Wangthong Inlagd December 11, 2014 Dela Inlagd December 11, 2014 Eller så köper man en jordfelsbrytare och besparar sig grävandet. Rejält mycket bättre säkerhet dessutom. Förutsätter väl att jfb är av så bra kvalitet att man kan lita på den 1000%? Samt att man testar den regelbundet om man inte kan lita på den föralltid! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd December 11, 2014 Dela Inlagd December 11, 2014 Kvarvarande, återstående blir det om man snabbt översätter det.. Så där ser man vilken skev översättning vi har mäktat med i Sverige. Inget snack om jordfel här inte. Rock on! Kvarvarande, återstående ström då vet väl alla vad det är frågan om? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd December 11, 2014 Dela Inlagd December 11, 2014 (ändrad) Kvarvarande, återstående blir det om man snabbt översätter det.. Så där ser man vilken skev översättning vi har mäktat med i Sverige. Inget snack om jordfel här inte. Rock on! Kvarvarande, återstående ström, då vet väl alla vad det är frågan om? Ändrades December 11, 2014 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
S m i l e 1 Inlagd December 11, 2014 Trådstartare Dela Inlagd December 11, 2014 Förutsätter väl att jfb är av så bra kvalitet att man kan lita på den 1000%? Samt att man testar den regelbundet om man inte kan lita på den föralltid! Förra året köpte jag jordfelsbrytare i Thailand, men den fungerade inte tillfredställande så jag fick byta ut den i affären. Så test JFB efter installationen, elektrikern gjorde inte det, men jag gjorde det. Puman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wheels Inlagd December 18, 2014 Dela Inlagd December 18, 2014 Har man möjlighet så ska man definitivt montera en jordfelsbrytare här. Köpte en när vi byggde huset. "elektrikern" som drog elen kom efter ett par dagar och sa att den inte fungerade, den löser ut hela tiden. Så jag följde med honom och tittade, allt såg bra ut i skåpet, men som sagt löste ut hela tiden. Sa åt honom att koppla bort alla säkringar och sen koppla in en efter en och se vad som händer. Det visade sig att han använt lite begagnade kablar på nån ställen ( lite skadade höljen hade ju inte märkts utan jordfelsbrytaren). Så jag fick nytta av min brytare direkt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WAXO Inlagd December 19, 2014 Dela Inlagd December 19, 2014 En jordfelsbrytare som arbetar som en Nollfelsbrytare om det blir något fel på fasen eftersom skyddsjorden saknas som ändå skulle gått till nollan. Kanske någon experterna kan förklara för mig hur det funkar i våran vattenvärmare som är ansluten till två av faserna och helt saknar nollan?WAXO Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
S m i l e 1 Inlagd December 19, 2014 Trådstartare Dela Inlagd December 19, 2014 (ändrad) En jordfelsbrytare som arbetar som en Nollfelsbrytare om det blir något fel på fasen eftersom skyddsjorden saknas som ändå skulle gått till nollan. Kanske någon experterna kan förklara för mig hur det funkar i våran vattenvärmare som är ansluten till två av faserna och helt saknar nollan?WAXO Hej 2 fas = 380Volt (400Volt) mellan faserna varmer vattnet snabbare an 220Volt (230Volt) Puman Ändrades December 19, 2014 av Puman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WAXO Inlagd December 19, 2014 Dela Inlagd December 19, 2014 Puman, on 19 Dec 2014 - 07:14, said: Hej 2 fas = 380Volt (400Volt) mellan faserna varmer vattnet snabbare an 220Volt (230Volt) Puman Men hur går det med jordfelsbrytaren som skulle kontrollera att det inte saknas någon ström genom nollan för att fasen istället sökt sig till jorden, som inte är framdragen i vårat hus? WAXO Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd December 19, 2014 Dela Inlagd December 19, 2014 (ändrad) Men hur går det med jordfelsbrytaren som skulle kontrollera att det inte saknas någon ström genom nollan för att fasen istället sökt sig till jorden, som inte är framdragen i vårat hus? WAXO Du har inte 2-fas 380V om du har 2 ledningar in till ditt hus! Det är 220V enfas du har och en av ledningarna är en nolla eller neutral. En jordfelsbrytare (RCD, RCBO) jämför strömmen i de 2 inkommande ledningarna oavsett om den ena är en fas eller neutral. Är allting OK, så är det exakt lika mycket ström in som ut i de 2 ledarna. Skiljer det sig på 30 mA mellan strömmen i ledningarna, så löser den ut och bryter strömmen på omkring en tusendels sekund. Någon jordkabel eller jordspett behöver inte vara med för att en RCD (RCBO) ska lösas ut. Att det kallas jordfelsbrytare, är förmodlingen att fel-strömmen på 30 mA endast kan gå till en jord för att trigga den. Typ genom en människa på ett vått betonggolv. Skulle felströmmen av någon anledning gå tillbaks till neutralen efter RCD:n så löser den inte ut, men det scenariot är ovanligare. Det skulle vara om du t.ex. tog i bägge faserna med en hand, t.ex pekfinger och långfinger när du sätter i en thai-kontakt i mörkret i uttaget, vilket har hänt mig.Fick en riktig känga i handen... Eller t.ex ett barn petar i uttaget med två strumpstickor mellan fas och neutral och får ström genom kroppen. Då löser inte en JFBR/RCD ut, även vid dödlig ström. Men skulle barnet sitta på ett vått golv, är det stor chans att en del av strömmen går till jord och då löser en JFBR ut och bryter strömmen. Har du ett jordspett/jordkabel med anslutning till jord, löser JFBR ut om t.ex höljet på en apparat har blivit strömförande, pga isolationsfel eller fukt, utan att felströmmen behöver gå genom en människa. Alltså lite behagligare än att få en stöt för att lösa ut JFBR:aren. Även de små obehagliga läckströmmarna från t.ex. datorer och tvättmaskiner försvinner om det är jordade uttag. Johan Ändrades December 19, 2014 av JohanB Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WAXO Inlagd December 19, 2014 Dela Inlagd December 19, 2014 Äntligen någon som har lite koll på det här med elläran innan de gör sina mest häpnadsväckande uttalanden här på MPR om hur strömmen dödar genom duschvärmaren. Men en sak kunde du ju inte veta, vi faktiskt alla tre faserna som går utanför huset, men man har av någon märklig anledning bara dragit in två faser och nollan till oss?!?? Det bör ju dock inte hindra oss från att sätta en vanlig 3-fas jordfelsbrytare i skåpet.WAXODu har inte 2-fas 380V om du har 2 ledningar in till ditt hus!Det är 220V enfas du har och en av ledningarna är en nolla eller neutral. En jordfelsbrytare (RCD, RCBO) jämför strömmen i de 2 inkommande ledningarna oavsett om den ena är en fas eller neutral.Är allting OK, så är det exakt lika mycket ström in som ut i de 2 ledarna. Skiljer det sig på 30 mA mellan strömmen i ledningarna, så löser den ut och bryter strömmen på omkring en tusendels sekund. Någon jordkabel eller jordspett behöver inte vara med för att en RCD (RCBO) ska lösas ut. Att det kallas jordfelsbrytare, är förmodlingen att fel-strömmen på 30 mA endast kan gå till en jord för att trigga den. Typ genom en människa på ett vått betonggolv. Skulle felströmmen av någon anledning gå tillbaks till neutralen efter RCD:n så löser den inte ut, men det scenariot är ovanligare. Det skulle vara om du t.ex. tog i bägge faserna med en hand, t.ex pekfinger och långfinger när du sätter i en thai-kontakt i mörkret i uttaget, vilket har hänt mig.Fick en riktig känga i handen... Eller t.ex ett barn petar i uttaget med två strumpstickor mellan fas och neutral och får ström genom kroppen. Då löser inte en JFBR/RCD ut, även vid dödlig ström. Men skulle barnet sitta på ett vått golv, är det stor chans att en del av strömmen går till jord och då löser en JFBR ut och bryter strömmen. Har du ett jordspett/jordkabel med anslutning till jord, löser JFBR ut om t.ex höljet på en apparat har blivit strömförande, pga isolationsfel eller fukt, utan att felströmmen behöver gå genom en människa. Alltså lite behagligare än att få en stöt för att lösa ut JFBR:aren.Även de små obehagliga läckströmmarna från t.ex. datorer och tvättmaskiner försvinner om det är jordade uttag. Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
S m i l e 1 Inlagd December 19, 2014 Trådstartare Dela Inlagd December 19, 2014 Äntligen någon som har lite koll på det här med elläran innan de gör sina mest häpnadsväckande uttalanden här på MPR om hur strömmen dödar genom duschvärmaren. Men en sak kunde du ju inte veta, vi faktiskt alla tre faserna som går utanför huset, men man har av någon märklig anledning bara dragit in två faser och nollan till oss?!?? Det bör ju dock inte hindra oss från att sätta en vanlig 3-fas jordfelsbrytare i skåpet. WAXO Hej Så detta var var vilseledande ? Puman Hej2 fas = 380Volt (400Volt) mellan faserna varmer vattnet snabbare an 220Volt (230Volt)Puman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WAXO Inlagd December 19, 2014 Dela Inlagd December 19, 2014 Nejdå, alldeles korrekt såvitt jag förstår. Jag ställde ju bara frågan lite på sin spets till alla experter som tidigare uttalat sig om det är en jordfelsbrytare eller en nollfelsbrytare osv. Eftersom vi bara använder två faser och