det finns inga "moppar" utan oavsett storlek så är allt att betrakta som motorcyklar.

 

Det är bara svenskarna som kallar 125:orna för "moppar" Kanske för att döva egna samvetet att köra utan körkort...

 

Så svenskt körkort med A (inte A1-"moppe") behörighet för att reseförsäkringe ska gälla. Men kolla noga i det finstilta om det finns undantag för MC!!

 

För att köra MC i Thaliand lagligt så måste det till ett ettårigt internationellt KK enligt 1949 års konvektion, eller allra helst ett thailändskt motorcyckel-körkort. Det går att ta för turister också.

 

Vid en olycka där du/andra skadas, gäller vanligen inte reseförsäkringen om du inte har behörighet att köra fordonet. Samma om du har behörighet men är onykter vid olyckstillfället.

Det kan bli fruktansvärt dyrt (miljontals Baht) och hela familjen drabbas ekonomiskt av både sjukhusräkningar/ev.hemtransport & skadestånd mm.

 

Så ta det här på allvar!!

 

Hittade detta via google:

 

Vet dock inte om detta gäller speciellt för bil eller även mc?

 

Också detta http://www.tripadvisor.com/Travel-g293915-c133830/Thailand:Driving.License.Requirements.html

 

LICENCES and PERMITS

To ride a motorcycle in Thailand, and remain strictly within the law, you must possess and produce:

  • A national motorcycle drivers licence issued in your home country, valid for a motorcycle AND,
  • An International Driving Permit. *NB - Some members believe your home licence in English with a photo satisfies Thai law. In the end it is "up to you".
  • The maximum period that you can drive a hire car or bike legally on an IDP is 60 days. For rentals in excess of that a Thai Driver's Licence is required. To obtain a Thai drivers license requires a formal in-person application, as well as hold and be admitted to Thailand on a non-immigrant visa status. This link to the the Department of Land Transportation website explains the procedure.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som står i lagen och hur det funkar irl i Thailand är inte alltid samma.

Jag åkte ner med 60 dagars turistvisa singel entry och svenskt/internationellt b kk. Fixade både bil och mc kort, teoriprov och köra snitslad bana med moppe så va det klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nog har Chan ganska rätt i det han tycker om vållandesituationen om det är en farang inblandad, den mest horribla situationen har jag själv varit inblandad i, en ny BMW med farangförare står parkerad utan för hans hustrus arbetsplats, PANG i bakdörren, en pickup framförd av en mycket ung man har kört in i hans bil, polis finns på plats, "har du försäkring" frågar han passageraren tillika ägaren av pickupen, nej blir svaret, då vänder polisen sig till mig som står intill och avkräver ett vittnesmål som går ut på att BMWn kört ut framför pickuppen.

Kan säga att det blev en mycket otrevlig stämning på platsen tills dess BMW förarens hustru kom ut, hon är nämligen sekreterare till sjukhusdirektören och då blev det plötsligt pickuppen som var skyldig! T I T 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla behöver körkort för MC i Thailand. Det finns inga "moppar" utan oavsett storlek så är allt att betrakta som motorcyklar.

 

Det är bara svenskarna som kallar 125:orna för "moppar" Kanske för att döva egna samvetet att köra utan körkort...

 

Så svenskt körkort med A (inte A1-"moppe") behörighet för att reseförsäkringe ska gälla. Men kolla noga i det finstilta om det finns undantag för MC!!

 

För att köra MC i Thaliand lagligt så måste det till ett ettårigt internationellt KK enligt 1949 års konvektion, eller allra helst ett thailändskt motorcyckel-körkort. Det går att ta för turister också.

 

Vid en olycka där du/andra skadas, gäller vanligen inte reseförsäkringen om du inte har behörighet att köra fordonet. Samma om du har behörighet men är onykter vid olyckstillfället.

Det kan bli fruktansvärt dyrt (miljontals Baht) och hela familjen drabbas ekonomiskt av både sjukhusräkningar/ev.hemtransport & skadestånd mm.

 

Så ta det här på allvar!!

 

 

...

Ändrades av Puman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det finns väl "moppar" motorcyklar/skotrar från 100cc till 135cc som mest hyrsut i Thailand och då gäller det att ha ett i sitt Svenska / Internationella körkort.

 

(A gäller för alla motorcyklar i Sverige om man är 18år elller äldre, är du mella 16-18år då för du max köra 125cc med ett A körkort.)

 

 

Försäkringbolagen godkänner nog INTE ett Thai MC-körkort vid ev. olycka, om du bara har B i ditt Svenska körkort.

 

 

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nog har Chan ganska rätt i det han tycker om vållandesituationen om det är en farang inblandad, den mest horribla situationen har jag själv varit inblandad i, en ny BMW med farangförare står parkerad utan för hans hustrus arbetsplats, PANG i bakdörren, en pickup framförd av en mycket ung man har kört in i hans bil, polis finns på plats, "har du försäkring" frågar han passageraren tillika ägaren av pickupen, nej blir svaret, då vänder polisen sig till mig som står intill och avkräver ett vittnesmål som går ut på att BMWn kört ut framför pickuppen.

Kan säga att det blev en mycket otrevlig stämning på platsen tills dess BMW förarens hustru kom ut, hon är nämligen sekreterare till sjukhusdirektören och då blev det plötsligt pickuppen som var skyldig! T I T 

 

Två gånger har min bil blivit påkörd av thailändare, en gång av en pickup och andra gången av en mc och båda gångerna har jag fått full ersättning för skadorna, så Chan har fanimej inte rätt.

 

Jag tycker att ni som inte bor här i Pattis borde va lite mer försiktiga i era uttalande om hur det är i just Pattaya. Det verkar som ni gör era uttalanden  på en massa rykten samt enstaka händelser som passar er bild och som ni gör till "så är det i Pattaya".

 

När jag sen rättar er, så är jag gnällig.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...