S m i l e 1 Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 (ändrad) Det var ren tur att Michel inte fick en starkare eller dödlig elchock, säger han http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19943557.ab Han måste ha haft duschhandtaget i höger hand och stått med höger ben i vattnet. Ändrades December 1, 2014 av Puman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Det var ren tur att Michel inte fick en starkare eller dödlig elchock, säger han http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19943557.ab Han måste ha haft duschhandtaget i höger hand och stått med höger ben i vattnet. Ja det där var nog inte första gången och inte sista heller! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Det är nog tur att vi inte har installerat varmvatten än i vårat. Tryggare så och kan inte påminna mig att jag frusit i duschen så det kanske aldrig blir av. Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Vi har installerat nu efter 2-3 års kalldusch.Jag sa till elektrikern att det här är farligt men han sa nej och visade mig jordanslutningen som såg rejäl ut och mer kan jag inte göra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Så länge som allt på utsidan vattenvärmaren och allt därefter är i plast så känner jag mig trygg i alla fall. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 En säkerhetsbrytare på matningen är lika viktig som bra jordkabel. Här kör man mycket starka matningar på enfas, så ingående säkringar ligger på 20A och uppåt på varje krets. Det flesta bra duschvärmare har alltid inbyggd jordfelsbrytare, men också att undvika metall i duschslang är bra. Värst är när klåpare eller släktingar gör el-jobbet Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 En säkerhetsbrytare på matningen är lika viktig som bra jordkabel. Här kör man mycket starka matningar på enfas, så ingående säkringar ligger på 20A och uppåt på varje krets. Det flesta bra duschvärmare har alltid inbyggd jordfelsbrytare, men också att undvika metall i duschslang är bra. Värst är när klåpare eller släktingar gör el-jobbet Jag fattar nog lite trögt, på alla vattenvärmare jag monterat och använt är slangkopplingarna mellan chassi och slang av plast! Hur kan det då komma farlig ström i eller tillsammans med slangen. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Dessa jäxxxxla duschar. Tänker på det varje gång man kommer till nytt ställe. Frågan är bara hur sjutton man kan kolla om det är strömförande eller inte,,,,,,? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Jag fattar nog lite trögt, på alla vattenvärmare jag monterat och använt är slangkopplingarna mellan chassi och slang av plast! Hur kan det då komma farlig ström i eller tillsammans med slangen. Som jag förstår det leder vatten ström, och den som duschar är då jordad mot marken. Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Dessa jäxxxxla duschar. Tänker på det varje gång man kommer till nytt ställe. Frågan är bara hur sjutton man kan kolla om det är strömförande eller inte,,,,,,? Använd gummistövlar! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 (ändrad) En säkerhetsbrytare på matningen är lika viktig som bra jordkabel. Här kör man mycket starka matningar på enfas, så ingående säkringar ligger på 20A och uppåt på varje krets. Det flesta bra duschvärmare har alltid inbyggd jordfelsbrytare, men också att undvika metall i duschslang är bra. Värst är när klåpare eller släktingar gör el-jobbet Vad skulle säkerhetsbytaren göra för nytta om du får ström i dig när du duschar? Jordningen är nog betydligt viktigare om du har ett hölje som kan bli strömförande. Ändrades December 1, 2014 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Vad skulle säkerhetsbytaren göra för nytta om du får ström i dig när du duschar? Jordningen är nog betydligt viktigare om du har ett hölje som kan bli strömförande. Den ska lösa ut vid jordfel den också, inte bara den inbyggda in vattenvärmaren. Men fungerar ingen av dom inte så är nyttan ringa. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Den ska lösa ut vid jordfel den också, inte bara den inbyggda in vattenvärmaren. Men fungerar ingen av dom inte så är nyttan ringa. Ok du menar en jordfelsbrytare. En säkerhetsbrytare är i min värd en manuell brytare som skall användas för att frånskilja vid arbete. Den bryter allså inte vid jordfel. