Odin Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 Ja om man vill kalla nollan för jord. Av någon anledning så skiljer man på dessa då båda ofta går till samma ställe i slutänden. Vad man kallar saker och ting har inte så stor betydelse så länge alla parter är på det klara med vad som menas med definitionen.Blir ungefär lika relevant som att diskutera om varför en kollisions mellan en bil och en cyklist inte kallas för en cyklist olycka. Då cyklisten oftast är den part som skadas. Innan dom delas heter det PEN. Nej, det heter olycka ingenting annat. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 (ändrad) Den här står på plastfötter är ansluten via plaströr och har bara en tryckgivare som kontakt med elnätet. Lik förbannat löser den Jfb:n.. Varför... Jo därför att bonnjäveln som kopplade in den anslöt nollan istf. Jord till Chassit.. Nu vet jag inte varför man ansluter el till en hydrofor över huvudtaget? Har för övrigt aldrig sett en hydrofor med plastfötter. Dom är byggda i galvaniserad stål hela vägen till golvet. Och anslöt man nollan till denna så kan man nog inget om el överhuvudtaget. Möjligen till pumpen. Men då om han la nollan fel så lär ju den ledas rakt ut i höljet. Har varit med om elektriker som kopplat fel på brännare hemma hos sig själv så pannan aldrig slagit ifrån när jordfel uppstått. Då man lagt termostaten på nollan istället för på fasen. Han hade nog haft en nytta av en jfb. Då pannan i sig själ där agerade jord. Ändrades December 4, 2014 av janne_h "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 Nu vet jag inte varför man ansluter el till en hydrofor över huvudtaget?Har för övrigt aldrig sett en hydrofor med plastfötter. Dom är byggda i galvaniserad stål hela vägen till golvet. Och anslöt man nollan till denna så kan man nog inget om el överhuvudtaget. Möjligen till pumpen. Men då om han la nollan fel så lär ju den ledas rakt ut i höljet. Har varit med om elektriker som kopplat fel på brännare hemma hos sig själv så pannan aldrig slagit ifrån när jordfel uppstått. Då man lagt termostaten på nollan istället för på fasen. Han hade nog haft en nytta av en jfb. Då pannan i sig själ där agerade jord. Pressostaten styr en pump (via relä) elektriskt. Den står på Plastfötter fråga inte mej varför, men faktum kvarstår den löser JFB VARFÖR? Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 Pressostaten styr en pump (via relä) elektriskt. Den står på Plastfötter fråga inte mej varför, men faktum kvarstår den löser JFB VARFÖR? Å den står i mitt hus... Kanske är det jag som har dåligt inflytande på den?? Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 Det heter jordfel, men det är för att göra det lätt för sig, för om jordtråden är intakt, så är det inga fel på jordtråden.. Det heter åskledare, men inte fan är det någon åska som den skyddar mot, utan blixten, så man ska inte stirra sig blind på benämnelsen.. För hur ser det ut i rusningstrafik. Det står stilla. Sen, om inte strömmen kommer tillbaks i nollan och inte genom jorden, vart tar den då vägen? Rock on! Eller om det blir fel som en kompis iPhone laddare där brann huset upp eller brann det ner, men huset är borta nu iallafall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 (ändrad) Näe.. Men Janne e långt ifrån dum. Han kan jävligt mycket om många saker. Men han som jag kan inte allt.Jag har professionellt hållit på med väldigt mycket felsökning av enheter som kan till exempel ha det man kallar jordfel. Pumpar, vvb, pannor, brännare, värmepumpar etc. Har även i praktiska ordalag råkat ut för rena jordfel i samband med ombyggnad då elektrikern inte gjort det han skulle. Utan vänt på fas och nolla i centralen. Det blixtrade mellan brunnen och rensfjädern kan jag säga. För den skull är jag inte elektriker. Dock vänder jag mig emot att man beskriver ett onormalt tillstånd som inte är fysiskt fel som mera fel än det omvända tillståndet som inte det heller bygger på fysiskt fel. Då uttrycket jordfel är ett vedertaget ord som dom flesta vet vad man menar om man uttrycker det. Ändrades December 4, 2014 av janne_h "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 Hua ,,, Fattar Noll men ligger i fas,,,Skämtosido ,,skit nojig på allt vad el är i Thailand. Man har ju sett vissa ihopa knycklade el installationer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 Pressostaten styr en pump (via relä) elektriskt.Den står på Plastfötter fråga inte mej varför, men faktum kvarstår den löser JFB VARFÖR? Ok... I min värld brukar man sätta pressostaten i närheten av pumpen. Men den kan ju naturligtvis fysiskt sitta var som helst så länge den känner av trycket rätt. Dock är ju vatten strömledande. Så den kan mycket väl krypa den vägen så jfb löser ut. