Jump to content
IGNORERAD

Bilförsäkring och skatt?


Dannep4

Recommended Posts

Jag undrar vad bilförsäkringarna och skatten kostar i Thailand.

Jag har hört lite olika uppgifter med stora variationer.

Jag tänker i första hand på en Izuzu D-max dubbelhytt.

Är det någon som har ett uppfattning om vad det går på?

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar vad bilförsäkringarna och skatten kostar i Thailand.

Jag har hört lite olika uppgifter med stora variationer.

Jag tänker i första hand på en Izuzu D-max dubbelhytt.

Är det någon som har ett uppfattning om vad det går på?

Köper du en ny. Ingår skatt o försäkring första året. Klass 1 försäkring runt 15-19.000 Baht/år Skatt: ca 6.000:- Baht/år

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du en ny. Ingår skatt o försäkring första året. Klass 1 försäkring runt 15-19.000 Baht/år Skatt: ca 6.000:- Baht/år

Vi betalade 18.500bath förra året i försäkring.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du en ny. Ingår skatt o försäkring första året. Klass 1 försäkring runt 15-19.000 Baht/år Skatt: ca 6.000:- Baht/år

 

Klass1 försäkring? vad innebär det och vilka alternativ finns?

 

Hur skiljer priset på skatt och försäkring på en vanlig sedan om man väljer en sådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klass1 försäkring? vad innebär det och vilka alternativ finns?

 

Hur skiljer priset på skatt och försäkring på en vanlig sedan om man väljer en sådan?

Sedan vet jag inte. Men 2-dörrars pickup ligger skatten på ca 15-2000 Baht/år.

Klass1 täcker rubbet. Samtliga passagerare som bilen tillåter,brand,stöld m.m Ingen självrisk vid ev. skada.

Har du bilen på leasing eller avbetalning krävs klass 1 försäkring hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klass1 försäkring? vad innebär det och vilka alternativ finns?

 

Hur skiljer priset på skatt och försäkring på en vanlig sedan om man väljer en sådan?

 

Vad är "en vanlig sedan"?

Det skiljer en del mellan tex Vios, Corolla och Camry.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatten beror på motorstorleken, ganska stora hopp där och bilens ålder, skattebeloppet är fast i 5 år därefter 10% reducering per år.

För pickuper också beroende på antalet dörrar.  För vår Captiva 2 liters (1991 cc) SUV, 6 år gammal, var skatten exakt 2.291,20 i juli 2014.

Jag har sett en skattetabell på nätet tidigare men kan inte finna den nu.

 

Försäkringar har också variabler, 'billigast' är försäkringen gäller endast för en nämnd förare, 'dyrast' försäkringen gäller för alla som kör bilen.

Vi har en 2 förare klass 1 försäkring, inskrivna förare är jag och fru Oscar. C:a 16.000 b. för 'gammbilen', runt 24.000 b. när den var ny.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

 

Då vet jag lite mer. Det hade ju varit intressant att se den där tabellen så man kan jämföra olika bilar innan man slår till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

 

Då vet jag lite mer. Det hade ju varit intressant att se den där tabellen så man kan jämföra olika bilar innan man slår till.

Skiljer ingenting beroende på fabrikat, motorstorlek och på pickupper,  2 o 4 dörrars är de avgörande faktorerna.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatten beror på motorstorleken, ganska stora hopp där och bilens ålder, skattebeloppet är fast i 5 år därefter 10% reducering per år.

För pickuper också beroende på antalet dörrar.  För vår Captiva 2 liters (1991 cc) SUV, 6 år gammal, var skatten exakt 2.291,20 i juli 2014.

Jag har sett en skattetabell på nätet tidigare men kan inte finna den nu.

 

Försäkringar har också variabler, 'billigast' är försäkringen gäller endast för en nämnd förare, 'dyrast' försäkringen gäller för alla som kör bilen.

Vi har en 2 förare klass 1 försäkring, inskrivna förare är jag och fru Oscar. C:a 16.000 b. för 'gammbilen', runt 24.000 b. när den var ny.

 

 

Oscar.

 

Har du någon aning om hur mycket det skiljer mellan två förare och fritt antal?

Frågar då vi evt köper bil men vill inte låta den stå helt stilla när vi är i Sverige och då blir det tre personer som kommer att köra.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon aning om hur mycket det skiljer mellan två förare och fritt antal?

Frågar då vi evt köper bil men vill inte låta den stå helt stilla när vi är i Sverige och då blir det tre personer som kommer att köra.

Ska du köpa bil så ta klass 1 försäkring, du kan ha otur och bli påkörd av en oförsäkrad och då gäller din försäkring i alla fall, men som farang får du vara medveten om att det är förmodligen ditt ditt fel, även när du är i Sverige. Finns inga vettiga anledningar att snåla på detta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du köpa bil så ta klass 1 försäkring, du kan ha otur och bli påkörd av en oförsäkrad och då gäller din försäkring i alla fall, men som farang får du vara medveten om att det är förmodligen ditt ditt fel, även när du är i Sverige. Finns inga vettiga anledningar att snåla på detta!

 

Tanken är en klass 1 men frågan är vad det skiljer i pris mellan två angivna förare(jag och fru) eller fritt antal förare dvs en släkting som tar en sväng då och då så inte bromsar och liknande kärvar, även AC mår dåligt av att inte köras.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är en klass 1 men frågan är vad det skiljer i pris mellan två angivna förare(jag och fru) eller fritt antal förare dvs en släkting som tar en sväng då och då så inte bromsar och liknande kärvar, även AC mår dåligt av att inte köras.

Detta har aldrig varit ett alternativ emedan det inte funkar för mig att alltid köra, kan inte vara många tusen om ens någon!

Skiljer mer mellan bolagen så där kan du tjäna lite på att ta in anbud!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon aning om hur mycket det skiljer mellan två förare och fritt antal?

Frågar då vi evt köper bil men vill inte låta den stå helt stilla när vi är i Sverige och då blir det tre personer som kommer att köra.

 

Egentligen inte, men fru Oscar påstår att det var en skillnad på runt 2.500 b. mellan 2-personers och ospecifierade förare vid sista inbetalningen. Dessutom så hade jag fel om priset, första betalningen,

första året fritt, var på 22.900 b. Sista på 14.000 b. Det är käringen som sköter utgående finanser.

 

 

Jo, absolut. Blev 2009 påkörd snett bakifrån i Bangkok av en oförsäkrad pickup tillhörande Bankok Stad, inget allvarligt med Chevan, bara en repa som lätt fixades med original 'färgpennor',

dock så hade de ingen aaaaning om sådant här i Thailand, jag fick importera dem med besökande från Sverige. Motparten bucklade till höger framskärm och vår försäkring betalade, ville sedan ha 5.000 b.

mer för påföljande år så det blev byte av försäkringsbolag.

Som farang så fick jag också betala 400 b. i böter, samma summa drabbade också motparten.

 

 

Oscar.

Ändrades av Oscar
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan man ställa av och på fordon och få skatt och försäkring tillbaka? Antar det är bökigt.

Tja,

Nej, det är ju därför försäkringar och skatt förljer med bilen, annars hade 100% av thaiarna gjort det.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny klass 1 betalat idag  för en 4dörrars Izusu Z-series 18.999,- skatt på samma 1 år gamla bil 5000,-

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Som farang så ska man tydligen inte köra något på hjul i detta land kostar bara en massa baht oavsett vad som händer och vems fel det är.

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hittade en hyfsad bra bilforsäkring hos Bangkok bank till bra pris

Auto 1st 2Plus motor insurance provides immediate protection to you, your car and passengers. Simply buy the policy at any Bangkok Bank branch and you will receive these benefits:

  • Insurance protection against accidents, fire, theft and floods
  • 0% interest on installments for four months if making payments with a Bangkok Bank credit card
  • Roadside assistance nationwide 24/7
  • Bail valued at up to 250,000Bt/case for the driver
 
 

Requirements

  • The insurance is exclusively for personal vehicles and excludes commercial vehicles or rental cars.
  • The insured car must not have been registered for more than 8 years.
     
 
 
 
 
 
Coverage and Premium

Coverage

Compensation (Bt)

1. Damage to insured car

 
  • Collision against/by other land vehicle

Up to 200,000Bt/case

  • Loss or damage from fire

Up to 200,000Bt/case

  • Damage from flood waters

Up to 100,000Bt/case

2. Compensation to third parties  
  • Loss of life, dismemberment or injury that exceeds the coverage provided by compulsory insurance

Up to 1,000,000Bt/person OR
up to 10,000,000Bt/case

  • Loss of assets

Up to 1,000,000Bt/case

3. Personal accident  
  • Loss of life, dismemberment or permanent disability
 
  • Driver (1 person)

Up to 100,000Bt

  • Passenger (up to 6 persons)

Up to 100,000Bt/person

4. Medical expenses (for a driver and up to
    6 passengers)

Up to 100,000Bt/person

5. Bail expense for driver

Up to 250,000Bt/case

Insurance premium including
stamp duty and tax

8,800Bt


Remark:
  • Collision refers to a crash or collision against another land vehicle.
  • Land vehicle refers to vehicles with fuel engines e.g. gasoline, gas or electricity-powered vehicles  including cars, trailers, trains and trams.
  • Loss of life refers to death. Dismemberment refers to loss of body parts or permanent disability.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Premien påverkas av bilmodell, ålder, antal dörrar (motorstorlek?) samt:

- Bilens värde vid totalhaveri.   

- Antal förare.

- Eventuell självrisk.

- Reparation på märkesverkstad eller hos bolagets "garage". 

 

Vilket försäkringsbolag man väljer, stora prisskillnader (precis som i Sverige).

Om man köper via nätet, knallar in på bolagets kontor eller begär offert.

 

Konkret exempel. Vår bil Mitsubishi Pajero Sport 4 dörr 2WD 2,5 L diesel årsmodell 2013. 1 klass försäkring.

- Axa, 17.220:-   Bilens värde 900.000.  En förare.  Självrisk 5.000.  Märkesverkstad.  Offert.

- Axa  21.374:-   Bilens värde 820.000.  Två förare. Märkesverkstad.  Offert.

- Axa  19.364:-   Bilens värde 820.000.  Två förare. Bolagets "garage". Offert.

-QBE  25.224:-   Bilens värde 850.000. Flera förare. Märkesverkstad. Offert.

- Tokio Marine 26.782:- (försäkrad första året, ingick i priset) Bilens värde 1000.000. Flera förare. Märkesverkstad.

- Muang Thai  20.679:-  Bilens värde 1000.000. En förare. Märkesverkstad. Den här försäkringen passade mig bäst!

 

Hittade en seriös försäkringsmäklare (moderbolaget i Singapore) på www.gluaygluay.com  (jag vet att det betyder banan-banan :-). På deras hemsida kan amn lägga in olika parametrar, få priser direkt!

Köpte min försäkring via dom, fungerade perfekt!  

 

Edit:  Besökte även Viriyah kontor, bad om ett pris. 25.000:- En förare. Bolagets garage.

 

Här en länk till många thailändska försäkringabolag: http://www.thaiwebsites.com/insurance.asp

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...