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 En säkerhetsbrytare på matningen är lika viktig som bra jordkabel. Här kör man mycket starka matningar på enfas, så ingående säkringar ligger på 20A och uppåt på varje krets. Det flesta bra duschvärmare har alltid inbyggd jordfelsbrytare, men också att undvika metall i duschslang är bra. Värst är när klåpare eller släktingar gör el-jobbet Det du kallar säkerhetsbrytare, är det en jordfelsbrytare du menar då? Sedan kan jag hålla med om att klåpare bör man ej anlita. Men att även släktingar bör räknas bort, det var ny information. /biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Brukar rycka lite i den tredje tråden som är indragen till duschen. Sen prova brytaren med knappen som finns på varje apparat jag sett. Får jag tråden (jord) i handen eller brytaren inte löser ut så duschar jag kallt. Jag är en idi*t enligt många, men totalt korkad är jag inte. Har ju överlevt lite strapatser nu dom senaste 2 åren på inte så trevliga ställen. Men farligaste var ju dom 23åren på jobbet. Det verkade bara jobba galningar där. Finns väl nåt skäl till att det dött några per år. Nån som försökte ta sig in i lägenheten nu. Fast då var väl målet att stjäla nåt... Tja, det gick att hindra i alla fall med lite tur - som jag verkar vara utrustad med. Men tips: kolla den extra sladden och tryck på testknappen. Då är man lite säkrare i alla fall. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Som jag förstår det leder vatten ström, och den som duschar är då jordad mot marken. Njaääää, vatten som går igenom uppvärmningskärlet kan väl inte vara strömförande? I de genomströmningsvärmare jag sett är chassi, kopplingar och kåpan av plast, har samtliga tre kopplingspunkter med plus minus o jord, jag har kollat min och den är helt rätt monterad samt har en inbyggd brytare OM nån kabel eller anna hoppar loss och kortsuter något, finns det verkligen värmare utan detta eller är det så att man skiter i jordningen eftersom den ger värme i alla fall? Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Vatten leder elektricitet väldigt bra Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Vatten leder elektricitet väldigt bra Nja Det där var väl inte riktigt sant. Vatten leder elektricitet väldigt dåligt. Eller har något ändrats sedan jag läste ellära. /biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Nja Det där var väl inte riktigt sant. Vatten leder elektricitet väldigt dåligt. Eller har något ändrats sedan jag läste ellära. /biker Beror på mängden mineraler, salter och joner i vattnet, rent vatten är ingen bra elektrisk ledare. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 De som dog i Krabi fick väl strömmen genom vatten eller har jag missuppfattat? Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 De som dog i Krabi fick väl strömmen genom vatten eller har jag missuppfattat? Från en central vattenberedare på taket, Det är rätt uppfattat. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 De som dog i Krabi fick väl strömmen genom vatten eller har jag missuppfattat? Det är nog inte så att vattnet i sig självt orsakat dödsfallen. http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/expert-el-i-vattnet-inte-orsak-till-dodsfall Men det gör ju inte händelsen mindre tragisk. Det är ju en brist i anläggningen som orsakar det hela. /biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Men.....det räcker väl inte med att bara vattnet skulle vara strömförande, någonstans måste det väl ha en motpol? Annars vore ju varenda genomströmningvärmare ett mordredskap! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 El diskussioner på Mpr har en förmåga att bli fantastiska, följer detta med spänning(klurigt). Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd December 1, 2014 Dela Inlagd December 1, 2014 Men..det räcker väl inte med att bara vattnet skulle vara strömförande, någonstans måste det väl ha en motpol? Annars vore ju varenda genomströmningvärmare ett mordredskap! Ditt klinkergolv är jorden, då det är fuktigt.. Så ja, det är en dödsfälla om vattnet från duschen blir strömförande, därför är jordfelsbrytare livsavgörande i dessa lägen.. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu