Jump to content
IGNORERAD

Måla om huset och lite refurbishing


Peolito

Recommended Posts

Huset i Thailand behövs målas om och kanske repareras lite. Har fått in två offerter på 25.000 respektive 45.000 i den senare summan ingår sponken, cigaretter och mat som sig bör. Gissar att första summan ökar med 10.000 för tilltugg.

Båda ska vara välrenommerade i trakten.

Det målades dåligt förut. Är det någon som vet vad bra färg kostar och heter. Själva offerterna får vi själva ta ställning till.

Det ska tvättas och ta bort gammal färg samt spacklas och sedan målas är det tänkt.

Kul att bahten är extra dyr nu också.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Huset i Thailand behövs målas om och kanske repareras lite. Har fått in två offerter på 25.000 respektive 45.000 i den senare summan ingår sponken, cigaretter och mat som sig bör. Gissar att första summan ökar med 10.000 för tilltugg.

Båda ska vara välrenommerade i trakten.

Det målades dåligt förut. Är det någon som vet vad bra färg kostar och heter. Själva offerterna får vi själva ta ställning till.

Det ska tvättas och ta bort gammal färg samt spacklas och sedan målas är det tänkt.

Kul att bahten är extra dyr nu också.

 

Det ska vara ett stort hus om det lär kosta 10k-20k i mat och dryck. Eller så målar dom jävligt sakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset i Thailand behövs målas om och kanske repareras lite. Har fått in två offerter på 25.000 respektive 45.000 i den senare summan ingår sponken, cigaretter och mat som sig bör. Gissar att första summan ökar med 10.000 för tilltugg.

Båda ska vara välrenommerade i trakten.

Det målades dåligt förut. Är det någon som vet vad bra färg kostar och heter. Själva offerterna får vi själva ta ställning till.

Det ska tvättas och ta bort gammal färg samt spacklas och sedan målas är det tänkt.

Kul att bahten är extra dyr nu också.

Jotun är det märke jag valde, då det finns detaljerade specifikationer och handledning.

Jotun är Norge-baserat och mycket stora på det marina området, så kompetensen ska finnas där.

Faran jag såg med okända fabrikat som lovar 107-in-one osv är att den tekniska kunskapen kan ifrågasättas.

En för tät och billig (ospecad)färg som inte kan släppa igenom fuktighet, kommer att flaga rätt snabbt.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska vara ett stort hus om det lär kosta 10k-20k i mat och dryck. Eller så målar dom jävligt sakta.

Har du sett något som går snabbt i Thailand :-). Det pratas om 4-5 gubbar med 300 baht om dagen i lön samt tilltugg säg 75 baht som gissning. 5 gånger 375 blir 1.875 baht om dagen plus färg och annat material.

Frugan sköter detta men jag försöker förstå men det är nog hopplöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jotun är det märke jag valde, då det finns detaljerade specifikationer och handledning.

Jotun är Norge-baserat och mycket stora på det marina området, så kompetensen ska finnas där.

Faran jag såg med okända fabrikat som lovar 107-in-one osv är att den tekniska kunskapen kan ifrågasättas.

En för tät och billig (ospecad)färg som inte kan släppa igenom fuktighet, kommer att flaga rätt snabbt.

Tack ska kolla när det är bestämt vilken färg som används.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det trähus?

Då tar det enligt svärfar, som i o för sig är "bysnickare och allt annat med som görs på hus", ganska mycket längre tid än om det är sten!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det trähus?

Då tar det enligt svärfar, som i o för sig är "bysnickare och allt annat med som görs på hus", ganska mycket längre tid än om det är sten!

Det är en blandning av trä och något annat :-). Tydligen är grundmålningen dåligt gjord säger dom som kan. Det stämmer säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en blandning av trä och något annat :-). Tydligen är grundmålningen dåligt gjord säger dom som kan. Det stämmer säkert.

Då ska jag vara lite beskäftig, se för fan till att dom använder rätt färg, absolut inte samma färg på btg o trä vilket många Thai gör!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Primern eller grundfärgen är viktigast.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns riktig oljetäck/lasyrfärg till trä att köpa här. Dyrt men mycket bra färg. Då det gäller betong/puts.. Tvätta noga med högtryckstvätt innan. Försvinner all tidigare färg vid tvättning? Grunda med en bra primer.

Se till så betongen är torr innan målning. Här finns färg i alla prisnivåer. Dom billigaste är som kalkfärg ungefär. Går inte att tvätta och bleks på några

månader i solen. Vi har använt Supershields dyraste färg till våra hus. Samma märke på primer. Kanonkvalitet. Har tvättat huset med högtryckstvätt flera ggr efter målning.

Och färgen håller kanon. Jotun,Season och Capitain har oxså många bra färger.

 

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi målade huset Uttaradit med Jotun färger. Vi var inte här själva när huset skulle målas, så frugans syster fick beställa färgen hos Jotun i Uttaradit efter mina färgkoder. När hon började handla upplyste han i affären att det var dyr färg, han tyckte hon skulle välja ett annat märke. Hon spände ögonen i honom och sa jag ska Jotun. Målarn av huset sa han aldrig jobbat med bättre färg, inget stänk. Efter 4 år ser det ut somdet är nymålat. Jag jobbar inte inom färgbranchen men är kvalitetmedveten.

Slösa inte pengar på billigt material.

Mvh biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Har målat inne med med Jotun, det var emulsion på väggarna från början, så det blev en vända med Jotun Cito 09 primer och sedan två vändor med Jotun Majestic Optima. Ute kommer det bli en vända med Cito 09 och två med Jotashield. Fördelen med Majestic är att att den är elastisk och tål fina sprickor. Jotun har en färgkalkylator om man vill räkna ut åtgången.

Att jag väljer Jotun är att det för mig är ett känt märke som jag använt mycket i jobbet med goda resultat, dock på stål.

Någon som vet om man kan hitta hammarlack i Thailand?

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Har målat inne med med Jotun, det var emulsion på väggarna från början, så det blev en vända med Jotun Cito 09 primer och sedan två vändor med Jotun Majestic Optima. Ute kommer det bli en vända med Cito 09 och två med Jotashield. Fördelen med Majestic är att att den är elastisk och tål fina sprickor. Jotun har en färgkalkylator om man vill räkna ut åtgången.

Att jag väljer Jotun är att det för mig är ett känt märke som jag använt mycket i jobbet med goda resultat, dock på stål.

Någon som vet om man kan hitta hammarlack i Thailand?

Homepro har det   900B för 1 L burk

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...