Jump to content
IGNORERAD

En man blev lite för berusad på flyget


NiceBeaver

Recommended Posts

Vilka problem menar du?

Leifen du brukar haja hur det funkar härnere men just nu undrar jag, på vilket sätt platsar dom inte?

Jag tvivlar på att du missat hur eftertraktade de är, för olika skäl naturligtvis men går du ut och frågar gemene thaitjej vad deras drömkille ser ut som blir svaret sannolikt en Luuk kreung, dvs en nästan thai som förstår kultur, bakgrund, språk etc. Jag tror detsamma gäller skolor, de vill gärna visa upp att de klarar hantera internationella elever. 

Nej jag tror inte skolor nekar dom, tvärtom. Har du något som visar annat vill jag gärna veta.

Håller med om att skolor är mycket dyra, jag vill själv sätta min grabb i Pattana, Samut prakan som jag misstänker är Thailands bästa skola men det blir lite svett i handflatorna om man tänker på kostnaden i många år och då särskilt om det gäller fler barn. Hade mamma varit arbetslös så hade jag nog tänkt mycket mera på att flytta till Sverige men nu är det inte så.

Min bror, gift med en mycket välutbildad filippinska har get mig rådet att aldrig flytta till Sverige, det spelar ingen roll hur bildad hon än är så skiter det sig. Inte pga ovilja utan asiatiskor och utlänningar i övrigt har mycket svårt att nå högre än städskallenivå även om de förtjänar och har utbildning till mycket bättre.

 

/ SatanG

Vi har en familj här Aussie/Thai som nekas skolgång för sina barn 12 år resp. 14 år i statliga skolor i Korat och blir hänvisade till privata skolor som kostar mer 50.000bath/per elev och termin. Inte alla som löser det.

 

Nu får jag min info via rykten av faranger som inte är svenskar.

 

Vanligt är att rektorerna är oroliga att dessa "blandbarn" är för duktiga och därför inte vågar ta in dom, det andra är att dom vill ha extra pengar som vanligt.

 

Status och ursprung är hämmande i hela världen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 245
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    23

  • Lappen

    21

  • Tamdai

    17

  • Baa

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vilka problem menar du?

Leifen du brukar haja hur det funkar härnere men just nu undrar jag, på vilket sätt platsar dom inte?

Jag tvivlar på att du missat hur eftertraktade de är, för olika skäl naturligtvis men går du ut och frågar gemene thaitjej vad deras drömkille ser ut som blir svaret sannolikt en Luuk kreung, dvs en nästan thai som förstår kultur, bakgrund, språk etc. Jag tror detsamma gäller skolor, de vill gärna visa upp att de klarar hantera internationella elever. 

Nej jag tror inte skolor nekar dom, tvärtom. Har du något som visar annat vill jag gärna veta.

Håller med om att skolor är mycket dyra, jag vill själv sätta min grabb i Pattana, Samut prakan som jag misstänker är Thailands bästa skola men det blir lite svett i handflatorna om man tänker på kostnaden i många år och då särskilt om det gäller fler barn. Hade mamma varit arbetslös så hade jag nog tänkt mycket mera på att flytta till Sverige men nu är det inte så.

Min bror, gift med en mycket välutbildad filippinska har get mig rådet att aldrig flytta till Sverige, det spelar ingen roll hur bildad hon än är så skiter det sig. Inte pga ovilja utan asiatiskor och utlänningar i övrigt har mycket svårt att nå högre än städskallenivå även om de förtjänar och har utbildning till mycket bättre.

 

/ SatanG

 

Det både stämmer och inte stämmer. Dock är det väl statistiskt mera vanligt att en tjej med 6 års folkskola hamnar i Sverige än en välutbildad Thai som förmodligen har högre lön i Thailand än efter skatt i Sverige. 

Finns både fördelar och nackdelar på båda ställena. Och personligen försöker min fru och jag att få ut det bästa ur 2 världar med att tillbringa tiden 50/50.

Alla mina och fru,ns barn går eller har gått i Svensk skola. Det anser jag ger en bra grund för livet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Åfan... hade ingen aaning om det.