inte dragit fram vare sig skyddsjord eller nolla.WAXOHej Så detta var var vilseledande ? Puman Hej[/size]2 fas = 380Volt (400Volt) mellan faserna varmer vattnet snabbare an 220Volt (230Volt)[/size]Puman [/size] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd December 19, 2014 Dela Inlagd December 19, 2014 (ändrad) Nejdå, alldeles korrekt såvitt jag förstår. Jag ställde ju bara frågan lite på sin spets till alla experter som tidigare uttalat sig om det är en jordfelsbrytare eller en nollfelsbrytare osv. Eftersom vi bara använder två faser och inte dragit fram vare sig skyddsjord eller nolla. WAXO Du skriver att ni bara dragit fram två faser men ingen skyddsjord eller nolla. Hur får du elen att fungera utan nolla? Jag är visserligen inte elektriker men har aldrig hört om ett elsystem(AC) som funkar utan nolla. EDIT: Har du två kablar in så har du med all säkerhet ett enfassystem vilket nästan är standard i Thailand. Ändrades December 19, 2014 av UglyFarang Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WAXO Inlagd December 19, 2014 Dela Inlagd December 19, 2014 Som jag sa två faser utan nolla till en 6,5kW 2-fas 400V genomströmningsvärmare, undrar hur jordfelsbrytaren fungerar här. För den sitter ju där med en liten knapp som det står "ELB checker" på? Skyddsjord har vi inte i ett enda uttag i hela huset. Men ett litet jordspett har man bankat ner just till duschvärmaren, så den verkar "dösäker".WAXODu skriver att ni bara dragit fram två faser men ingen skyddsjord eller nolla.Hur får du elen att fungera utan nolla?Jag är visserligen inte elektriker men har aldrig hört om ett elsystem(AC) som funkar utan nolla. EDIT: Har du två kablar in så har du med all säkerhet ett enfassystem vilket nästan är standard i Thailand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 19, 2014 Dela Inlagd December 19, 2014 Som jag sa två faser utan nolla till en 6,5kW 2-fas 400V genomströmningsvärmare, undrar hur jordfelsbrytaren fungerar här. För den sitter ju där med en liten knapp som det står "ELB checker" på? Skyddsjord har vi inte i ett enda uttag i hela huset. Men ett litet jordspett har man bankat ner just till duschvärmaren, så den verkar "dösäker". WAXO Ähh Waxo att duscha är överskattat det räcker med ett par skopor vatten till jul mitt nya tillfälliga är 0940838342 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd December 19, 2014 Dela Inlagd December 19, 2014 Som jag sa två faser utan nolla till en 6,5kW 2-fas 400V genomströmningsvärmare, undrar hur jordfelsbrytaren fungerar här. För den sitter ju där med en liten knapp som det står "ELB checker" på? Skyddsjord har vi inte i ett enda uttag i hela huset. Men ett litet jordspett har man bankat ner just till duschvärmaren, så den verkar "dösäker". WAXO He he ,,satt med dig o Morgan på koh chang tror det var 2010 eller 11...O hörde er älta om detta ämne i dagar. Fan vågade knappt gå in i en dusch efter det.. Hälsa tantan o obygden (tittar upp en runda 30 jan med omnejd vi höres) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd December 19, 2014 Dela Inlagd December 19, 2014 Som jag sa två faser utan nolla till en 6,5kW 2-fas 400V genomströmningsvärmare, undrar hur jordfelsbrytaren fungerar här. För den sitter ju där med en liten knapp som det står "ELB checker" på? Skyddsjord har vi inte i ett enda uttag i hela huset. Men ett litet jordspett har man bankat ner just till duschvärmaren, så den verkar "dösäker". WAXO OK, då förstår jag hur ditt hus är kopplat.. Om du har en vanlig 3-fas JFBR i din central, med de 2 faserna och neutralen kopplade genom den, så skyddar den även för felströmmar mellan faserna. Alltså om det skulle läcka en felström på mer än 30 mA från någon av faserna till jord. Anslutningarna för den 3:e fasen på RCD:n lämnas öppna. Men testknappen på värmaren fungerar inte utan ditt jordspett och en framdragen jordledning (grön i Thailand) till jordanslutningen på värmaren. ELB eller ELCB betyder Earth Leakage (Circuit) Breaker och är inte att förväxla med en RCD (Residual Current Breaker). En ELB "mäter" den ström, som det vid fel (dvs strömläckage mellan någon fas och chassiet) går till jordanslutingen och vidare till jordspettet. Ska du ha en separat JFBR bara till värmaren utan neutralledningen, så ska du använda en 3-fas RCD och ansluta de 2 faserna genom den som vanligt och en av faserna (brukar vara L2 på RCD:n) byglas till den lediga neutralanslutningen på RCD:n, för att testknappen ska fungera. Johan Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu