Jump to content
IGNORERAD

Förnya thai pass?


matsigbg

Recommended Posts

Jag och flickvännen åker till Thailand i Jan-feb. Vi måste förnya hennes pass innan vi åker hem. Är det någon som har koll på hur lång tid det tar att få det nya passet om man gör ansökan i Phuket? Vi ska nämligen vara där dom 2 sista veckorna på semestern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte ansöka direkt när ni kommer ner ?

 

Brukar annars ta en vecka

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

 

Frun måste förnya sitt pass, det är inga problem.

Men hon har klistermärke(PUT) i passet och vi stannar bara 10-12 dagar hinner man få de nya PUT-korten eller kan man behålla gamla passet och visa det i tullen?

 

 

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

 

Frun måste förnya sitt pass, det är inga problem.

Men hon har klistermärke(PUT) i passet och vi stannar bara 10-12 dagar hinner man få de nya PUT-korten eller kan man behålla gamla passet och visa det i tullen?

 

 

Puss

Erkki

Det skulle ni byta i Stockholm innan.

Eller stannat minst 6 veckor.

Om det inte är några helgdagar att lägga till.

Det krävdes ett besök på Ambasaden på Nana och sedan ska korten göras

i Sveriga och sändas till Ambasaden.

Sådant tar tid.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle ni byta i Stockholm innan.

Eller stannat minst 6 veckor.

Om det inte är några helgdagar att lägga till.

Det krävdes ett besök på Ambasaden på Nana och sedan ska korten göras

i Sveriga och sändas till Ambasaden.

Sådant tar tid.

Tja,

 

Blev lite orolig så jag mailade ambassaden.

Kan ju informera om vad de sa ifall någon annan funderar.

 

Åk till Thailand byt pass, åk hem.

Kom bara ihåg att ta med det gamla passet där PUT är inklistrat.

 

Att få uppehållskortet kan du göra på flera migrationskontor i Sverige, du behöver ej åka till Sthlm.

 

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

 

Blev lite orolig så jag mailade ambassaden.

Kan ju informera om vad de sa ifall någon annan funderar.

 

Åk till Thailand byt pass, åk hem.

Kom bara ihåg att ta med det gamla passet där PUT är inklistrat.

 

Att få uppehållskortet kan du göra på flera migrationskontor i Sverige, du behöver ej åka till Sthlm.

 

Erkki

Bra.

Ta och skriv ut mailet.

Och ta med er.

Hälsar pigge02

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

 

Blev lite orolig så jag mailade ambassaden.

Kan ju informera om vad de sa ifall någon annan funderar.

 

Åk till Thailand byt pass, åk hem.

Kom bara ihåg att ta med det gamla passet där PUT är inklistrat.

 

Att få uppehållskortet kan du göra på flera migrationskontor i Sverige, du behöver ej åka till Sthlm.

 

Erkki

Tackar!
Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätter på denna tråd, då jag har en fundering med samma rubrik:

 

Förra vintern när vi var i Thailand skulle min fru förnya sitt pass. Detta gick dock inte då passkontoren var stängda pga oroligheterna i Bangkok. Hennes thai-pass har nu gått ut.

 

Det inns då två alternativ, att skaffa ett nytt på ambassaden i Stockholm, eller åka nästa resa på svenskt pass. Här kommer då min fundering: Om hon åker på svenskt pass, och skaffar nytt thaipass i Thailand, hur blir det då med hennes arrivalcard? Hon har ju lämnat Thailand med ena halvan (departure) och den håller väl ihop med den andra halvan? Hon kommer således aldrig tillbaka till Thailand på det arrivalcard som hör ihop med det departurecard hon lämnade in när hon senast lämnade Thailand. Samtidigt när hon nästa gång kommer tillbaka till Thailand med nytt pass som hon aldrig lämnat Thailand på (antar att det syns i passet att det är gjort i Thailand, inte via ambassaden?) Kan detta bli problem?

 

Rörigt, men hoppas ni fattar hur jag menar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En fråga om någon vet,förr kunde thai bara få pass i Bangkok,men nu finns det väl kontor ute i regionerna och om så var någonstans finns det i Rayong/Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Drivern, här i Pattaya kan thaiare fixa det på shoppingcentrat Avenue på 2:nd Road, inte långt från där vi bor. Be din chef ringa min för närmare upplysning.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Drivern, här i Pattaya kan thaiare fixa det på shoppingcentrat Avenue på 2:nd Road, inte långt från där vi bor. Be din chef ringa min för närmare upplysning.

 

Fritz..

