Jump to content
IGNORERAD

Fri vård för folket (infört av Thaksin)


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Den fria vården som Thaksin utförde fungerar perfekt i Nong Khai provins.

Vi var iväg med lillpojken två gånger på dom tre månader som vi var där.

En gång magsjuka och en gång influensa, han fick besöka läkare och fick även medicin helt gratis.

Men ändå viktigare var det för grannpojken som är 4-5 år,

han blev biten av en stor hund i ansiktet och ögat skadades allvarligt.

Bara röntgen av ögat kostade 5000 baht, och redan där hade familjen fått problem.

Sedan skickades han till Nong Khais största sjukhus för operation,

hornhinnan avlägsnades och man sydde ihop blodkärl i ögat,

därefter syddes hornhinnan tillbaks igen.

Denna operation skulle kostat familjen ca 40 000- 50 000 baht.

Synen räddades och pojken blev helt frisk.

Utan sjuvårdsreformen skulle han blivit blind på det ögat.

All denna vård var också helt gratis.

Dom gamla i byn har fått blodtrycksmediciner och glasögon.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    4

  • Vaxet

    4

  • Joints

    4

  • MaiChai

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jag vill inte direkt argumentera emot, jag anser själv är hur väl man tar hand om de svagaste är ett mått hur utvecklat samhället är.

Men samtidigt om vi ska få en liten debatt...om man ska ta något argument hemma från gamla Sverige så är det alltid  DU & JAG som får betala, så är det alltid. Risken med gratis är alltid att det blir överutnyttjat, vet inte hur många Isaan tjejer jag träffat som tycker att jag ska till läkaren för en enkel förkylning.

Jag har själv levt ett kortare tag i en Issan by och visst med svenska mått finns det många fattiga men samtidigt är sanningen också att många personer är rätt slöa, många lever ett slags dagdrönar liv med mycket fiske, jakt, sopa golvet, laga mat, tjöta med  grannarna, passa barnen, inte oviktigt men en svensk hinner oftast både med att vara på jobbet 8 h per dag och dessutom sköta hemmet och familj  och dessutom hinna med fritidsintressen.

Skulle vara intressant och veta hur mycket tid en bonde lägger på sina 40 rai stora risfält. jag gissar att det sammanlagt inte blir speciellt många veckor under året.

Om jag fick önsketänka skulle det vara bättre med högre rispris och mindre fri sjukvård.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Plockad, genom erbjuda både kreti & pleti allsköns bidrag/vård så gräver människan sin egen grav eftersom det naturliga urvalet sätts ur spel.

Nu för tiden så kan ju tom di mest förklenade tjäna sitt levebröd genom att dagarna i ända sitt och trycka på datan, vart är vi på väg!

[move]Arne Darwin[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cherrypicker

Haller med om att "gratis" inte finns, nanstans maste ju pengarna in och med det totala svartjobbsmorkret som existerar bland laginkomsttagarna ar det ju inte svart att forsta om dom tycker det ar gratis.

Sen en liten parentes, lata, ja det tycker jag med, fast jag skulle nog aven kategorisera det som handlingsforlamning. Detta har sin borjan sa snart barnen satts i skola, da upphor, enl min uppfattning, allt eget initiativ och den totala maktfullkomligheten intrader. Du skall inga egna tankar hava, bara lyda overheten!

Risbonderna sliter dj-ligt hart under sadd och skord, daremellan ar underhallet rimligt latt att skota, darfor ser man valdigt manga kvinnor utfora detta arbete, samtidigt som de skoter hus o hem.

Du skriver hogre rispris och mindre fri vard. Det skulle ju egentligen i sa fall ta ut varandra om man kunde oronmarka skatterna, vilke ar en utopi, sa tills vidare blir de formogna risagenterna rikare och bonderna forblir "lata" och har fri sjukvard.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vill inte direkt argumentera emot, jag anser själv är hur väl man tar hand om de svagaste är ett mått hur utvecklat samhället är.

Men samtidigt om vi ska få en liten debatt...om man ska ta något argument hemma från gamla Sverige så är det alltid  DU & JAG som får betala, så är det alltid. Risken med gratis är alltid att det blir överutnyttjat, vet inte hur många Isaan tjejer jag träffat som tycker att jag ska till läkaren för en enkel förkylning.

Jag har själv levt ett kortare tag i en Issan by och visst med svenska mått finns det många fattiga men samtidigt är sanningen också att många personer är rätt slöa, många lever ett slags dagdrönar liv med mycket fiske, jakt, sopa golvet, laga mat, tjöta med  grannarna, passa barnen, inte oviktigt men en svensk hinner oftast både med att vara på jobbet 8 h per dag och dessutom sköta hemmet och familj  och dessutom hinna med fritidsintressen.

Skulle vara intressant och veta hur mycket tid en bonde lägger på sina 40 rai stora risfält. jag gissar att det sammanlagt inte blir speciellt många veckor under året.

Om jag fick önsketänka skulle det vara bättre med högre rispris och mindre fri sjukvård.

Hej Cherrypicker!

Om vi jämför Sverige som har frivård med USA som är det enda västland där majoriteten betalar för den egna vården är vårdkostnaderna per invånare dubbel så dyr i USA. Man kan inte hävda att svenskar söker vård i högre utsträckning bara för att den är nästan grattis!

Hälsning

Svarten

P.S. Jag känner många thailändare i byarna som är mycket arbetsamma. Jag känner också många svenskar som är lata!  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cherrypicker!

Om jag fick önsketänka skulle det vara bättre med högre rispris och mindre fri sjukvård.

Ok, det är din uppfatting/åsikt..som jag tror att det inte är många som köper.

Om du lägger in begreppet livskvalitet så tror jag din jämförelse haltar högst avsevärt, mellan livet i

Thailand och Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, alla förmåner borde dras in för di svenska spannmålsbönderna som ju är betydligt latare. De få dagar som de ids göra något så sitter di i en traktor som gör jobbet åt dem.

Får di inte in säden så får di skördebidrag och får di in den så får di barnbidrag!

[move]

Darwinisten Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Den fria vården som Thaksin utförde fungerar perfekt i Nong Khai provins.

Det låter väldigt bra. Vi kanske kan göra Thaksin till hälsovårdsminister i Sverige eftersom vården där inte är perfekt någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mer som han har vad som krävs för att bli partiledare i vänstern !  :D

Problemet är väl snarare att inte många länder i världen ens vill ta i honom med tång efter vad han presterat i Thailand under sin tid vid makten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Tallviking

Ja det är konstigt att det ska vara så upprörande att hjälpa fattiga.

Men i Thailand jämförs han med Nelson Mandela och Aung San Suu Kyi.

Som båda ville hjälpa sitt folk men fängslades av militären och dom rika som ville behålla makten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tallviking

Ja det är konstigt att det ska vara så upprörande att hjälpa fattiga.

Men i Thailand jämförs han med Nelson Mandela och Aung San Suu Kyi.

Som båda ville hjälpa sitt folk men fängslades av militären och dom rika som ville behålla makten.

Mvh Isan Lover

Finns ocksa manga i Thailand som jamfor honom med Augusto Pinochet och Ferdinand Marcos.

Som bada ville sno sa mycket som mojligt fran sitt folk och ge alla viktiga positioner till sina slaktingar.

Haller dock med om att iden om fri sjukvard givetvis ar jattebra, att den sedan inte genomfordes sa bra overallt ar kanske en topic for en annan diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många svenskar jämför honom med vårt eget energiknippe Maud Olofsson.

Vad skulle inte de två kunna uträtta tillsammans!

[move]

Centumpartisten Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Många svenskar jämför honom med vårt eget energiknippe Maud Olofsson.

Vad skulle inte de två kunna uträtta tillsammans!

[move]

Centumpartisten Arne

[/move]

Det har redan provats, dvs kombinationen av maktgalen populist och folklig medelmatta, Ny Demokrati kallades de  ;)  

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi kanske komma ihåg att Thaksin införde 30 bahts sjukvården, det var den militärtillsatta regimen som tog bort avgiften och införde helt fri sjukvård för folket... :read:

Ingen här i Pattani, Yala eller Narathiwat verkar se Thaksin som Nelson Mandela, undrar vad det beror på?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tallviking

Ja det är konstigt att det ska vara så upprörande att hjälpa fattiga.

Men i Thailand jämförs han med Nelson Mandela och Aung San Suu Kyi.

Som båda ville hjälpa sitt folk men fängslades av militären och dom rika som ville behålla makten.