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 Ok... I min värld brukar man sätta pressostaten i närheten av pumpen. Men den kan ju naturligtvis fysiskt sitta var som helst så länge den känner av trycket rätt. Dock är ju vatten strömledande. Så den kan mycket väl krypa den vägen så jfb löser ut. Ja det är min tanke åxå, eller så är det säkerligen..Ett solklart nollfel Hehe. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 Ja det är min tanke åxå, eller så är det säkerligen..Ett solklart nollfel Hehe. Eller ett fasfel då om det vore fasen som var kopplad där jorden borde sitta? "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 Eller ett fasfel då om det vore fasen som var kopplad där jorden borde sitta? Hmm ja nu är vi inne på nästa macka... Hur f-n kan ett fasfel uppstå utan att säkringarna är iskruvade?? Ähh fan vi tar det en annan dag... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd December 4, 2014 Dela Inlagd December 4, 2014 (ändrad) Och med samma ordretorik. Vari menar du att det är fel på nollan. Det är väl lika onormalt att strömmen inte kommer tillbaka i nollan som att jorden går ut i skyddsjorden? Inte i något fall är det direkt fel vare sig på nolla eller jord. I ena fallet går det ström där det inte ska. I andra fallet går det inte ström där det ska. Hur kan således det ena alternativet som är vedertaget sätt att beteckna det som som mera fel? Det blir ju nästan komiskt nu? Vad han menar är nog att strömmen inte kommer tillbaka via neutralledaren. Nollan var det länge sedan man slutade att säga. Ska han svänga sig kan han svänga sig med korrekta ord. Ska det heta något borde det väl då vara neutralfelsbrytare, men jag tycker ändå att det är lika fel att ändra till det. Vi har ett vdertaget namn som fungerar bra alla vet vad det är, varför ändra på det. Anledningen att det är ett stort begrepp köper jag inte. Nollfel, neutralfel eller fasfel är lika difusa begrepp. Fast jag tror inte det var det Odin var ute efter när han började spåna i detta. Är det så svårt att förklara att jag bytte värmepatron, spisplatta eller .,.,.,., för att den hade en överledning till jord som gjorde att jfb löste ut? Klarar man inte av att ge den förklaringen så har företagen misslyckats någonstans. Ändrades December 4, 2014 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 5, 2014 Dela Inlagd December 5, 2014 Tycker vi skall använda den engelska beteckningen istället för den beskriver bättre vad en "jordfelsbrytare" är egentligen Residual-current device (RCD) http://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device Själv kör jag med RCBO:er i mitt hus i Thailand Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd December 5, 2014 Dela Inlagd December 5, 2014 Tycker vi skall använda den engelska beteckningen istället för den beskriver bättre vad en "jordfelsbrytare" är egentligen Residual-current device (RCD) http://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device Själv kör jag med RCBO:er i mitt hus i Thailand Kvarvarande, återstående blir det om man snabbt översätter det.. Så där ser man vilken skev översättning vi har mäktat med i Sverige. Inget snack om jordfel här inte. