Jump to content
IGNORERAD

Pengar på banken + pension


carpenter

Recommended Posts

Så har hört olika bud angående tidsperioden som pengar skall sitta inne före du söker ettårigt.

 

Att pengar skall sitta inne tre månader innan du söker ettårigt uppehålls tillstånd har jag förstått.

 

Men gäller även detta om du kombinerar inkomst uppgift  + medel på banken för att nå upp till  summan 800 eller 400 tusen .

 

Har hört och sett på forum att när du kombinerar  inkomst uppgift + bankmedel så räcker det att pengar är insatta några dagar innan.

 

Så vad gäller.

Skall bli intressant att se hur många bud det blir

 

Tror att många på grund av valutan får problem med att Ambassadens verifikation inte kommer att räcka till.

 

Själv har jag legat på gräsen under alla år har blivet en 66 - 67 tusen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står klart o tydligt att bankmedlen skall finnas i minst tre månader innan de kan anses verifierade, vad du hört är som vanligt i Thailand, det förekommer som bekant ett underbordetsystem stundtals, men inget som egentligen är att vare sig rekommendera eller uppmuntra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa, on 21 Jan 2015 - 12:19, said:

Det står klart o tydligt att bankmedlen skall finnas i minst tre månader innan de kan anses verifierade, vad du hört är som vanligt i Thailand, det förekommer som bekant ett underbordetsystem stundtals, men inget som egentligen är att vare sig rekommendera eller uppmuntra!

 

Ja det gör det. Vid kombinations varianten så står det klart och tydligt att pengarna skall finnas på banken vid ansökningstillfället.     :read:

Som vanligt i Thailand, så finns det ju lokala avvikelser eller regler.

 

 

2.22 In the case of retirement: Each permission shall be granted for no more than one year.

The alien: (1) Must have been granted a non-immigrant visa (NON-IM). (2) Must be 50 years of age or over. (3) Must have evidence of having income of no less than Baht 65,000 per month; or (4) On the filing date, the applicant must have funds deposited in a bank in Thailand of no less than Baht 800,000 for the past three months. For the first year only, the applicant must have proof of a deposit account in which said amount of funds has been maintained for no less than 60 days prior to the filing date; or (5) Must have an annual earning and funds deposited with a bank totaling no less than Baht 800,000 as of the filing date.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det gör det. Vid kombinations varianten så står det klart och tydligt att pengarna skall finnas på banken vid ansökningstillfället.     :read:

Som vanligt i Thailand, så finns det ju lokala avvikelser eller regler.

 

 

2.22 In the case of retirement: Each permission shall be granted for no more than one year.

The alien: (1) Must have been granted a non-immigrant visa (NON-IM). (2) Must be 50 years of age or over. (3) Must have evidence of having income of no less than Baht 65,000 per month; or (4) On the filing date, the applicant must have funds deposited in a bank in Thailand of no less than Baht 800,000 for the past three months. For the first year only, the applicant must have proof of a deposit account in which said amount of funds has been maintained for no less than 60 days prior to the filing date; or (5) Must have an annual earning and funds deposited with a bank totaling no less than Baht 800,000 as of the filing date.

 Ja det är ju så jag också tolkat, samt hört att andra satt in pengar för att nå upp till summan dagen innan.

 

Men jag förstod att det skulle komma olika tolkningar, så skulle vara bra om fler kunde höra av sig om uppfattningen i frågan.

 

Leifen du kan väl fråga din nya polare där du nu bor. Har för mig att han kört den varianten att sätta in pengar några dagar innan.

Han som skriver på Sawatdee.

 

Men behövs nog mer info för att det skall bli rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står klart o tydligt att bankmedlen skall finnas i minst tre månader innan de kan anses verifierade, vad du hört är som vanligt i Thailand, det förekommer som bekant ett underbordetsystem stundtals, men inget som egentligen är att vare sig rekommendera eller uppmuntra!

I KhonKaen ar det 2 manader som galler, men som alltid ar det ansvarig imm officer som har egen tolknings ratt baserat pa om frugan ville slappa till, sol eller regn och vilket trad jycken pinkade mot pa morgonen. Listan kan goras long och det finns inget absolut svar pa dyl fragor har i landet pa lptsas.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen

Jag ordnade mitt Non O Retirement för två veckor sedan i Kanchanaburi. Detta är baserat på att jag har 800.000 bath på ett konto och pengarna skall ha varit där minst 2 mån enligt Immigration där!

 

Jag har en god vän som för en vecka sedan betalade 33.000 bath för sitt Non O Retirement på Immigration i Jomtien dom sköter allt på banken m.m.! Han når inte riktigt upp till de medel som man behöver just nu och såg detta som en sista utväg!

 

Förra året kostade samma service 20.000 bath enligt hörsägen!

 

Jag känner ingen som har sitt retirement visa med kombinationen av bankmedel och pension, tyvärr!

 

/Parasollkillen

Link to comment
Dela på andra sajter

I KhonKaen ar det 2 manader som galler, men som alltid ar det ansvarig imm officer som har egen tolknings ratt baserat pa om frugan ville slappa till, sol eller regn och vilket trad jycken pinkade mot pa morgonen. Listan kan goras long och det finns inget absolut svar pa dyl fragor har i landet pa lptsas.

 

2 månader är det första gången man ansöker (för att non-o visat skall ha sin gilltighet kvar).  Följande förlängningar gäller det att ha pengarna innestående 3 månader innan ansökan. Detta är den officiella regeln, sen finns det tydligen lokala avvikelser till detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Ja det är ju så jag också tolkat, samt hört att andra satt in pengar för att nå upp till summan dagen innan.

 

Men jag förstod att det skulle komma olika tolkningar, så skulle vara bra om fler kunde höra av sig om uppfattningen i frågan.

 

Leifen du kan väl fråga din nya polare där du nu bor. Har för mig att han kört den varianten att sätta in pengar några dagar innan.

Han som skriver på Sawatdee.

 

Men behövs nog mer info för att det skall bli rätt.

Kan jag väl göra om jag kommer ihåg det.

 

Du får nog vänta ca. en månad eller mer på ev. svar då jag med största säkerhet inte träffar honom tidigare.

 

Enklast om du själv tar kontakt med honom via PM på något av de forum du är med i.

För mig personligen så är det en "icke fråga" då jag använder turistvisum

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...