Jump to content
IGNORERAD

Julskinka!


Gustav

Recommended Posts

Hej jag har julskinka ångest. Vill hitta en julskinka till Jul!  Någon som vet var runt Pattaya? Kan gratinera själv!

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GreenValley

    4

  • Sam sip sam

    3

  • Chryzaliz

    2

  • Gustav

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Smakar kokt tysk skinka som våran julskinka? Dom har även på Big C men jag trodde inte det var samma sak

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Skinkan från BM Quality Foods är precis som en svensk. Rekommenderas.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

I år ska jag använda panko (asiatiskt ströbröd) till griljeringen, jag tror det ska fungera.

Någon på forumet som testat och kan ge ett utlåtande?

Link to comment
Dela på andra sajter

I år ska jag använda panko (asiatiskt ströbröd) till griljeringen, jag tror det ska fungera.

Någon på forumet som testat och kan ge ett utlåtande?

Bra tips, det låter gott :good:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är en stekpåse!

Blir förbaskat god och saftig i en stekpåse + en härlig sky till dopp i grytan :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir förbaskat god och saftig i en stekpåse + en härlig sky till dopp i grytan :good:

Gott var ordet sa Bull!

post-9211-0-33573200-1419148724_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag blev det äntligen dags för julskinkan:

 

Kokas:

post-3698-0-62832800-1419341273_thumb.jp

 

Efter griljering skärs den upp:

post-3698-0-92096400-1419341285_thumb.jp

 

Avnjutes på vörtbröd med en god senap:

post-3698-0-37583500-1419341298_thumb.jp

 

Med vänlig hälsning

BBJ

 

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

det är rätt, rejäla skivor ska det va, inget snålande med att skära så nära kanten som möjligt

 

http://www.maipenrai.se/upload/monthly_12_2014/post-3698-0-92096400-1419341285_thumb.jpg

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Valde som vanligt att steka skinkan i ugnen.

 

Insvept i folie och sedan in i ugnen i 75C till stektermometern visar 71 grader. Tar många timmar, men den skötte sig själv medan vi sov. (inget foto)

 

Sedan ta bort svålet och förbereda griljeringen.

 

post-9833-0-46605900-1419358713_thumb.jp

 

Blev en hel del skinkspad till den som vill göra dopp i grytan.

 

Fast kanske bäst att späda den med lite vatten. Då mitt skinkspad kallnar stelnar det till en gelé, för den är riktigt koncentrerad.

 

 

Sedan in i ugnen 15 min i 125 grader.

 

 

post-9833-0-87674600-1419358728_thumb.jp

 

 

Nu ska jag gå ock kolla om den svalnat så att vi får ett första smakprov...

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kom ut från ugnen för 20 minuter sedan. Fick domen "för salt" av frugan vid provsmakningen.  

För alla andra så innebär det oftast att det är bra. Hon säger för salt om allt jag gjort, även om det är osaltat.

Hos oss så är det bara jag som äter skinka, (samt eventuella besökare) så frugans bedömning får ej så stort genomslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte både skinka och kalkon i år.

Minsta jag hittade och fixar på julaftons morgon.

Skinkan en garantprodukt från willys behöver bara griljeras och sen ut på balkongen.

Kalkonen tar längre tid men det gör inget om den är ljummen till julafton.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Julskinkan i Pattaya inhandlas hos Belucky(Tysken) på Naklua Beach Road. Klar för griljering kostar den 270 thb/kg (dagsfärskt pris) och smakar svingott :D

Du ska nog ta bort Beach hi hi
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska nog ta bort Beach hi hi

 

Ögonen på vägen och händerna på ratten det är halt   :6:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

det är rätt, rejäla skivor ska det va, inget snålande med att skära så nära kanten som möjligt

 

http://www.maipenrai.se/upload/monthly_12_2014/post-3698-0-92096400-1419341285_thumb.jpg

 

Vill man ha tunna skivor ska man vända sig till den lokala handlaren med skärmaskin :good:

 

Jag tycker om rejäla skivor så om jag tar skinka från butiken får jag alltid lägga på 5-10 skivor på mackan   :nyam:

 

Med vänlig hälsning

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...