Jump to content
IGNORERAD

Körkortsålder mm


cpo

Recommended Posts

Hej,

jag undrar hur det är för Thailändare med körkort. Vid vilken ålder får de ta körkort för bil? När får de övningsköra? Är det som i Sverige att de kan övningsköra "privat", dvs med någon med körkort? I så fall ålder för det?  

Frågan gäller alltså hur det är i Thailand, inget annat

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

18 för bil.

15 för motorcykel.

 

Privat övningskörning existerar inte (edit: lagligt då).

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för svaret!

Är det då "körskolor" ungefär som i Sverige som gäller för dem? Får de starta där i så fall efter de fyllt 18 eller tidigare?

Med vänlig hälsning

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

När man fyllt 18, men lär inte vara ett problem då det tar två dagar att ta ett körkort i Thailand.  :fool:

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man fyllt 18, men lär inte vara ett problem då det tar två dagar att ta ett körkort i Thailand.  :fool:

Det tar väl inte längre tid att ta körkortet i Sverige?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar väl inte längre tid att ta körkortet i Sverige?

 

Teoretiskt sett inte. Men jag vet inte hur det skulle gå till rent praktiskt att göra obligatoriska sakerna (halka osv..) samt skriva prov + köra upp inom loppet av 2 dagar.

Jag tror det är fler som tagit sitt körkort i Thailand inom loppet av 2 dagar. ;)

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teoretiskt sett inte. Men jag vet inte hur det skulle gå till rent praktiskt att göra obligatoriska sakerna (halka osv..) samt skriva prov + köra upp inom loppet av 2 dagar.

Jag tror det är fler som tagit sitt körkort i Thailand inom loppet av 2 dagar. :wink:

Ja visst är det betydligt lättare att ta körkort i Thailand men jag får väl anta att de som tar körkortet har tränat lite innan på att hantera bilen. Att man inte har krav på halkbana i Thailand känns väl i och för sig naturligt med tanka på klimatet.

 

Skillnaden ligger förstås i vilka förkunskaper som krävs för att klara uppkörning och teoriprov.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst är det betydligt lättare att ta körkort i Thailand men jag får väl anta att de som tar körkortet har tränat lite innan på att hantera bilen. Att man inte har krav på halkbana i Thailand känns väl i och för sig naturligt med tanka på klimatet.

 

Skillnaden ligger förstås i vilka förkunskaper som krävs för att klara uppkörning och teoriprov.

Har man givit garanti på KK inkl, teori för 5-7000 THB spelar inte körkunskap ett dugg roll, det ingår liksom i paketet.

 

Ett litet kul exempel, en engelsk man jag känner skickade sin hustru på bilsklolan, 4500 kostade det då, inkl själva kortet, när dom skulle ut till hennes mammas by fick hon köra, efter 5 minuter frågade han varför hon bara körde på trean och inte fyran eller femmans växel stirrade hon på honom och sa, "finns det fler, på bilskolan hade vi bara tre".

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...