Jump to content
IGNORERAD

Kursen och Visa/Uppehållstillstånd


Jan L

Recommended Posts

För många som sitter med ettårigt sk "Pensionärsvisa" kan det bli aningen besvärligt i framtiden.

För att styrka tillräckliga ekonomiska muskler inför förlängning av ett-årsvisum krävdes förra sommaren en pension på 12 800 SEK. Just nu behövs 16 300 i pension.
Om raset fortsätter i den takt som det gjort okt-dec 2014, kommer det att krävas en pension över 25 000 kr i månaden till sommaren 2015.

Alternativet kan då bli att gifta sig med damen då det krävs ett mindre belopp för Married Visa - eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    4

  • Jan L

    3

  • kycklingen

    2

  • Scandinaviancorner

    2

Mest aktiva i denna tråd

Haha det verkar som om det kan bli ombytta roller i framtiden, enligt många fördomar är det ju thaikvinnan som vill gifta sig för att få ett UT/PUT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

För många som sitter med ettårigt sk "Pensionärsvisa" kan det bli aningen besvärligt i framtiden.

För att styrka tillräckliga ekonomiska muskler inför förlängning av ett-årsvisum krävdes förra sommaren en pension på 12 800 SEK. Just nu behövs 16 300 i pension.

Om raset fortsätter i den takt som det gjort okt-dec 2014, kommer det att krävas en pension över 25 000 kr i månaden till sommaren 2015.

Alternativet kan då bli att gifta sig med damen då det krävs ett mindre belopp för Married Visa - eller hur?

Det är väll inga problem.  Sätt in 800 000 på ett konto . sen är det klart

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väll inga problem.  Sätt in 800 000 på ett konto . sen är det klart

 

200 000kr i dags läget!!!  Inte alla som kan hosta upp de summorna för att ligga och skräpa på ett konto i tre månader till ingen nytta förutom för banken då. Själv så måste jag jobba allt för många år till innan det är flyttläge för en annan. Om det är samma regler då så får jag väl gå med damen till Ampur för att kunna halvera nämda summa. För pension det lär jag inte få! Swedala ska ju försörja hela afrika.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Om ni skall flytta till Thailand måste ni för fan ha pengar.    800 000 baht är väll inte mer än 4-5 månaders jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni skall flytta till Thailand måste ni för fan ha pengar.    800 000 baht är väll inte mer än 4-5 månaders jobb.

 

Inte änns min chef tjänar 800 000 thb på 4månader och då ligger han bra till lönemässigt. En industriarbetare tjänar kanske 800 000 thb på 10 månader netto. Då ska han betala bil, mat, hus eller hyra, etc.

 

Det behövs kanske ingen met eller försäkringar i Thailand...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni skall flytta till Thailand måste ni för fan ha pengar.    800 000 baht är väll inte mer än 4-5 månaders jobb.

Verkligheten? Hallå? Finns du där ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man flytta till Thailand är det ju inget man bestämmer sig för på en vecka, man måste ju hinna planera flytten ett bra tag och då får man väl börja spara och sälja av det man har. Har man inget sparkapital för att flytta så får man väl vänta med flytten tills man har kapitalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man flytta till Thailand är det ju inget man bestämmer sig för på en vecka, man måste ju hinna planera flytten ett bra tag och då får man väl börja spara och sälja av det man har. Har man inget sparkapital för att flytta så får man väl vänta med flytten tills man har kapitalet.

Jo du har rätt men tror att många inte har denna planering,på grund av många olika orsaker.

 

Så är livet alt är inte  stöpt i samma form.

 

En del gillar utmaningar som inte är förutsäg bara, en del skall planera in i det sista,många gånger har då tåget gott,

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns många som sålde av innan flytten till Thailand och hade god ekonomi då.

 

Efter 5 eller 10 år så är ofta den ekonomiska situationen annorlunda.

Kapitalet är ofta förbrukat och en krympande pension från Sverige eller annat land tillsammans en mycket sämre kurs och många prishöjningar gör att den blir knapert.

 

Har träffat många av olika nationaliteter som i stort sätt bara överlever i Thailand och inte har mycket till liv här, men även inte har råd att åka hem samt vill inte "förlora ansiktet".

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns många som sålde av innan flytten till Thailand och hade god ekonomi då.

 

Efter 5 eller 10 år så är ofta den ekonomiska situationen annorlunda.

Kapitalet är ofta förbrukat och en krympande pension från Sverige eller annat land tillsammans en mycket sämre kurs och många prishöjningar gör att den blir knapert.

 

Har träffat många av olika nationaliteter som i stort sätt bara överlever i Thailand och inte har mycket till liv här, men även inte har råd att åka hem samt vill inte "förlora ansiktet".

 

Hur "många" då och hur "ofta" då? På ett ungefär alltså. :wink:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur "många" då och hur "ofta" då? På ett ungefär alltså. :wink:

I Korat-området känner jag till tiotalet losers, bittra gubbar på drygt 70 bast (ingen svensk).

 

Övriga påståenden/frågor behöves betänketid för att sammanställa.

Får jag det?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

I Korat-området känner jag till tiotalet losers, bittra gubbar på drygt 70 bast (ingen svensk).

 

Övriga påståenden/frågor behöves betänketid för att sammanställa.

Får jag det?

 

Absolut!

