Jump to content
IGNORERAD

Äktenskapsförord


Bananen

Recommended Posts

Någon som använt denna blanketten vid äktenskapsförord vid registrering av giftermål vid amphur?

 

Eller hur gjorde ni som skrivit äktenskapsförord i Thailand?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Först ett juridiskt korrekt av jurist på svenska. Detta översattes sedan av officiell översättare till Thailändska. Rör enbart egendom i Sverige.

Sedan förstås registrering av det svenska på tingsrätten och det thailändska lämnades in på amphur.

PS Fungerar inte (för mej i vart fall) att öppna blanketten ovan.

Ändrades av cpo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Först ett juridiskt korrekt av jurist på svenska. Detta översattes sedan av officiell översättare till Thailändska. Rör enbart egendom i Sverige.

Sedan förstås registrering av det svenska på tingsrätten och det thailändska lämnades in på amphur.

PS Fungerar inte (för mej i vart fall) att öppna blanketten ovan.

 

Jag förstår inte vitsen med att lämna in en översättning till amphur eftersom det endast gällde tillgångar i Sverige.

I Sverige gäller svensk lag och svensk rättspraxis. Därför räcker det ju med att det är registrerat hos tingsrätten.

 

Det vore annorlunda om äktenskapsförordet gällde tillgångar i Thailand. Men i sådant fall är det bättre att ha två separata.

Ett i Thailand som reglerar tillgångar där och ett i Sverige som reglerar tillgångar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte vitsen med att lämna in en översättning till amphur eftersom det endast gällde tillgångar i Sverige.

I Sverige gäller svensk lag och svensk rättspraxis. Därför räcker det ju med att det är registrerat hos tingsrätten.

 

Det vore annorlunda om äktenskapsförordet gällde tillgångar i Thailand. Men i sådant fall är det bättre att ha två separata.

Ett i Thailand som reglerar tillgångar där och ett i Sverige som reglerar tillgångar där.

Den thaipratande/skrivande personen kanske inte vill skriva under nåt den ev inte förstår? Men det är bara min gissning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, inte kan jag exakt tala om skälet, men jag blev rådd så av den svenska advokaten. Denne menade att reglerna kunde kanske ändras framöver om olika samarbeten mellan länderna utvecklades. Kanske min fru skulle försöka med något - om då detta förord fanns så skulle de inte ens inleda något försök. Men, ett papper extra lär väl inte ställa till någon skada. Dessutom kan min fru och hennes släkt läsa det på Thailändska om det skulle bli några diskussioner. Som väl är har jag förstås inte behövt åberopa det ännu i vart fall - och varför jag överhuvudtaget gjorde det beror förstås på de kraftfulla "diskussionerna" eller påståendena här om hur Thailändskor är....

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Först ett juridiskt korrekt av jurist på svenska. Detta översattes sedan av officiell översättare till Thailändska. Rör enbart egendom i Sverige.

Sedan förstås registrering av det svenska på tingsrätten och det thailändska lämnades in på amphur.

PS Fungerar inte (för mej i vart fall) att öppna blanketten ovan.

 

Varför inte gällande egendom i båda länderna?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Egendomen i Thailand är ett hus - och det får jag ändå inte äga. Vid ev skilsmässa ska det ekonomiskt delas sådant som är inköpt efter det att man gift sig. Alltså förväntar jag mej i så fall att huset säljs eller värderas och att jag får tillbaks halva värdet. Hade rimligen inte gått att skriva in att huset "ägs" av mej som enskild egendom eftersom jag inte får äga det alls. Dessutom är det väsentliga för mej att det inte blir tal om att (hustrun) tar del av det som finns i Sverige eftersom det inte alls har med oss som par att göra. 

mvh

cpo

Ändrades av cpo
Link to comment
Dela på andra sajter

Egendomen i Thailand är ett hus - och det får jag ändå inte äga. Vid ev skilsmässa ska det ekonomiskt delas sådant som är inköpt efter det att man gift sig. Alltså förväntar jag mej i så fall att huset säljs eller värderas och att jag får tillbaks halva värdet. Hade rimligen inte gått att skriva in att huset "ägs" av mej som enskild egendom eftersom jag inte får äga det alls. Dessutom är det väsentliga för mej att det inte blir tal om att (hustrun) tar del av det som finns i Sverige eftersom det inte alls har med oss som par att göra. 

mvh

cpo

 

Visst får du äga hus.

Det är mark du inte får äga.

 

Har man köpt huset gemensamt är det vettigt om det står som bådas egendom både vid separation och om den ena parten avlider, synd om släkten skulle sno det du har betalt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ursäkta, så är det. Men eftersom hus ligger på mark så blir det förmodligen oftast nästan samma sak. Detta hus ligger i vart fall som hus brukar- dvs går inte att ta med sig.

Vi avlägsnar oss nu från TS fråga alltmer.

Om det intresserar så var det helt omöjligt där att skriva det som bådas egendom enligt både egen advokat och försäljningsfirmans advokat. Inget för mej att orda om. "Take it or leave it". Helt ointressant för mej att ha det kvar om hustrun skulle försvinna - avlida eller annat. Vad som sker då hoppas jag slippa uppleva. Jag är trots allt så pass mycket äldre än henne att det vore märkligt om jag skulle överleva henne, men det är klart att man aldrig vet. Hur som helst handlade frågan om hur "man" gjort med äktenskapsförord och ingen allmän diskussion kring denna evighetsfråga (här på Forat) om hus/landägande hit och dit.

