Jump to content
IGNORERAD

EL dusch igen

S m i l e 1

Recommended Posts

Brist i anläggningar är väl almänt i Thailand.

Har aldrig fåt så mycket stötar som i Thailand.

Ta bara en videokamera som kopplas till TV.

Jättejobbigt kan inte hålla i kameran men måste trycka på lite knappar.

Inte bara en tv jag haft problem med.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

• Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Odin

17

• janne_h

16

• Sangwal

16

• Wangthong

14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

El diskussioner på Mpr har en förmåga att bli fantastiska, följer detta med spänning(klurigt).

Du har så rätt i detta.

Det finns skribenter här som aldrig kommer att ge upp en

missuppfattning, hur fel den än är.

Fan vet, om inte det finns någon på forumet som rent av

var med och upptäckte elektriciteten i begynnelsen...

/biker

Dela på andra sajter

De som dog i Krabi fick väl strömmen genom vatten eller har jag missuppfattat?

Jag tror hellre på att det tagit i något sittande i duschen som vartit strömförande och genom att de stod på ett blött golv ökar väl deras jordning.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Jag tror hellre på att det tagit i något sittande i duschen som vartit strömförande och genom att de stod på ett blött golv ökar väl deras jordning.

Tror nog också att det blöta golvet gjort sitt då klinker inte är speciellt strömförande

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Eftersom jag jobbar med svetsning och är ute ibland så har jag märkt att när det är vått ute så kan man få små stötar av svetshandtaget (gäller med elektroder då) men när det är torrt ute så är ko lungt!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

För 5 år sedan köpte jag en "varmvattenberedare" och butiken hade personal som monterade den. El var framdraget då det suttit en där innan jag flyttade in.
Efter ett tag så kom han ner från övervåningen och berättade att han var klar och nu var det bara att duscha varmt, vilket behövdes under vinter i Nong Khai.

Jag gick upp för att beundra jobbet och möttes av en härlig syn(tog tyvärr inget foto).
Apparaten satt snyggt på plats och sladdarna hade han tvinnat ihop med dem som satt där innan, inte ens lite eltejp. crazy2.gif

Spännande, jag vred på vattnet och det kom varmvatten. Det var inbyggd ECB, Electric Circuit Breaker och jag tryckte in testknappen för den med oförändrat resultat.

Kan säga att det blev inget duschat i den duschen innan jag hade ordnat fram en riktig elektriker.

Dela på andra sajter

Tror

Tror nog också att det blöta golvet gjort sitt då klinker inte är speciellt strömförande

Jag trodde det var typ det jag skrev. Att det blöta golvet bidrog till att de var väl jordade när det tog i något strömförande.

Men jag tror inte att vattnet som kom ut duschen var det som bar stömen som orsakade deras död.

Ändrades av Mankan

Dela på andra sajter

Jag trodde det var typ det jag skrev. Att det blöta golvet bidrog till att de var väl jordade när det tog i något strömförande.

Men jag tror inte att vattnet som kom ut duschen var det som bar stömen som orsakade deras död.

Jag trodde att jag trodde detsamma som du trodde eller trodde jag fel :wink:

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Jag trodde att jag trodde detsamma som du trodde eller trodde jag fel :wink:

Typ ungefär ja

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Brukar rycka lite i den tredje tråden som är indragen till duschen. Sen prova brytaren med knappen som finns på varje apparat jag sett. Får jag tråden (jord) i handen eller brytaren inte löser ut så duschar jag kallt.

Hmm, rycka i tråden i duschen, jojo free-sexy-smileys-947.gif

Dela på andra sajter

Wifi i planet?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Hmm, rycka i tråden i duschen, jojo free-sexy-smileys-947.gif

Tja, med nymfon i sängen så behövs det inte ryckas där just nu. Kollar bara att den är ansluten till nåt och inte bara nedstoppad som attrapp. 

Men om det är till en jordplatta enligt föreskrifterna på typ 1*1 m eller om det var mer, som sen skall grävas ner ett par meter... Det ids jag faktiskt inte kolla.

Det finns gränser för vad jag gör.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Tja, med nymfon i sängen så behövs det inte ryckas där just nu. Kollar bara att den är ansluten till nåt och inte bara nedstoppad som attrapp. 

