Jump to content
IGNORERAD

Trådlös bredbandsrouter m 3G/4G samt Thaiab?


Enis

Recommended Posts

Hej

 

Har en kompis som skall vara fyra veckor i Mae Phim och han undrar

 

1. Vilken trådlös bredbandsrouter med 3G/4G skall man köpa i Sverige och ta med sig?

 

alt vilken trådlös bredbandsrouter med 3G/4G skall man köpa på plats och i så fall vart?

 

2. Vilken operatör och form av abonemang skall han teckna (5-6 stycken i familjen med telefoner och plattor som kall vara uppkopplade mot routern)?

 

Några som håller till i trakterna som har några handfasta tips? 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Enis,

jag har ett avtal med 3BB som ger mig 8-10Mb för en kostnad av 631Baht/mån.Vi har 2 datorer,2 plattor och flera telefoner igång samtidigt och det funkar klockrent dygnet runt.Nu vet jag ju inte om 3BB finns i Mae Pim,kanske en annan operatör som t.ex DTAC eller TOT,verkar som om de delat upp områden mellan sig.Det bästa måste vara att fråga på plats för det dräller av skandinaver där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med de thai som bor i området vilken som har det bästa 3G, det kan skilja mellan operatörerna.

 

I städerna fungerar nog alla som AIS/1to2 Call, Dtac, True.

 

Man kan få mycket data för 399bath per månad och enkelt att fylla på om mer behövs.

 

Blanda inte ihop fast internet med 3G/4G mobilt.

 

Router finns här i Thailand till bra priser.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en smidig, liten router för runt 3G/4G för något år sen eller två i Thailand.

Problemet var att den bara klarade 5 uppkopplade enheter samtidigt, vilket vi snabbt gick över i Sverige med mobiler,dator, surfplattor, Wifi-skrivare och uppkopplad TV.

Så lyssna noga hur många som kan vara ihopkopplade samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Har en kompis som skall vara fyra veckor i Mae Phim och han undrar

 

1. Vilken trådlös bredbandsrouter med 3G/4G skall man köpa i Sverige och ta med sig?

 

alt vilken trådlös bredbandsrouter med 3G/4G skall man köpa på plats och i så fall vart?

 

2. Vilken operatör och form av abonemang skall han teckna (5-6 stycken i familjen med telefoner och plattor som kall vara uppkopplade mot routern)?

 

Några som håller till i trakterna som har några handfasta tips? 

 

/Enis

 

Jag hade använt en billig smart-telefon och delat nätverk/wifi via den, många har ju också en utarrangerad sån hemma.

 

Vilket telefonbolag som har bäst fjong hade jag undersökt på platsen, AIS DTAC TRUE etc har likvärdiga erbjudanden.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade köpt en olåst router från Sverige och laddat den med ett kontantkort från 12Call tillsammans med 1 månads fri surf. Jag hade absolut inte använt något Svenskt abbonemang här nere för det. 1 månads fri surf med 12Call kostar 799 Baht och man ringer bara till kundtjänsten för att aktivera det.

 

Mobilföretagen kör en väldigt ful metod med dessa abbonemang

 

Dom skriver FRI SURF med stora bokstäver men kontrollerar man lite noggrannare det finstilta begränsas surfen till 3,4,5 Gb/månad/period. Sedan går hastigheten ner till snigelfart. Enligt Thai logik är det "OBEGRÄNSAD SURF" för det fungerar ju hela månaden, om än extremt långsamt !

 

Det är bara fast bredband som har riktig obegränsad surf som t.ex ADSL som Drivern har eller som jag har från 3BB

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Rör man sig i storstäder som Bangkok så har dom ju översålt internet. Hur många som helst som är uppkopplade mot varje sändare.

Så att surfa i någon högre hastighet går som allt oftast inget bra.

Ibland har man till och med problem att koppla upp på MPR via tapatalk på grund av detta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Rör man sig i storstäder som Bangkok så har dom ju översålt internet. Hur många som helst som är uppkopplade mot varje sändare.

Så att surfa i någon högre hastighet går som allt oftast inget bra.

Ibland har man till och med problem att koppla upp på MPR via tapatalk på grund av detta.

 

Just därför ska man bo på landet där DTAC levererar typ 23mb i telefonen, men tyvärr ynka 10mb i mitt fasta :(

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just därför ska man bo på landet där DTAC levererar typ 23mb i telefonen, men tyvärr ynka 10mb i mitt fasta :(

Problemet på landet är väl att det enda som finns att göra är att surfa och dricka öl.

Det ena tar således ut det andra. I Bangkok tar vi inte så hårt på att det inte går att surfa så hårt på stan. Allra helst om man som mig har 30/10 mb fiber hemma.. :);)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet på landet är väl att det enda som finns att göra är att surfa och dricka öl.

Det ena tar således ut det andra. I Bangkok tar vi inte så hårt på att det inte går att surfa så hårt på stan. Allra helst om man som mig har 30/10 mb fiber hemma.. :):wink:

 

Du är halvära sanningen där.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mobilföretagen kör en väldigt ful metod med dessa abbonemang

 

Dom skriver FRI SURF med stora bokstäver men kontrollerar man lite noggrannare det finstilta begränsas surfen till 3,4,5 Gb/månad/period. Sedan går hastigheten ner till snigelfart. Enligt Thai logik är det "OBEGRÄNSAD SURF" för det fungerar ju hela månaden, om än extremt långsamt !

 

Det är bara fast bredband som har riktig obegränsad surf som t.ex ADSL som Drivern har eller som jag har från 3BB

 

Låter som sverige

Jag har 4Mb ner och 2 Mb upp har alldrig haft en begränsning så mao har jag riktigt obegränsad surf

jah har TOT 3G betalar ca 789Bht i månaden och jag streamar mycket kolar filmer och tv på nätet ibland

är det sirap bara starta om modem och router så funkar det igen

Så dra inte alla under en kam.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...