Jump to content
IGNORERAD

Thailändska ägg


copterfan

Recommended Posts

Är det någon annan än jag som funderat över varför gulan i de thailändska(Rayong) äggen inte har sin gula centrerad i äggen? När man skalar ägget så ser man gulan ligga i princip mot skalet.

Är hönorna möjligen manipulerade på nåt sätt eller är det genetiskt betingat??

Och det är inte nåt enstaka ägg utan alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon annan än jag som funderat över varför gulan i de thailändska(Rayong) äggen inte har sin gula centrerad i äggen? När man skalar ägget så ser man gulan ligga i princip mot skalet.

Är hönorna möjligen manipulerade på nåt sätt eller är det genetiskt betingat??

Och det är inte nåt enstaka ägg utan alla.

Kanske är det skillnad på Rayongägg och obygdsägg (Nakhon Phanom), kan se lite av gulan i de 2 äggen i mitten.

 

post-3132-0-74798500-1419816398.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan tydligen bero på hur gamla äggen är.

 

Q: I've been noticing that in some of our eggs, the yolk will have settled to one side. What could be causing this?

A: Of course, we can't know for sure what may be going on, but we can offer some information that may assist you in figuring it out!

 

First of all, it's important to understand what it is that causes egg yolks to stay centered in the first place. The chalazae are the parts of the egg that are sort of like springs, and they act to hold the yolk in place. The chalazae are the think whitish parts you will have seen on either side of the yolk. Sometimes people will choose to remove this part of the egg when cooking, since it is thicker than the rest of the egg, and if you are making a custard or pudding it can sometimes make a difference. (I never bother!) But as an egg gets older, the chalaza (singluar - chalaza; plural - chalazae) can unwind a bit, and this can cause the yolk to settle to one side or another. If you are using older eggs than you normally do (for instance, if you saved some up to use during slow winter laying), it is possible you're just seeing the natural changes that occur to eggs as they age.

The other thing that helps a bit keep the yolk centered is the thickness of the egg white. Younger hens have eggs with thicker whites, so as a hen ages, there may be some changes in her egg quality that could cause a yolk to settle to one side. In addition, hens sometimes lay eggs with watery whites in very hot weather due to the change in the way they breathe (to cool themselves down). That will not be an issue for you if it is not hot outside. But it's true, too, that some respiratory illnesses such as infectious bronchitis can cause a hen to lay eggs with watery whites (thus causing a yolk to settle). If you think that is the issue, you will want to contact a vet or an extension agent to get a diagnosis. We are not vets and can't diagnose your birds. However, if respiratory illness were an issue, you would probably see nasal discharge and see coughing or sneezing.

Aside from the concern of illness, there are two main occasions where a yolk being uncentered might be a problem. One is when making devilled eggs! It's a pain in the neck to have the white too thin when you're making devilled eggs, as it's so easy to tear the white or just have it collapse. And peeling can be especially difficult when the whites are thin on one side, too. The second is when incubating, since it can cause some problems for the developing chicks.

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det skulle bero på att äggen håller på att bli gamla så brukar man ju se det då man knäcker dom för stekning t.ex.

För är det gamla ägg så håller inte gulan ihop.

Ska ta en bild nästa gång jag äter ett kokt för att visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma problem med våra ägg men förklaringen ovan låter väldigt trolig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ägg har ju normalt sett lång hållbar het, om de förvaras i kyl från affär till samma förvarning i hemmet. EU regel säger 28 dagar från värpning, men den tiden kan mångdubblas under rätt förvaring.

 

Men ni som sett hur de förvaras på marknaden i Thailand, oftast i direkt solljus, så lovar jag att EUs anvisningar får man nog dra ner till en tredje del.

 

Köper aldrig ägg på marknaden. Köper oftast på Mackro för att minimera risken.

 

Men om ni Gogglar på förvaring av ägg får ni mycket info.

Nu hittade jag ju ingen förklaring på varför gulan lägger sig sam den gör i bland.

 

Nu var jag rädd innan efter att sett alla dessa ägg i solljus.

Angående ägg o salmonella så tror jag det är vanligt med salmonella ägg här.

 

Man behöver inte bli jätte sjuk av salmonella, ett toa besök kan avhjälpa det hela.

 

Har själv kopplat i hop ägg med att jag blir lös i magen, framförallt stekt ägg med lös gula samt att vitan inte är genom stekt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ägg har ju normalt sett lång hållbar het, om de förvaras i kyl från affär till samma förvarning i hemmet. EU regel säger 28 dagar från värpning, men den tiden kan mångdubblas under rätt förvaring.

 

Men ni som sett hur de förvaras på marknaden i Thailand, oftast i direkt solljus, så lovar jag att EUs anvisningar får man nog dra ner till en tredje del.

