Jump to content
IGNORERAD

ArsenikRiset, ljug eller sant?


Tekkor

Recommended Posts

Kolla det som svt skrev om, men som tex uncel ben står det ursprungsland Belgien... Så var kommer riset från tro och är det verkligen Thailands grundvatten arseniken kommer från, inte kan väl hela landets grundvatten vara fullt med arsenik för då skulle väl alla ha varit halvdöda där nere eller. Kan inte giftet ha kommit in  i riset under processen när de halvkokar uncel bens konstris, eller när de gör sina riskakor.

Sen exportera väl inte Thailand så mycket under Yinglucks tid eller och Vietnam har väl krängt en hel del ris de sista åren...

 

Så vad tror ni som bor ute i landet och känner till lite om risfälten?

Och när ni ändå svarar, är det vattenbrist i stora delar av Thailand nu, hörde något om att de vill att folk i Bkk skall spara på vattnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Riset och allt möjligt är proppfullt med gift thai giftar så mycket som dom har råd med, det hamnar i marken och grundvatten som får ökande värden för varje år. Men när uncle Bens och Kelloggs nu måste sluta köpa det giftiga riset så får någon annan äta upp det.

Jag skulle själv gärna köpa en arsenik testkit för privatpersoner så man kan testa själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många grönsaker som kommer i från Thailand är full av skit, när det görs mätningar.

 

 

Tur att det odlas en hel del i Holland (Tror jag det är) så thaibutikerna får lite varor när Thaiodlade produkter blir svartlistade lite då och då

 

Har för mig att det var någon Thaigubbe högt upp i hirarkin som slog sig för bröstet för något år sedan sade något typ det är fel på era mätvärden inte våra produkter. Istället för att ta till sig problematiken och få jordbrukssektorn att få bort giftanvändandet

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan väl en gifter hamna i riset efter det skördas också, för att slippa mögel, skadedjur som råttor och insekter.

 

Ju längre tid man lagrar ju mer "behandling" krävs.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekkor, on 20 Feb 2015 - 12:11, said:

Kolla det som svt skrev om, men som tex uncel ben står det ursprungsland Belgien... Så var kommer riset från tro och är det verkligen Thailands grundvatten arseniken kommer från, inte kan väl hela landets grundvatten vara fullt med arsenik för då skulle väl alla ha varit halvdöda där nere eller. Kan inte giftet ha kommit in  i riset under processen när de halvkokar uncel bens konstris, eller när de gör sina riskakor.

Sen exportera väl inte Thailand så mycket under Yinglucks tid eller och Vietnam har väl krängt en hel del ris de sista åren...

 

Så vad tror ni som bor ute i landet och känner till lite om risfälten?

Och när ni ändå svarar, är det vattenbrist i stora delar av Thailand nu, hörde något om att de vill att folk i Bkk skall spara på vattnet?

 

"Particular varieties of US-grown rice have been found to contain higher levels of arsenic due to the historical use of arsenic based pesticides in some parts of the country. Rice from Thailand and India contains the least arsenic among rice varieties."

 

Källa:     Wikipedia           http://en.wikipedia.org/wiki/Jasmine_rice

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är farligt att äta är väl ingen nyhet. 

Fast utan mat så lever man ändå kortare tid. 

 

Ännu farligare än att äta är att röka, fast ändå röker man. 

Nu går jag och tar jag mig en öl och möjligen en sup.

Verkar ganska nyttigt ändå! Om man låter bli laokao vill säga. Det vet väl alla som kan något om Thailand.

 

Lao kao förresten, det vet ju alla att det är gjort på ris. Det hörs till och med på namnet. Eftersom man ska låta bli ris och inte äta för mycket ris och enformig kost så går ju även risöl bort. Vissa av oss har ju vetat om detta länge, så jag behöver väl inte upprepa det, om ni andra börjar tänka till.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Uncle Ben kommer väl från USA???

 

USA odlar 7 miljoner ton ris /år, så de risprodukter med högre arsenik som testades var troligen gjort på amerikanskt ris.

 

Det är riset från det s.k.. "Bommullsbältet" (Georgia Alabama, Lousiana & Texas) som säges innehålla mycket arsenik då det användes som bekämpningsmedel i bomullsodlingen i första hälften av 1900-talet.

Även hönsgödsel som används där innehåller arsenik, medans ris från Californien (där det inte odlades bomull) har lägre arsenikhalt.

 

I Thailändskt och annat asiatiskt ris (med vissa undantag) är det betydligt lägre arsenikhalt. 

Men man har väl smällt på med andra gifter..det är bara att kolla hyllorna i giftbutikerna på landet. :fie:

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Uncle Ben kommer väl från USA???

 

USA odlar 7 miljoner ton ris /år, så de risprodukter med högre arsenik som testades var troligen gjort på amerikanskt ris.

 

Det är riset från det s.k.. "Bommullsbältet" (Georgia Alabama, Lousiana & Texas) som säges innehålla mycket arsenik då det användes som bekämpningsmedel i bomullsodlingen i första hälften av 1900-talet.

Även hönsgödsel som används där innehåller arsenik, medans ris från Californien (där det inte odlades bomull) har lägre arsenikhalt.

 

I Thailändskt och annat asiatiskt ris (med vissa undantag) är det betydligt lägre arsenikhalt. 

Men man har väl smällt på med andra gifter..det är bara att kolla hyllorna i giftbutikerna på landet. :fie:

Så är det. Problemet med thailändarna är ju att de inte äter så vidars varierat. Även om de är relativt litet arsenik och tungmetaller i de thailändska odlingarna så äter de ofantliga mängder ris jämfört med amerikaner och europeer. Hur det sedan är med övrig giftanvändning i Thailand är väl inte verifierat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Många grönsaker som kommer i från Thailand är full av skit, när det görs mätningar.

 

 

Tur att det odlas en hel del i Holland (Tror jag det är) så thaibutikerna får lite varor när Thaiodlade produkter blir svartlistade lite då och då

 

Har för mig att det var någon Thaigubbe högt upp i hirarkin som slog sig för bröstet för något år sedan sade något typ det är fel på era mätvärden inte våra produkter. Istället för att ta till sig problematiken och få jordbrukssektorn att få bort giftanvändandet

 

/Enis

Holländska grönsaker gammastrålas, men det är de iofs inte ensamma om att göra.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns kemikalier i allt vi äter och dricker..mer eller mindre..tro nu ente att nåt ekologiskt odlat e så möed hälsosammare !  

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är farligt att äta är väl ingen nyhet. 

Fast utan mat så lever man ändå kortare tid. 

 

Ännu farligare än att äta är att röka, fast ändå röker man. 

Nu går jag och tar jag mig en öl och möjligen en sup.

Verkar ganska nyttigt ändå! Om man låter bli laokao vill säga. Det vet väl alla som kan något om Thailand.

 

Lao kao förresten, det vet ju alla att det är gjort på ris. Det hörs till och med på namnet. Eftersom man ska låta bli ris och inte äta för mycket ris och enformig kost så går ju även risöl bort. Vissa av oss har ju vetat om detta länge, så jag behöver väl inte upprepa det, om ni andra börjar tänka till.   

 

Sprit vit.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...