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KaiserBlood Inlagd December 5, 2014 Dela Inlagd December 5, 2014 Enligt min erfarenhet så är det väldigt ovanligt att kunder vill ha en exakt Fel beskrivning. Dom flesta nöjer sig med att få felet avhjälpt. Ja, den här tråden bevisar ganska tydligt varför. We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd December 5, 2014 Dela Inlagd December 5, 2014 Det som är bekymmersamt är när någon åberopar sin yrkeserfarenhet, på ett sätt som att det skulle ursäkta brist på kunskap. Mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd December 7, 2014 Dela Inlagd December 7, 2014 Potensialjorda alla våtutrymmen tycker jag är bäst plus Elskydden som man gör i djurstall. Olykan kan vara framme även man har jordfelsbrytare (falsk säkerhet) , Då vagabonderande strömmar från en annan anläggning kan vara boven.. Kanske det som var problemet vid dödsfallet . utbildade rörsvetsare vet det med problemen på stora anläggningar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd December 7, 2014 Dela Inlagd December 7, 2014 Jag tror Thailändare är ganska medvetna om detta elproblem. Vi tog in på ett hotell i Chiang Mai nära järnvägsstationen. Där sa dom till oss att inte duscha innan en elektriker kollat i badrummet. Jag tittade på vv beredaren innan vi gick och åt, då fanns det 2 kablar. När vi kom tillbaka fanns det en gul och grön jordkabel där också. När vi satte in en vv beredare i huset i Bkk så slog dom ner ett långt kopparspjut i marken och anslöt jorden i. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 8, 2014 Dela Inlagd December 8, 2014 Tycker vi skall använda den engelska beteckningen istället för den beskriver bättre vad en "jordfelsbrytare" är egentligen Residual-current device (RCD) http://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device Själv kör jag med RCBO:er i mitt hus i Thailand Fan det står ECB på min dusch, Electric leaking Circuit Breaker antar jag att det står för. Dvs att strömmen har hittat en ny väg till jord. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 8, 2014 Dela Inlagd December 8, 2014 Fan det står ECB på min dusch, Electric leaking Circuit Breaker antar jag att det står för. Dvs att strömmen har hittat en ny väg till jord. Näe det betyder att Europeiska centralbanken äger din brytare “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 8, 2014 Dela Inlagd December 8, 2014 Näe det betyder att Europeiska centralbanken äger din brytare Vilken tur att jag bara hyr brytaren med tillhörande hotellrum då ECB som i Europeiska centralbanken vill jag inte ha att göra med. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stigge Inlagd December 11, 2014 Dela Inlagd December 11, 2014 Det är nog tur att vi inte har installerat varmvatten än i vårat. Tryggare så och kan inte påminna mig att jag frusit i duschen så det kanske aldrig blir av. Om man installerar dusch för varmvatten så måste man gräva ned en jordad kabel i marken. Använd flera kopparstavar i marken för att fästa kabeln vid. Thailand har inga elektriska uttag med jordad kontakt så det löser man själv med att gräva ned en kabel för att för att få säkerhet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd December 11, 2014 Dela Inlagd December 11, 2014 Om man installerar dusch för varmvatten så måste man gräva ned en jordad kabel i marken. Använd flera kopparstavar i marken för att fästa kabeln vid. Thailand har inga elektriska uttag med jordad kontakt så det löser man själv med att gräva ned en kabel för att för att få säkerhet. Man ska gräva ner en jordad kabel? Tror mera att du menar att man ansluter en jordledare till ett jordtag. Men då är det nog lämpligt att även mäta detta jordtag, beror helt och hållet på markens beskaffenhet, om det är värt att kalla jordtag. /biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd December 11, 2014 Dela Inlagd December 11, 2014 Om man installerar dusch för varmvatten så måste man gräva ned en jordad kabel i marken. Använd flera kopparstavar i marken för att fästa kabeln vid. Thailand har inga elektriska uttag med jordad kontakt så det löser man själv med att gräva ned en kabel för att för att få säkerhet. Eller så köper man en jordfelsbrytare och besparar sig grävandet. Rejält mycket bättre säkerhet dessutom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd December 11, 2014 Dela Inlagd December 11, 2014 Eller så köper man en jordfelsbrytare och besparar sig grävandet. Rejält mycket bättre säkerhet dessutom. Förutsätter väl att jfb är av så bra kvalitet att man kan lita på den 1000%? Samt att man testar den regelbundet om man inte kan lita på den föralltid! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu