Jump to content
IGNORERAD

26/12 2004


Enis

Recommended Posts

DN fokus uppmärksammar att det nu gått 10 år sedan tsunamin svepte med sig hus, hem och en massa liv

http://fokus.dn.se/tsunamin/

Tio år efter tsunamin bildar ett antal gripande vittnesmål en extraordinär berättelse om katastrofen. Lena Sundström och Fredrik Funck har mött människorna som hamnade mitt i kaoset. Under några dramatiska dygn får vi följa mamman som inte hittar sin son, den unga UD-tjänstemannen, volontären som tar hand om ensamma barn, VD:n för Fritidsresor och dottern som saknar sina föräldrar.

Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Enis

    5

  • UglyFarang

    3

  • NiceBeaver

    2

  • Benriach

    1

Mest aktiva i denna tråd

Kötthandlarn

DN fokus uppmärksammar att det nu gått 10 år sedan tsunamin svepte med sig hus, hem och en massa liv

http://fokus.dn.se/tsunamin/

Enis

 

Fy fan, jag minns hur hemskt det var...

 

Innan jag visste hur den hade drabbat Thailand så slängde mig på luren för att höra hur det var med PD som svarade ngt berusad..

-"Jag har hört att det hänt ngt men jag är i Jomtien och det var inte på den sidan"...

Phhuuu....

 

Däremot hade vi en leverantör av transporttjänster till företaget som jag hade en nära vänskapsrelation med som förlorade sin fru och även en gammal skolkamrat som klarade sig med blotta förskräckelsen....

Han blev översköljd av första vågen och hamnade under en stor flat sten från en gångstig och höll på att kvävas under vattnet men efter den andra vågen kastades stenen bort och han kunde simma upp och till slut klättra upp på ett tak så att han överlevde..

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På annandagsträffen börjar vi alltid med en tyst minut för tsunamins offer

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan bodde i Bangkok och blev inkallad dagen efter för att åka helikopter från Bangkok till Phuket för att ta hand om alla skadade och döda. Hon har berättat en hel del hjärtskärande historier för mig. Vi kommer åka till Phuket nån gång då hon aldrig sett Phuket utan total kaos. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ja här i Khao lak berättas det också en massa historier om Tsunamin. En hel del svenska bofasta här som var med om den.och överlevde. jag hade många bekanta som dog..

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad en Hjälte som Lars Danielsson gör på  den tidiga Annandagsmorgonen? Kanske ligger på hålet igen med en "Stör Ej"-skylt på dörren...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokade första biljett ner då jag hörde om det, landade på Phuket 2a januari och åkte direkt upp till Khao Lak för att hjälpa alla familjer som överlevt. Det man fick se och uppleva känns fortfarande overkligt.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en jobbig tid minns jag. När vågen kom var det som en Hollywood-film, man trodde inte att det var på riktigt.

Och på Krabi sjukhus var det totalt överfullt och många tragiska syner och upplevelser. Stackars folk.

Kom ihåg att första gången jag grät kom mitt i Nyårsfirandet, på natten, då brast det bara.
Hade själv en himla tur kan jag säga.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såväl tsunamin som Estonia hade ju konsekvenser långt ut i svenska samhällen, de allra flesta känner någon, nära eller lite avlägset, som drabbats.

En av mina vänner förlorade sin son, sonhustru och barnbarn i tsunamin, svårt att föreställa sig hur det känns!

Jag själv drabbades inte tack vare min son som va ett dygn försenad från Tokyo till vårt möte i Singapore, när han väl kom hade man skyltat om i departureinformationen till canseled på den flight till Phuket vi bokat om till!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha spenderat 6-7 jular på rad i södra Thailand (Phuket, Koh PP, Krabi, Koh Lanta mfl) så åkte jag just tsunamijulen upp till Chiang mai istället. Samtidigt som vågen rullade in över stränderna i söder så stod jag ovetande på en travelagency i Chiang mai och undersökte närliggande flygavgångar till Phuket.