Mvh Isan Lover

Du är vad det gäller just Thaksin mer än lovligt enögd vilket är förvånande när du i övriga frågor och trådar ofta är påläst och saklig.

Tala med folk i Bangkok och söderut, inte ser de då Thaksin som någon sorts folkhjälte du vill göra gällande. Kommer du sedan till Surat Thaini och söder om denna stad, så är det snarare så att Thaksin är direkt hatad och man ser honom som en man som stal pengar från landet och gav till sig själv.

I övrigt så blev Thaksin just förbjuden att ta sig in i Japan, han har mycket pengar kvar, men snart ingen stans att spendera dem. Karma kallas det har jag förstått.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan-Bob,

Det var antagligen inte medveten men du framkallade dagens forsta garv idag. Sa forbehallslost isaan patriotiskt och naivt att det blir komiskt.

Dock ar det kul att fa en subjektiv beskrivning (hyllning?) av en reform som sagats av sa manga olika nationella och internationella institutitioner.

I slutandan kanske det blir en nollsumme-spel. Den perfekta sjukvarden i Nong Khai kanske sparar lika manga livs som som togs under kriget mot narkotika (las. alla som var obekvama).

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tallviking

Ja det är konstigt att det ska vara så upprörande att hjälpa fattiga.

Men i Thailand jämförs han med Nelson Mandela och Aung San Suu Kyi.

Som båda ville hjälpa sitt folk men fängslades av militären och dom rika som ville behålla makten.

Mvh Isan Lover

Nu får du ta och tygla dig lite grann Isan Lover  :nono:

Jämförelsen med Nelson Mandela var det han själv som gjorde  :yes:

"During the phone-in interview on Sunday, Mr Thaksin went a bit too far by comparing his ordeal to that of Nelson Mandela.  The two men are totally different like black and white.  Mr Mandela was jailed for 40 years for his selfless fight for justice for the black South Africans against apartheid and the cause of human rights whereas Mr Thaksin’s fight for justice is all about himself and his family."

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du är vad det gäller just Thaksin mer än lovligt enögd vilket är förvånande när du i övriga frågor och trådar ofta är påläst och saklig.

Tala med folk i Bangkok och söderut, inte ser de då Thaksin som någon sorts folkhjälte du vill göra gällande. Kommer du sedan till Surat Thaini och söder om denna stad, så är det snarare så att Thaksin är direkt hatad och man ser honom som en man som stal pengar från landet och gav till sig själv.

I övrigt så blev Thaksin just förbjuden att ta sig in i Japan, han har mycket pengar kvar, men snart ingen stans att spendera dem. Karma kallas det har jag förstått.

Tjaa du Vaxet, du skulle eventuellt pröva att läsa på lite själv!  :sorry:

Fram till och med idag så har faktiskt inte Thaksin själv blivit dömd för någonting av det han är anklagad för och det finns emn hel del insatt folk i ärendet som påstår att de anklagelser som har förts fram mot honom PERSONLIGEN, (inte hans familj), har svårt att hålla i en RÄTTVIS rättegång.

Vad folk verkar glömma är att Thaksin är anklagad av sin politiska opposition, en opposition som till större delen består av den makt elit som förlorade stora delar av sitt inflytande och sina intressen på de av Thaksin införda nya lag-förslagen, statliga lånen för att köpa mark samt de olika sociala reformerna som främst hjälper den fattiga delen av befolkningen.

Det är samma makt elit som stog bakom ockupationen av regeringskansliet och de båda internationella flygplatserna i Bangkok, som tvingade fram omval av en fullt demokratiskt vald regering, som inte godkännde 3 valresultat då man förlorade och vars representanter stod i Thailänsk TV efter sin "vinst" och pratade om att "då de dumma outbildade och ointelligenta fattiga inte förstår sitt bästa så har man funderingar på att eventuellt ändra konstitutionen så att dessa väljares röster i en eventuell framtid bara skall räknas som 50 eller 30% röster"!

Genom att den fattiga delen av befolkningen kommer just från Isaan, så är det kanske inte så underligt att hans stöd och populäritet är starkast där!

