Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

S m i l e 1

Arbetstillstånd i Thailand

Recommended Posts

S m i l e 1

Hur är det med arbetstillstånd i Thailand nu ?

Jag fick ett erbjudande att jobba några timmar i kväll på nyårsafton på ett hotell som talare och underhålla hotell gästerna. 

Kan inte fixa arbetstillstånd på så kort varsel, vad kan hända om någon vill se ett arbetstillstånd ?

Puman

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Guest bangkokkille

Jag fick ett erbjudande att jobba några timmar i kväll på nyårsafton på ett hotell som talare och underhålla hotell gästerna. 

Kan inte fixa arbetstillstånd på så kort varsel, vad kan hända om någon vill se ett arbetstillstånd ?

Puman

Om du arbetar utan arbetstillstånd så skulle jag tro att du blir svartlistad och inte får komma tillbaka till Thailand nåt mer.

Guest bangkokkille

Om du arbetar utan arbetstillstånd så skulle jag tro att du blir svartlistad och inte får komma tillbaka till Thailand nåt mer.

Risken är väl också mkt stor att du placeras i finkan och kastas ut ur Thailand, mitt råd, arbeta inte utan arbetstillstånd.

L200

Puman

Du behover inget visum till fylleprat o lekar!.

Guest bangkokkille

Du behover inget visum till fylleprat o lekar!

Det verkar vara fylleprat från dig. Eftersom han arbetar och får betalt krävs ett arbetstillstånd och det lär han inte få för detta. För att få ett arbetstillstånd krävs bla en inkomst på MINST 50.000 bath per månad. Jag har haft arbetstillstånd i Thailand i många år och det är ganska krångligt och svårt att få, ska sökas varje år eftersom det bara gäller ett år. Från nästa år kommer man antagligen att kunna få 2-års arbetstillstånd. Mitt råd är fortfarande att inte arbeta utan detta tillstånd.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Muimatt

2-års arbetstillstånd låter bra. Jag får ett nytt gjort precis efter nyår, det ska bli spännande att se om man kan få två-års stämpel.

Guest bangkokkille

2-års arbetstillstånd låter bra. Jag får ett nytt gjort precis efter nyår, det ska bli spännande att se om man kan få två-års stämpel.

Regeringen diskuterar detta nu, vet ej hur långt dom har kommit, själv så ska jag förnya mitt också efter nyår, vore trevligt att få 2 år eftersom det är bökigt att förnya det, tar massa tid och alla dessa papper som ska skickas in :heat:

kitungmakmak

Om man inte får betalt utan arbetar så att säga ideellt (svart, eller mot mat och dryck dvs utan att det går att spåra), hur ser reglerna ut då?

Tänker även på volontärer tex som faktiskt betalar för att jobba åxå. Kanske finns undantag för 50,000 THB/månads regeln.

Guest bangkokkille

Om man inte får betalt utan arbetar så att säga ideellt (svart, eller mot mat och dryck dvs utan att det går att spåra), hur ser reglerna ut då?

Tänker även på volontärer tex som faktiskt betalar för att jobba åxå. Kanske finns undantag för 50,000 THB/månads regeln.

Det här med arbetstillstånd är en snårig djungel, generellt så brukar man säga att man inte får göra någonting som en thailändare kan göra, klart att det finns undantag, finns en lista på jobb som utlänningar inte får göra, och den är lååång, du får tex inte arbetstillstånd för att köra taxi osv. Jag har eget företag här i Thailand och har arbetstillstånd för att jag har minst 4 thailändare som anställda, tror att det är så med eget företag så får man 1 st arbetstillstånd per 4 thailändare som är anställda, har du 8 thai anställda så kan man få 2 arbetstillstånd för utlänningar till företaget. Om du arbetar svart så får du självklart inget arbetstillstånd utan riskerar att omg förpassas ut ur Thailand och riskerar att svartlistas på livstid, dvs du får aldrig komma tillbaka, dom är stenhårda på detta så mitt tips är att aldrig riskera detta och arbeta inte utan tillstånd. När det gäller volontärer så vet jag inte men skulle tro att där gäller kanske andra regler, typ arbeta för röda korset gratis och andra sådana saker. Men som sagt är ingen expert på detta men det finns mycket info på nätet om just arbetstillstånd.

Guest bangkokkille

Det här med arbetstillstånd är en snårig djungel, generellt så brukar man säga att man inte får göra någonting som en thailändare kan göra, klart att det finns undantag, finns en lista på jobb som utlänningar inte får göra, och den är lååång, du får tex inte arbetstillstånd för att köra taxi osv. Jag har eget företag här i Thailand och har arbetstillstånd för att jag har minst 4 thailändare som anställda, tror att det är så med eget företag så får man 1 st arbetstillstånd per 4 thailändare som är anställda, har du 8 thai anställda så kan man få 2 arbetstillstånd för utlänningar till företaget. Om du arbetar svart så får du självklart inget arbetstillstånd utan riskerar att omg förpassas ut ur Thailand och riskerar att svartlistas på livstid, dvs du får aldrig komma tillbaka, dom är stenhårda på detta så mitt tips är att aldrig riskera detta och arbeta inte utan tillstånd. När det gäller volontärer så vet jag inte men skulle tro att där gäller kanske andra regler, typ arbeta för röda korset gratis och andra sådana saker. Men som sagt är ingen expert på detta men det finns mycket info på nätet om just arbetstillstånd.

Vill även säga att det verkar som reglerna för arbetstillstånd skiljer sig beroende på var man söker detta i Thailand.

Surin P3

Arbetstillstånd söks tillsammans med arbetsgivare och det spelar inte nån roll om det är volontärarbete eller betalt arbete.

Även arbetsgivaren kan straffas om som är "anställd" inte har tillstånd att arbeta.

Straffen är märkbart högre om arbetet inte tillåts alls för utlänningar.

Gott nytt år. :D

in-ka

hej bangkokkille (eller någon annan som vet)

du verkar ha koll på läget, jag håller på att bygga drag till våran(min frus) bil, tänkte försöka skaffa en liten båt med tillhörande båtkärra att åka med på ubonrat dammen, 

vad tror du om det att jag svetsar och grejar själv? jag har också byggt garage själv vad äger lagen om det? 

//ingvar

Guest bangkokkille

hej bangkokkille (eller någon annan som vet)

du verkar ha koll på läget, jag håller på att bygga drag till våran(min frus) bil, tänkte försöka skaffa en liten båt med tillhörande båtkärra att åka med på ubonrat dammen, 

vad tror du om det att jag svetsar och grejar själv? jag har också byggt garage själv vad äger lagen om det? 

//ingvar

Att bygga hus själv finns det en tråd om här på forumet, antar att hus eller garage är samma sak.

matz

Att bygga hus själv finns det en tråd om här på forumet, antar att hus eller garage är samma sak.

Ja det gav ju verkligen ett glasklart svar på frågan :whoco5:

/matz

Guest bangkokkille

Ja det gav ju verkligen ett glasklart svar på frågan :whoco5:

/matz

Det verkar inte finns några glasklara regler, tror själv att det inte är tillåtet att bygga ett garage själv, jag skulle inte göra det. Bäst är ju att fråga myndigheterna, på ett forum får man olika svar. Dessutom så är det säkert som vanligt här i Thailand att myndigheterna tolkar lagen olika beroende på var man bor.

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy