Jump to content
IGNORERAD

EL dusch igen

S m i l e 1

Recommended Posts

Nja allt är ju en definition.

Om strömmen går genom jorden så har ett fel uppstått. Detta fel kallas jordfel. Då det knappast kan anses normalt att ström går genom jorden. Den som på grund av detta bryter strömmen kallas således jordfelsbrytare.

Att strömmen inte kommer tillbaka i nollan behöver ju nödvändigtvis inte bero på fel i nollan?

Och således blir det ju fel att kalla det nollfelsbrytare.

Suck. Kort sagt mäter Jfb. skillnaden mellan tillförd ström (fasledare) och tillbakaledd ström (noll eller neutralledare) skillnaden (felströmmen) som kan ledas bort tex.via takstol (takstolsfelsbrytare) eller din bil om din motorvärmare inte är korrekt ansluten (bilfelsbrytare) eller kanske en oförsiktig rörmokare (rörmockarfelsbrytare)... Kalla den för vad du vill men den har inget med Jord att göra.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

• Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Odin

17

• janne_h

16

• Sangwal

16

• Wangthong

14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag förstår hur du tänker. Men ger uttryck för förståelse för den som döpt det till jordfelsbrytare. Om du kör in en sticka i uttaget kan det ju knappast vara jordfel förns strömmen kommer i kontakt med jord.

Men det blir ju lite som ett motorskydd löser för att en av Huvudsäkringarna löst.

Vad kallar du det om patronen i en beredare rostar och får strömmen att få lite kontakt med vattnet utan att säkringen löser?

Skulle även detta betecknas som nollfel?

Näe kortslutning.

Dela på andra sajter

Jag tror nog att du gör en tankevurpa när du vill ha det till att det måste vara fysiskt fel på jorden för att det ska kallas jordfel.

Felet är att strömmen går genom jorden. Vilket är ett fel i sig.

Om felet till exempel är en skruv i höljet som missleder strömmen så borde man då kalla det för höljet skruv brytare då?

Det finns många fel som kan orsaka att ström går ut i jorden. Därav samlar man dessa fel under benämningen jordfel.

Ganska enkelt faktiskt om man tänker till lite.

Om den inte kommer tillbaka i nollan och strömmar ut någon annanstans till exempel genom kroppen på en människa så får man väl anta att människan andra ändan har kontakt med jord? Såldes ett jordfel.

Vad annars menar du skulle lösa ut jordfelsbrytaren?

Nollfel eller fasfel, Jorden räddar upp situationen, men den gör inget fel - den gör vad den ska.

Dela på andra sajter

Nollfel eller fasfel, Jorden räddar upp situationen, men den gör inget fel - den gör vad den ska.

Jag har försökt att förklara detta på olika sätt, men jag är väl inte tillräckligt tydlig...

Som jag skrivit tidigare, så beskriver man inte längre elfel som jordfel, man är mer tydlig med den verkliga orsaken till att jfb löser..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Jag har försökt att förklara detta på olika sätt, men jag är väl inte tillräckligt tydlig...

Som jag skrivit tidigare, så beskriver man inte längre elfel som jordfel, man är mer tydlig med den verkliga orsaken till att jfb löser..

Rock on!

Men du anser att nollfel skulle vara tydligare!

Dela på andra sajter

Hur du än vrider på det har du ett fel om det går ström i jordledaren, det kan du inte komma ifrån. Sedan att jfb fungerar utan att jorden egentligen behöver vara ansluten som en ledare gör ju det bara bättre som skydd. Fast den ändå inte är perfekt.

Dela på andra sajter

Precis men när jorden gör det den ska är det då ett fel eller är det ett nornaltillstånd?

Vem har föresten påstått att det måste vara fel på skyddsjorden?

Även om det inte är fel på jorden. Så har det uppstått ett fel någonstans om strömmen går ut i jorden. Vilket man betecknar i allmänna drag som ett jordfel.

Jag förstår hur du tänker. Men om man tänker till lite så finns det lite stöd för det resonemanget du för. Allra helst då det bara är en vändning på ord och definition.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Men du anser att nollfel skulle vara tydligare!

Kanske inte, men ett mer korrekt namn på produkten, då den löser ut, när strömmen inte leder tillbaks till nollan..

För det är så en jfb fungerar, den ström som leds ut i fasen, ska vara den samma som leds tillbaks i nollan.. (En enkel förklaring)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Vad jag försöker att säga( är inte pedagigskt lagd) är att man brukar inte ordet jordfel längre då det är för brett.

Tänk om du får ett elfel hemma, elektrikern fixar problemet, sen får du en räkning på säg 10.000kr och som feldiagnos står det jordfel.

Betalar du utan frågor eller vill du ha en bättre beskrivning på åtgärden?