Jag tror inte att Thaksin är Moder Teresa, men han är till att börja med en av de rikaste personerna i Sydost Asien och jag har svårt att tro att han personligen har behövt mygla till sig pengar, (obs, jag talar inte om hans eventuella släktingar). Däremot så anser jag att Thaksin var den bästa politiska ledare som Thailand har haft och att Thailand aldrig har gått framåt så mycket som under hans ledning, varken socialt eller handels mässigt.

Thaksin är främst affärsman och sekundärt politiker och vad man än tycker om personen Thaksin så kan ingen ta ifrån honom det faktum att ingen tidigare Thailäsk ledare har genomdrivit så många sociala och ekonomiska reformer eller fått handel och industri att blomstra under så kort tid som Thaksin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropa lasa pa och uppmana andra till att gora det.

Quote

Fram till och med idag så har faktiskt inte Thaksin själv blivit dömd för någonting av det han är anklagad för och det finns emn hel del insatt folk i ärendet som påstår att de anklagelser som har förts fram mot honom PERSONLIGEN, (inte hans familj), har svårt att hålla i en RÄTTVIS rättegång..

En objektiv sanning ar ju att han har blivit domd. Visst kan man vara tveksam till processen men att havda att han ar oskyldig utifran detta ar a, lite val konspiratoriskt och b, endast en gissning.

Quote

Vad folk verkar glömma är att Thaksin är anklagad av sin politiska opposition, en opposition som till större delen består av den makt elit som förlorade stora delar av sitt inflytande och sina intressen på de av Thaksin införda nya lag-förslagen, statliga lånen för att köpa mark samt de olika sociala reformerna som främst hjälper den fattiga delen av befolkningen.

Du tillskriver hela etablissemanget och hela rattsvasendet inkl. poliskar att vara Thaksins opposition. Det ar lite ironiskt da mkt av kritiken som riktades mot honom nar han satt som PM var just att han styrde bade polis och domstol med sin osynliga hand. Sen ar det ocksa en nastintill marxistisk analys du gor  av konsekvenserna av de sociala reformerna som Thaksin inforde. Kan du pa nagot satt pavisa hur eliten drabbades av dessa?

Visst drabbades de av Thaksins politik. Dock inte den reella politiken utan snarare kanske att de fick minskat inflytande och och inte langre hade monopol pa korrumption och mutbrott. De blev marginaliserade och darmed upprorda.

Quote

Det är samma makt elit som stog bakom ockupationen av regeringskansliet och de båda internationella flygplatserna i Bangkok, som tvingade fram omval av en fullt demokratiskt vald regering, som inte godkännde 3 valresultat då man förlorade och vars representanter stod i Thailänsk TV efter sin "vinst" och pratade om att "då de dumma outbildade och ointelligenta fattiga inte förstår sitt bästa så har man funderingar på att eventuellt ändra konstitutionen så att dessa väljares röster i en eventuell framtid bara skall räknas som 50 eller 30% röster"!

Att bunta ihop alla Thaksinmotstandare till en grupp ar inte sarskillt genomtankt och stammer absolut inte overens med den bild jag fatt. Det finns mangder av thailandare som dels fordomde Thaksin men samtidigt PAD. Visst kan man ifragasatta Demokraternas tystnad under protesterna men att jamstalla styrande parti med PAD's protestledare ar inte korrekt.

Quote

Genom att den fattiga delen av befolkningen kommer just från Isaan, så är det kanske inte så underligt att hans stöd och populäritet är starkast där!

Nja, dels sa ar sodra Thailand extremt fattigt numera och dar ar Thaksins stod i princip obefintligt och dels sa har ju Thaksin ganska varierat stod aven i Isaan.

Quote

Jag tror inte att Thaksin är Moder Teresa, men han är till att börja med en av de rikaste personerna i Sydost Asien och jag har svårt att tro att han personligen har behövt mygla till sig pengar, (obs, jag talar inte om hans eventuella släktingar). Däremot så anser jag att Thaksin var den bästa politiska ledare som Thailand har haft och att Thailand aldrig har gått framåt så mycket som under hans ledning, varken socialt eller handels mässigt.

Det ar onekligen sa att Thailand blomstrade ekonomiskt under Thaksins styre. Dock ar det ganska svart att avgora huruvida detta berodde pa turistboomen, okad handel, uppsvinget efter 97- kraschen eller pa Thaksin. Att havda att Thaksin ar den basta ledare Thailand haft ar lite som att saga att Mussolini var den minst onda diktatorn under 2:a varldskriget-eran. Vilka jamfor du med? Militarledda regimer eller marrionetter som bara sprungit andras arenden. Thailand har ju knappast en stolt tradition av folkvalda ledare att visa upp.