Men om det är till en jordplatta enligt föreskrifterna på typ 1*1 m eller om det var mer, som sen skall grävas ner ett par meter... Det ids jag faktiskt inte kolla.

Det finns gränser för vad jag gör.

Hoppas för din skull att den är ansluten och att du inte går runt med en attrapp i byxorna :crazy:

Dela på andra sajter

Wifi i planet?

Ja det skall visst finns om jag fattat det rätt. 10MB gratis 500MB för 1 USD

Dela på andra sajter

friskt kopplat ,hälften brunnet :focus: "gammalt djungelordspråk" :good:

"Fläsket brinner" snarare i det här fallet !

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

nä allvarligt..en del kabeldragnigar i Thailand är under all kritik...det är inte bara att stövla in o vrida igång duschen som hemma i svedala.kan bli d sista man gör.man gnäller en del på svedala men d finns saker här som man skall vara tacksam för.elsäkerhet är en av dom...rent vatten i kranen är nästa osv..men gillar Thailand för det.men som sagt det gäller att tänka sig för när går omkring i en changdimma i LOS. :drinks:

Dela på andra sajter

Tyvärr finns elartiklar att köpa lite varstans så att det finns folk som försöker själva utan att kunna föreskrifter och ellag.

Dela på andra sajter

Tyvärr finns elartiklar att köpa lite varstans så att det finns folk som försöker själva utan att kunna föreskrifter och ellag.

Vilken el-lag?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

De komplexa tekniska inoavita lösningarna kan se mycket avancerade ut i Thailand. vi som inte vet bättre tycker att de ser ut som fågelbo men fungerar ofta.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Men..det räcker väl inte med att bara vattnet skulle vara strömförande, någonstans måste det väl ha en motpol?

Annars vore ju varenda genomströmningvärmare ett mordredskap!

Har du tänkt på hur vattnet blir varmt? Kort sagt så strömmar vattnet genom nästan kortslutna element som vid inkoppling blir snuskigt varma

Motpol? räcker betong golvet (som står på backen(jorden)) som motpol tror du?

Elektricitet strävar efter att ``gå´´direkt till jord, läcker elementet (den som du tror är gjord av plast) tex.pga. bristfällig jordning blir din kropp jordledare och den har ett jävla motstånd och blir därför varm (jävligt varm) å då kokar homo sapiens sönder invärtes så att säga. 

Hade däremot värmaren varit korrekt jordad så hade det blivit riktig kortslutning och säkringen hade sprängts,eller i förekommande fall så hade jordfelsbrytaren löst ut.

Om vi vill krångla till det ytterligare så kan vi ju benämna jordfelsbrytaren vid dess korrekta namn som är Nollfelsbrytare...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Har du tänkt på hur vattnet blir varmt? Kort sagt så strömmar vattnet genom nästan kortslutna element som vid inkoppling blir snuskigt varma

Motpol? räcker betong golvet (som står på backen(jorden)) som motpol tror du?

Elektricitet strävar efter att ``gå´´direkt till jord, läcker elementet (den som du tror är gjord av plast) tex.pga. bristfällig jordning blir din kropp jordledare och den har ett jävla motstånd och blir därför varm (jävligt varm) å då kokar homo sapiens sönder invärtes så att säga. 

Hade däremot värmaren varit korrekt jordad så hade det blivit riktig kortslutning och säkringen hade sprängts,eller i förekommande fall så hade jordfelsbrytaren löst ut.

Om vi vill krångla till det ytterligare så kan vi ju benämna jordfelsbrytaren vid dess korrekta namn som är Nollfelsbrytare...

Jo, visst har jag sett det lilla kärl som vattnet passerar igenom för att värmas och de stiftkontakter som sitter där, helt oskddade i princip, men nu känner jag mig lugnad (inte för att jag va orolig) eftersom jag har såväl av kunnig i el kompis (svensk med riktiga kontrollverktyg) sett att det är riktigt jordat, samt att det finns en säkerhetsbrytare inne i chassit som man kan kolla med ett knapptryck, tack för den enkla förklaringen! :good:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...