Jump to content
IGNORERAD

Cocillana (Rethosta from hell!)


FalangDao

Recommended Posts

Hej.

 

Har åkt på världens drygaste jävla rethosta (torrhosta) har googlat runt bland olika huskurer och vart på pharmacy 3ggr och fått 3 olika mediciner men inget tycks hjälpa.

Nu så är jag less på detta helt enkelt, vill sova, bara fått sova ett par tim de senaste 4 dygnen.

 

Så min fråga till folket är då:

 

Går det att få tag i Cocillana här nere? Vart i så fall? Har hört mig för på pharmacys men de skakar på huvudet bara.

(jag befinner mig i Pattaya)

 

Om inte Cocillana hjälper då vet jag inte vad, har inte vart hos doktorn än, men det känns som att går man dit så får man bara samma som de ger en på pharmacys. (kanske skulle behöva pencelin däremot?!?)

 

 

Tacksam för alla svar.!

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

 Tja fan jag brukar åka på en jævla rethosta, sist  var jag till en thai doktor håll i vægen och fick en  kur med tableter (ingen host saft )

 Men hjælpte det gjorde det och  battre æn Cocilliana var det.

  Så man fick sova och øver på några dagar.

 

Annars brukar det sista i veckor på mig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nåt som heter Dextramet i Thailand, kolla om du kan få det hos någon pharmacy. Annars kan du fråga efter någon annan medecin som innehåller Dextromethorphan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte på en sån där nattlig rethosta för några år sedan. Dagtid var jag frisk men nätterna var ett h-vete! Detta pågick i flera veckor.

Den slutliga lösningen blev ett halvt glas med brännvin & en stor klunk cocilliana. Efter några dagar blev det bra!

Inget att rekommendera för klena individer dock.

 

Annars så är starka thai soppor inte helt fel heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick några piller av min thailändska svåger för några år sen som är det bästa jag provat , hostan försvann på en gång .

Men när jag googlade om dom värksamasubstanserna hamnade jag på några knarksaiter.

Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på dom

Ändrades av Thaigren
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att du går in på Seven eleven och köper Brown Mixture från Tiger medical. Kostar väl cirka 20 baht sedan bör problemen vara ur världen. :) Innehåller väl 0,6 ml opium tincture dock.

Ändrades av swedenfarang

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte Cocillana hjälper då vet jag inte vad, har inte vart hos doktorn än, men det känns som att går man dit så får man bara samma som de ger en på pharmacys.

 

Gå till en läkare är mitt tips. Känns som att det i alla fall är bättre än att gå till apoteket "hål i väggen" eller lyssna på nån MPR-doktor. Jag menar, ibland kan det faktiskt vara bäst att låta nån som har utbildning inom området göra en undersökning och ställa en diagnos. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era tips å råd.

Om jag inte får sova inatt så blire nog doktorn imorgon, börjar få panik över detta.

 

Åkte på en sån där nattlig rethosta för några år sedan. Dagtid var jag frisk men nätterna var ett h-vete! Detta pågick i flera veckor.

Den slutliga lösningen blev ett halvt glas med brännvin & en stor klunk cocilliana. Efter några dagar blev det bra!

Inget att rekommendera för klena individer dock.

 

Annars så är starka thai soppor inte helt fel heller!

 

Fick du tag i Cocillana här nere i Thailand, vilken Pharmacy i så fall? (jag befinner mig i Pattaya)

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Åkte på en sån där nattlig rethosta för några år sedan. Dagtid var jag frisk men nätterna var ett h-vete! Detta pågick i flera veckor.

Den slutliga lösningen blev ett halvt glas med brännvin & en stor klunk cocilliana. Efter några dagar blev det bra!

Inget att rekommendera för klena individer dock.

 

Annars så är starka thai soppor inte helt fel heller!

 

Misstänker att denna rethosta har nåt att göra med gamla luftkonditioneringar.

 

Vistas man i air-con kan man råka ut för dom mest märkliga saker.

 

Inte minst muskelvärk.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

 

Har åkt på världens drygaste jävla rethosta (torrhosta) har googlat runt bland olika huskurer och vart på pharmacy 3ggr och fått 3 olika mediciner men inget tycks hjälpa.

Nu så är jag less på detta helt enkelt, vill sova, bara fått sova ett par tim de senaste 4 dygnen.

 

Så min fråga till folket är då:

 

Går det att få tag i Cocillana här nere? Vart i så fall? Har hört mig för på pharmacys men de skakar på huvudet bara.

(jag befinner mig i Pattaya)

 

Om inte Cocillana hjälper då vet jag inte vad, har inte vart hos doktorn än, men det känns som att går man dit så får man bara samma som de ger en på pharmacys. (kanske skulle behöva pencelin däremot?!?)

 

 

Tacksam för alla svar.!