Quote

Thaksin är främst affärsman och sekundärt politiker och vad man än tycker om personen Thaksin så kan ingen ta ifrån honom det faktum att ingen tidigare Thailäsk ledare har genomdrivit så många sociala och ekonomiska reformer eller fått handel och industri att blomstra under så kort tid som Thaksin.

En del av problemet var ju just detta. Att hans egna ekonomiska vinning sattes i forsta rummet. Skattebefrielsen for Temasek-forsaljningen, mutlanen till Burma mot kopta tjanster av Shincorp osv. Listan av exempel dar han salt ut Thailand for egen vinning kan goras lang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjaa du Vaxet, du skulle eventuellt pröva att läsa på lite själv!  :sorry:

Fram till och med idag så har faktiskt inte Thaksin själv blivit dömd för någonting av det han är anklagad för och det finns emn hel del insatt folk i ärendet som påstår att de anklagelser som har förts fram mot honom PERSONLIGEN, (inte hans familj), har svårt att hålla i en RÄTTVIS rättegång.

Vad folk verkar glömma är att Thaksin är anklagad av sin politiska opposition, en opposition som till större delen består av den makt elit som förlorade stora delar av sitt inflytande och sina intressen på de av Thaksin införda nya lag-förslagen, statliga lånen för att köpa mark samt de olika sociala reformerna som främst hjälper den fattiga delen av befolkningen.

Det är samma makt elit som stog bakom ockupationen av regeringskansliet och de båda internationella flygplatserna i Bangkok, som tvingade fram omval av en fullt demokratiskt vald regering, som inte godkännde 3 valresultat då man förlorade och vars representanter stod i Thailänsk TV efter sin "vinst" och pratade om att "då de dumma outbildade och ointelligenta fattiga inte förstår sitt bästa så har man funderingar på att eventuellt ändra konstitutionen så att dessa väljares röster i en eventuell framtid bara skall räknas som 50 eller 30% röster"!

Genom att den fattiga delen av befolkningen kommer just från Isaan, så är det kanske inte så underligt att hans stöd och populäritet är starkast där!

Jag tror inte att Thaksin är Moder Teresa, men han är till att börja med en av de rikaste personerna i Sydost Asien och jag har svårt att tro att han personligen har behövt mygla till sig pengar, (obs, jag talar inte om hans eventuella släktingar). Däremot så anser jag att Thaksin var den bästa politiska ledare som Thailand har haft och att Thailand aldrig har gått framåt så mycket som under hans ledning, varken socialt eller handels mässigt.

Thaksin är främst affärsman och sekundärt politiker och vad man än tycker om personen Thaksin så kan ingen ta ifrån honom det faktum att ingen tidigare Thailäsk ledare har genomdrivit så många sociala och ekonomiska reformer eller fått handel och industri att blomstra under så kort tid som Thaksin.

Kära mancon.

De fattigaste finns inte bara i Isan, de fattiga finns överallt i Thailand och de 3 sydligaste distrikten anses vara de fattigaste. Thaksin har stöd i Isan, javisst, men i söder inte alls. Detta är fakta.

Har skrivet det förut och kan göra det igen. En man som några dagar innan han planerar sälja sitt företag, ändrar i lagen så att försäljningen blir skattefri. Och sedan genomför affären för att lite senare andra tillbaka lagen igen, är enligt mig inte en lämplig ledare för ett land.

Hur kan man blunda för detta, förstår inte det?

Jag tror aldrig han brytt sig en sekund om de fattiga i Isan och defenitivt inte de fattiga i söder.

Det var dock ett effektivt och billigt sätt att bibehålla makten, genom att låna ut pengar till byarna i nordöst samt några andra reformer som kan diskuteras i oändlighet.

Han berikade sig själv mer än någon annan gjort tidigare på bekostnad av Thailand.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Mancon

Du sammanfattade läget på mycket bra sätt, precis så här uppfattas situationen i Isaan.

Och att han jämförs med andra frihetskämpar som är i eller har varit i en liknande situation är inte konstigt för dessa människor.

Detta framförs dagligen på dom lokala Tv och radiostationerna.