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det dom talade om för oss. Var att äktenskapsförordet MÅSTE lämnas i samband med registreringen av äktenskapet.  VI skrev ett papper där vi båda skrev under och bevitnades av två oberoende personer.

 

MVH

John

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang, on 15 Jan 2015 - 15:21, said:

Visst får du äga hus.

 synd om släkten skulle sno det du har betalt.

 

Det går att förhindra...

 

 

post-8930-0-11328200-1421325625.jpg

 

 

post-8930-0-02441600-1421325158.jpg

 

 

Alternativt tar man med sig det..

 

post-8930-0-33338900-1421325236.jpg

 

 

 

Skämt åsido, det bästa är att aldrig investera mer i något än att man bara kan rycka på axlarna och börja på ny kula.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att förhindra...

 

 

attachicon.gifimagesE5J77NRP.jpg

 

 

attachicon.gifBoom!.jpg

 

 

Alternativt tar man med sig det..

 

attachicon.gifMove a house.jpg

 

 

 

Skämt åsido, det bästa är att aldrig investera mer i något än att man bara kan rycka på axlarna och börja på ny kula.   :)

 

Lite drastiskt för min del.

Vi har förord och testamente, visserligen bara fixat i Sverige.

Ska registrera och fixa i Thailand vid senare tillfälle.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ju regeländringar på väg, en som var skriven/bosatt utomlands skulle gälla under deras lagar. Så det skulle teoretiskt sett gå att göra barnen arvslösa tex. Vilket inte går enligt Svensk lag.

Vet inte om det påverkar förord, men nåt var på gång i alla fall. Eller så var det bara nån tidning som firade 1a April lite tidigare.

 

Sen var man var bosatt/skriven osv var ju inte heller klart. Luktar advokatfest lång väg om nån miljonär kolar efter att ha bott några år i Spanien.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst är Thailand inget EU-land.

Dess rättsväsenden är helt olika.

Därför är det enda rimliga och logiska att registrera ett äktenskapsförord i Sverige som rör tillgångar i Sverige,

och ett i Thailand som rör tillgångarna i Thailand.

Det finns ändå ingen Svensk instans  som kan påverka ägarförhållanden i Thailand eller tvärt om.

 

frogfisch! Gifte du dig med en kvinna som du inte kan kommunicera med? Om svaret är ja så kan du låta översätta det för att hon skall förstå.

Lämna in ett äktenskapsförord som gäller tillgångar i Sverige på ampour är helt betydelselöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst är Thailand inget EU-land.

Dess rättsväsenden är helt olika.

Därför är det enda rimliga och logiska att registrera ett äktenskapsförord i Sverige som rör tillgångar i Sverige,

och ett i Thailand som rör tillgångarna i Thailand.

Det finns ändå ingen Svensk instans  som kan påverka ägarförhållanden i Thailand eller tvärt om.

 

frogfisch! Gifte du dig med en kvinna som du inte kan kommunicera med? Om svaret är ja så kan du låta översätta det för att hon skall förstå.

Lämna in ett äktenskapsförord som gäller tillgångar i Sverige på ampour är helt betydelselöst.

Nu är jag ju inte gift, och du misstolkar mig lite. Min poäng var att det är väl inte fel att översätta det som ska skrivas under så att det är klart att alla förstått. Det blir mindre ev käbbel i efterhand om att nån skrivit på nåt den inte förstod etc. Det här med att lämna in på Amphur var det nog inte jag som skrev nåt om, var nog lite otydlig med att jag bara kommenterade översättningsbiten.

 

MEN, alla får göra som de själva vill.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst är Thailand inget EU-land.

Dess rättsväsenden är helt olika.

Därför är det enda rimliga och logiska att registrera ett äktenskapsförord i Sverige som rör tillgångar i Sverige,

och ett i Thailand som rör tillgångarna i Thailand.

Det finns ändå ingen Svensk instans  som kan påverka ägarförhållanden i Thailand eller tvärt om.

 

frogfisch! Gifte du dig med en kvinna som du inte kan kommunicera med? Om svaret är ja så kan du låta översätta det för att hon skall förstå.

Lämna in ett äktenskapsförord som gäller tillgångar i Sverige på ampour är helt betydelselöst.

 

Detta är visserligen hörsägen men om det finns tillgångar i Thailand så ska dessa tas upp till sitt värde vid separation i svensk rätt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är visserligen hörsägen men om det finns tillgångar i Thailand så ska dessa tas upp till sitt värde vid separation i svensk rätt.

Låter väl rimligt att allt man äger oavsett var skall vara med i en bodelning.

Även saker som man "sålt" för en krona till släkt osv för att undvika detta bör ju rimligtvis räknas in.

Det som undantas är det man skrivit förord på/för och som båda har undertecknat i vittnens närvaro.

 

Kompliceras säkert av gemensamma barn osv, men sånt kan jag inte nåt om.

 

Och nu är det värre än hörsägen, utan bara jag som spekulerar i hur det borde fungera.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är visserligen hörsägen men om det finns tillgångar i Thailand så ska dessa tas upp till sitt värde vid separation i svensk rätt.

 

Givetvis är det så. Men eftersom svensk lag inte gäller i Thailand och tvärs om så är det bättre att lämna in ett i Sverige rörande tillgångar i Sverige och ett i Thailand rörande tillgångar där.

Gör man på något annat sätt och inte är överens vid separationen så blir det garanterat problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev för att skydda mig från vad som kunde tänkas hända . Inget annat. Nu har det fungerat i tio år. Allt är reglerad enligt lag. Så va fan bättre att tanten får allt nu direkt. Har man då        tur får man kanHa

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...