kitungmakmak Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Livrädd för di thailändska eluppvärmda duscharna.- Bättre å ösa me skopan istället Lite kallt för mig, men en helt klart säkrare lösning. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sarne Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 (ändrad) Efter att sett bilderna i tidningsartikeln så blir den stora omdebatterade frågan: Både in och utgående vattenslang från genomströmningsvärmaren är av plastmaterial, alltså ej elektriskt ledande. Det måste betyda att vattnet ledde elektriciteten till Michael? Samt att värmaren saknar skyddsjordning. Ändrades December 2, 2014 av Sarne Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. Sverige: Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 (ändrad) Efter att sett bilderna i tidningsartikeln så blir den stora omdebatterade frågan: Både in och utgående vattenslang från genomströmningsvärmaren är av plastmaterial, alltså ej elektriskt ledande. Det måste betyda att vattnet ledde elektriciteten till Michael? Samt att värmaren saknar skyddsjordning. Vanligt vatten innehåller salt (joner, elektriskt ledande partiklar) , inte i så stor mängd men tillräckligt för att leverera en dödlig dos ström genom kroppen. Så plastslangar räcker inte. Står du i vatten (vilket man normalt sett står i i duschen) och får då ström genom kroppen (behövs faktiskt inte mycket om det passerar fel ställe) så dör du. Stör ut hjärtrytmen, om jag nu kommer ihåg rätt. Det är nån liten manick som gör att hjärtat slår som åxå skickar ut elektriska pulser. Det du får av en elstöt som passerar tex arm till arm är otroligt mycket starkare. Så då kommer den där lilla manicken i ofas. Och hjärtat slutar slå, eller rättare sagt den slår för mycket... istället för dunk-dunk.dunk så blir det brrrrr. Kommer inte på vad det kallas just nu, men hjärtat bara skakar utan att göra nåt vettigt. Och då blir det svart i hjärnkontoret ganska fort. Värre är ju köket, elredskap+rejält jordad diskbänk+vatten... Men jag kollar ju som sagt duschen varje gång jag är på ett nytt hotell, även om nån tyckte det var lite roligt. Kolla att inte jordsladden är fake och testa brytaren. Men mer orkar jag inte göra. Tar 2 sekunder, det kan jag i alla fall slösa. Ändrades December 2, 2014 av kitungmakmak ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Efter att sett bilderna i tidningsartikeln så blir den stora omdebatterade frågan: Både in och utgående vattenslang från genomströmningsvärmaren är av plastmaterial, alltså ej elektriskt ledande. Det måste betyda att vattnet ledde elektriciteten till Michael? Samt att värmaren saknar skyddsjordning. Här kan man läsa vad en expert på området anser. http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/expert-el-i-vattnet-inte-orsak-till-dodsfall Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Tycker det är intressantare med alla experters synpunkter i denna tråd! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Jag blir inte riktigt klok på hur strömen kommer in i vattnet, skulle det bli kortslutning i värmaren utlöser det ju säkringen, eller hur. Eftersom alla detaljer i chassi o kåpa, slang e.t.c. är av plast så leder ju det ingen ström heller, att vattnet skulle vara strömförande i en sådan installation förefaller föga troligt, dessutom ör det plaströr i huset alltså ingen ström där heller! Tror jag vågar duscha idag med! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Har du tänkt på hur vattnet blir varmt? Kort sagt så strömmar vattnet genom nästan kortslutna element som vid inkoppling blir snuskigt varma Motpol? räcker betong golvet (som står på backen(jorden)) som motpol tror du? Elektricitet strävar efter att ``gå´´direkt till jord, läcker elementet (den som du tror är gjord av plast) tex.pga. bristfällig jordning blir din kropp jordledare och den har ett jävla motstånd och blir därför varm (jävligt varm) å då kokar homo sapiens sönder invärtes så att säga. Hade däremot värmaren varit korrekt jordad så hade det blivit riktig kortslutning och säkringen hade sprängts,eller i förekommande fall så hade jordfelsbrytaren löst ut. Om vi vill krångla till det ytterligare så kan vi ju benämna jordfelsbrytaren vid dess korrekta namn som är Nollfelsbrytare... Min gode herre och vän varför vill du kalla den Nollfelsbrytare. Den mäter skillnaden i strömuttag mellan fas och nolla är den inte lika försvinner således någon ut mot jord därav jordfel. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Tycker det är intressantare med alla experters synpunkter i denna tråd! Anar att du syftar på mig. Jag kan såklart inte nåt jämfört med alla andra. Nån expert är jag inte, men lite har jag lärt mig i skolan i alla fall. Och jag är en såndär typ som inte kan hålla tyst. Men rätta mig när jag har fel. Då lär jag mig nåt i alla fall. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Min gode herre och vän varför vill du kalla den Nollfelsbrytare. Den mäter skillnaden i strömuttag mellan fas och nolla är den inte lika försvinner således någon ut mot jord därav jordfel. Nej det är väl skillnaden mellan 0:a och jord som är samma ställe i elskåpet, nollan och skyddsjorden går till samma plint, blir det skillnader där så löser jordfelsbrytaren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 (ändrad) Nej det är väl skillnaden mellan 0:a och jord som är samma ställe i elskåpet, nollan och skyddsjorden går till samma plint, blir det skillnader där så löser jordfelsbrytaren. Nja nu är du väl ändå ute och cyklar Man behöver inte ha någon skyddsjord för att jordfelsbrytaren skall fungera Ändrades December 2, 2014 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Jag blir inte riktigt klok på hur strömen kommer in i vattnet, skulle det bli kortslutning i värmaren utlöser det ju säkringen, eller hur. Eftersom alla detaljer i chassi o kåpa, slang e.t.c. är av plast så leder ju det ingen ström heller, att vattnet skulle vara strömförande i en sådan installation förefaller föga troligt, dessutom ör det plaströr i huset alltså ingen ström där heller! Tror jag vågar duscha idag med! Blir det kortslutning så löser säkringen, helt ok. Blir det bara en överledning till vattnet så bryr sig inte säkringen om att det går lite mer ström än vanligt för att en del läcker ut i vattnet och sedan till jord. Sedan kan man ju undra om det är nog mycket saltjoner i det thailändska vattnet för att det ska leda strömmen så mycket att en människa dör. Blir någon del spänningsförande och man tar i den delen så blir strömmen genom kroppen inte heller så hög att säkringen går. Det räcker med runt 0,1A genom kroppen för att man ska ligga risigt till. Hur lång tid som strömmen går genom kroppen spelar också roll. Jordfelsbrytare löser vid 0,03A. Fukt gör att kroppsresistansen blir lägre, överföringen av strömmen till huden blir effektivare och strömmen större. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 (ändrad) Anar att du syftar på mig. Jag kan såklart inte nåt jämfört med alla andra. Nån expert är jag inte, men lite har jag lärt mig i skolan i alla fall. Och jag är en såndär typ som inte kan hålla tyst. Men rätta mig när jag har fel. Då lär jag mig nåt i alla fall. Nej, hade inte dig i åtanke.. . . . bara generellt, trådar med el på mpr kan bli spännande, verkar vara många här som har haft exprimentlådor typ den "den lilla elektrikern" Ändrades December 2, 2014 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Nja nu är du väl ändå ute och cyklar Man behöver inte ha någon skyddsjord för att jordfelsbrytaren skall fungera Jag har fått lära mig att det är skillnaden mellan 0:a och skyddsjord, som egentligen är samma ställe (jordpontential) i ett elmätarskåp. blir det då någon 0:a som är fel då löser jordfelsbrytaren, förr skulle man inte koppla kylskåp, frys över jordfelsbrytaren för att risken att den kunde lösa när man inte var hemma, men lampor mm funkade bra eller grejor man var i närheten av hela tiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Har du tänkt på hur vattnet blir varmt? Kort sagt så strömmar vattnet genom nästan kortslutna element som vid inkoppling blir snuskigt varma Motpol? räcker betong golvet (som står på backen(jorden)) som motpol tror du? Elektricitet strävar efter att ``gå´´direkt till jord, läcker elementet (den som du tror är gjord av plast) tex.pga. bristfällig jordning blir din kropp jordledare och den har ett jävla motstånd och blir därför varm (jävligt varm) å då kokar homo sapiens sönder invärtes så att säga. Hade däremot värmaren varit korrekt jordad så hade det blivit riktig kortslutning och säkringen hade sprängts,eller i förekommande fall så hade jordfelsbrytaren löst ut. Om vi vill krångla till det ytterligare så kan vi ju benämna jordfelsbrytaren vid dess korrekta namn som är Nollfelsbrytare... Ingenstans om man söker på elsäkerhetsverket så talar de om nollfelsbrytare. Däremot hittar man massor på elsäkerhetsverket om jordfelsbrytare. Bl.a hur de ska installeras. Den mäter om ström inte kommer tillbaka till samlingspunkten där den borde komma tillbaka, dvs i jordfelsbrytaren. Men strömmen behöver inte försvinna till jord, även om det är mest troligt att den gör det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Lite läsvärt om detta problem med duschar i Thailand grounding.pdf grounding.pdf Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Mer om varför en "jordfelsbrytare" är att rekommendera även om man inte ens har jordade uttag i huset RCBO.pdf Här är info om hur man kollar upp säkerheten i sitt hus på elsidan Safety Check.pdf RCBO.pdfSafety Check.pdf Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Den mäter om ström inte kommer tillbaka till samlingspunkten där den borde komma tillbaka, dvs i jordfelsbrytaren. Men strömmen behöver inte försvinna till jord, även om det är mest troligt att den gör det. Ok det är säkert en mer korrekt beskrivning. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Jag har fått lära mig att det är skillnaden mellan 0:a och skyddsjord Ja det verkar vara en vanlig missuppfattning. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Så där ja ! Då var det inkopplat och klart “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Så där ja ! Då var det inkopplat och klart image017.jpg Har du köppla själv? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Min gode herre och vän varför vill du kalla den Nollfelsbrytare. Den mäter skillnaden i strömuttag mellan fas och nolla är den inte lika försvinner således någon ut mot jord därav jordfel. Odin menar nog att benämningen jordfelsbrytare är lite felaktig, för du har inte fel på jorden, utan fasen leder ut dit och då kommer inte strömmen tillbaka i nollan och då löser brytaren.. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Har du tänkt på hur vattnet blir varmt? Kort sagt så strömmar vattnet genom nästan kortslutna element som vid inkoppling blir snuskigt varma Motpol? räcker betong golvet (som står på backen(jorden)) som motpol tror du? Elektricitet strävar efter att ``gå´´direkt till jord, läcker elementet (den som du tror är gjord av plast) tex.pga. bristfällig jordning blir din kropp jordledare och den har ett jävla motstånd och blir därför varm (jävligt varm) å då kokar homo sapiens sönder invärtes så att säga. Hade däremot värmaren varit korrekt jordad så hade det blivit riktig kortslutning och säkringen hade sprängts,eller i förekommande fall så hade jordfelsbrytaren löst ut. Om vi vill krångla till det ytterligare så kan vi ju benämna jordfelsbrytaren vid dess korrekta namn som är Nollfelsbrytare... Det blev väl någon tankevurpa där? Om nu något har ett jävla motstånd, som du säger, då blir ju strömmen jävla liten, och således den utvecklade effekten jävla liten. Allt enligt Ohms lag. Men du skrev säkert bara fel. /biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KaiserBlood Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Hur funkar det med badkar i Thailand? Är det lika farligt? We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Hur funkar det med badkar i Thailand? Är det lika farligt? Lika farligt som vad? Ett gammalt hederligt badkar är väl inte farligt, frånsett ev. drunkningsrisk i så fall. Men talar vi om moderna badkar, med en massa elanslutna pumpar för massagestrålar mm. Då är väl elsäkerheten minst lika viktig. /biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd December 2, 2014 Dela Inlagd December 2, 2014 Det blev väl någon tankevurpa där? Om nu något har ett jävla motstånd, som du säger, då blir ju strömmen jävla liten, och således den utvecklade effekten jävla liten. Allt enligt Ohms lag. Men du skrev säkert bara fel. /biker Helt korrekt. Hög resistans, ger låg amphere.. Fast 37mA räcker för att döda, om du har otur. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu