Jump to content
IGNORERAD

Saltgurka


biran

Recommended Posts

Hej, man blir ofta sugen på något salt i värmen. Här följer ett enkelt recept.

Tag en plastpåse och lägg in c:a 1/2 matsked per gurka, picka gurkorna med en gaffel. Tillslut påsen och lägg i kylskåpet 2 dagar provsmaka och njut. Man kan även smaksätta med lite dill.

Lycka till och låt det smaka.

Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Hej, man blir ofta sugen på något salt i värmen. Här följer ett enkelt recept.

Tag en plastpåse och lägg in c:a 1/2 matsked per gurka, picka gurkorna med en gaffel. Tillslut påsen och lägg i kylskåpet 2 dagar provsmaka och njut. Man kan även smaksätta med lite dill.

Lycka till och låt det smaka.

Biran

Bara lite salt? inget vatten eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar bara skiva gurka, lägga i en burk, på med salt ev lite och en skvätt vinäger.

In i kylskåpet ett dygn.

Mumsö

Inlagd gurka är nästan lika enkelt. Gurka skivad, vinäger, salt, socker kryddblandning(färdigblandad fins att köpa i välosorterade falangbutiker)blandas ihop med vatten,

Kylskåp några dagar.

Mums

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, man blir ofta sugen på något salt i värmen. Här följer ett enkelt recept.

Tag en plastpåse och lägg in c:a 1/2 matsked per gurka, picka gurkorna med en gaffel. Tillslut påsen och lägg i kylskåpet 2 dagar provsmaka och njut. Man kan även smaksätta med lite dill.

Lycka till och låt det smaka.

Biran

 

 

Hej biran.

 

Tack för ett bra och mycket enkelt recept.

Nu har jag testat detta och resultatet är över förväntan, hade väl inte så stora förväntningar pga enkelheten i receptet. Men det blev "görgott". Nästa gång skall jag picka lite tätare, gjorde kanske för glest.

post-4367-0-67114000-1418956336_thumb.jp

post-4367-0-67114000-1418956336_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 1/2 kg gurka 
  • 1 knippa dillkronor
  • 1/2 dl gula senapsfrö
  • 1 1/2 dl ättika
  • 4 dl vatten
  • 5 dl socker
  • 1 dl salt
  • Brukar göra denna Västeråsgurka blanda ihop lagen skär gurkan låt stå ett par dygn
  • sist böt jag ut senapsfröna mot lite riven citronskal kanongött!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Hej biran.

 

Tack för ett bra och mycket enkelt recept.

Nu har jag testat detta och resultatet är över förväntan, hade väl inte så stora förväntningar pga enkelheten i receptet. Men det blev "görgott". Nästa gång skall jag picka lite tätare, gjorde kanske för glest.

Jag testade också detta, vart kanongott, men jag hade lite mera salt då jag gillar det :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det svensk storlek på gurkorna? tycker dom ser kortare ut... Eller är det nån speciell sort som används?

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta fall är det thaigurkor,storleken som Västeråsgurkor. Du kan använda slanggurka men får öka mängden salt,eller skära ner den i mindre bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej, man blir ofta sugen på något salt i värmen. Här följer ett enkelt recept.

Tag en plastpåse och lägg in c:a 1/2 matsked per gurka, picka gurkorna med en gaffel. Tillslut påsen och lägg i kylskåpet 2 dagar provsmaka och njut. Man kan även smaksätta med lite dill.

Lycka till och låt det smaka.

Biran

Nu har jag "preparerat" 11 gurkor för att testa. Pickade riktigt mycket med hål med potatisprovaren för att sältan skall tränga in riktigt. Klippte i dill eftersom jag gillar dill. Nu är det bara en spänd väntan i 2 dygn ????

Kul o enkelt recept!

Link to comment
Dela på andra sajter

Två Obducenter sitter i personalmatsalen på lunchen då den ena plötsligt säjer:

-Jag obducerade en kvinna idag, hennes clitoris var som en saltgurka.

-A-fan säjer den andra, var den så stor?

-Nej men salt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Nu har jag "preparerat" 11 gurkor för att testa. Pickade riktigt mycket med hål med potatisprovaren för att sältan skall tränga in riktigt. Klippte i dill eftersom jag gillar dill. Nu är det bara en spänd väntan i 2 dygn :huh:?

Kul o enkelt recept!

Jag har gjort detta recept många gånger, kanongott, har även provat samma recept med drygt en halvlitervatten och det blir samma smak. så det kvittar om man har vatten eller ej. Dill är att rekommendera, annars smakar det bara salt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Finnen beställde frukt och vin till efterrätt på krogen, det blev saltgurka o brännvin :drinks::dance1:

:fool:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...