Rock on!

Enligt min erfarenhet så är det väldigt ovanligt att kunder vill ha en exakt Fel beskrivning. Dom flesta nöjer sig med att få felet avhjälpt. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Kan väl först säga att ett motorskydd inte behöver att lösa för säkringen har löst, det händer med ett motorskyddsrelä.

Om jag stöter på en sönderrostad patron, så kommer jag inte kalla det för jordfel till kunden, utan säga att din patron måste bytas, för den har rostat sönder.

Ponera att du sätter i kontakten till din radio och den löser ut jfb:n, kallar du det för jordfel eller kommer du ta radion och slänga den i soperna för du tycker radion håller dålig standard?

Säg att du har ett uttag som går över en jfb, fast den saknar jord och den löser ut... Är det ett jordfel?

Kan även säga att begreppet jordfel används nästan aldrig längre, för det säger ingenting, man förklarar vad felet beror på.

Rock on!

Vad jag försökte skriva som du bevisligen missade var att likt ett motorskydd som kan lösa ut utan att det är fel på till exempel lindningen i motorn. Så kan en jfb lösa ut utan att det är ett jordfel. Det föringar inte syftet med en jfb att bryta strömmen om man får jordfel. Att sen differansen är ett symtom som triggar jfb att lösa ut gör det ju inte mindre fel om strömmen kryper iväg någonstans där den inte borde. Som ut i höljet och vidare i skyddsjorden. Eller till exempel genom kroppen på en människa.

Dela på andra sajter

Precis men när jorden gör det den ska är det då ett fel eller är det ett nornaltillstånd?

Vem har föresten påstått att det måste vara fel på skyddsjorden?

Även om det inte är fel på jorden. Så har det uppstått ett fel någonstans om strömmen går ut i jorden. Vilket man betecknar i allmänna drag som ett jordfel.

Jag förstår hur du tänker. Men om man tänker till lite så finns det lite stöd för det resonemanget du för. Allra helst då det bara är en vändning på ord och definition.

Men, fel på Jorden... Tsunami? Jordbävning? Det är två i våra ögon fel på Jorden.

Jfb. mäter skillnad mellan tillförd och avgiven ström. All ström strävar efter att ``gå till jord´´vilket den åxå kommer att göra. Tar den vägen genom en Rörmockarkropp så är det inget jordfel... Det är ett Nollfel.

Hade Jfb suttit där så hade kloakdykarn klarat sej, den hade detekterat att strömmen som gick ut i fasledaren inte kom tbx. i nollan.

Ändrades av Odin

Dela på andra sajter

Vad jag försökte skriva som du bevisligen missade var att likt ett motorskydd som kan lösa ut utan att det är fel på till exempel lindningen i motorn. Så kan en jfb lösa ut utan att det är ett jordfel. Det föringar inte syftet med en jfb att bryta strömmen om man får jordfel. Att sen differansen är ett symtom som triggar jfb att lösa ut gör det ju inte mindre fel om strömmen kryper iväg någonstans där den inte borde. Som ut i höljet och vidare i skyddsjorden. Eller till exempel genom kroppen på en människa.

Kan du snälla förklara hur jag kan få ``jordfel´´i en lägenhet som består uteslutande av o-jordad installation?

Dela på andra sajter

Tja, men det är lite det vi har försökt att förklara att jorden inte är boven i dramat..

Jorden gör störst nytta när fasen kommer i direktkontakt med jorden, först då skjuter vi säkringen.

När en jfb löser betyder inte att det fel mot jord, utan att strömmen inte kommer tillbaka via nollan..

Stor skillnad, för en jordfelbrytare löser också om den skulle få en nolla som ligger utanför jordfelsbrytaren, alltså inget jordfel.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Kan du snälla förklara hur jag kan få ``jordfel´´i en lägenhet som består uteslutande av o-jordad installation?

Mycket enkelt rörmokaren kopplar in rens maskinen som är defekt och leder ström till höljet och fjädrarna. Han leder ner fjädern mot avloppet som han tar i med andra handen och får ström genom kroppen.

Kalle ska brygga kaffe, bryggaren är defekt och leder ström ut i höljet. Kalle lutar sig mot diskbänken som är ansluten via gjutjärnsrör ända ner till marken. Strömmen går genom kroppen. Hade man i båda fallen haft skyddsjord. Så hade strömmen tagit den lättare vägen och gått genom skyddsjord istället för genom kroppen.

2 exempel på det man kallar jordfel.

Ändrades av janne_h

Dela på andra sajter

Tja, men det är lite det vi har försökt att förklara att jorden inte är boven i dramat..

Jorden gör störst nytta när fasen kommer i direktkontakt med jorden, först då skjuter vi säkringen.