Och själv tycker jag jämförelserna är klockrena.

Och jag stöder också dom andra frihetskämparna och demokrati förespråkarna i världen, inklusive Burma.

Jag grät glädjetårar när Mandela frigavs och fick chansen att hjälpa folket till maktelitens förtvivlan

Jag hoppas fortfarande att samma sak ska hända Thailands folk igen, och att militären ska få rollen att försvara landet,

inte att förtrycka folket och hjälpa odemokratiska organisationer till makten.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Mancon

Du sammanfattade läget på mycket bra sätt, precis så här uppfattas situationen i Isaan.

Och att han jämförs med andra frihetskämpar som är i eller har varit i en liknande situation är inte konstigt för dessa människor.

Detta framförs dagligen på dom lokala Tv och radiostationerna.

Och själv tycker jag jämförelserna är klockrena.

Och jag stöder också dom andra frihetskämparna och demokrati förespråkarna i världen, inklusive Burma.

Jag grät glädjetårar när Mandela frigavs och fick chansen att hjälpa folket till maktelitens förtvivlan

Jag hoppas fortfarande att samma sak ska hända Thailands folk igen, och att militären ska få rollen att försvara landet,

inte att förtrycka folket och hjälpa odemokratiska organisationer till makten.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Du Bagdad Bob,

jag har precis rest runt i Thailands fattigaste provinser, Yala, Narathiwat och Pattani. Ingen där ser Thaksin som Nelson Mandela utan snarare som Adolf Hitler. Dessa människor är urfattiga och har lidit enormt under det krig som Thaksin underblåste under sin tid vid makten för att hålla fokus ifrån hans privata affärer.

Att jämföra honom med Nelson Mandela och Aung San Suu Kuyi är ett enormt hån mot dess verkliga frihetskämpar och han borde skämmas ögon ur sig, särskilt som han gjorde jämförelsen själv.

Jag undervisade elever i Buri ram under ett par veckor i höstas, de hade en ganska nykter syn på det hela. De ansåg inte att Thaksin var en gud utan en simpel bedragare som lurat Thailand på miljarder. Detta var alltså innan Thaksins starke man i Buri ram Newin Chidchob vände kappan efter vinden. Men jag sätter mitt hopp till den unga generationen.

Synd att du rest tillbaka till Sverige, annars hade jag bjudit dig på en resa till det riktigt fattiga Thailand för att du ske kunna se själv hur populär Thaksin är där. Kanske till nästa gång?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du Bagdad Bob,

jag har precis rest runt i Thailands fattigaste provinser, Yala, Narathiwat och Pattani. Ingen där ser Thaksin som Nelson Mandela utan snarare som Adolf Hitler. Dessa människor är urfattiga och har lidit enormt under det krig som Thaksin underblåste under sin tid vid makten för att hålla fokus ifrån hans privata affärer.

Att jämföra honom med Nelson Mandela och Aung San Suu Kuyi är ett enormt hån mot dess verkliga frihetskämpar och han borde skämmas ögon ur sig, särskilt som han gjorde jämförelsen själv.

Jag undervisade elever i Buri ram under ett par veckor i höstas, de hade en ganska nykter syn på det hela. De ansåg inte att Thaksin var en gud utan en simpel bedragare som lurat Thailand på miljarder. Detta var alltså innan Thaksins starke man i Buri ram Newin Chidchob vände kappan efter vinden. Men jag sätter mitt hopp till den unga generationen.

Synd att du rest tillbaka till Sverige, annars hade jag bjudit dig på en resa till det riktigt fattiga Thailand för att du ske kunna se själv hur populär Thaksin är där. Kanske till nästa gång?

Maichai du är en enorm tillgång till detta forum. Kunskap och ett enkelt och förståeligt sätt att förmedla denna kunskap präglar dina inlägg. RESPEKT.

Vägarna förbi Pattaya/Jomtien, kom in på en drink, middag eller bara ett hej.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att dom är fattiga i dom södra provinserna dom har ett klimat så dom kan odla ris 3 ggr om året till skillnad mot isaan böndera som kan odla 1 gång per år men det är klart i södern mördar dom fega kräken skolornas lärare i stället för att jobba så dom får nog skylla sig själva för den fattigdomen

in med Thaksin så det blir fart på gamla siam igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...