 

Det gäller även en svensk som är gift med en Thai. Alltså 50%.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hasip-barn" får oftare problem om dom inte har mycket rika föräldrar.

 

Dom platsar inte bland vanliga thai.

 

Skolor nekar ofta dessa barn, och privata skolor blir för dyra. 

 

Låter konstigt - hur och varför skulle skolan neka dessa barn?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en familj här Aussie/Thai som nekas skolgång för sina barn 12 år resp. 14 år i statliga skolor i Korat och blir hänvisade till privata skolor som kostar mer 50.000bath/per elev och termin. Inte alla som löser det.

 

Nu får jag min info via rykten av faranger som inte är svenskar.

 

Vanligt är att rektorerna är oroliga att dessa "blandbarn" är för duktiga och därför inte vågar ta in dom, det andra är att dom vill ha extra pengar som vanligt.

 

Status och ursprung är hämmande i hela världen.

 

"Blandbarn" ger garanterat status åt skolan och jag har svårt att se att någon rektor tackar nej till det? Fast det är klart om de krävt "hemspråksundervisning" förstår jag att de fått nej :wink:

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

"Blandbarn" ger garanterat status åt skolan och jag har svårt att se att någon rektor tackar nej till det? Fast det är klart om de krävt "hemspråksundervisning" förstår jag att de fått nej :wink:

 

/Krille

Om nu blandbarnen är duktigare så upplevs det negativt av vanliga "helthai"

 

Att blandbarn ger status åt en skola gäller inte överallt, många gånger blir det tvärtom.

 

Vi kan starta en ny tråd om detta.

Här har jag mycket kännedom via farangerna i Korat, och tror att det gäller hela landet.

 

De flesta är lärare som delger mig detta

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h, on 18 Dec 2014 - 20:55, said:

Det både stämmer och inte stämmer. Dock är det väl statistiskt mera vanligt att en tjej med 6 års folkskola hamnar i Sverige än en välutbildad Thai som förmodligen har högre lön i Thailand än efter skatt i Sverige.

Finns både fördelar och nackdelar på båda ställena. Och personligen försöker min fru och jag att få ut det bästa ur 2 världar med att tillbringa tiden 50/50.

Alla mina och fru,ns barn går eller har gått i Svensk skola. Det anser jag ger en bra grund för livet.

Vilket menar du inte stämmer?

I övrigt håller jag med, jag tror också att en svensk skola ger bra grund.

Ibland funderar jag på möjligheterna att flytta till Sverige, för mig är det skitsamma då jag jobbar för ett danskt rederi vilket gör mig skattefri även i Sverige. Dvs jag skulle tjäna på att bo i Sverige med alla förmåner. Men jag vill inte nedgradera frugan till att slumpa bort sin karriär för att bli sedd som en lägre person av gemene svenne. Hon är idag regional financial analyst för ett engelskt olje/gas bolag och det skulle svida rakt in i helvetet med en nedgradering av en så skärp, och vacker, person att kliva in i Sveriges atmosfär där hon skulle behöva bli sedd som en fd barflicka pga hennes val att vara min livskompanjon.

Istället har hon erbjudit mig att bli hemmapappa och hon tar hand om räkningarna och ger mig veckopeng hahaha. Pga detta gör det mig irriterad att många tror att alla thai är enbart beroende av faranger för pengar och dessutom rör sig i så snäva cirklar att motsatsen inte existerar. Jag/vi är inte hi/so, frugan växte upp snorfattig och själv har jag haft tur. Vi umgås mycket sällan med andra då det oftast, i asiatisk stil, mest handlar om att synas eller bli sedd. Fd kollegor till frugan skryter om att de köper 20 Longchampväskor till sina vänner och hinner bara med sin Bmw 5 i ett år innan det är dags för nya Benz CLS, jag har varit på bröllop där man hyrt Dusit thani och andra 5 stjärnor. Nu är det inte så att frugan är rik men hon klarar sig lätt utan min inkomst och både hon och jag är ganska privata av oss, därav håller jag mig ganska undan socialt. Hehe det låter värre än vad det är, svenskar som ex Atom ligger på en klart högre nivå än vad jag någonsin kommer nå upp till. BTW tror jag du och jag har en gemensam svensk vän, om du känner en svensk maskinist vad jag har hört.

