Jump to content
IGNORERAD

"recept" på ostbricka


Nicholas

Recommended Posts

Kan ni hjälpa mig med lite förslag på hur man får ihop en smarrig ostbricka med ostar som kan köpas i Sverige?

Även andra tillbehör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik bredbara mjukostar, det är bara skräp. Kör med hårdostar, man behöver faktiskt inte ha jättemånga sorter 4-5 olika räcker bra.

Färska fikon är mycket gott till ostbricka, nån burk exklusiv marmelad också, dadlar passar utmärkt till Kvibille ädel. 

 

Kvibille gräddädel är givet på en ostbricka, och en klassisk fransk Gruyere. En vällagrad västerbotten skämmer inte ut sig heller, om man vill ha lite svenskt.

En Brieost är alltid bra att ha med ifall man bjudit med någon som inte är så förtjust i starka ostar.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni hjälpa mig med lite förslag på hur man får ihop en smarrig ostbricka med ostar som kan köpas i Sverige?

Även andra tillbehör.

http://www.sodercheesen.se/

Sen lite frukt vindruvor och naturligtvis ett gott vin!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni hjälpa mig med lite förslag på hur man får ihop en smarrig ostbricka med ostar som kan köpas i Sverige?

Även andra tillbehör.

Vad ska ru ha den till? som musöppnare så är rödtjutet viktigare än musmaten

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vad ska ru ha den till? som musöppnare så är rödtjutet viktigare än musmaten

 

Rödtjut och lite flensost brukar få fart på de flesta  :wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du däremot INTE skall göra för att få ihop en ostbricka är att åka PE med Thai...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan viktig sak är att man köper ostbitar som inte är färdigförpackade,

utan man ska se till att bitarna skärs av från stora hela ostar när man köper dom.

 

Sen är det mycket viktigt att ostarna står framme i rumstemperatur ett par timmar innan man börjar äta av dom.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina 5cent är att ta 3-5 sorter som skiljer sig i karaktär. inga problem om du gåtr till en ostbutik/bemannad ostdisk,

men om du handlar själv i en välsorterad vanlig affär så är mina tips (som "alltid" finns):

 

Vitmögel-vanlig Brie

Grön mögel- Gorgonzola (eller Kvibille gräddädel om du/ni är "osäkra")

Blåmögel- Höng Himmels blå (danskt "ö" :-) )

Färskost - Vitlök & ört Roundelle

Hårdost - Västerbotten eller Guverne

Getost - President Saint Maure

 

Sedan lite trevliga tillbehör som fint knäcke, lite kex (helst ej salta, det bråkar med osten) och absolut någon/några trevliga marmelad/sylt (fikon!).

Hoppa över druvor, det bara bråkar om ni ska dricka vin, och det ska ni väl?

 

Jag tycker att de flesta Rioja viner passar fint till ost men även (och det känns inte helt självklart!? ) en frisk Pino Noair.

Om ni föredrar vita viner så prova gärna både lätta friska (Sauvignon blanc) och lite kraftigare typ Chardonnay (frun och jag är oense vad som är bäst :-) ).

 

Mattias 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag sålde dessertostar en gång i tiden men hur en bra ostbricka ska se ut är ju mycket efter egen smak men några enkla hållregler kanske jag kan bidra med.

 

Det viktigaste är nog som Dandic just skrev att de är rumstempererade, de smakar väldigt mycket mer. Sedan är det tillbehör, I Frankrike får man ju dessertost efter varje middag och där har de sällan något till utan de rullar in den klassiska ostvagnen och man väljer de ostar man gillar. Många i Sverige gillar söta frukter som päron till och till salta ostar som blåmögel passar det utmärkt men till en brie så tar de över och sänker smaken på osten.

Själv gillar jag först en camembert eller brie (enda skillnaden är storleken), någon typ av kittost typ taleggio, någon typ av blåmögelost och till sist hårdost och kanske inte grevé utan prova typ Gruyére och Beaufort. Får- och getost gillar jag personligen inte och absolut inte på en osttallrik.

Kex är sällan jag äter till, vill jag ha det matigare så grillar jag några små skivor surdegsbröd. Till blåmögelosten är det gott med något sött, varierar mellan söt frukt eller en god marmelad.

 

På bilderna några osttallrik från senaste turen till Frankrike.

 

 

post-7918-0-66543400-1418372341.jpg

post-7918-0-43453900-1418372351.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...