 

Var det intuition, vanligt flax, slumpen, försynen, högre makter eller något annat som gjorde att man precis den julen valde bergen istället för exempelvis Koh Phi Phi?
För just på mitt dåvarande favoritresmål Koh Phi Phi dog 50% av de som råkade vistas där.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skulle varit i Phuket men av någon anledning valde vi Koh Chang istället

 

vet fortfarande inte varför vi ändrade oss

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ner veckan efter. Träffa kusinbarnet som arbetade som guide där. Min arbetskamrat åkte hem med sista planet som gick. Hade många kamrater som strök med.   Själv åkte jag inte till Phuket veckan efter. Utan läste på nätet om pattis och jomtien. Så jag hoppade i Bangkok. Vilket var bra. men på hotellen höjde dom priserna på rummen skitstövlarna. I jomtien hade dom knappt hört talas om olyckan. Sedan var jag på Kata 2007 . Då gick Tsunami varning. och hela hotellet stack. Till oss sa dom vad ni än gör spring som fan åt motsatt håll. Den natten tittade jag på många filmer.

ps på Kata höll jag på att dö ändå. En kokosnöt ramlade ner en meter ifrån mig när vi var ute och gick. Troligtvis har jag inte så många liv kvar. Så jag passar på att njuta NU

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad en Hjälte som Lars Danielsson gör på den tidiga Annandagsmorgonen? Kanske ligger på hålet igen med en "Stör Ej"-skylt på dörren...

Sverige är ett rättsröteland.

Hur fan kan man hemligstämpla en massa skir som inte handlar ett piss om landets säkerhet?

Hur kan en naturkatastrof på andra sidan jordklotet leda till hemligstämplingar i Sverige.

Bor en massa stasihjärnor även här och kommer undan med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja fy fan sicken mardröm , minns att forumet gick varmt av bl.a medlemmar som befann sig där nere. Var väl på thaitjejers tid. Åkte ner i januari träffade en norrman i Pattaya som varit i Phuket

och bl.a köpt läskiga bilder av förolyckade folk, ofattbart att det går att göra pengar på andras olycka. Dum som man är så tittade jag ju på bilderna...ångrade man bittert, mådde inget vidare

efter det + att sömnen blev sabbad. Minns att jag höll god utkik när man var på beachen. Och så vips har det gått 10år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömmer det aldrig. Satt och tog morgonfikat och såg vågor i poolen. Långt bort från Puket... Hämtade frugan och visade... Hennes kommentar var "har du druckit redan". Gick till grannen som kom och kollade.. Snart var i ett 20 tal pers som kollade dessa vågor i poolen...Gick väl en timme så började telefonen ringa...

Är ni ok undrade man i Sverige!!!!! Va då ok?????? efter en stund till kom frugan med en öl och sa. Det har hänt något fruktansvärt... Vi bor nog 160 mil från Puket men det vi såg i poolen sågs av ett 50 tal pers...Vilka enorma krafter som bröt lös. Huvaliga

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag firade jul på Phi-Phi, men åkte till Phuket den 25:e.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaknade på ett hotell i BKK i bröllopssviten.

På TV visades en massa vatten, på alla kanaler...

Strax fattade vi att det var en Tsunami.

Inga roliga saker att se första dagen som gift.

En stor tröst var att 2 vänner rest upp från Patong till BKK för att vara med på bröllopet och var i trygghet på samma hotell som vi.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på plats i patong när det hände.kom ifrån min fru och 4 årige son .

Många tuffa timmar innan vi kunde återses .och tillbringa natten uppe i bergen.

Man ska aldrig ta nåt förgivet här i livet

RIP till alla som inte hade samma tur som oss

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad en Hjälte som Lars Danielsson gör på  den tidiga Annandagsmorgonen? Kanske ligger på hålet igen med en "Stör Ej"-skylt på dörren...

 

Nu ska du var snäll mot Danielsson, han fick lida mycket efter hans upplevelser i samband med tsunamin enligt en intervju med honom.

 

"– Samtidigt som jag för alltid har påverkats och förändrats av det jag gick igenom under tsunamitiden så har jag i mer konkreta termer lagt det bakom mig,"

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20059937.ab

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag hade jour på mitt dåvarande jobb och gick nog upp hyfsat tidigt för att slå på telefonen.

Min vana trogen startade jag datorn och tittade in på Thaitjejer. Kommer ihåg att en medlem hade skrivit ett meddelande en timme innan vågen kom. Han hade läst någonstans att det hade varit en jordbävning i havet och undrade om någon hade hört något mer.

Efter det tittade jag på TV all vaken tid i flera dagar.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...