 

Köper aldrig ägg på marknaden. Köper oftast på Mackro för att minimera risken.

 

Men om ni Gogglar på förvaring av ägg får ni mycket info.

Nu hittade jag ju ingen förklaring på varför gulan lägger sig sam den gör i bland.

 

Nu var jag rädd innan efter att sett alla dessa ägg i solljus.

Angående ägg o salmonella så tror jag det är vanligt med salmonella ägg här.

 

Man behöver inte bli jätte sjuk av salmonella, ett toa besök kan avhjälpa det hela.

 

Har själv kopplat i hop ägg med att jag blir lös i magen, framförallt stekt ägg med lös gula samt att vitan inte är genom stekt.

Det är ju det som är så jäkla gott ju...lös gula...stekt som kokt : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju det som är så jäkla gott ju...lös gula...stekt som kokt : )

Rätt så tycker jag också, men farligt farligt, men man lever ju bara en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt så tycker jag också, men farligt farligt, men man lever ju bara en gång.

Mmmmm, kanske det är detta som är förklaringen till att det inte finns någon gula när Thai kokat ägg!

Då finns det bara vita o gröna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ägg har ju normalt sett lång hållbar het, om de förvaras i kyl från affär till samma förvarning i hemmet. EU regel säger 28 dagar från värpning, men den tiden kan mångdubblas under rätt förvaring.

 

Men ni som sett hur de förvaras på marknaden i Thailand, oftast i direkt solljus, så lovar jag att EUs anvisningar får man nog dra ner till en tredje del.

 

Köper aldrig ägg på marknaden. Köper oftast på Mackro för att minimera risken.

 

Men om ni Gogglar på förvaring av ägg får ni mycket info.

Nu hittade jag ju ingen förklaring på varför gulan lägger sig sam den gör i bland.

 

Nu var jag rädd innan efter att sett alla dessa ägg i solljus.

Angående ägg o salmonella så tror jag det är vanligt med salmonella ägg här.

 

Man behöver inte bli jätte sjuk av salmonella, ett toa besök kan avhjälpa det hela.

 

Har själv kopplat i hop ägg med att jag blir lös i magen, framförallt stekt ägg med lös gula samt att vitan inte är genom stekt. 

Jag köper nästan alltid ägg från marknaden. Köper man från dom som har bra snurr på försäljningen så är det

till 99% ägg som är värpta dagen innan eller t.o.m samma dag. Hellre några timmar i solen än en till två veckor

gamla ägg som har legat i butiken tyvärr har dom ju inte ägg i kylare som vi har hemma utan i rumstemp. i butiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

För hundra år sedan så satt jag till bords med en fjäderfäuppfödare, det va en blöt kväll men lite minns jag...

Han sa att man kan lagra ägg väldigt länge (3-4 månader) bara man vänder på dom ibland, för om man vänder på äggen typ varje vecka så kommer gulan aldrig i kontakt med skalet.

 

Det var tydligen när gulan kom i kontakt med skalet äggen ruttnade...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ägg behöver inte förvaras i kyla.

Ok, är de befruktade och ligger tre veckor i 37 grader så blir det ju kycklingar.

Men kan man ha 20-25 grader så klarar de sig bra.

Har man däremot stoppat dem i kylskåpet en gång så mår de bäst av att förbli kylvara tills man använder dem.

Och ska man koka ägg så bör de vara minst två veckor gamla så släpper skalet bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tillbaka i Rayong efter en vecka i Hanoi och därmed åter till "äggtråden". Inför kvällens räkmacka skalades äggen och så här ser de ut, som jag beskrev tidigare..

post-7911-0-82668700-1420802438_thumb.jp

post-7911-0-37634800-1420802498_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist vi var nere hade familjen köpt ett mindre parti ankägg, naturligtvis väldigt billigt.

 

De smakade lite annorlunda och lite mer, men den stora skillnaden var färgen på gulan som var mer orange-röd än gul.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg ägget i ett glas med vatten, stannar ägget kvar på botten är det helfärskt, desto mer ägget reser på sig desto äldre, när ägget flyter ska det kastas = för gammalt för människoföda. Det är vad mina föräldrar lärde mig på 50 talet, man kunde i bland hitta en bale med ägg ute i hönsgården och detta var en enkel kontroll.

Inte alltid äggen i affärerna är direkt färska, har köpt både på Lidl och Netto där äggen inte varit tjänliga som människoföda - de har INTE klarat vattenprovet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Rätt så tycker jag också, men farligt farligt, men man lever ju bara en gång.

Nej, nej, inget farligt jag äter många ägg om dagen. Det finns tom. dom som äter uppåt 30 ägg om dagen.

Bevisa att man lever bara en gång  :lipa:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...