Jump to content
IGNORERAD

Vilka dokumen måste JAG ha med mig till Thailand?


HajKaj

Recommended Posts

Sitter och letar på migrationsverkets sida om vilka dokument JAG ska lämna in vid en UT ansökan via webben ( vi tänkte lämna in den i februari).

 

Det enda jag hittar är att Tjejen ska skicka  in huspapper (folkbokföring och bevis på att hon inte är gift, översatta till Engelska eller Svenska) samt passkopia.

 

 

Hittar INTE någonting om några andra dokument över huvud taget.

 

 

Är det på detta viset? eller är jag bara en övertrött lokförare som borde gå och lägga mig direkt?

 

 

OBS endast seriösa svar TACK !!

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok så ett familjebevis är det ENDA dokumentet JAG behöver skicka med..

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det på detta viset? eller är jag bara en övertrött lokförare som borde gå och lägga mig direkt?

 

Du är bara en som så många andra som råkat ut för gula febern

 

Välkommen i klubben :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej HajKaj.

 

Jag hittade denna checklista på nätet vi använde den när vi sökte UT, Kanske lite överarbetad men bättra att skicka in för mycket än att det saknas något som att det drar ut på tiden för att dom ska begära in kompletterande uppgifter.

 

 

"Man kan använda filformaten pdf, jpeg, gif, etc. för att bifoga bilagor till en webbansökan och filerna kan inte vara större än 2 MB styck. Större filer godkänns inte.

Vad ska man då bifoga?
(alla handlingar ska vara översatta till engelska eller svenska)
- Biljetter, Chattloggar,
- en bra färgkopia på sökandens pass
- en kopia på sökandens ID-kort (är även bra att bifoga en översättning)
- en översatt kopia på sökandens huspapper
- en översatt kopia på sökandens singelintyg om hon/han är ogift
- en översatt kopia på sökandens skilsmässointyg om hon/han är skild
- en översatt kopia på sökandens namnändringsintyg om hon/han har ändrat för- eller efternamn
- en översatt kopia på sökandens äktenskapsintyg om sökanden är gift
- en översatt kopia på sökandens graviditetsintyg om sökanden är gravid
- en översatt kopia på sökandens hyresintyg om hon/han hyrt en bostad tillsammans med anknytningspersonen
- en översatt kopia på vårdnadsintyg om det finns medsökande barn
- en kopia av visumstämpeln om sökanden besökt Sverige
- en kopia av UT stämpel/kortet om sökanden förlängt besöket i Sverige
- en kopia av sökandens in- och utresestämplar till Sverige om hon/han besökt Sverige

Finns medsökande barn:
- en kopia på barnets pass
- en kopia på barnets id-kort (om hon/han har ett sådant)
- en översatt kopia på barnets födelsebevis
- en översatt kopia på pappans medgivandeintyg om det behövs ett sådant

Anknytningspersonens handlingar:
- en bra kopia i färg av dennes pass
- kopia av dennes in- och utresestämplar till sökandens hemland
- ett personbevis som heter familjebevis (får inte vara äldre än en månad)

-Lönespec

Bifoga gärna några foton där sökanden och anknytningspersonen syns tillsammans i olika miljöer, gärna tillsammans med släkt och vänner.

Jag tror jag fått med det mesta när det gäller handlingar och det är viktigt att man inte fuskar sig fram bland alla frågor i ansökan utan svarar så korrekt man kan. Det finns även frågor i slutet i ansökan där man ska redogöra för tid och plats man bott tillsamman. Det är viktigt att man gör detta riktigt. Fuskar man får man bara komplettera och det drar ut på handläggningstiden.

 

Fullmakt att jag får ta del av ansökan"

 

Lycka  till och utrusta er med tålamod.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Oregistrerad knasen

Hej HajKaj.

 

Jag hittade denna checklista på nätet vi använde den när vi sökte UT, Kanske lite överarbetad men bättra att skicka in för mycket än att det saknas något som att det drar ut på tiden för att dom ska begära in kompletterande uppgifter.

 

 

"Man kan använda filformaten pdf, jpeg, gif, etc. för att bifoga bilagor till en webbansökan och filerna kan inte vara större än 2 MB styck. Större filer godkänns inte.

Vad ska man då bifoga?

(alla handlingar ska vara översatta till engelska eller svenska)

- Biljetter, Chattloggar,

- en bra färgkopia på sökandens pass

- en kopia på sökandens ID-kort (är även bra att bifoga en översättning)

- en översatt kopia på sökandens huspapper

- en översatt kopia på sökandens singelintyg om hon/han är ogift

- en översatt kopia på sökandens skilsmässointyg om hon/han är skild

- en översatt kopia på sökandens namnändringsintyg om hon/han har ändrat för- eller efternamn

- en översatt kopia på sökandens äktenskapsintyg om sökanden är gift

- en översatt kopia på sökandens graviditetsintyg om sökanden är gravid

- en översatt kopia på sökandens hyresintyg om hon/han hyrt en bostad tillsammans med anknytningspersonen

- en översatt kopia på vårdnadsintyg om det finns medsökande barn

- en kopia av visumstämpeln om sökanden besökt Sverige

- en kopia av UT stämpel/kortet om sökanden förlängt besöket i Sverige

- en kopia av sökandens in- och utresestämplar till Sverige om hon/han besökt Sverige

Finns medsökande barn:

- en kopia på barnets pass

- en kopia på barnets id-kort (om hon/han har ett sådant)

- en översatt kopia på barnets födelsebevis

- en översatt kopia på pappans medgivandeintyg om det behövs ett sådant

Anknytningspersonens handlingar:

- en bra kopia i färg av dennes pass

- kopia av dennes in- och utresestämplar till sökandens hemland

- ett personbevis som heter familjebevis (får inte vara äldre än en månad)

-Lönespec

Bifoga gärna några foton där sökanden och anknytningspersonen syns tillsammans i olika miljöer, gärna tillsammans med släkt och vänner.

Jag tror jag fått med det mesta när det gäller handlingar och det är viktigt att man inte fuskar sig fram bland alla frågor i ansökan utan svarar så korrekt man kan. Det finns även frågor i slutet i ansökan där man ska redogöra för tid och plats man bott tillsamman. Det är viktigt att man gör detta riktigt. Fuskar man får man bara komplettera och det drar ut på handläggningstiden.

 

Fullmakt att jag får ta del av ansökan"

 

Lycka  till och utrusta er med tålamod.

 

//matz

 

Lönespec? Vad jag har förstått från diverse diskussioner här på forumet så finns det ju inga som helst krav på att någon form av försörjning för att klara av sitt uppehälle behövs vid anhöriginvandring. 

 

I övrigt, är det något mer papper som behövs för den sökande än vid besöksvisum, i så fall vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Oregistrerad knasen

Hade också tänkt ta tag i den här biten, men tycker informationen i den här tråden blev lite konstig och blev därför osäker vad som gäller. 

 

Tex så länkar acarls till information som om man läser noga gäller om anknytningspersonen i Sverige inte heller är medborgare i EU/EES.  Där nämns då i det sammanhanget familjebevis.

 

Och så skriver matz också om detta familjebevis och att det dessutom inte får vara äldre än en månad samt att man ska bifoga en lönespec.

 

Har suttit och läst lite på migrationsverket och om jag förstått rätt så ska familjebeviset bara var med om ansökan sker vid en ambassad eller generalkonsulat. Lönespec ska väl inte behövas om man är svensk medborgare för då har man enligt migrationsverkets egna information inget försörjningskrav.  ???

 

Någon som nyligen gjort webb-ansökan och kan bekräfta att dessa dokument verkligen måste bifogas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...