 

 Har du fått en bakterieinfektion (typ pneumococcer) i de övre (och eller nedre) luftrören och behöver antibiotika (typ penicillin) så är denna mycket bra:

 

AMK 1000mg, som innehåller 875mg amoxicillin + 125mg clavulanic acid 

 

Det är 10 st kapslar i paketet.

Följ doseringen enligt bipacksedeln och sluta inte med behandlingen innan paketet är slut, även om besvären slutar !!

 

https://www.bnhhospital.com/en/pharmacy_library/detail/AMK-1000-mg-tablet

 

Finns receptfritt på alla apotek.

Detta är ett starkt antibioticum, så är du det minsta osäker för överkänslighet mot penicillin, så kontakta ett riktigt sjukhus i stället.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

 Har du fått en bakterieinfektion (typ pneumococcer) i de övre (och eller nedre) luftrören och behöver antibiotika (typ penicillin) så är denna mycket bra:

 

AMK 1000mg, som innehåller 875mg amoxicillin + 125mg clavulanic acid 

 

Det är 10 st kapslar i paketet.

Följ doseringen enligt bipacksedeln och sluta inte med behandlingen innan paketet är slut, även om besvären slutar !!

 

https://www.bnhhospital.com/en/pharmacy_library/detail/AMK-1000-mg-tablet

 

Finns receptfritt på alla apotek.

Detta är ett starkt antibioticum, så är du det minsta osäker för överkänslighet mot penicillin, så kontakta ett riktigt sjukhus i stället.

 

 

Gå till sjukhuset istället och låt en läkare skriva ut recept.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era tips å råd.

Om jag inte får sova inatt så blire nog doktorn imorgon, börjar få panik över detta.

 

 

Fick du tag i Cocillana här nere i Thailand, vilken Pharmacy i så fall? (jag befinner mig i Pattaya)

Nej det var svensk cocilliana.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Gå till en läkare är mitt tips. Känns som att det i alla fall är bättre än att gå till apoteket "hål i väggen" eller lyssna på nån MPR-doktor. Jag menar, ibland kan det faktiskt vara bäst att låta nån som har utbildning inom området göra en undersökning och ställa en diagnos. :)

 

Fritz..

 

Japp och det kostar kanske några tusenbahtare extra men inte fan kan man lita på apoteken i Thailand.

 

Särskilt inte när det gäller så stark medicin som antibiotika.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

TIFFY är ju ett gammalt beprövat märke som finns överallt. annars håller jag med Swedenfarang om att Brown Mixture är bra, men köp den inte på 7/11

där får man den svagare sorten utan opiumtinktur! :crazy:

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Felpost

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fått bra tips, det bästa är märkligt nog från BTT, sök läkare, billigt och bra!

Ett annat bra tips är att fixa så att Ac-n blir rengjord, ofta mögelbehängda bakteriehärdar, ta en snabb titt på filtren så får du en uppfattning.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fått bra tips, det bästa är märkligt nog från BTT, sök läkare, billigt och bra!

Ett annat bra tips är att fixa så att Ac-n blir rengjord, ofta mögelbehängda bakteriehärdar, ta en snabb titt på filtren så får du en uppfattning.

 

 

MVH Tommy

 

Mycket riktigt det Tommy skriver, i Air-conens filter samlas det mycket bakterier, jag brukar att rengöra filtren 1 gång i månaden.

post-3132-0-29664100-1422589819.jpg

 

Amoxicillin tar väl det mesta.

post-3132-0-78660100-1422590040.jpg

post-3132-0-24390100-1422590070.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket riktigt det Tommy skriver, i Air-conens filter samlas det mycket bakterier, jag brukar att rengöra filtren 1 gång i månaden.

attachicon.gif040.JPG

 

Amoxicillin tar väl det mesta.

attachicon.gif070.JPG

attachicon.gif071.JPG

Man måste även göra ren lamellerna då och då. Finns speciella rengöringsmedel för det

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste även göra ren lamellerna då och då. Finns speciella rengöringsmedel för det

Var sitter de och hur ser de ut?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var sitter de och hur ser de ut?

Bakom  filtren

post-3485-0-95693200-1422607586_thumb.jp

 

Eftersom det alltid är blött där när ac går så bildas det lätt mögelsporer mm speciell i droppskålen under

där det även samlas smuts

 

Googla på "rengöra innedel" så får du många träffar på det

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

 

Tack för alla era tips.

Jag använder inte ens AC så där har jag inga problem. :)

 

Åkte till en klinik på Soi Bukkao häromdagen, blev 2 sprutor i röven och en hel påse med 7 olika mediciner att pilla i sig, nu 2 dygn senare känns allting mycket bättre, sov hela natten inatt för första gången på dryga veckan.

 

Nu blire lugnt ett par dagar till för att verkligen bli av med denna skiten, sen jävlar ska njurarna få sig en omgång igen. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...