Vad bra,då föranleder ju det en tripp upp till fiskebyn

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra,då föranleder ju det en tripp upp till fiskebyn

Tänk på att det är grymt långa köer. Så långa att vi struntade i det och tog det i Isaan istället.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det är grymt långa köer. Så långa att vi struntade i det och tog det i Isaan istället.

Nja, tror tjejen stod i kö i 40 min..

Sen fick hon vänta en vecka på passet..

Se till att komma precis innan det öppnar..

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga om någon vet,förr kunde thai bara få pass i Bangkok,men nu finns det väl kontor ute i regionerna och om så var någonstans finns det i Rayong/Pattaya

Verkar finnas men just nu kan jag inte öppna den sidan

Ministry of Foreign Affairs, Kingdom of Thailand. ... Its function is to provide services and accommodate Thai citizens' needs in issuing valid passports and . Chantaburi Kanchanaburi Lopburi Trat Prachinburi Rayong Sakaeo

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar finnas men just nu kan jag inte öppna den sidan

Ministry of Foreign Affairs, Kingdom of Thailand. ... Its function is to provide services and accommodate Thai citizens' needs in issuing valid passports and . Chantaburi Kanchanaburi Lopburi Trat Prachinburi Rayong Sakaeo

Men i denna artikel kan man läsa en del. :)

http://pattayadailynews.com/Pattaya-passport-and-consular-offices-now-open/

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Fortsätter på denna tråd, då jag har en fundering med samma rubrik:

 

Förra vintern när vi var i Thailand skulle min fru förnya sitt pass. Detta gick dock inte då passkontoren var stängda pga oroligheterna i Bangkok. Hennes thai-pass har nu gått ut.

 

Det inns då två alternativ, att skaffa ett nytt på ambassaden i Stockholm, eller åka nästa resa på svenskt pass. Här kommer då min fundering: Om hon åker på svenskt pass, och skaffar nytt thaipass i Thailand, hur blir det då med hennes arrivalcard? Hon har ju lämnat Thailand med ena halvan (departure) och den håller väl ihop med den andra halvan? Hon kommer således aldrig tillbaka till Thailand på det arrivalcard som hör ihop med det departurecard hon lämnade in när hon senast lämnade Thailand. Samtidigt när hon nästa gång kommer tillbaka till Thailand med nytt pass som hon aldrig lämnat Thailand på (antar att det syns i passet att det är gjort i Thailand, inte via ambassaden?) Kan detta bli problem?

 

Rörigt, men hoppas ni fattar hur jag menar :)

Nej det är inge problem. 

 

Förra året reste min fru bara på Svenska passet t/r. 

 

Men då hon behövde ett nytt Thaipass fixade vi det. (som tur var fick vi passet den 13 januari på post då vi varit i Bangkok en vecka innan och samma dag den 13 började problemen med oroligheterna).

 

Nåväl.

Hon fick sitt nya pass den 13 januari förra året. Dom hade makulerat det gamla och slängt arrivalcardet.

Som jag skrev reste hon sedan hem på sitt svenska pass förra året (hon hade turistvisum då det var mer än 30 dagar) . 

Sedan i år reste hon in på sitt nya Thaipass och fick då skriva ett nytt arrivalcard och sedan slängde dom departure cardet (som hängde ihop med det). 

 

Så nu när vi skall resa hem lär det väl bli ett nytt kort så ordningen är återställd. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
swedenfarang

Tjena,

 

Frugan påstår att hon även kan förnya sitt Thai-ID på ambassaden i Stockholm. Någon som vet om det stämmer? 

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

 

Frugan påstår att hon även kan förnya sitt Thai-ID på ambassaden i Stockholm. Någon som vet om det stämmer?

Japp det går numera, förut funkade det bara att fixa nytt pass.

Det står även på ambassadens hemsida under "for thai people"

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Japp det går numera, förut funkade det bara att fixa nytt pass.

Det står även på ambassadens hemsida under "for thai people"

Toppen! Gick in på hemsidan men missade det. Då får jag kolla igen. Tack för infon!

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

IsaanWarrior

Toppen! Gick in på hemsidan men missade det. Då får jag kolla igen. Tack för infon!

Frugan fixade nytt id-kort på ambassaden i sthlm för några veckor sedan, gick på 20 minuter så hade hon ett nytt kort

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ringt hela våren för att kolla om den mobila passlådan kommer till sundsvall. idag fick jag veta att det är planerat men inte bestämt.

Det som är bestämt är att dom ska till västerås, så dom som behöver pass i närheten av det bör boka upp tid innan det tar slut.

Jag fortsätter att ringa varje vecka för att hålla koll på sundsvall.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...