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu blandbarnen är duktigare så upplevs det negativt av vanliga "helthai"

 

Att blandbarn ger status åt en skola gäller inte överallt, många gånger blir det tvärtom.

 

Vi kan starta en ny tråd om detta.

Här har jag mycket kännedom via farangerna i Korat, och tror att det gäller hela landet.

 

De flesta är lärare som delger mig detta

 

Det verkar logiskt, vilken skola vill ha duktiga elever. Jag har hört att det är likadant i hela världen.

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu blandbarnen är duktigare så upplevs det negativt av vanliga "helthai"

 

Att blandbarn ger status åt en skola gäller inte överallt, många gånger blir det tvärtom.

 

Vi kan starta en ny tråd om detta.

Här har jag mycket kännedom via farangerna i Korat, och tror att det gäller hela landet.

 

De flesta är lärare som delger mig detta

 

Intressant, jag har aldrig hört något åt detta hållet förut men skulle gärna vilja veta mer.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

leifen, on 18 Dec 2014 - 21:42, said:

Om nu blandbarnen är duktigare så upplevs det negativt av vanliga "helthai"

 

Att blandbarn ger status åt en skola gäller inte överallt, många gånger blir det tvärtom.

 

Vi kan starta en ny tråd om detta.

Här har jag mycket kännedom via farangerna i Korat, och tror att det gäller hela landet.

 

De flesta är lärare som delger mig detta

 

Jag gissar att dessa lärare är thai? Om så vet både du och jag varför.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att dessa lärare är thai? Om så vet både du och jag varför.

 

/ SatanG

 

Engelska lärare är det som jag endast som jag pratat med

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det både stämmer och inte stämmer. Dock är det väl statistiskt mera vanligt att en tjej med 6 års folkskola hamnar i Sverige än en välutbildad Thai som förmodligen har högre lön i Thailand än efter skatt i Sverige. 

Finns både fördelar och nackdelar på båda ställena. Och personligen försöker min fru och jag att få ut det bästa ur 2 världar med att tillbringa tiden 50/50.

Alla mina och fru,ns barn går eller har gått i Svensk skola. Det anser jag ger en bra grund för livet.

Min har väl studerat 16 år tror jag, så vi försöker på något vis göra som ni. Typ 50/50 men för mig blir det tyvärr mer tid i Sverige, är inte så lätt att få till det. Men det är väl bara att kämpa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket menar du inte stämmer?

I övrigt håller jag med, jag tror också att en svensk skola ger bra grund.

Ibland funderar jag på möjligheterna att flytta till Sverige, för mig är det skitsamma då jag jobbar för ett danskt rederi vilket gör mig skattefri även i Sverige. Dvs jag skulle tjäna på att bo i Sverige med alla förmåner. Men jag vill inte nedgradera frugan till att slumpa bort sin karriär för att bli sedd som en lägre person av gemene svenne. Hon är idag regional financial analyst för ett engelskt olje/gas bolag och det skulle svida rakt in i helvetet med en nedgradering av en så skärp, och vacker, person att kliva in i Sveriges atmosfär där hon skulle behöva bli sedd som en fd barflicka pga hennes val att vara min livskompanjon.

Istället har hon erbjudit mig att bli hemmapappa och hon tar hand om räkningarna och ger mig veckopeng hahaha. Pga detta gör det mig irriterad att många tror att alla thai är enbart beroende av faranger för pengar och dessutom rör sig i så snäva cirklar att motsatsen inte existerar. Jag/vi är inte hi/so, frugan växte upp snorfattig och själv har jag haft tur. Vi umgås mycket sällan med andra då det oftast, i asiatisk stil, mest handlar om att synas eller bli sedd. Fd kollegor till frugan skryter om att de köper 20 Longchampväskor till sina vänner och hinner bara med sin Bmw 5 i ett år innan det är dags för nya Benz CLS, jag har varit på bröllop där man hyrt Dusit thani och andra 5 stjärnor. Nu är det inte så att frugan är rik men hon klarar sig lätt utan min inkomst och både hon och jag är ganska privata av oss, därav håller jag mig ganska undan socialt. Hehe det låter värre än vad det är, svenskar som ex Atom ligger på en klart högre nivå än vad jag någonsin kommer nå upp till. BTW tror jag du och jag har en gemensam svensk vän, om du känner en svensk maskinist vad jag har hört.