När en jfb löser betyder inte att det fel mot jord, utan att strömmen inte kommer tillbaka via nollan..

Stor skillnad, för en jordfelbrytare löser också om den skulle få en nolla som ligger utanför jordfelsbrytaren, alltså inget jordfel.

Rock on!

Och med samma ordretorik. Vari menar du att det är fel på nollan.

Det är väl lika onormalt att strömmen inte kommer tillbaka i nollan som att jorden går ut i skyddsjorden?

Inte i något fall är det direkt fel vare sig på nolla eller jord.

I ena fallet går det ström där det inte ska. I andra fallet går det inte ström där det ska. Hur kan således det ena alternativet som är vedertaget sätt att beteckna det som som mera fel? Det blir ju nästan komiskt nu?

Dela på andra sajter

Mycket enkelt rörmokaren kopplar in rens maskinen som är defekt och leder ström till höljet och fjädrarna. Han leder ner fjädern mot avloppet som han tar i med andra handen och får ström genom kroppen.

Kalle ska brygga kaffe, bryggaren är defekt och leder ström ut i höljet. Kalle lutar sig mot diskbänken som är ansluten via gjutjärnsrör ända ner till marken. Strömmen går genom kroppen. Hade man i båda fallen haft skyddsjord. Så hade strömmen tagit den lättare vägen och gått genom skyddsjord istället för genom kroppen.

2 exempel på det man kallar jordfel.

Jamen den här gången var rören bytta till plaströr, å Kalle va lik förbannat död... Varför?

Dela på andra sajter

Och med samma ordretorik. Vari menar du att det är fel på nollan.

Det är väl lika onormalt att strömmen inte kommer tillbaka i nollan som att jorden går ut i skyddsjorden?

Inte i något fall är det direkt fel vare sig på nolla eller jord.

I ena fallet går det ström där det inte ska. I andra fallet går det inte ström där det ska. Hur kan således det ena alternativet som är vedertaget sätt att beteckna det som som mera fel? Det blir ju nästan komiskt nu?

Nä, nu ger jag upp, när du inte vill förstå, utan är bara ute efter att argumentera.

Tycker du får gå en elkurs, så kanske du kommer till klarhet..

Tänka utanför ramen lite..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Jamen den här gången var rören bytta till plaströr, å Kalle va lik förbannat död... Varför?

Kanske för att strömmen hittade en annan väg?

Eller?

Frågan kvarstår fortfarande. Vare sig så är det vare sig fel på skyddsjorden eller nollan för att kriteriet jordfel uppnåtts.

Dock beter sig båda onormalt.

Dela på andra sajter

Nä, nu ger jag upp, när du inte vill förstå, utan är bara ute efter att argumentera.

Rock on!

Han har  säkerligen gått en elkurs

Dela på andra sajter

Kanske för att strömmen hittade en annan väg?

Eller?

Frågan kvarstår fortfarande. Vare sig så är det vare sig fel på skyddsjorden eller nollan för att kriteriet jordfel uppnåtts.

Dock beter sig båda onormalt.

Ok varför då benämna felet JORDfel. Strömmen gårju  alltid till jord?

Dela på andra sajter

Han har säkerligen gått en elkurs

Räknas det, även om man sover sig igenom kursen. :)

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Rock on!

Jag förstår precis hur du menar.

Dock är du och Odin tämligen ensamma att döpa om jordfel till nollfel. När det handlar om onormalt tillstånd på båda sidor för att en jordfelsbrytare ska lösa ut. Dock märker jfb,n bara det som händer på nollsidan och löser därmed ut oavsett vad som händer på andra sidan.

Dela på andra sajter

Räknas det, även om man sover sig igenom kursen. :)

Rock on!

Näe.. Men Janne e långt ifrån dum. Han kan jävligt mycket om många saker. Men han som jag kan inte allt.

Dela på andra sajter

IMG_0784.jpg

Den här står på plastfötter är ansluten via plaströr och har bara en tryckgivare som kontakt med elnätet. Lik förbannat löser den Jfb:n.. Varför... Jo därför att bonnjäveln som kopplade in den anslöt nollan istf. Jord till Chassit..

Ändrades av Odin

Dela på andra sajter

Ok varför då benämna felet JORDfel. Strömmen gårju alltid till jord?

Ja om man vill kalla nollan för jord.

Av någon anledning så skiljer man på dessa då båda ofta går till samma ställe i slutänden.

Vad man kallar saker och ting har inte så stor betydelse så länge alla parter är på det klara med vad som menas med definitionen.

Blir ungefär lika relevant som att diskutera om varför en kollisions mellan en bil och en cyklist inte kallas för en cyklist olycka. Då cyklisten oftast är den part som skadas.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...