Jump to content
IGNORERAD

En väldigt allmän fråga om uppehållstillstånd till Sverige


halgun

Recommended Posts

Hej på er!

 

Lite bakgrund:

Har nu varit tillsammans med min thaitös i drygt ett år, jag har besökt henne i Thailand 3 gånger och hon mig i Sverige 2 gånger, tyvärr har det bara blivit en till två veckors perioder som vi kunnat vara tillsammans beroende på att vi båda arbetar. Tycker att vi känner varandra både utan och innan. Vi har nu kommit fram till att hon vill komma och bosätta sig här i Sverige nån gång i fram över. 

 

Nu tittar vi fram åt!

 

Vad är bästa sättet att ansöka? Via papper eller elektroniskt?

Vad är det för dokument som behövs vissas upp? 

Vad behöver översättas?

På ambassadens hemsida står det "folkbokföringsbevis, hyreskontrakt eller köpebevis för bostad eller andra dokument som visar att ni bott tillsammans (gäller personer som bott tillsammans i annat land än Sverige)" - hur ska detta tolkas när man inte bott tillsammans under en sammanhängande period?

 

 

Tankar kring vår relation: rakt på sak: Räcker denna tid som vi känt varandra för att få ett uppehållstillstång beviljat?

Skulle vi tjäna på att hon vistas här i Sverige på ett 3 månaders turistvisum som vi förlänger med 3 månader?

Kan man i så fall göra ansökan om uppehållstillstånd under tiden som hon är här i Sverige?

Vad tror ni?

 

Tankar kring giftemål: har detta något med handläggningen att göra?

Finns det några fördelar med att vara gifta?

Vad jag förstått så måste norrmännen vara gifta för att överhuvudtaget kunna ansöka om uppehållstillstånd till Norge, vilket jag personligen tycker känns konstigt, känns nästan som att systemet uppmanar till skenäktenskap. 

 

Tankar kring handläggningstider: har suttit nu på förmiddagen och läst igenom tråd på tråd här på maipanrai inom ämnet, den uppfattning jag får är ju att det är ganska spretigt hur man uppfattar situationen, vissa säger att det tar sån lång tid medan andra någonting annat. Sanningen är kanske även den att det ser ut så - beroende på vart i Sverige man bor?

 

Tack för att ni vill dela med er av era erfarenheter!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

halgun, on 24 Feb 2015 - 13:49, said:

Vad är bästa sättet att ansöka? Via papper eller elektroniskt?

- hur ska detta tolkas när man inte bott tillsammans under en sammanhängande period?

Kan man i så fall göra ansökan om uppehållstillstånd under tiden som hon är här i Sverige?

 

Finns det några fördelar med att vara gifta?

 

Ansök Elektroniskt. Går fortare.

 

Ju längre tid ni har tillsammans ju lättare är ju beslutet att ta, rådet  tidigare har ju varit minst tre månader som man bör bott ihop så har ni möjlighet så låt henne åka hit och bo hos dig några månader, det är ju bra även för er relation.. 

 

Hon kan inte ansöka i Sverige, Intervjun måste ske i Thailand.

 

Det går inte fortare för att ni gifter er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...