Jump to content
IGNORERAD

Knepig Visum/UT/Väntetidsfråga


CE

Recommended Posts

Hej,

Min fru är inte Thailändska men jag hittar inget annat forum så jag hoppas ni kan hjälpa mig ändå.

Bakgrund:

Min fru (numera) är från Sydamerika och behöver INTE visum för inträde till Europa (3 månader)

Vi träffades på Internet, jag besökte henne 1 månad, hon var sedan här 3 månader, läste Svenska hela tiden, sedan har jag varit där ytterligare 1 månad och nu väntar vi på uppehållstillstånd (solna L)

Vi gifte oss under tiden hon var här i Sverige, vårt äktenskap är också registrerat i hennes hemland

(Ursäkta att jag är hemlig med vilket land men jag har på 2 veckor blivit Paranoid på Migrationsverket)

Mina frågor:

Hon har som det heter ”viseringfri” rätt att återvända hit (till EU) när hon varit hemma 3 månader. Hon kan dock inte vara här när beslutet fattas då det riskerar att bli makulerat om MIG skulle få reda på att hon är här (liten risk, pass-stämpel i annat land, men ändå, ingen risk vi vill ta).

  Måste man få sitt visum i sitt hemland eller går det bra på en annan utlandsambassad? Tex låt säga att hon är i Danmark när beslutet fattas, kan hon då få sin stämpel där? När jag ändå upptagit din tid, det verkar som om alla på MIG programmerats att svara 6 månaders väntetid (f.ö det enda som de svarar lika på). Är det verkligen så (I solna) eller går det i regel fortare? Finns det verkligen en inofficiell kö för par som är Gifta? (dvs enkla ärenden som handläggs snabbt)

Tacksam om du som vet något svarar eller möjligen kan hänvisa mig där jag kan hitta information.

Och till alla er andra som precis som jag väntar på er Älskling där hemma, hoppas det går fort för er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är gifta och det är registrerat i båda länderna då hamnar ni i snabbfilen, om jag förstått det rätt är ansökan redan på på MIG i Solna?

Då är det inte långt kvar, har hon fått en handläggare?

Tiden sex månader är ett standardsvar och det är räknat från när ansökan lämnas in på Ambassaden i hemlandet inkl intervjun där och din eventuella intervju senare i Sverige.     

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, ja vi är gifta, och äktenskapet är registrerar i båda länderna. Jag har en bekant som jobbar på MIG (som tyvärr inte kan hjälpa till) som kan gå in i systemen i alla fall och se att det finns ett namn utsett.

Men du menar att den s.k "snabbfilen" existerar? Och hur lång tid skulle man kunna förvänta sig att det tar då?

Om inte, vad ska man göra? Ligga på som ett trevligt "pain-in-the-ass" o "tjata" tills de anser att det är enklare att hantera ärendet än att ha mig tjatandes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbfilen existerar om man gjort allt rätt enligt konstens regler, du kan bara ringa till MIG och få reda på både diarienummer och handläggarens namn, du har inte sagt hur länge sedan det är hon lämnade in ansökan, de snabbaste ärenden jag har läst om här har gått på en månad men det är nog mer undantag, då har det varit typ, intervju nån vecka efter inlämnad ansökan, och den (gifta) parten i Sverige har fått sin skriftliga intervju efter ytterligare två veckor och sedan beslut med vändande post, det som inte går att på verka är ju tiden innan intervjun men sen när ärendet kommit till MIG kan det visst löna sig att ringa att  "tjata" är kanske inte bästa metoden även om en del lyckas med det också, men ringa handläggaren och fråga om han tittat på er ansökan om den är ok osv helt enkelt för du då blir mer än bara ett "nummer" i högen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

Innan vi lämnade in ansökan gjorde vi den klar mailade den först till hennes hemlands konsultat (finns ej ambassad i hennes land) för att be de kolla att allt var korrekt, dessutom åkte vill till MIG i Solna och bad dem kolla den. Deras kommentar var att detta är ett "enkelt beslut" och ansökan innehåller inga fel såvitt jag kan förstå. Vi uppmanades tom fylla i bilagan "försäkran om samlevnad för gifta och sambo" vilket jag förstått att de flesta får fylla i efteråt. Således har de egentligen inget att fråga oss om mer?

Nåväl efter många turer registrerades ansökan den 6/1 på ambassaden som först regisrerades fel som "etablerat par" och skickades till Uppsala där de inte ansåg att vi var ett etablerat par, ändrade i registret och skicka tillbaka ansökan till Solna och där är den nu.

Det finns ett namn i registret på en "ansvarig" vet ej om detta är handläggare? Jag har inte pratat med henne ännu för jag ville försöka förstå lite hur jag ska agera innan jag ringer henne.

Sååå Islander vad är domen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så insatt så jag vet vad man ska dra för slutsatser av det du nu skrev sist, men det är nog läge att ringa och förhöra sig, de har ju mycket att göra men om hon inte har hunnit titta alls på er ansökan så kan ju ett samtal göra så att hon tittar på den och inser att det är ett enkelt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha svar på rent generella frågor typ om kan man hämta UT på annan än hemlandsambassaden så går det ju alldeles utmärkt att ställa dessa frågor anonymt via MIGs frågetelefon eller epost.

Där kan man även få reda på vem som är handläggare och ärendenummer samt kontakt uppgifter till denna person.

Uppträd korrekt och framför dina förfrågningar på ett sakligt sätt så får du säkert bättre behandling än om du gormar och kräver att just du skall särbeandlas.

Lycka till/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...