Utifrån totalen tror jag, utan att veta, att det kan handla om enstaka individer med diverse problem i ryggsäcken.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så, men vet inte detaljerna att de tyskar och engelsmän som inte har pengar tillräckligt i pension för att visa upp för förlängning av sina pensionärsvisa tar en tripp till Pattaya och ordnar det där.

I Korat går det inte alls enligt stenbordsexperterna i Hua Thale.

 

Men även i Pattis har alla faranger så gott ställt att samtliga ger sina fruar eller flickvänner 25 - 30.000bath i månadspeng, det hörde mitt ex. av andra farangfruar vid en middag där vi närvarade.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men även i Pattis har alla faranger så gott ställt att samtliga ger sina fruar eller flickvänner 25 - 30.000bath i månadspeng, det hörde mitt ex. av andra farangfruar vid en middag där vi närvarade.

Det var snålt, men kanske funkar så i Pattis? [emoji23]

Tapatalked

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så, men vet inte detaljerna att de tyskar och engelsmän som inte har pengar tillräckligt i pension för att visa upp för förlängning av sina pensionärsvisa tar en tripp till Pattaya och ordnar det där.

I Korat går det inte alls enligt stenbordsexperterna i Hua Thale.

 

Men även i Pattis har alla faranger så gott ställt att samtliga ger sina fruar eller flickvänner 25 - 30.000bath i månadspeng, det hörde mitt ex. av andra farangfruar vid en middag där vi närvarade.

Och jag som trodde att det mest var thaifruar som skryter om månadspengen :nyam:

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligheten? Hallå? Finns du där ute?

Du ser väl att du ska starta en restaurang med några bungalows på rätt ställe, då drar man in storkovan. SC går bra med tanke på att han drar in så pass som 800 000 baht på 4/5 månader. Antar att apanaget till miss On är borträknat då, annars har han säkert inte många bahtingar att leva på!  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så, men vet inte detaljerna att de tyskar och engelsmän som inte har pengar tillräckligt i pension för att visa upp för förlängning av sina pensionärsvisa tar en tripp till Pattaya och ordnar det där.

I Korat går det inte alls enligt stenbordsexperterna i Hua Thale.

 

Men även i Pattis har alla faranger så gott ställt att samtliga ger sina fruar eller flickvänner 25 - 30.000bath i månadspeng, det hörde mitt ex. av andra farangfruar vid en middag där vi närvarade.

Låter lite! Är du säker på att det inte var dollar istället för baht?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite! Är du säker på att det inte var dollar istället för baht?

Ja dollar är en fantastisk valuta för där får man mer än 30bath för en 1 dollar, jämtemot fattiga Sverige som bara har råd med att ge sina medborgare en valuta som ger 4bath för en krona.

 

Thailogik.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser väl att du ska starta en restaurang med några bungalows på rätt ställe, då drar man in storkovan. SC går bra med tanke på att han drar in så pass som 800 000 baht på 4/5 månader. Antar att apanaget till miss On är borträknat då, annars har han säkert inte många bahtingar att leva på! :)

Mja, han har väl förvaltat sina inkomster från tidigare arbeten bra, knappast de inkomsterna från panget i KL.

Och vad det beträffar "loosers" så kan jag nog skriva under på vad @Leifen skriver, vet ett antal här i vår lilla bys omnejd, uteslutande engelsmän.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

leifen, on 22 Jan 2015 - 01:44, said:

Nu är det så, men vet inte detaljerna att de tyskar och engelsmän som inte har pengar tillräckligt i pension för att visa upp för förlängning av sina pensionärsvisa tar en tripp till Pattaya och ordnar det där.

I Korat går det inte alls enligt stenbordsexperterna i Hua Thale.

 

Men även i Pattis har alla faranger så gott ställt att samtliga ger sina fruar eller flickvänner 25 - 30.000bath i månadspeng, det hörde mitt ex. av andra farangfruar vid en middag där vi närvarade.

 

Hahaha långtidslease av "fru/flickvän". Finns gott om egenföretagare/entreprenörer i Thailand :-) 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, han har väl förvaltat sina inkomster från tidigare arbeten bra, knappast de inkomsterna från panget i KL.

Och vad det beträffar "loosers" så kan jag nog skriva under på vad @Leifen skriver, vet ett antal här i vår lilla bys omnejd, uteslutande engelsmän.

Får faktiskt lägga till att jag känner till ett par, tre svenskar också, som går in under benämningen "loosers".

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser väl att du ska starta en restaurang med några bungalows på rätt ställe, då drar man in storkovan. SC går bra med tanke på att han drar in så pass som 800 000 baht på 4/5 månader. Antar att apanaget till miss On är borträknat då, annars har han säkert inte många bahtingar att leva på!  :)

Tänkte inte på det. Och när det sen är netto oxå så ser man ju att man valt :good:  fel sätt att försörja sig på

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser väl att du ska starta en restaurang med några bungalows på rätt ställe, då drar man in storkovan. SC går bra med tanke på att han drar in så pass som 800 000 baht på 4/5 månader. Antar att apanaget till miss On är borträknat då, annars har han säkert inte många bahtingar att leva på!  :)

 

Nu måste man väl ha stålarna innan en söker visa, före en flyttar till Thailand och då är det

väl inte så konstiga pengar att få ihop på några månader ? Har man inte får man stanna i Sverige

óch njuta av bidragen  :)

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...