/ SatanG

"Min bror, gift med en mycket välutbildad filippinska har get mig rådet att aldrig flytta till Sverige, det spelar ingen roll hur bildad hon än är så skiter det sig."

 

Jag anser inte att det stämmer. Då en välutbildad thai faktiskt kan få till det i arbetslivet i Sverige. Dock kräver det lite läshuvud så man kan klara svenskan bra även i skrift. Vilket inte är helt enkelt.

Jag tycker naturligtvis att ni gör rätt som bor kvar under dom omständigheterna. Då det i alla fall inte är så att din fru från första dag hon landar blir erbjuden drömjobbet.

Sen att Thai blir sedda som barbrudar i Sverige är nånting som man ofta får för sig. Men enligt min erfarenhet så stämmer inte detta annat med ett fåtal fördomsfulla människor, som i övrigt ofta brukar på ett eller annat sätt ha det problematiskt att hitta en livspartner.

Jag kommer ner i mitten av februari. Då kanske vi kan träffas över en matbit?

Om det är en maskinist på forumet så har du rätt. Annars får du nog hjälpa mig på traven vem du menar?

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller även en svensk som är gift med en Thai. Alltså 50%.

 

/ SatanG

Ja om man är gifta så fattar jag men om hon lurar mig att hon går på piller och sen inte gör det...

Blir med barn osv. att jag då skulle vara skyldig ungen 50% som arv eller vad du nu skrev när jag dör var lite förvånande.

 

Men jag kanske missförstod det hela.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

De är ju uppenbart att det är ett påhittat reportage. Sedan att sura gamla gubbar inte förstår det är en annan sak.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

De är ju uppenbart att det är ett påhittat reportage. Sedan att sura gamla gubbar inte förstår det är en annan sak.

Jag vet inte om det är påhittat eller spetsat, men nog är det lätt att hamna bredvid en rätt tankad medresenär, drabbar även ickejournalister!

Dialogen kan i o för sig vara tillrättalagd men jag har svårt att se nyhetstänkandet i att uppfinna en sådan här historia, då tror jag att den hade varit mycket mer nedvärderande och generaliserande. Men som sagt,. det är vad jag tror!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om man är gifta så fattar jag men om hon lurar mig att hon går på piller och sen inte gör det...

Blir med barn osv. att jag då skulle vara skyldig ungen 50% som arv eller vad du nu skrev när jag dör var lite förvånande.

 

Men jag kanske missförstod det hela.

 

Du verkar ha missförstått en hel del.

Dina barn har enligt svensk lag rätt att ärva 50% efter dej när du dör.

Sen spelar det ingen roll om hon sagt att hon åt P-piller eller hävdade att hon var steril.

 

Dina barn är alltid dina, framförallt när det ska betalas!

 

Det kostar att ligga på.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om man är gifta så fattar jag men om hon lurar mig att hon går på piller och sen inte gör det...

Blir med barn osv. att jag då skulle vara skyldig ungen 50% som arv eller vad du nu skrev när jag dör var lite förvånande.

 

Men jag kanske missförstod det hela.

 

Bröstarvingar har rätt till 50% (tillsammans)av ditt arv enligt lag, oavsett om du blev lurad av mamman eller inte, drar hon det till rätten så blir det så.

 

 

Varför skulle en ganska anonym Thaitjej som jobbar som reporter hitta på detta, i min värld finns det inte på kartan, hon varken vinner eller tjänar något på detta.

Alla som fluget med Thai har träffat dessa män, halv eller helpackade med en syn på Asiatiska kvinnor som är rätt beklämmande.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ha missförstått en hel del.

Dina barn har enligt svensk lag rätt att ärva 50% efter dej när du dör.

Sen spelar det ingen roll om hon sagt att hon åt P-piller eller hävdade att hon var steril.

