Jump to content
IGNORERAD

Linux


Guest jlh66

Recommended Posts

Jag har en laptop som jag jag bara använder i Norge för att kika lite i tidningar,lämna in nån dd och kolla mina mail. Den har w8 men det krånglar mycket,vet inte om det är datorn eller w8 som är orsaken?. Men hursom så är jag lite nyfiken på att testa att installera Linux i den. Vilken ska man välja som helt ny på Linux? Nån som är insatt och kan komma med tips?

Mvh Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Testade Linux mint för ett tag sen och det var ingen höjdare. Kan du inte installera om den med w8 och se om den blir bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Linux är helt OK, bara man lärt sig "språket".

Som novis och hyfsat ointresserad av datorer och användning förurom lite MPR, mail och slösurf funkar det skitbra!

 

Linux o Mozilla, en bra kombination!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade Linux mint för ett tag sen och det var ingen höjdare. Kan du inte installera om den med w8 och se om den blir bättre?

Jo han som jag köpte den av jobbar på mitt jobb och hade förut en liten data firma.han sa att han skulle köra om w8 åt mig men jag funderar på att testa linux istället.Gillar inte w8 alls.

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jo han som jag köpte den av jobbar på mitt jobb och hade förut en liten data firma.han sa att han skulle köra om w8 åt mig men jag funderar på att testa linux istället.Gillar inte w8 alls.

 

Ok, hoppas du inte är beroende av att använda Skype i den för det var helt utvecklingsstört i Linux. Det är det iofs i W8 också om man inte laddar ner och kör skrivbordsversionen istället för den där jävla appen som man blir vansinnig av. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hoppas du inte är beroende av att använda Skype i den för det var helt utvecklingsstört i Linux. Det är det iofs i W8 också om man inte laddar ner och kör skrivbordsversionen istället för den där jävla appen som man blir vansinnig av. 

Det är just apparna jag inte gillar med w8.Använder inte skype så mycket längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Det är just apparna jag inte gillar med w8.Använder inte skype så mycket längre.

Jag använder inga appar alls, kör skrivbord och och kör på som jag gjorde med Windows 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder inga appar alls, kör skrivbord och och kör på som jag gjorde med Windows 7

Exakt så försökte jag oxå att göra,men dom apparna segar upp datorn när dom ska uppdateras.Och ibland hänger hela skiten upp sig och fastnar i uppdateringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en ren installation av windows se till och ladda ner drivisar till ett usb-minne innan du blåser datorn. Blir det inte bättre då så kan du kasta den. :)

 

Linux, är overkill och man ska ha mycket tid på sig om man ska sätta sig in i det.. har man det så är det bara och köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat den och tycker att den är bra?

Namnet "Classics hell" låter inte så förtroendeingivande.

Köpte en ny laptop nyligen med W8 och den gillar jag inte

så jag laddade ned Classic shell och jag är mycket nöjd med den och man växla mellan W8 och W7

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har även en Chromebook men nu vill jag testa nått nytt :good:

 

 

Är det där det ligger så är ju Linux ett solklart val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det där det ligger så är ju Linux ett solklart val.

Dax att dra chipspåsen över skallen.Du vet vad som gäller.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en laptop som jag jag bara använder i Norge för att kika lite i tidningar,lämna in nån dd och kolla mina mail. Den har w8 men det krånglar mycket,vet inte om det är datorn eller w8 som är orsaken?. Men hursom så är jag lite nyfiken på att testa att installera Linux i den. Vilken ska man välja som helt ny på Linux? Nån som är insatt och kan komma med tips?

Mvh Jocke

 

Jag köpte en Acer E3 - 112.

Med W8.

Nu har den W7 prof...

8gb minne

 

W8 och dator utan pekskärm är inget bra.

Där passar W7 bättre.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har en laptop som jag jag bara använder i Norge för att kika lite i tidningar,lämna in nån dd och kolla mina mail. Den har w8 men det krånglar mycket,vet inte om det är datorn eller w8 som är orsaken?. Men hursom så är jag lite nyfiken på att testa att installera Linux i den. Vilken ska man välja som helt ny på Linux? Nån som är insatt och kan komma med tips?

Mvh Jocke

Jag installerade kubuntu och det har funkat riktigt bra,ska nog även slänga i det i en stationär burk jag har hemma :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag även provat att installera Linux Mint i en gammal stationär burk. Även den funkar bra och ännu inga konstigheter,den är ganska lik Kubuntu och båda är användarvänliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Linux (Ubuntu) på min stationära PC sedan sex år tillbaka. Kommer aldrig att släppa in Windows i den burken. Perfekt för att surfa, köra multimedia (kopplat ihop med musikanlägging och TVń.

 

Skriver det här på min nästan nya laptop, kör även Ubuntu på den. Beror på att jag tänkte mig inte för när datorbutiken frågade vilket operativ, jag hade egentligen tänkt ha Linux Mint.

 

Alltså är jag en anhängare av Linux. Oerhört driftsäkert, slöar ej ned datorn med tiden (känner Windowsavändare igen det?) uppdateringar fungerar klanderfritt, finns massor av program (många gratis)  .

 

En stor nackdel är att Bank ID vilket ju blivit närmast en standard (till och med Skatteverket kräver det) har slutat anpassa sin programvara för Linux. Därför MÅSTE man ha Windows eller Mac OS för att kunna komma in på sin bank eller kommunicera med myndigheter. Till detta använder jag min två år gamla laptop med W8 även i fortsättningen. Har inte hittat ett bra Linuxprogram istället för Faststone resizer, andra skälet att hålla igång W8 burken.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Linux (Ubuntu) på min stationära PC sedan sex år tillbaka. Kommer aldrig att släppa in Windows i den burken. Perfekt för att surfa, köra multimedia (kopplat ihop med musikanlägging och TVń.

Skriver det här på min nästan nya laptop, kör även Ubuntu på den. Beror på att jag tänkte mig inte för när datorbutiken frågade vilket operativ, jag hade egentligen tänkt ha Linux Mint.

Alltså är jag en anhängare av Linux. Oerhört driftsäkert, slöar ej ned datorn med tiden (känner Windowsavändare igen det?) uppdateringar fungerar klanderfritt, finns massor av program (många gratis) .

En stor nackdel är att Bank ID vilket ju blivit närmast en standard (till och med Skatteverket kräver det) har slutat anpassa sin programvara för Linux. Därför MÅSTE man ha Windows eller Mac OS för att kunna komma in på sin bank eller kommunicera med myndigheter. Till detta använder jag min två år gamla laptop med W8 även i fortsättningen. Har inte hittat ett bra Linuxprogram istället för Faststone resizer, andra skälet att hålla igång W8 burken.

Mobilt BankID använder man såklart så slipper man installera nånting. :)

Tapatalked

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mobilt BankID använder man såklart så slipper man installera nånting. :)

Tapatalked

Svårt att få in i en PC  ;-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...