 

Dina barn är alltid dina, framförallt när det ska betalas!

 

Det kostar att ligga på.

 

Det var ju inte så kul. Nåja det blir ju inte mitt problem i alla fall.

 

Då har jag redan hamnat nånannanstan eller ingenstans. Tror ju mer på ingenstans.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa, on 19 Dec 2014 - 10:59, said: Jag vet inte om det är påhittat eller spetsat, men nog är det lätt att hamna bredvid en rätt tankad medresenär, drabbar även ickejournalister! Dialogen kan i o för sig vara tillrättalagd men jag har svårt att se nyhetstänkandet i att uppfinna en sådan här historia, då tror jag att den hade varit mycket mer nedvärderande och generaliserande. Men som sagt,. det är vad jag tror!

 

Ungefär så, nedvärderande!

 

Den mest tankade och otrevliga medresenär jag haft oturen att hamna i närheten av va på Austrian, så skyll inte på ThaiAir! :patsak:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär så, nedvärderande!

 

Den mest tankade och otrevliga medresenär jag haft oturen att hamna i närheten av va på Austrian, så skyll inte på ThaiAir! :patsak:

 

Ehhh, ny skyller jag inte på Thaiair utan på packade passagerare i mycket övre medelåldern(får ju inte skriva gubbar), dessa män startar sin sexresa redan på Arlanda och tror redan där att de är sexymen efter några bärs.

 

Har suttit med min fru i baren där och fast att vi sitter med våra barn så kliver Kalle 65 år fram och börjar stöta på frugan, gissa om hon blir förbannad och förnärmad!

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Dialogen kan i o för sig vara tillrättalagd men jag har svårt att se nyhetstänkandet i att uppfinna en sådan här historia, då tror jag att den hade varit mycket mer nedvärderande och generaliserande. Men som sagt,. det är vad jag tror!

 

Men fattar du inte vad det handlar om ?  En thailändska ska inte klaga offentligt, speciellt inte om det gäller en sån struntsak som att nån tafsar på henne. Jag menar, tänk om min kusin Olle i Bastuträsk hörde reportaget då hade han kanske fått för sig att det var mig hon snackade om, vilka konsekvenser hade inte det kunnat få för mig, jag bara frågar ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bryter in lite diskret och delger min syn på tidningsfolk, ja efter att nu ha följt politiken och deras grova påhopp på SD och direkt felciterad vinklingar. Så är det inte så ofta som jag benämner dem som trovärdiga. Tidigare kunde man vinkla till höger lite själv när man läste någon vänster styrda tidningar och likaså åt andra hållet. Det fungerar inte längre tycker jag, sen är det färre journalister nu och ingen av dem korrekturläser vad de skriver, sämst är väl expressen som har en länk där man som läsare kan meddela stavningsfel (idag låter de bara program rätta utan större mänsklig kontroll). Sen har vi då rapporteringen från ubåtsjakten som hade mycket felaktigheter...

 

Hur som så kan mycket väl tösen ifråga byggt upp ett påhittat scenario, baserat på berusade äldre män på väg ner till Thailand. För att där då ge sig i lag med nån yngre tjej...  Möjligen var hon sansad för att hon inte kom från expressen, om så varit fallet skulle de genast ha varit en yngre barflicka som den berusade skulle "ta hand om"...  Så kan hon inte visa på källhänvisning till något som går att kolla upp så ser jag det inte som jättetrovärdigt... Bara att säga flight och datum skulle räckt och det hade inte heller varit utpekande mot mannen i fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fattar du inte vad det handlar om ?  En thailändska ska inte klaga offentligt, speciellt inte om det gäller en sån struntsak som att nån tafsar på henne. Jag menar, tänk om min kusin Olle i Bastuträsk hörde reportaget då hade han kanske fått för sig att det var mig hon snackade om, vilka konsekvenser hade inte det kunnat få för mig, jag bara frågar ?

 

Fritz..

Jo, jag fattar precis vad det är frågan om och som debattartikel har den ju fyllt sin funktion,

Om du vill tro att jag har skygglappar så tro det!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...